Davey is de winnaar
Gebruikersavatar

Klaartje28 feb 2017, 22:41

 2245  Uma
Kijk, normaliter houd ik me niet bezig met al dat gepuzzel met cijfers en letters en nummerplaten en wat allemaal nog meer op zoek naar verborgen tips of hints, maar voor één keer maak ik graag een uitzondering. Onder het motto: "Vertel ook eens iets zinnigs op dit forum waar anderen misschien iets aan hebben."

Vooruit, hier gaan we.

In de scrabble-proef waarin GDC het opnam tegen Robin en Annelies speelden beide partijen met dezelfde set letters. GDC moest zijn letters trekken uit een zak, Robin en Annelies konden hun letters kiezen door ze te laten ophalen door de mensen in het doolhof.

Op een bepaald moment zien we een kaartje van het doolhof waarin alle beschikbare letters (eieren) te lezen zijn. Ik heb die genoteerd. Naast vier blanco-eieren tel ik in dat doolhof volgende 30 letters: ALNBF HQOSI DVDZC ENRGO TTIYX JPKSA.

In het begin van het spel mogen Robin en Annelies 7 letters trekken die dan bij hen vervangen worden door 7 eieren. We zien dat ze de letters VWRUEEN trekken, waarmee ze besluiten VERWEN te maken. Vermits GDC over exact dezelfde letters beschikt in zijn zak, moeten er dus, buiten de vier blanco's, in totaal 7 + 30 = 37 letters inzitten.

Tot zover de gegevens, nu het gepuzzel.

Wat heb ik ontdekt? Als je deze 37 letters verzameld en je haalt er alle letters van het alfabet (in onze taal zijn dat er tot nader order 26) A tot en met Z uit, dan zal je merken dat ze allemaal 1 keer voorkomen, op 1 letter na: er zit geen M in. Nou en? hoor ik jullie zeggen. Wacht, er komt nog meer.

Als ik nu uit de 37 letters alle letters van het alfabet 1 maal eruit haal (behalve de M dus, want die zit er niet bij), dan houd ik (37-25) = 12 letters over, namelijk: ADEEIN ORSTUV. Ik heb mijn eigen scrabble-spel erbij genomen en ben beginnen puzzelen met die letters.

Resultaat: met deze letters kan ik de zin "U .IST VAN RODE". Op de plaats van het puntje(.)zet ik de ontbrekende M van hierboven en ik lees de verborgen hint naar de Mol: U MIST VAN RODE.

Wie zegt u? Wel, Van Rode, dat is toch de familienaam van Davey, als ik me niet vergis? Toch? 😂

Toeval of niet? Dikke zever of niet? Tijdverlies of toch de eerste echte verborgen hint naar de identiteit van De Mol?
Gebruikersavatar

Molympiad28 feb 2017, 22:49

 63  Sven
Chique gevonden. Past zeker onder je motto 'vertel eens iets zinnig' 😃 😛
De M zal op deze manier benadrukt worden om naar Mol te verwijzen denk ik dan.
Gebruikersavatar

Jansen28 feb 2017, 22:53

 3423  Yens
Geweldig hoor, alleen al de manier waarop je dit aanpakt 🙂 Kan best iets inzitten.
Gebruikersavatar

ex-molinator28 feb 2017, 22:53

 3483  Uma
Knap gevonden maar dus enkel vindbaar door molalfabeten 😉 .
Geloofwaardigheid als hint:? Voor mij toch te laag wegens te ingewikkeld en de niet eenduidige zin die gemaakt kan worden.
Maar de vindingrijkheid van ons onderzoekteam blijft me verbazen. 💡
Gebruikersavatar

marc.vangils28 feb 2017, 22:54

 25
Leuk gepuzzeld maar er zitten wat errata in uw conclusie.
De 30 letters uit t doolhof geloof ik meteen, even geen zin om te checken, de 7 letters vh bord kloppen..
Dat er geen m onder die 37 zit , klopt ook nog.
Maar dan moeten we volgens de theorie elke letter vh alfabet minus de m een maal weggooien.
Oké gedaan.

Ik heb dus nu 1 n weggegooid maar ik heb er nog steeds. 2 over. In het anagram dat u aanhaalt staan er geen 2. Verder komt in uw anagram een u voor die komt maar 1 keer voor in de 37 letters en is derhalve verdwenen met alle eenmalig voorkomende letters.

Ergo in de overgebleven 12 letters moet de u worden vervangen door een n.
Sorry om deze piste zo te doorbreken, maar juste is juste en thats a hint .
Gebruikersavatar

ex-molinator28 feb 2017, 23:00

 3483  Uma
marc.vangils schreef:maar juste is juste en thats a hint .
Ik snap 'em niet, 't is dus blijkbaar toch nie juste? :drunken: :blackeye:
Gebruikersavatar

Klaartje28 feb 2017, 23:04

 2245  Uma
marc.vangils schreef:Leuk gepuzzeld maar er zitten wat errata in uw conclusie.
De 30 letters uit t doolhof geloof ik meteen, even geen zin om te checken, de 7 letters vh bord kloppen..
Dat er geen m onder die 37 zit , klopt ook nog.
Maar dan moeten we volgens de theorie elke letter vh alfabet minus de m een maal weggooien.
Oké gedaan.

Ik heb dus nu 1 n weggegooid maar ik heb er nog steeds. 2 over. In het anagram dat u aanhaalt staan er geen 2. Verder komt in uw anagram een u voor die komt maar 1 keer voor in de 37 letters en is derhalve verdwenen met alle eenmalig voorkomende letters.

Ergo in de overgebleven 12 letters moet de u worden vervangen door een n.
Sorry om deze piste zo te doorbreken, maar juste is juste en thats a hint .
Je hebt gelijk, ik zie hier just op mijn papier dat ik een N heb aangezien voor een U.

Dus toch tijdverlies, ik wist het! :mrgreen:
Gebruikersavatar

ex-molinator28 feb 2017, 23:08

 3483  Uma
Klaartje schreef:Je hebt gelijk, ik zie hier just op mijn papier dat ik een N heb aangezien voor een U.

Dus toch tijdverlies, ik wist het! :mrgreen:
Niets van aantrekken, it was fun while it lasted 😉
Gebruikersavatar

marc.vangils28 feb 2017, 23:15

 25
ex-molinator schreef:Ik snap 'em niet, 't is dus blijkbaar toch nie juste? :drunken: :blackeye:
Helaas is de conclusie van klaartje aantoonbaar incorrect , wat ze nu zelf ook ingezien heeft.
Maar juste kan meer betekenen dan enkel juist en of mijn hint daarmee de juste is , zal later blijken .

Voor wie nog niet mee was, ik houd Robin zeer sterk in de gaten als mol en zijn achternaam laat ruimte voor wat woordspelletjes
Gebruikersavatar

Klaartje28 feb 2017, 23:31

 2245  Uma
Na het bericht van Marc hierboven, ben ik nog eens kritisch gaan kijken naar wat ik had opgeschreven en ik heb nog een foutje in mijn notities van de letters gemaakt, buiten de vergissing U ipv N.

De 12 letters die ik overhoud na het 1 maal schrappen van de 26 letters van het alfabet moeten deze zijn (ik had een E teveel geschrapt): ADEEIN NORSTV

Samen met de ontbrekende M kan ik daaruit nog steeds de zin EN VAN RODE MIST maken. Zelfs zonder de M te gebruiken, kan ik TIENS VAN RODE maken. Tiens, tiens!

Maar nu ga ik slapen!
Gebruikersavatar

ex-molinator28 feb 2017, 23:54

 3483  Uma
Klaartje schreef:...
Maar nu ga ik slapen!
Tiens, tiens, is dat een teken dat je het opgelost hebt?
Gebruikersavatar

Klaartje01 mar 2017, 09:53

 2245  Uma
Na een nachtje slapen vond ik mijn gepuzzel zelf niet eens zo slecht gevonden. Want je kan je afvragen: waarom juist deze combinatie van 37 letters? Is het puur toeval dat de M er niet bij zit als enige? De M van Mol? Is het puur toeval dat je met de 12 overgebleven letters de familienaam van één van de deelnemers kan vormen en in een correcte Nederlandse zin kan gieten? Met en zonder de M te gebruiken zijn er verschillende zinnetjes mogelijk. Zo net heb ik er nog eentje gevonden die te maken is en misschien wel de duidelijkste:

EN 'T IS VAN RODE

Bijna even simpel als geniaal. Ik zou bijna durven zeggen: "Klaarder kan het niet!"

Wie zoeken we? De Mol. Capital M dus. Wat merken we? M ontbreekt! Maar geen nood: we puzzelen verder en vinden: "TIENS, VAN RODE!" EN 'T IS VAN RODE.

Mij gedacht! 😂
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20