Davey is de winnaar
Gebruikersavatar

weyns196009 mar 2017, 18:14

 426
sandra.impe schreef:Inderdaad, de overblijvende letters doen er niet toe, want ze konden onmogelijk voorspellen wat er ging over blijven.

Wat er volgens mij wel toe doet, is de M die niet op het plant stond, de S waar de tunnel op uit komt en het feit dat Gilles 4x ipv 3x het woord HINT aanrekent. Voor mij klinkt dat alsof ofwel de juiste 3 x ofwel de foutieve 4x de hint is, want waar anders moeten we die hint zoeken? Toch op het moment dat hij het zegt en toont lijkt me, nee?

Dus volgens mij is het S4M.

Ook het feit dat hij eerst MERG legt en een tijdje later zegt dat ze meer uit hun pijp zullen moeten komen, laat me niet los. Misschien is mergpijp ook wel een hint, is dat niet iets wat ze vaak aan honden geven? En daar identificeert Sam zich mee.
Nog een aanvulling: je kan alle namen maken van alle spelers behalve van Sam...want geen M...althans, niet op het plan... Maar hoe we dit spel juist moeten rijmen met een tip naar de mol... GGGRRRRR :mrgreen:
Gebruikersavatar

davy.loyens16 mar 2017, 01:16

 4  Bert
sandra.impe schreef:Ja akkoord , enkel met die A en D heb ik me gemist dus:


3x= E N
2x= I O P R S T V D
1x = B C F G H J K L Q U W X Y Z
en 4 blanco

Die M weet ik dat niet in het spel zat, daarom heb ik ze ook niet vermeld bij wat Robin en Annelies hadden, de M had enkel Gilles.

hier de volgorde:

A en R: VERWEN
Gilles: verwenDE
A en R: *EUw
Gilles: CeNT
A en R: Leeuw
Gilles: leeuwTJE
A en R: *TOF
Gilles: Pof
A en R: ZoND
Gilles: M*RG
A en R: centJ*
Gilles: ZeIS
A en R: lACHT
Gilles: HINt
A en R: BIPs
Gilles: YiN
A en R: eX
Gilles: pAK

Daarna blijven nog de letters QUGOYKPSAN over in het doolhof en de letters SID en een blanco over op het bordje van A en R.
Er klopt volgens mij nog iets niet. Annelies en Robin hebben ook het woordje Ra gelegd en Gilles nog het woord Lach, wat niet vernoemd wordt in uw oplijsting van de woorden (die volgens mij ook niet klopt, aan de hand van de letters vermoed ik dat eerst lacht werd gelegd door A&R en daarna pas centje, net zoals Gilles eerst hint legt en daarna pas zeis)

[ external image ]

Na wat puzzelwerk lijkt me de enige mogelijke verklaring dat Annelies en Robin nog 5 letters op hun bordje hebben staan omdat het kaartje met de 10 overgebleven letters niet het eindresultaat was. (Na het tonen van het kaartje worden er nog woorden gelegd (ex en ra))
Volgens mij hebben de kanidaten nog 3 van deze 10 (eigenlijk 6 want 4 staan er na de tunnel) gevonden.

42 letters - 28 gebruikt = 14
14 - 2 stukgegooid = 12
12- 10 overgebleven letters voor de woorden ex en ra worden gelegd = 2 (D-I-S-*)
de blanco gaan ze nooit kapot gooien dus die staat al op hun bordje + 1 van de 3 anderen

ze hebben in totaal 5 letters nog over - 2 = 3 van de 6 bereikbare letters nog gevonden ( V-G-O-Y-Q-H)

Als ze de blanco nog op hun bord hebben staan konden ze heel gemakkelijk TE en EN leggen bij TOF en ZOND (dat viel me al na 5sec zoeken op, er zullen nog wel mogelijkheden zijn waarbij ze de blanco tegen een andere letter leggen om een 2 letterwoord te vormen en toch doen ze dit niet. Waarom? Omdat 1vd2 de mol is.
Gebruikersavatar

sherlock16 mar 2017, 11:20

 216
Een legendarisch topic toch ondertussen, de Scrabble-proef. 🙂

Er zijn, wat mij betreft, maar een aantal conclusies uit de proef te trekken.

1. De" EEN HINT" is wel degelijk een hint, GDC maakt een bewuste rekenfout van 80 punten. Dat is een tip.
2. De "M" was absoluut niet beschikbaar voor de kandidaten in het labyrinth.
3. De productie is "creatief" geweest met enkele regels. GDC zegt namelijk met dezelfde letterset als de kandidaten te spelen, maar hij heeft toch een "M" (gelegd in "MERG") die de kandidaten volgens de map nooit konden hebben.
4. Het aantal letters in voice-over en getoond is niet altijd in overeenstemming.

De rest is aan ons ter interpretatie.

- Ik blijf bij mijn theorie dat de letters R-O-B-I-N op 80 punten uitkomen, de rekenfout die Gilles maakt. (H-A-N-S ook maar die is naar huis ondertussen 😉 )
- Het gouden ei zou voor de M kunnen hebben gestaan en kan dan op een of andere manier naar de mol verwijzen.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen16 mar 2017, 11:36

 8153
sherlock schreef: - Ik blijf bij mijn theorie dat de letters R-O-B-I-N op 80 punten uitkomen, de rekenfout die Gilles maakt. (H-A-N-S ook maar die is naar huis ondertussen
En bovendien doet Gilles x4 ipv x3 en is Robin 43 jaar.

Robin, die 43 jaar is, verstoppen in een "hint": de productie heeft geen klein beetje gesjoemeld met de letters 😉

De scrabble zal de vermoedens van Annelies zeker bevestigd hebben (de anderen zaten bij de scrabble in een minder bevoorrechte positie). Misschien dat ze daardoor zo rustig kon blijven bij de blind date: ze wist toch wie de mol was. En ook daardoor dat ze haar positie als caravancontroleur niet wilde opgeven en Robin voortdurend stoorde zodat hij niet kon slapen - en Davey maar door liet slapen: zolang hij sliep en ze reden, kon al de rest niets doen (en kon zij zich zelfs een tukje permitteren).

Het wordt stilaan tijd om het molslot van Robins kooi op slot te doen... (tromgeroffel).
Gebruikersavatar

Holmes16 mar 2017, 12:28

 395
sherlock schreef:1. De" EEN HINT" is wel degelijk een hint, GDC maakt een bewuste rekenfout van 80 punten. Dat is een tip.
Dat is wel een hint die op veel toeval moest rekenen om te bereiken, niet ?
Als A&R niet lACHT op die plaats op het bord hadden gelegd en GDC geen H I N uit de zak getrokken had, dan kon er van "hint" geen sprake zijn en ook niet van een fout van 80 punten en ook niet van 4x ipv 3x.
Gebruikersavatar

sherlock16 mar 2017, 12:55

 216
Holmes schreef:Dat is wel een hint die op veel toeval moest rekenen om te bereiken, niet ?
Als A&R niet lACHT op die plaats op het bord hadden gelegd en GDC geen H I N uit de zak getrokken had, dan kon er van "hint" geen sprake zijn en ook niet van een fout van 80 punten en ook niet van 4x ipv 3x.
Als de mol tussen de spelers zat, konden die wel mee sturen natuurlijk. Bovendien kwam HINT, ongeacht de rekenfout, altijd uit op 80 punten 😉

Maar ik volg je hoor: ook hier speelt het toeval enorm mee.
Gebruikersavatar

ONBEKEND16 mar 2017, 13:04

 
davy.loyens schreef:Er klopt volgens mij nog iets niet. Annelies en Robin hebben ook het woordje Ra gelegd en Gilles nog het woord Lach, wat niet vernoemd wordt in uw oplijsting van de woorden (die volgens mij ook niet klopt, aan de hand van de letters vermoed ik dat eerst lacht werd gelegd door A&R en daarna pas centje, net zoals Gilles eerst hint legt en daarna pas zeis)

[ external image ]

Na wat puzzelwerk lijkt me de enige mogelijke verklaring dat Annelies en Robin nog 5 letters op hun bordje hebben staan omdat het kaartje met de 10 overgebleven letters niet het eindresultaat was. (Na het tonen van het kaartje worden er nog woorden gelegd (ex en ra))
Volgens mij hebben de kanidaten nog 3 van deze 10 (eigenlijk 6 want 4 staan er na de tunnel) gevonden.

42 letters - 28 gebruikt = 14
14 - 2 stukgegooid = 12
12- 10 overgebleven letters voor de woorden ex en ra worden gelegd = 2 (D-I-S-*)
de blanco gaan ze nooit kapot gooien dus die staat al op hun bordje + ...

Kan zijn dat ik iets vergeten ben, maar ik ga het nu niet meer herbekijken of zelf proberen herleggen, denk ook niet dat de volgorde , noch de woorden die gelegd zijn van enig belang zijn.

Het enige die telt is het woord "een" HINT , die bovendien 4 x ipv 3x letterwaarde kreeg, de letter M die de kandidaten niet hadden maar Gilles wel, de letter P die niet op hun plannetje stond maar die wij wel te zien kregen, en het woord merg, tenminste niet zozeer het woord merg zelf, maar de zinspeling die Gilles er op maakte, door te zeggen dat ze meer uit hun PIJP moeten komen.

Dus het ei lag in de MolspijP en de mol is 43 jaar.


En inderdaad, hoe groot is de kans dat je toevallig de woorden HINT en Merg kan leggen waardoor je ook die zinspeling kan maken, zonder ene handje geholpen te worden door de mol zelf, die al woorden legt, waarop Gilles zijn kans ook kan grijpen.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen16 mar 2017, 13:08

 8153
Holmes schreef:Dat is wel een hint die op veel toeval moest rekenen om te bereiken, niet ?
Als A&R niet lACHT op die plaats op het bord hadden gelegd en GDC geen H I N uit de zak getrokken had, dan kon er van "hint" geen sprake zijn en ook niet van een fout van 80 punten en ook niet van 4x ipv 3x.
Dat heb ik mij ook bedacht. Op de beelden die ze de kijker voorschotelen is nergens te zien dat de letterzak omgewisseld werd. Volgens mij waren enkele letters (waaronder de fameuze M) gemarkeerd (ergens een oneffenheid aan de achterkant of zoiets) zodat Gilles die kon trekken. Ofwel een zak in de zak, zoals bij goochelaars die plots iets te voorschijn toveren uit een lege zak?
Wel raar dat het Annelies was die de eerste letters mocht trekken. Je zou toch verwachten dat Robin er als de kippen bij was om dat te mogen doen, zodat het gesjoemel met letters niet opgemerkt werd door Annelies.
De HINT ergens leggen is niet zo moeilijk aangezien er in veel woorden een N gebruikt wordt en ook de T een vrij courante letter is. Bovendien was Robin er om de woorden van Annelies en hem zodanig te leggen dat Gilles er iets aan had.
Dus de 80 punten die verwijzen naar Robin, waren wel in het spel te moffelen. Dat Gilles ze op een 3x woordwaarde kon leggen was misschien toeval waarvan hij handig gebruik gemaakt heeft om x 4 ipv x3 te doen, waardoor nog eens extra verwezen werd naar Robins leeftijd.
Gebruikersavatar

sherlock16 mar 2017, 13:17

 216
Met beide bovenstaande berichten helemaal eens.

Kijk, deze proef was voor mij het definitieve kantelpunt dat het toch wel Robin moet zijn. Want hoe je die proef draait of keert, 43, 80, PIJP, je komt toch elke keer weer bij Robin uit?

En ja, ik zit in een tunnel, natuurlijk. Maar ik voel toch een lichtje aan het einde komen hoor! 🙂
Gebruikersavatar

ONBEKEND16 mar 2017, 13:45

 
Goh is een overtuiging een tunnel? Ik noem mezelf gewoon overtuigd! Alle bewijzen leidden naar Robin en niemand is al met betere bewijzen of argumenten af gekomen.

Ik denk dat de letters uit het doolhof wel op een zodanige manier zijn uitgekozen, dat er sowieso weinig (ik zeg niet "geen") andere mogelijkheden waren dan deze woorden te leggen, er waren ook duidelijk geen grote woorden te vormen. Dus ze zullen wel geweten hebben, dat met een beetje hulp van de mol zelf, er altijd wel een mogelijkheid ging komen om het woord hint te leggen.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen16 mar 2017, 13:48

 8153
sandra.impe schreef:Alle bewijzen leidden naar Robin en niemand is al met betere bewijzen of argumenten af gekomen.
Dat is de nagel op de kop! 431% mee eens!
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 20