Goedendag mollenjagers
De gps-opdracht was moeilijk te beoordelen op mollengedrag omdat je geen idee hebt welke impact de beslissingen van Hans en Davey juist hebben op de opdracht. Het was zeker niet altijd gemakkelijk, maar ik heb met Street View al de belangrijke locaties van Davey en Hans getraceerd. Hieronder volgt de link naar hun traject in Google Maps, helemaal onderaan een kaart met al de gps-bestemmingen en een overzicht van de zestien locaties met letter, coördinaten en tijdstip in de aflevering. Enkel locaties A, C, D, F, N en O zijn opgenomen in de routebeschrijving, aangezien Google maps geen 14 tussenstops toestaat.
https://www.google.be/maps/dir/-33.9511 ... !3e0?hl=nl
De door Google Maps berekende reistijd van poort tot parkeerplaats is slechts drie minuten korter van de werkelijke. In beschouwing genomen dat ik er bij het uitstippelen van de route van uitgegaan ben dat ze de eerste mogelijkheid hebben gegrepen om te keren in Tembalethu (terwijl ze daar in werkelijkheid misschien wel een minuutje of twee hebben verspild), is dat een realistische waarde.
• A, 06:23, 33°57'04.0"S 22°24'23.1"E: Davey en Hans rijden uit de poort van het hotel van het golfterrein uit afl. 4 de R404 op. Wanneer ze al meteen rechtsaf zouden geslagen zijn, zouden ze al na 43 minuten ter plaatse geweest zijn, maar aangezien de meeste locaties aan de linkerkant lagen was links een logische keuze.
• B, 08:19, 34°00'05.3"S 22°23'23.2"E: Ze rijden nog steeds verder zuidwaart op de R404. ‘Cirkelen rond de startlocatie’ is dus een wat misleidend commentaar. Ze rijden langs het vliegveld. Het shot waar Davey Deens als Russisch aanhoort is niet chronologisch (lijkt te komen van een noordelijker punt op de R404).
• C, 10:03, 33°59'42.1"S 22°28'31.4"E: Davey neemt de afslag van de N2 naar links, en slaat rechtsaf naar Sandkraal road: de enige weg naar het gebied Tembalethu, waardoor uiteraard elke gps begint te protesteren.
• D, 11:00, 33°59'48.3"S 22°28'32.9"E: Nadat ze doorhebben dat elke gps begint te protesteren maken ze blijkbaar op één of andere plek rechtsomkeert, gaat Davey op aanraden van Hans naar links en zo rijden ze de N2 terug op in de richting van waar ze gekomen zijn.
• E, 11:39, 33°59'49.3"S 22°27'10.8"E: Eline belt met een vraag over sweetpak.
• F, 12:40, 33°58'43.7"S 22°26'28.4"E: Ze zijn off-screen rechts afgeslaan naar York Street. Om één of andere reden geeft de kaart foutief aan dat ze zich aan de oostkant van George bevinden (terwijl ze in West-George rijden). Ze herkennen het Kroatisch. Later op de York Street vraagt Davey eerst vertalingen van vliegveld.
• G: 14:31, 33°54'46.9"S 22°24'41.0"E: Bij de rijstrookvermindering hebben ze eindelijk de juiste methode te pakken.
• H, 15:21, 33°53'34.5"S 22°24'13.1"E: Ze komen op wolkniveau. Hans stelt voor terug te keren, maar Davey beslist verder te gaan.
• I, 16:23, 33°52'38.6"S 22°23'09.4"E: De laatste opgave is gebruikt. Robin komt even later op het idee om de gps’en te laten herberekenen.
• J, 16:50, 33°49'09.9"S 22°21'14.0"E: Davey neemt de eerste afslag op aanraden van Hans. Robin krijgt alweer een lumineus idee en ze sluiten al de gps’en buiten twee af.
• K, 18:07, 33°37'49.3"S 22°13'09.2"E: Hans ziet een gehuchtje komen. Ze staan wachten aandachtig een instructie van de gps’en af.
• L, 18:45, 33°36'34.6"S 22°12'46.8"E: Ze herkennen het Deens en rijden Oudtshoorn binnen.
• M, 19:01, 33°35'35.5"S 22°12'08.8"E: Ze komen aan het kruispunt vlak bij hun bestemming, de gps zegt iets in de mysterieuze achtse taal, maar Davey mist om mysterieuze reden zijn afslag.
• N, 19:25, 33°35'26.1"S 22°12'10.4"E: Davey keert de auto in de Baron Van Reede Street (hint?).
• O, 19:37, 33°35'30.4"S 22°12'09.8"E: Davey parkeert in de Baron Van Reede Street negen minuten voor het verstrijken van de tijdslimiet.
• P, 19:54, 33°35'33.8"S 22°12'11.9"E: Hans ziet de ingang van het gebouw en ze lopen naar binnen. De opdracht is geslaagd.
Ik heb niet meteen een idee welke conclusies ik hieruit moet trekken omtrent Davey. Wel valt het me op dat ten eerste twee cruciale beslissingen (rechts afslaan van de N2 in York Street, en links afslaan van York Street in de N12) niet worden getoond, ten tweede dat de uitleg, montage en de kaartjes soms misleidend of zelfs fout zijn (proberen ze iets te verhullen?), en ten derde dat de opdracht niet was geslaagd zonder Robin, die net zoals in de dierenopdracht weer gouden hints weggeeft op de laatste ogenblikken. Of Hans heeft verhinderd dat Davey de foute kant op reed door hem uit wantrouwen tegen te spreken (zoals in punt D) vind ik moeilijk om te zeggen, aangezien de afslag in punt D niet zo cruciaal was als die twee andere afslagen die we niet te zien kregen. Maar het is zeker niet onmogelijk gezien het relatief kleine aantal beslissingen waar het al dan niet aankomen op de juiste bestemming van afhing.
Oordeel zelf, zou ik zeggen.
[ external image ]