Eline is De Mol!
Gebruikersavatar

maarten.lambert21 mar 2017, 21:37

 2
Excuses als het al eens gezegd is geweest, heb search gedaan en vond een korte vermelding van onderstaande terug maar dan zonder de link naar Eline. Dit is toch wel echt de grootste tip die er kan zijn imo...

Ik had vandaag toevallig examen finance en het ging over het 'prisoner's dilemma' (in functie van een 2-tier offer aan aandeelhouders door overnemer bedrijf). Dit is exact wat er in aflevering 1 gebeurd: een prisoner's dilemma zorgt ervoor dat kandidaten op de knop gaan duwen. Een psychologisch truukje wat altyd tot de gewenste uitkomst leidt als de 'gevangenen' niet kunnen communiceren (see wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Prisoner's_dilemma).

Eline, politieagent zijnde... je moet geen genie zijn om de link met het prisoner's dilemma te leggen.

Ideas?
Gebruikersavatar

Social21 mar 2017, 23:35

 353  Uma
Dus uw argument is dat Eline een flik is, en de proef sterk vergelijkbaar is met het Prisoner's dilemma spel?
De hint is dus, politie -> gevangene, that's it, correct?

Niet zo gigantisch toch, zo kunnen we elk beroep van een kandidaat linken aan een proef.

Sam is dan zeker de mol omdat ze in BMW's rijden enz...
Gebruikersavatar

ex-molinator22 mar 2017, 00:02

 3483  Uma
Als je het bekijkt in een perspectief van de sancties dan is het "prisoner's dilemma" niet van toepassing, immers er is een tweede kans.
Bekijk je het in het kader van een groep van 11 individuen > tweede kans blijft
In het kader van 5 groepen (4x2 + 1x3) zit je al met mogelijke interactie (overleg) binnen elke groep + tweede kans is er nog steeds.
Elk individu beschouwt zich als 1 van de 11 en er is maar 1 die een sanctie krijgt, namelijk de 11de, m.a.w. iedereen krijgt minstens 6 kansen om door te gaan en er is kans op meteen 5000 euro in de pot.

Het prisoner's dilemma is helemaal niet van toepassing in dergelijke situatie.
Gebruikersavatar

Peterzzzzzz24 mar 2017, 13:33

 30
Ik heb de eerste aflevering nog eens bekeken en ik vind deze proef misschien nog wel de beste om te kijken wie de mol zou kunnen zijn.

Eline: NIET -> de vreugde uitbarsting om toch mee te mogen in het avontuur is gewoon veel te geloofwaardig. Lijkt me echt een kandidaat die wil vertrekken.

Davey: Ik ga er vanuit dat de mol altijd zou drukken. (je weet niet 100% of er niemand zou drukken en er zo wordt er ook zeker geen geld verdiend. Eenmaal in het vliegtuig is hij ook de enige die zich anders gedraagd dan de andere drukkers. Ik denk dat het ook simpeler is voor de programma makers om er voor te zorgen dat de mol zeker mee is, en er niet moet gesukkeld worden met de naproef om de mol zeker mee te krijgen.
Gebruikersavatar

Frolva24 mar 2017, 14:18

 2204
Peterzzzzzz schreef:Davey: Ik ga er vanuit dat de mol altijd zou drukken. (je weet niet 100% of er niemand zou drukken en er zo wordt er ook zeker geen geld verdiend. Eenmaal in het vliegtuig is hij ook de enige die zich anders gedraagd dan de andere drukkers. Ik denk dat het ook simpeler is voor de programma makers om er voor te zorgen dat de mol zeker mee is, en er niet moet gesukkeld worden met de naproef om de mol zeker mee te krijgen.
Ik ga er net van uit dat de mol niet zou drukken.

Omdat het volgens mij zeker is dat (op een groep van 11) er meerdere personen gaan drukken. Om het geld te verliezen hoeft de mol dus al niet te drukken.

Met voorkennis van de beroepen kan de mol alsnog mee met het eerste vliegtuig.
En zelfs als dat zou mislukken keert de mol terug in het spel om er nooit meer uit te gaan. Enige nadeel is dat er dan niet gemold kan worden bij de eerste proeven.
Gebruikersavatar

Fermgemold24 mar 2017, 18:27

 45
Maar waarom gaan we ervan uit dat de Mol er het raden naar heeft of er al dan niet gedrukt is?
Het zou niet de eerste keer zijn dat de Mol tijdens een proef informatie doorkrijgt en zo dus weet wat hij het beste doet. Ik vermoed dat, hoewel er altijd iemand zal drukken, de Mol tijdens de minuut te horen heeft gekregen dat er zes (vijf, als de mol drukte) op die knop geduwd hebben en dat het dus niet uitmaakt wat hij doet.

Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat Eline niet alleen als laatste, maar ook een stuk later dan de rest geduwd heeft (was dat niet de conclusie lang geleden ergens op dit forum?). De enige reden die ik daarvoor kan bedenken, is dat ze eerst gebrieft werd. Voor de rest zit ik op Davey als Mol, maar onder andere om deze reden kan ik ook geloven dat het Eline is.
Gebruikersavatar

pieter-jan.jorissen25 mar 2017, 00:54

 182
[quote="Peterzzzzzz"]Ik heb de eerste aflevering nog eens bekeken en ik vind deze proef misschien nog wel de beste om te kijken wie de mol zou kunnen zijn.

Eline: NIET -> de vreugde uitbarsting om toch mee te mogen in het avontuur is gewoon veel te geloofwaardig. Lijkt me echt een kandidaat die wil vertrekken.
Eline kan goed acteren

Davey: Eenmaal in het vliegtuig is hij ook de enige die zich anders gedraagd dan de andere drukkers.
Dit viel mij ook op. Precies alsof hij daar besefte waar hij aan begonnen was
Gebruikersavatar

Frolva25 mar 2017, 23:21

 2204
Fermgemold schreef:Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat Eline niet alleen als laatste, maar ook een stuk later dan de rest geduwd heeft (was dat niet de conclusie lang geleden ergens op dit forum?). De enige reden die ik daarvoor kan bedenken, is dat ze eerst gebrieft werd. Voor de rest zit ik op Davey als Mol, maar onder andere om deze reden kan ik ook geloven dat het Eline is.
Eline heeft twee maal gedrukt: eerste keer onmiddellijk (maar net iets trager dan de vijf eersten) en een tweede keer na +- een halve minuut. 😉
Gebruikersavatar

Fermgemold26 mar 2017, 04:12

 45
Frolva schreef:Eline heeft twee maal gedrukt: eerste keer onmiddellijk (maar net iets trager dan de vijf eersten) en een tweede keer na +- een halve minuut. 😉
Ah, juist. Bedankt om mijn geheugen op te frissen 🙂
Gebruikersavatar

chicawah.janssen26 mar 2017, 09:06

 8153
Frolva schreef:Ik ga er net van uit dat de mol niet zou drukken.

Omdat het volgens mij zeker is dat (op een groep van 11) er meerdere personen gaan drukken. Om het geld te verliezen hoeft de mol dus al niet te drukken.

Met voorkennis van de beroepen kan de mol alsnog mee met het eerste vliegtuig.
En zelfs als dat zou mislukken keert de mol terug in het spel om er nooit meer uit te gaan. Enige nadeel is dat er dan niet gemold kan worden bij de eerste proeven.
Ik volg je volledig.
En met of zonder mol: de eerste proeven waren toch geslaagd.
De bedevaart waarschijnlijk tegen alle verwachtingen in (het lopen was echt lastig).
Bij het vallen zou de mol zeker vallen (vergelijk met dergelijke proeven in de vorige reeksen) - zeker omdat onze mol wist dat ze toch op het matras terecht zou komen 😉