Davey is de winnaar
Gebruikersavatar

Mola Lisa28 feb 2017, 14:53

 328  Uma
Wordt er eigenlijk ergens gezegd dat ze dat sleuteltje in de boom enkel via het systeem van de ketting mogen pakken ? Ik heb dit toch nergens gehoord en volgens mij kan je makkelijk bij het sleuteltje als iemand op de schouders van een andere persoon gaat staan. Zo hoog hangt dat sleuteltje niet.
Gebruikersavatar

Klaartje28 feb 2017, 15:02

 2245  Uma
Die scenario's die je voorstelt zijn inderdaad niet equivalent. De tijdsverschillen in die scenario"s zijn ook klein, dus veel tijdswinst valt er dan niet te halen door met drie te houthakken ipv in je eentje.

Het wordt pas relatief belangrijk als de tijdsverschillen groter zijn. Helaas weten we niet hoeveel voorsprong (in tijd) Davey op de anderen heeft. Dat zou redelijk veel kunnen geweest zijn, want Robin en Bertrand reden zoals je aanhaalt redelijk traag, zeker in de sterk hellende stroken. Davey kan daar een serieuze tijdsvoorsprong genomen hebben, maar nogmaals, hoeveel, daar hebben we het raden naar.

Mijn punt is: Davey reed niet zo hard omdat hij meer tijd wou hebben om de proef te doen slagen, maar om een andere reden.
Gebruikersavatar

Frolva28 feb 2017, 15:23

 2204
tsjoep schreef:Wordt er eigenlijk ergens gezegd dat ze dat sleuteltje in de boom enkel via het systeem van de ketting mogen pakken ? Ik heb dit toch nergens gehoord en volgens mij kan je makkelijk bij het sleuteltje als iemand op de schouders van een andere persoon gaat staan. Zo hoog hangt dat sleuteltje niet.

Het wordt niet expliciet gezegd, maar ik ga daar wel van uit.

Anders zouden veel proeven 'anders' kunnen worden afgelegd. De kist waar de enveloppe en het kampeergerief in zit lijkt mij ook wel open te breken. :mrgreen:
Gebruikersavatar

nite28 feb 2017, 15:49

 110
Klaartje schreef:Die scenario's die je voorstelt zijn inderdaad niet equivalent. De tijdsverschillen in die scenario"s zijn ook klein, dus veel tijdswinst valt er dan niet te halen door met drie te houthakken ipv in je eentje.

Het wordt pas relatief belangrijk als de tijdsverschillen groter zijn. Helaas weten we niet hoeveel voorsprong (in tijd) Davey op de anderen heeft. Dat zou redelijk veel kunnen geweest zijn, want Robin en Bertrand reden zoals je aanhaalt redelijk traag, zeker in de sterk hellende stroken. Davey kan daar een serieuze tijdsvoorsprong genomen hebben, maar nogmaals, hoeveel, daar hebben we het raden naar.
Over de werkelijke tijd hebben we inderdaad geen idee. Twas blijkbaar wel tijd genoeg om een paar houtblokken te hakken en een fietsketting eraf te halen. Dus wel voldoende tijd om iets nuttig te betekenen voor de opdracht.
Mijn punt is: Davey reed niet zo hard omdat hij meer tijd wou hebben om de proef te doen slagen, maar om een andere reden.
Enig idee welke dan? Als ik probeer te denken hoe hij de proef zo zou kunnen saboteren kan ik niets verzinnen.
Gebruikersavatar

Klaartje28 feb 2017, 17:47

 2245  Uma
nite schreef:Over de werkelijke tijd hebben we inderdaad geen idee. Twas blijkbaar wel tijd genoeg om een paar houtblokken te hakken en een fietsketting eraf te halen. Dus wel voldoende tijd om iets nuttig te betekenen voor de opdracht.

Enig idee welke dan? Als ik probeer te denken hoe hij de proef zo zou kunnen saboteren kan ik niets verzinnen.
Maar allez, de reden heb ik toch aangehaald in mijn eerste bericht in dit topic hierboven (pag. 1): Davey wil "cavalier seul" spelen, zijn reden om zo hard te fietsen van in het begin, is om de rest meteen onder druk te zetten met dat verschroeiende tempo, hij wil duidelijk de groep uiteen ranselen. Vergelijk het met een demarrage in een bergrit aan de voet van een beklimming: meteen de pees erop leggen en iedereen op zijn adem doen trappen en zo de groep uit te dunnen. Gevolg van dat uiteen ranselen: er is geen overleg meer mogelijk, de deelnemers liggen binnen de kortste keren uiteen en hebben al hun adem nodig om vooruit te geraken. Sam, Eline, Annelies en zelfs Bertrand en Robin hebben direct van in het begin op hun adem getrapt, gevolg: de vrouwen vallen als vliegen en worden voorbij gereden door Hans met zijn rode lantaarn, resultaat geld uit de pot. Dat is al een eerste reden en een manier van sabotage.

Een tweede reden van zo hard te rijden en alleen aan te komen bij die proeven heb ik toch ook al aangehaald: in zijn eentje krijgt Davey genoeg tijd om een en ander te saboteren. De gelegenheid maakt de dief, zeg maar. We hebben natuurlijk niet alles gezien wat Davey daar bij die kettingen gedaan heeft, maar dat hij tijd (veel tijd naar mijn gevoel) en dus gelegenheid had om te saboteren, dat lijkt me klaar en duidelijk. Wie weet komen we daar wel achter in de laatste aflevering, als er getoond wordt waar en hoe de mol te werk is gegaan. Bovendien: die kettingbreker, ik had de indruk dat Sam zo'n ding nog nooit gezien had en dus geen idee had van hoe dat werkt. En nog: als ik het goed heb, dan kan je een fietsketting wel breken, maar als je de ketting terug wil sluiten, heb je een nieuwe schakel nodig als je de ketting tenminste even lang wil hebben als tevoren. Sam vond niet alleen die kettingbreker niet meer, hij kwam ook schakels te kort. Tja, waar zouden die dan naartoe kunnen zijn?

Ik zal maar stoppen, want anders ga ik straks zelf nog denken dat Davey echt de saboteur in het spel is. Maar als ik de mol was, dan zou ik net hetzelfde gedaan hebben als Davey. Dat zou in mijn geval wel al te opvallend uitgepakt hebben, natuurlijk, want ik zou in mijn uppie bij al die proeven zijn aangekomen, ik zou de rest werkelijk op een half uur gefietst hebben, als het daar al bij zou blijven. Ik zou gedoucht, gegeten en gemasseerd zijn eer de rest zou komen binnenstrompelen in de kampeerplaats. 🙂
Gebruikersavatar

ex-molinator28 feb 2017, 18:47

 3483  Uma
Klaartje schreef:...
Ik zou gedoucht, gegeten en gemasseerd zijn...
aaaah, ogen dicht, warmte, etherische oliën, relaxen, dreams, zaligheid ...

euh, wakker worden Klaartje , geen gelanterfant, de volgende opdracht staat klaar om de saboteren.
Gebruikersavatar

Frolva28 feb 2017, 20:36

 2204
Klaartje schreef:En nog: als ik het goed heb, dan kan je een fietsketting wel breken, maar als je de ketting terug wil sluiten, heb je een nieuwe schakel nodig als je de ketting tenminste even lang wil hebben als tevoren. Sam vond niet alleen die kettingbreker niet meer, hij kwam ook schakels te kort. Tja, waar zouden die dan naartoe kunnen zijn?
Er bestaan verschillende systemen om kettingen te openen en te sluiten.

Aan de boom hing een tablet met een instructiefilmpje, dus de kandidaten konden wel te weten komen wat ze moesten doen.

Dat neemt niet weg dat het sowieso heel moeilijk is (zelfs in 'ideale' omstandigheden) om een ketting op juiste lengte te krijgen en te sluiten.
Dat het niet zou lukken voor de rode lantaarn er was zat 'ingebakken' in de proef.
Davey heeft (zonder veel overleg voor zover wij konden zien) de fiets van Sam genomen omdat hij nog fitter was.
Gebruikersavatar

Vanoverscheet28 feb 2017, 20:40

 3
Frolva schreef:Er bestaan verschillende systemen om kettingen te openen en te sluiten.

Aan de boom hing een tablet met een instructiefilmpje, dus de kandidaten konden wel te weten komen wat ze moesten doen.

Dat neemt niet weg dat het sowieso heel moeilijk is (zelfs in 'ideale' omstandigheden) om een ketting op juiste lengte te krijgen en te sluiten.
Dat het niet zou lukken voor de rode lantaarn er was zat 'ingebakken' in de proef.
Davey heeft (zonder veel overleg voor zover wij konden zien) de fiets van Sam genomen omdat hij nog fitter was.
Helemaal akkoord. Die opdracht was gedoemd om te mislukken voor ze eraan begonnen. Was eerder afwachten hoeveel tijd ze eraan zouden spenderen en of ze er een fietser voor zouden opofferen.
Gebruikersavatar

Noptje01 mar 2017, 02:30

 181
Als Davey de mol zou zijn, en dus als eerste aankomt bij proef 1 en 2, waarom kiest hij dan voor het geld en niet voor het kampeermateriaal? Want blijkbaar kiest hij zonder te overleggen met de groep waarvoor hij speelt?
En Robin zou het niet erg vinden als hij voor het kampeermateriaal zou kiezen 😉
Gebruikersavatar

stef.deroeck01 mar 2017, 08:16

 14  Nele
Wat steekt Davey hier weg in zijn defecte fiets, net voordat hij vertrekt met de fiets van Sam? De kettingspanner?
[ external image ]
Gebruikersavatar

nite01 mar 2017, 08:45

 110
Noptje schreef:Als Davey de mol zou zijn, en dus als eerste aankomt bij proef 1 en 2, waarom kiest hij dan voor het geld en niet voor het kampeermateriaal? Want blijkbaar kiest hij zonder te overleggen met de groep waarvoor hij speelt?
En Robin zou het niet erg vinden als hij voor het kampeermateriaal zou kiezen 😉
Een goed punt. Als ge als eerste aankomt als mol kunt ge moeilijk voor het kampeermateriaal kiezen. Dat valt te veel op. Tzou beter zijn om met 2 of 3 tegelijk aan te komen en dan als mol de rest proberen te overtuigen om het kampeermateriaal te kiezen.
Gebruikersavatar

Frolva01 mar 2017, 08:55

 2204
stef.deroeck schreef:Wat steekt Davey hier weg in zijn defecte fiets, net voordat hij vertrekt met de fiets van Sam? De kettingspanner?
[ external image ]
Dat fragment is mij ook bijgebleven.

Maar ik denk - bij nader inzien - dat Davey niets wegsteekt. Het is (mij) niet duidelijk wat hij wel doet, maar wat zich bovenop de buis van zijn fiets bevindt is m.i. geen zakje, maar een batterij voor de camera's op de fiets.

Op de getoonde beelden (voor wat die waard zijn) zie je trouwens Sam als laatste met de kettingbreker bezig (15:39 tot 15:41).