Hans is niet De Mol
Gebruikersavatar

biegel14 feb 2017, 13:09

 1
Gisteren kwam ik eerst tot de conclusie dat Hans onmogelijk de verdachte kon zijn.
Ik verklaar men nader:

Bij de vorige selectie dienen alle kandidaten vragen op te lossen van de mol.
Aangezien Hans er niet bij was, wil dit zeggen dat iedereen alle antwoorden fout had ( want hans was zogezegd al weg).
De regel zegt, diegene met het minst juiste antwoorden moet naar huis gaan, en aangezien er toch iemand naar huis is moeten gaan
ging ik er vanuit dat Hans de mol onmogelijk kon zijn, want dit wil zeggen dat er wel kandidaten bepaalde antwoorden juist hadden tov andere kandidaten.

Tot ik er terug aan dacht dat de presentator gezegd heeft dat er een ex aequo was en dat het op tijd aankwam.
( iedereen alles fout is ook een ex aequo & zou het wel eens kunnen dat de eerste vragenlijst totaal niet uitmaakte behalve hoe lang je er over deed )
Dit nu wetende maakt dit Hans naar mijn mening wel extra verdacht.

Ook iemand opgevallen dat toen de eerste kandidaten voor het eerst terug hans onmoette ( op de bank )
dat Hans een t-shirt aanhad met een schietroos ( doelwit ) op ?
Gebruikersavatar

billie.holiday14 feb 2017, 13:22

 462  Bert
Die T-shirt was mij ook opgevallen
Gebruikersavatar

Ric14 feb 2017, 13:51

 67  Philippe
Het hoeft niet te betekenen dat iedereen alles fout had. De vragen waren zo opgesteld zodat Hans ook telkens ergens onder viel.

Bv:
Is de mol van het gebouw gevallen? JA / NEE
of
Wat is het geslacht van de mol? MAN / VROUW

zo kan je toch nog veel juist hebben.
Gebruikersavatar

jan-willem.carpentier14 feb 2017, 15:24

 35
Bovendien houdt een ex aequo niet in dat ALLE kandidaten dezelfde score hadden op de evaluatie.

Het enige wat hiermee zeker is, is dat er minstens twee personen even weinig wisten over de mol: Jessica en nog iemand die iets sneller had ingevuld.

De afvalprocedure maakt Hans dus niet extra verdacht, maar ik vond hem van meet af aan verdacht dus hij zit in mijn top 3 😎
Gebruikersavatar

geertn44414 feb 2017, 15:57

 236
biegel schreef:Gisteren kwam ik eerst tot de conclusie dat Hans onmogelijk de verdachte kon zijn.
doh ? dat snap ik helemaal niet. Op uw vraag "maakt de afvalprocedure Hans extra verdacht ?", moet ik VOLMONDIG JA antwoorden.
Waarom ?

[1] Het afvallen van Hans in aflevering 1 was perfect molbaar. De kans dat er niemand ging drukken zonder globaal overleg, was eigenlijk onbestaande. Er is altijd wel iemand die eieren voor zijn geld kiest. Hans drukt niet af, dus komt direct in de afvallersgroep. Daarna antwoordt hij soms eens verkeerd op de beroepenvraag, en soms eens juist, maar te traag. Gevolg: hij valt af. Ocharme.

[2] En dan zijn terugkeer. Tsja, wat moet je daar over zeggen ? Ik vind heel de proef verdacht. Want als Hans de mol was (zie [1]) dan is er -niets- maar ook -niets- dat zijn terugkeer kon verhinderen, hoeveel geld of vrijstellingen de groep ook zou verdienen of niet verdienen. De vragenlijst van aflevering 1 vult hij natuurlijk -als mol- perfect in. Hij verslaat niet alleen Jessica, maar iedereen eigenlijk. Dus Hans komt terug (= een zekerheid)

[3] Vindt -niemand- het verdacht dat Hans erin slaagt om op zijn -eerste- eliminatieproef na 1 dag aanwezigheid, het beter te doen dan niet 1 maar beter dan 2 kandidaten die er al dagen inzitten ? Toch wel straf van die gast he ? Een beetje te straf, misschien ??

In ieder geval, bij mij staat Hans nog in mijn top-3 hoor...
Gebruikersavatar

jan-willem.carpentier14 feb 2017, 16:10

 35
geertn444 schreef:[3] Vindt -niemand- het verdacht dat Hans erin slaagt om op zijn -eerste- eliminatieproef na 1 dag aanwezigheid, het beter te doen dan niet 1 maar beter dan 2 kandidaten die er al dagen inzitten ? Toch wel straf van die gast he ? Een beetje te straf, misschien ??

In ieder geval, bij mij staat Hans nog in mijn top-3 hoor...
Ik sluit Hans zeker niet uit - zoals gezegd - maar die eliminatieproef wil ik wel even relativeren.

Ga er even van uit dat Hans niet de mol is: hij heeft louter de mollenboekjes gelezen met de basisinformatie over elke kandidaat. Hij beantwoordt 20 vragen en heeft bijvoorbeeld 4/20 goede antwoorden. (Gewoon op basis van gokken: er zitten JA/NEE vragen tussen met 50% kans op succes, andere vragen hebben 4 mogelijke antwoorden, en nog andere veel meer.) Een paar gokjes juist hebben is niet onmogelijk, dat is ook hoe de overige 9 kandidaten Jessica hebben verslagen.

Dus, Hans heeft een lage score van circa 4/20, zoals veel kandidaten zullen gehad hebben in het begin van het spel. Maar de pasvragen zijn extra sterk omdat je score sowieso verhoogd wordt met 4. Dus Hans haalt 8/20, wat ijzersterk is voor een eerste vragenronde. Ik denk dat Jessica (en haar ex aequo tegenstander die sneller was) misschien maximum 4/20 had.

Had hij de pasvragen niet gehad, was het inderdaad verdacht om zomaar te slagen. Door de pasvragen vind ik het minder verdacht, maar het hele concept van de pasvragen die naar Hans gaan kan ook ontworpen zijn om te maskeren dat hij als Mol zich eenvoudigweg terug in het spel scoort.

Kortom: het hele spelletje zit goed in elkaar. Alles valt dubbel te interpreteren 😃
Gebruikersavatar

ex-molinator14 feb 2017, 16:27

 3483  Uma
Laten we (for sake of argument) even aannemen dat Hans NIET de mol is.
Dat Hans zou slagen voor zijn eerste vragenronde was een zekerheid voor mij (met die 4 vrijstellingen).
De volgende eliminatieronde is wat anders want eigenlijk heeft hij uit de vorige niets geleerd. En dan de vragenronde invullen met grote spreiding (en hopen op wat meeval met de kansberekening) is het geluk tarten. Hans moet op dat moment de achterstad die hij heeft trachten in te halen door knopen door te hakken en te gokken op 4 of 5 (maximum) medespelers.
Lukt het niet : too bad
Lukt het wel dan is zijn achterstand ruim goedgemaakt want hij moet maximaal 4 of 5 personen in het oog houden.

Is Hans toch de mol dan zal hij een kwartuurke solitaire gespeeld hebben zeker.
Gebruikersavatar

Laleia14 feb 2017, 16:47

 306
Eigenlijk is de conclusie van deze topic dat beide standpunten te verdedigen zijn.
Hans kan zowel kandidaat als mol zijn.
Gebruikersavatar

geertn44414 feb 2017, 16:59

 236
Ik weet het nog zo niet. Hans kan zich inderdaad toespitsen op een paar kandidaten, maar dan nog moet hij de vragen over die kandidaten weten en ik denk echt wel dat de antwoorden niet zomaar uit het molboekje komen.
Stel dat er een vraag is:
"Welk huisdier heeft de mol ?"
a) Zwarte Labrador
b)
c)

Andere kandidaten weten ondertussen dat a) slaat op Bouba, maar Hans, die heeft geen idee en moet hier dus gokken. En nog doet hij het beter dan de 2 slechtste ? Ik blijft het maar vreemd vinden.
Gebruikersavatar

ex-molinator14 feb 2017, 17:18

 3483  Uma
geertn444 schreef:...
Andere kandidaten weten ondertussen dat a) slaat op Bouba, maar Hans, die heeft geen idee en moet hier dus gokken. En nog doet hij het beter dan de 2 slechtste ? Ik blijft het maar vreemd vinden.
Juist daarom brengt rekenen op geluk niets bij behalve dat hij echt per toeval nog 1 ronde kan meedraaien (en dat geluk heeft hij al gehad met de 4 jokers). Zeker de helft van de vragen zal gaan over de opdrachten en door daar al 4 of 5 kandidaten uit te sluiten (1 kans op 2 he) kan hij (als het lukt) ineens een voordeel hebben.

Vergeet ook niet dat Hans professor pharmacie is, hij heeft een goed geheugen en kan snel een massa informatie ordenen en opslaan (en hij moet maar de helft van het molboekje echt studeren voor die tweede eliminatieronde).

Zelf zou ik in de situatie van Hans op dit moment dergelijk berekend risico nemen, met als voornaamste reden dat de slaagkans even groot of klein is, maar met dit systeem heb ik extra info die ik anders niet zou hebben.
Gebruikersavatar

billie.holiday14 feb 2017, 18:44

 462  Bert
Ik vind het cool dat hij de eliminatie doorstaan heeft , al was het om de gezichten van de anderen te zien. Die bende verdiende echt wel een pak slaag, na hun prestatie aan die tafel daar.
Spijtig genoeg waren het net 2 mensen die heel symphatiek overkwamen, die eruit vlogen.
Mischien komen ze nu terug met hun voeten op de grond, voor hetzelfde geld konden zij in Hans zijn situatie gestaan hebben.
Niets is wat het lijkt in de mol . Ik sluit Hans niet uit als mol.
Gebruikersavatar

ex-molinator14 feb 2017, 23:08

 3483  Uma
ex-molinator schreef:...
Dat Hans zou slagen voor zijn eerste vragenronde was een zekerheid voor mij (met die 4 vrijstellingen).
Dit (en andere) topics even aan 't herlezen en ik stel vast dat ik in mijn bericht over de eerste vragenronde die Hans moest doorstaan, vergeten ben te vermelden dat hij op de bus wel de vragenlijst van die eerste eliminatieronde gekregen heeft en hij zich toch enigszins op specifiek vragen kon voorbereiden (bvb snel een paar gerichte vragen stellen toen de anderen aan de tafel kwamen).