Davey is de winnaar
Gebruikersavatar

matthias.bouquet11 mar 2017, 16:21

 171
Goedendag mollenjagers

De gps-opdracht was moeilijk te beoordelen op mollengedrag omdat je geen idee hebt welke impact de beslissingen van Hans en Davey juist hebben op de opdracht. Het was zeker niet altijd gemakkelijk, maar ik heb met Street View al de belangrijke locaties van Davey en Hans getraceerd. Hieronder volgt de link naar hun traject in Google Maps, helemaal onderaan een kaart met al de gps-bestemmingen en een overzicht van de zestien locaties met letter, coördinaten en tijdstip in de aflevering. Enkel locaties A, C, D, F, N en O zijn opgenomen in de routebeschrijving, aangezien Google maps geen 14 tussenstops toestaat.

https://www.google.be/maps/dir/-33.9511 ... !3e0?hl=nl

De door Google Maps berekende reistijd van poort tot parkeerplaats is slechts drie minuten korter van de werkelijke. In beschouwing genomen dat ik er bij het uitstippelen van de route van uitgegaan ben dat ze de eerste mogelijkheid hebben gegrepen om te keren in Tembalethu (terwijl ze daar in werkelijkheid misschien wel een minuutje of twee hebben verspild), is dat een realistische waarde.

• A, 06:23, 33°57'04.0"S 22°24'23.1"E: Davey en Hans rijden uit de poort van het hotel van het golfterrein uit afl. 4 de R404 op. Wanneer ze al meteen rechtsaf zouden geslagen zijn, zouden ze al na 43 minuten ter plaatse geweest zijn, maar aangezien de meeste locaties aan de linkerkant lagen was links een logische keuze.
• B, 08:19, 34°00'05.3"S 22°23'23.2"E: Ze rijden nog steeds verder zuidwaart op de R404. ‘Cirkelen rond de startlocatie’ is dus een wat misleidend commentaar. Ze rijden langs het vliegveld. Het shot waar Davey Deens als Russisch aanhoort is niet chronologisch (lijkt te komen van een noordelijker punt op de R404).
• C, 10:03, 33°59'42.1"S 22°28'31.4"E: Davey neemt de afslag van de N2 naar links, en slaat rechtsaf naar Sandkraal road: de enige weg naar het gebied Tembalethu, waardoor uiteraard elke gps begint te protesteren.
• D, 11:00, 33°59'48.3"S 22°28'32.9"E: Nadat ze doorhebben dat elke gps begint te protesteren maken ze blijkbaar op één of andere plek rechtsomkeert, gaat Davey op aanraden van Hans naar links en zo rijden ze de N2 terug op in de richting van waar ze gekomen zijn.
• E, 11:39, 33°59'49.3"S 22°27'10.8"E: Eline belt met een vraag over sweetpak.
• F, 12:40, 33°58'43.7"S 22°26'28.4"E: Ze zijn off-screen rechts afgeslaan naar York Street. Om één of andere reden geeft de kaart foutief aan dat ze zich aan de oostkant van George bevinden (terwijl ze in West-George rijden). Ze herkennen het Kroatisch. Later op de York Street vraagt Davey eerst vertalingen van vliegveld.
• G: 14:31, 33°54'46.9"S 22°24'41.0"E: Bij de rijstrookvermindering hebben ze eindelijk de juiste methode te pakken.
• H, 15:21, 33°53'34.5"S 22°24'13.1"E: Ze komen op wolkniveau. Hans stelt voor terug te keren, maar Davey beslist verder te gaan.
• I, 16:23, 33°52'38.6"S 22°23'09.4"E: De laatste opgave is gebruikt. Robin komt even later op het idee om de gps’en te laten herberekenen.
• J, 16:50, 33°49'09.9"S 22°21'14.0"E: Davey neemt de eerste afslag op aanraden van Hans. Robin krijgt alweer een lumineus idee en ze sluiten al de gps’en buiten twee af.
• K, 18:07, 33°37'49.3"S 22°13'09.2"E: Hans ziet een gehuchtje komen. Ze staan wachten aandachtig een instructie van de gps’en af.
• L, 18:45, 33°36'34.6"S 22°12'46.8"E: Ze herkennen het Deens en rijden Oudtshoorn binnen.
• M, 19:01, 33°35'35.5"S 22°12'08.8"E: Ze komen aan het kruispunt vlak bij hun bestemming, de gps zegt iets in de mysterieuze achtse taal, maar Davey mist om mysterieuze reden zijn afslag.
• N, 19:25, 33°35'26.1"S 22°12'10.4"E: Davey keert de auto in de Baron Van Reede Street (hint?).
• O, 19:37, 33°35'30.4"S 22°12'09.8"E: Davey parkeert in de Baron Van Reede Street negen minuten voor het verstrijken van de tijdslimiet.
• P, 19:54, 33°35'33.8"S 22°12'11.9"E: Hans ziet de ingang van het gebouw en ze lopen naar binnen. De opdracht is geslaagd.


Ik heb niet meteen een idee welke conclusies ik hieruit moet trekken omtrent Davey. Wel valt het me op dat ten eerste twee cruciale beslissingen (rechts afslaan van de N2 in York Street, en links afslaan van York Street in de N12) niet worden getoond, ten tweede dat de uitleg, montage en de kaartjes soms misleidend of zelfs fout zijn (proberen ze iets te verhullen?), en ten derde dat de opdracht niet was geslaagd zonder Robin, die net zoals in de dierenopdracht weer gouden hints weggeeft op de laatste ogenblikken. Of Hans heeft verhinderd dat Davey de foute kant op reed door hem uit wantrouwen tegen te spreken (zoals in punt D) vind ik moeilijk om te zeggen, aangezien de afslag in punt D niet zo cruciaal was als die twee andere afslagen die we niet te zien kregen. Maar het is zeker niet onmogelijk gezien het relatief kleine aantal beslissingen waar het al dan niet aankomen op de juiste bestemming van afhing.

Oordeel zelf, zou ik zeggen.
[ external image ]
Gebruikersavatar

Klaartje11 mar 2017, 16:29

 2245  Uma
Geweldig schoon gedaan dit! Waar mensen zich zoal mee bezig houden in het weekend! Formidabele analyse van deze autorit.
Gebruikersavatar

matthias.bouquet11 mar 2017, 16:57

 171
Over de Baron Van Reede Street: Pieter van Reede van Oudtshoorn was een Utrechtenaar en zelfs de hele stad Oudtshoorn is naar hem vernoemd. Verdacht?
Gebruikersavatar

chicawah.janssen11 mar 2017, 17:24

 8153
matthias.bouquet schreef: ... dat de opdracht niet was geslaagd zonder Robin, die net zoals in de dierenopdracht weer gouden hints weggeeft op de laatste ogenblikken.
Is dat wel zo?
Dit is wat ik Robin o.a. zag doen:
- De groep (mis)leiden en opjagen
- De telefoon bemachtigen (!!!)
- Minstens 2x als laatste naar de bibliotheek rennen en op zijn stappen terugkeren omdat hij de telefoon "vergeten" was
- Minstens 1x tijd verspillen bij het zoeken in het woordenboekje: "Waar staat het nu weer?" - en dan gaat het licht uit
- Davey opjagen en op de zenuwen werken
- Voor de bababroeikas nogal rap vragen "Wie gaat voor klein?" en daarbij onmiddellijk zijn hand opsteken

De tip alleen de 2 GPS-en met een bestemming die bereikbaar was binnen de 30 minuten over te houden lijkt een schitterend idee, maar dat 1 ervan de juiste was is gewoon toeval.

Bij het wachten op Davey en Hans kijkt iedereen vol spanning naar het deurgat. Robins ogen flitsen een fractie seconde heel steels naar links. Daar staat volgens mij alleen de crew...
Annelies heeft ook even opzij gekeken, maar ze keek peinzend en observerend naar een van de anderen (naar Robin volgens mij).
Gebruikersavatar

sherlock11 mar 2017, 17:59

 216
matthias.bouquet schreef:Goedendag mollenjagers

De gps-opdracht was moeilijk te beoordelen op mollengedrag omdat je geen idee hebt welke impact de beslissingen van Hans en Davey juist hebben op de opdracht. Het was zeker niet altijd gemakkelijk, maar ik heb met Street View al de belangrijke locaties van Davey en Hans getraceerd. Hieronder volgt de link naar hun traject in Google Maps, helemaal onderaan een kaart met al de gps-bestemmingen en een overzicht van de zestien locaties met letter, coördinaten en tijdstip in de aflevering. Enkel locaties A, C, D, F, N en O zijn opgenomen in de routebeschrijving, aangezien Google maps geen 14 tussenstops toestaat.

https://www.google.be/maps/dir/-33.9511 ... 6741!1m5!1...
Knappe analyse zeg. Schitterend werk!

Ik vind overigens die lezing van Robin wel steek houden. In de dierenproef dirigeerde ie ook al het spel. Als, ALS, Robin de mol zou zijn dan past dit wel omdat ie zo de proeven op gang trekt. Anders zou bijvoorbeeld de dierenproef saai zijn afgelopen. Idem met de GPS-proef.

Alleen is de paradoxale (of leuke) vaststelling dat Robins tussenkomst wel vaak naar succes leidt! Wat als mol nu niet wenselijk zou zijn. 🙂
Gebruikersavatar

chicawah.janssen11 mar 2017, 18:11

 8153
sherlock schreef: Robin... In de dierenproef dirigeerde ie ook al het spel.
Maar...
- hij bleef heel lang in zijn kooi zitten voor hij riep "Ik zit hier ook nog. Vergeet mij niet hé!"
- hij is zijn kooi uitgekomen zonder te kijken of er nu wel een echt luipaard zat en heeft rondgelopen met zijn rug naar de luipaard (en niemand scheen dat raar te vinden)
- hij zag niet dat het molslot aan zijn kooi open was
- daarna is hij gewoon weer in zijn kooi gekropen (en weer scheen niemand dat raar te vinden)
- hij heeft de letterpuzzelaars op de zenuwen gewerkt
- uiteindelijk "ontdekte" hij toch dat het molslot open was (heeft noch Hans noch Davey gezien dat dat open was?) en verweet de anderen dat ze het niet zagen, waardoor die verdacht werden
Gebruikersavatar

sherlock11 mar 2017, 18:18

 216
Hij schoot volgens mij laat in actie omdat ie (als mol?) de proef in een stroomversnelling wilde brengen. Alleen heeft ie zich dan misrekend want ze haalden het finaal toch.
Gebruikersavatar

matthias.bouquet11 mar 2017, 18:27

 171
Dat ik vaststel dat Robin weer de dag redt, wil ook nog niet zeggen dat ik hem uitsluit als mol. Ik vind het wel moeilijk om in te zien waarom specifiek in deze opdracht als laatste aankomen in een kamer en een democratische stemming houden hem nu verdachter maakt dan de rest.
Ik weet dat ik mijzelf met mijn mening over Robin niet bepaald populair maak, maar terug naar de vraag: leert dit traject ons iets over de beslissingen van Hans en Davey en/of de hulp vanuit Oudtshoorn?
Gebruikersavatar

chicawah.janssen11 mar 2017, 18:32

 8153
sherlock schreef:Hij schoot volgens mij laat in actie omdat ie (als mol?) de proef in een stroomversnelling wilde brengen. Alleen heeft ie zich dan misrekend want ze haalden het finaal toch.
Denk het ook. Ofwel wat het zijn bedoeling het net te halen, want zo werd hij de held en dus niet verdacht.
Gebruikersavatar

Dontor11 mar 2017, 21:06

 64
chicawah schreef: Bij het wachten op Davey en Hans kijkt iedereen vol spanning naar het deurgat.
Iedereen was zeer enthousiast toen ze ze zagen binnenkomen in de gang ... Alleen Eline vond ik nogal reageren van: "Dju, ze hadden het juist"
Na enkele seconden springt ze dan maar mee in het enthousiasme van de groep.
Gebruikersavatar

Molière11 mar 2017, 21:09

 92
chicawah schreef: - Minstens 1x tijd verspillen bij het zoeken in het woordenboekje: "Waar staat het nu weer?" - en dan gaat het licht uit ...
'Afslaan' achteraan in een woordenboek opzoeken.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen11 mar 2017, 21:20

 8153
Molière schreef:'Afslaan' achteraan in een woordenboek opzoeken.
Was het nu nog een Arabisch woordenboek geweest 😉

Eigenlijk niet op gelet. Was het echt helemaal achteraan of halverwege? Halverwege is te verklaren: eerste helft = huppeldepup/Nederlands, 2de helft andersom.