Davey is de winnaar
Gebruikersavatar

Laleia28 feb 2017, 13:04

 306
Ze hadden nu amper tijd genoeg voor de proeven terwijl de snelste direct begon. Als ze het gemiddelde dat iedereen aankon hadden aangehouden, waren er twee mogelijkheden. Ofwel geen tijd voor de proeven ofwel ging de snelheid van de rode lantaarn onder de 10 km/uur.
Gebruikersavatar

Klaartje28 feb 2017, 13:18

 2245  Uma
Laleia schreef:Ze hadden nu amper tijd genoeg voor de proeven terwijl de snelste direct begon. Als ze het gemiddelde dat iedereen aankon hadden aangehouden, waren er twee mogelijkheden. Ofwel geen tijd voor de proeven ofwel ging de snelheid van de rode lantaarn onder de 10 km/uur.
Dat is jouw interpretatie. Maar ik zou toch rekening houden met het feit dat ze uiteindelijk bijna 3 uur onderweg zijn geweest (30 km aan 10 km/uur gemiddeld) en we maar 15 tot 20 minuten zien van die proef. We hebben als kijkers niet zo'n goed zicht op de tijdsverschillen tussen de verschillende fietsers.

Sam beweert bijvoorbeeld dat Davey daar heel lang (20 minuten of zo?) heeft staan klooien aan die kettingen vooraleer hij daar arriveerde, dus Davey had daar 20 minuten voorsprong op Sam toen die bij Bertrand en Robin kwam bij het houthakken. Op dat moment had Sam zelf nog een voorsprong op de twee vrouwen en de rode lantaarn, dus de tijdsverschillen waren toch aanzienlijk. Sam, Robin, Bertrand en Davey hadden volgens mij wel samen kunnen blijven en ruim voldoende tijd voor de rode lantaarn kunnen blijven om de proeven gezamenlijk uit te voeren en meer overleg te kunen plegen. Maar blijkbaar wou iemand dat niet...
Gebruikersavatar

nite28 feb 2017, 13:20

 110
Klaartje schreef:Maar daar begrijp jij me verkeerd: ik zeg toch ook niet dat ze samen moeten blijven bij de rode lantaarn? Die moest er gewoon voor zorgen dat hij zijn gemiddelde haalde? De anderen kunnen toch afspreken om een tempo te rijden dat hard genoeg is om ruim voor de rode lantaarn te blijven en dus tijd genoeg te hebben om de proeven uit te voeren? De rode lantaarn kan toch gerust in het begin 10 tot 15 minuten achter de groep blijven en vertragen in de buurt van de proeven (zoals Hans ook deed bij de tweede proef met die ketting) om de deelnemers tijd te geven voor die proeven?

Nu lag heel het peloton al in de eerste meters uit elkaar. Gevolg: geen overleg, ieder voor zich. Davey speelt cavalier seul. Hij doet dan in jouw ogen misschien zijn best om proeven te laten lukken, maar weet natuurlijk donders goed dat er achteraan geld verloren wordt. Dat ligt dan lekker niet aan hem, maar aan de rest. Bovendien lukt het hout hakken ook maar omdat Bertrand de job afmaakt en bij de kettingproef schakelt Davey Sam uit door met diens fiets verder te rijden, misschien goed wetende dat Sam die ketting er toch nooit op tijd terug op krijgt.
Ik zie het in ieder geval wel als voordeel voor het slagen van de proeven dat iedereen op zijn eigen tempo rijdt en dat degenen die kunnen wat sneller rijden. Voor al de proeven gold: hoe eerder hier een kandidaat aan kan beginnen, hoe meer kans de proef op slagen had. Bijvoorbeeld bij dat klieven. Er was maar 1 bijl, dus het had niet echt geholpen moesten ze daar met 3 aankomen. Alle boomstammen die Davey al gekliefd had, dat was extra tijdswinst. Met die ketting hetzelfde. Dat was niet iets waar ge met 3 aan kunt werken en daarom dat er ook direct een aantal deelnemers verder reden.

De aanpak van de kandidaten was naar mijn idee de juiste om zoveel mogelijk van de proef te doen slagen. Als de mol Davey had kunnen overtuigen om samen met Robin en Bertrand het tempo van Hans te rijden, dan kwamen ze gezamenlijk toe, stond de helft van hen niets te doen en verloren ze veel tijd.

Moest ik de mol geweest zijn dan had ik daarop gehamerd: zoveel mogelijk samenblijven en wat argwaan uitlokken: "ge gaat Davey toch niet alleen laten fietsen, wat als hij de mol is, eerst bij de proef aankomt en saboteert?"

Als Davey hier de mol is, dan wou hij is een proef goed doen om de argwaan van zich af te zetten. Dan was hij hier niet aan het saboteren.
Klaartje schreef:Dat is jouw interpretatie. Maar ik zou toch rekening houden met het feit dat ze uiteindelijk bijna 3 uur onderweg zijn geweest (30 km aan 10 km/uur gemiddeld) en we maar 15 tot 20 minuten zien van die proef. We hebben als kijkers niet zo'n goed zicht op de tijdsverschillen tussen de verschillende fietsers.

Sam beweert bijvoorbeeld dat Davey daar heel lang (20 minuten of zo?) heeft staan klooien aan die kettingen vooraleer hij daar arriveerde, dus Davey had daar 20 minuten voorsprong op Sam toen die bij Bertrand en Robin kwam bij het houthakken. Op dat moment had Sam zelf nog een voorsprong op de twee vrouwen en de rode lantaarn, dus de tijdsverschillen waren toch aanzienlijk. Sam, Robin, Bertrand en Davey hadden volgens mij wel samen kunnen blijven en ruim voldoende tijd voor de rode lantaarn kunnen blijven om de proeven gezamenlijk uit te voeren en meer overleg te kunen plegen. Maar blijkbaar wou iemand dat niet...
Stel dat ge gelijk hebt en Davey fietst vooruit en klungelt expres 20min tot de anderen er zijn zodat er nog niets van de proef is gedaan.
Dan had hij ook gewoon evengoed even snel als de anderen kunnen fietsen en 20min later toekomen. Dan was er ook niets gedaan.

Dus zelfs al hadden ze kunnen samenblijven, ik zie er het voordeel niet van in. En zelfs al is Davey de mol, dan zie ik niet in hoe hij kan saboteren door zo snel mogelijk te fietsen.
Gebruikersavatar

Laleia28 feb 2017, 13:37

 306
Bedankt, Nite, zo zie ik het ook en je legt het heel goed uit. Ik snap niet hoe dat voor interpretatie vatbaar is. Als iemand rapper rijdt, kan die meer tijd spenderen aan de proef. Het was voor de proeven ook geen meerwaarde dat ze daar met meer waren. Ze konden ze toch niet met meer tegelijk uitvoeren.
Klaartje schreef:Sam beweert bijvoorbeeld dat Davey daar heel lang (20 minuten of zo?) heeft staan klooien aan die kettingen vooraleer hij daar arriveerde, dus Davey had daar 20 minuten voorsprong op Sam toen die bij Bertrand en Robin kwam bij het houthakken.
Ik denk dat Sam bij die uitspraak geen rekening houdt met de tijd die Davey gespendeerd heeft bij het houthakken. Hij passeert Bertrand en Robin die daar mee bezig zijn. Voor hem lijkt het alsof zij die proef aan het doen waren en Davey doorgereden is en dus veel voorsprong opgebouwd heeft tegen de 2e proef. Ik denk dus dat de verschillen mogelijk niet zo groot zijn als je denkt.
Gebruikersavatar

Frolva28 feb 2017, 13:40

 2204
Laleia schreef:Ik denk dat Sam bij die uitspraak geen rekening houdt met de tijd die Davey gespendeerd heeft bij het houthakken. Hij passeert Bertrand en Robin die daar mee bezig zijn. Voor hem lijkt het alsof zij die proef aan het doen waren en Davey doorgereden is en dus veel voorsprong opgebouwd heeft tegen de 2e proef. Ik denk dus dat de verschillen mogelijk niet zo groot zijn als je denkt.
Knap opgemerkt! 😉
Gebruikersavatar

sdr-dnr28 feb 2017, 13:49

 34
Hadden ze niet op deze manier te werk moeten gaan?
- Beste fietser rijdt zsm naar proef 1 en doet die (op zijn gemak).
- 2e beste fietse doet hetzelfde met proef 2
- De rest (behalve de rode lantaarn) gaat verder naar proef 3 of zelfs al de eindmeet.

De 2 beste fietsers moeten in staat zijn de lantaarn voor te blijven. De tragere groep heeft controle op de goede fietsers en kunnen nog meehelpen indien echt nodig. Ze worden ook normaliter nergens opgehouden en kunnen dus rustig de 3e proef aanvatten. In groep fiets je bovendien beter en spaar je krachten. Op deze manier hadden Robin en Sam rustig de 3e proef kunnen doen (ik ga er van uit dat Eline en Annelies sowieso waren afgevallen), had Bertrand de ketting proef kunnen doen en Davey het houthakken.

2 manco's:
- 3 posities waar er ongemerkt gesaboteerd kan worden: 2e beste fietsers en rode lantaarn
- je weet niet welke proeven er je te wachten staan en dus of ze alleen uitvoerbaar zijn (in dit geval was dat - zeker bij de 2 eerste proeven) het geval.
Gebruikersavatar

Klaartje28 feb 2017, 13:57

 2245  Uma
Alles is toch voor interpretatie vatbaar? Dat is juist het sterke aan De Mol.

Je kan het vooruit snellen van Davey toch ook interpreteren als cavalier seul willen spelen: juist ervoor zorgen dat hij in zijn eentje genoeg tijd heeft om de touwtjes in handen te nemen bij die eerste twee proeven (en wie weet zo buiten het zicht van de anderen van alles te foefelen?).

Dat ze met samen blijven geen voordeel zouden hebben bij de proeven, daar wens ik het toch met jullie oneens te zijn, maar dat mag, denk ik? De houthakkersproef had vlotter en sneller kunnen gedaan zijn indien Robin en Bertrand Davey eerder hadden kunnen aflossen en de inspanningen kunnen verdelen, ook al was er maar 1 bijl: het is toch handiger dat diegene die aan het hakken is, afgelost kan worden als hij vermoeid raakt? Je kan toch sneller een hoeveeheid hout hakken met drie die elkaar aflossen?

Ook bij de kettingproef: daar begint het pas goed te lopen als Sam arriveert, met twee lukt hetgeen ze moesten doen toch beter dan in je eentje, toch?

En bij de laatste proef met die lekke boot was het toch ook een voordeel geweest om met meerdere te zijn, maar daar komt Davey achterop en toch is het hij die de beslissing neemt om door te rijden naar de finish en het geld maar te laten waar het is.

U mag het oneens zijn met mij, indien ik het oneens mag zijn met u. Do we agree to disagree?
Gebruikersavatar

Laleia28 feb 2017, 14:02

 306
Klaartje schreef:U mag het oneens zijn met mij, indien ik het oneens mag zijn met u. Do we agree to disagree?
Tuurlijk, da's het mooie van het programma en het forum.
Gebruikersavatar

nite28 feb 2017, 14:13

 110
Klaartje schreef:De houthakkersproef had vlotter en sneller kunnen gedaan zijn indien Robin en Bertrand Davey eerder hadden kunnen aflossen en de inspanningen kunnen verdelen, ook al was er maar 1 bijl: het is toch handiger dat diegene die aan het hakken is, afgelost kan worden als hij vermoeid raakt? Je kan toch sneller een hoeveeheid hout hakken met drie die elkaar aflossen?
Das waar. Hadden Robin en Bertrand eerder aangekomen dan had het houthakken sneller gegaan. Zoals je zegt, elkaar aflossen, blokken klaarzetten, dat gaat beter met 3 dan alleen.

Maar dat wil in feite zeggen: "Robin en Bertrand hadden sneller moeten fietsen", en niet "Davey had trager moeten fietsen".
U mag het oneens zijn met mij, indien ik het oneens mag zijn met u. Do we agree to disagree?
Mijn reactie op u is in ieder geval niet kwaad bedoelt en heeft tot doel om zelf het programma te begrijpen. Ik snap wel dat reacties op een forum misschien harder kunnen overkomen dan ik bedoelde. Het is in geen geval mijn bedoeling om u de mond te snoeren ofzo.
Gebruikersavatar

Klaartje28 feb 2017, 14:26

 2245  Uma
nite schreef: Maar dat wil in feite zeggen: "Robin en Bertrand hadden sneller moeten fietsen", en niet "Davey had trager moeten fietsen".
Dat is relatief he. Straks moeten we er de relativiteitstheorie nog gaan bij slepen, dan zijn we verder van huis. In dat opzicht zijn de uitspraken "Robin en Bertrand hadden sneller moeten fietsen" en "Davey had trager moeten fietsen" volkomen equivalent, toch? Het beste was geweest: Robin en Bertrand steken een tandje bij en Davey schakelt een tandje of twee terug, zodat ze samen konden blijven.
Gebruikersavatar

ex-molinator28 feb 2017, 14:34

 3483  Uma
Klaartje schreef:...
Dat ze met samen blijven geen voordeel zouden hebben bij de proeven, daar wens ik het toch met jullie oneens te zijn, maar dat mag, denk ik? De houthakkersproef had vlotter en sneller kunnen gedaan zijn indien Robin en Bertrand Davey eerder hadden kunnen aflossen en de inspanningen kunnen verdelen, ook al was er maar 1 bijl: het is toch handiger dat diegene die aan het hakken is, afgelost kan worden als hij vermoeid raakt? Je kan toch sneller een hoeveeheid hout hakken met drie die elkaar aflossen?
Ja het zal sneller gaan maar of dat in totaal tijdwinst oplevert valt te betwijfelen. Feit is dat Davey dan hoe dan ook later zou vertrokken zijn naar de tweede proef, en daarom alleen al later aangekomen zou zijn aan de tweede proef, en dus ook later gedaan zou hebben met de tweede proef: en het was nu al kantje boordje om Hans voor te blijven.
Gebruikersavatar

nite28 feb 2017, 14:42

 110
Klaartje schreef:Dat is relatief he. Straks moeten we er de relativiteitstheorie nog gaan bij slepen, dan zijn we verder van huis. In dat opzicht zijn de uitspraken "Robin en Bertrand hadden sneller moeten fietsen" en "Davey had trager moeten fietsen" volkomen equivalent, toch? Het beste was geweest: Robin en Bertrand steken een tandje bij en Davey schakelt een tandje of twee terug, zodat ze samen konden blijven.
Dat is toch niet equivalent?

Scenario 1: Davey fietst snel, de rest traag
Davey fietst snel en bereikt de proef na 15 min.
Robin en Bertrand fietsen traag en bereiken de proef na 20min.
Resultaat: Davey werkt 5min alleen aan de proef en waarna ze er samen met 3 aan werken.

Scenario 2: iedereen fietst traag
Davey, Robin en Bertrand bereiken samen de proef na 20min
Resultaat: na 20min werken ze er met 3 aan

Scenario 3: Davey fietst snel, Robin en Bertrand fietse ook snel
Davey, Robin en Bertrand bereiken samen de proef na 15min
Resultaat: na 15min werken ze er met 3 aan

Scenario 3 is het beste omdat ze dan het snelst aan de proef kunnen beginnen. Maar gegeven de fysieke capaciteiten van Robin en Bertrand is dit scenario niet mogelijk. Dus de keuze blijft tussen scenario 1 of 2 en kan Davey kiezen of hij traag of snel fietst. Dan is het toch de beste keuze als Davey snel fietst? Zo kan hij sneller aan de proef beginnen.

Tis toch niet omdat Davey trager fietst en bij de rest blijft, dat Robin en Bertrand daardoor plots veel sneller fietsen? Op de manier waarop ze de berg opfietsten, er was niet echt sprake van in elkaars wiel blijven en elkaar uit de wind zetten, heeft het niet echt voordeel om samen te blijven.

De winst van in groep te blijven en in peleton (van 3 of 4) te fietsen is volgens mij te beperkt om echt veel uit te maken. En weegt zeker niet op tegen het feit dat de beste renner zich moet inhouden.