Hans is niet De Mol
Gebruikersavatar

Lieserd28 feb 2017, 19:21

 15
Bij het Scrabblespel moesten alle kandidaten (initieel met uitzondering van Robin en Annelies) op zoek naar een gouden ei. De winnaar hiervan, Hans, mocht het krokodillenspel spelen met kans op persoonlijk geld. Als we nu ervan uit gaan dat Hans de mol is, lijken er een aantal opvallendheden op te duiken, die mij van mijn verdenking t.o.v. hem doen afstappen.

1. Het gouden ei werd zeer laat in het Scrabblespel gevonden. Als de productie bepaald had dat de mol de krokoproef zou spelen, zou het toch niet in zo'n grote mate aan het toeval overgelaten worden of hij wel op tijd het ei zou vinden. Voor hetzelfde geld was Sam ermee weg geweest.

2. Er moet voor de productie een bepaalde reden zijn geweest om de mol het krokospel te laten spelen. De meest voor de hand liggende reden zou zijn om het geld uit de groepspot te houden, wat uiteindelijk het hoofddoel is van de mol. Dit is echter niet gebeurd, hoewel dit spel als mol 'winnen' toch een fluitje van een cent zou moeten zijn geweest.

3. Bij 2. moeten we ons uiteraard de bedenking maken of de mol al dan niet persoonlijk geld kan winnen. Indien dit zo is, is er eigenlijk helemaal geen reden (of toch geen financieel voordeel voor woestijnvis) om de mol dit spel te laten spelen. Belangrijker nog, de mol heeft voorkennis, dus dat zou de opdracht totaal oneerlijk maken ten op zichte van de rest van de spelers. Lijkt mij niet te passen in de algemene 'politiek' van het programma en bij gebrek aan een beter woord zou ik het zelfs 'valsspelen' durven noemen.

4. Je kan ook nog uitgaan van de veronderstelling dat de mol géén voorkennis had over de opzet van de krokoproef en het spel dus 'eerlijk' kon spelen (en verloor). In dat geval zie ik echter geen reden meer om de mol überhaupt in deze positie te brengen. Volgens mij zou dit - als hij tóch had gewonnen - de geloofwaardigheid van het programma niet ten goede komen, want hoe ga je achteraf 'bewijzen' dat de mol geen voorkennis had, terwijl hij dat bij alle andere opdrachten wel had? 'Doorgestoken kaart!' klinkt het dan.

5. Een ander scénario is dat de mol de opdracht had om het krokospel met opzet te verliezen, maar het wel tot het laatst spannend te houden. Ik zie echter geen reden om dit te doen, behalve dan om goede televisie te maken. Dit kán natuurlijk meespelen en dit is eigenlijk de enige reden dat ik Hans nog niet helemaal afschrijf als potentiële mol.

6. Bovenstaande bemerkingen zijn allemaal in de veronderstelling dat de productie op voorhand had bepaald dat de mol het krokospel zou moeten spelen. Dit moet niet per sé het geval zijn, wat de mol een 'echt' eerlijke kans zou hebben gegeven om het ei te vinden en te spelen voor persoonlijk geld, maar als hij het had gewonnen stoot ik weer op het probleem van geloofwaardigheid (zie opmerking 4) en afgaande op hoe het spel in vorige seizoenen georganiseerd is geweest, denk ik dat we er wel van uit mogen gaan dat de mol te horen had gekregen in welke groep hij terecht diende te komen.

Het kan natuurlijk ook dat de productie er helemaal niks om gaf waar de mol zich bevond en wat hij/zij deed in deze opdracht omdat het toch wel geld zou gaan kosten. In elk geval graag reacties voor ik mijn Hanstunnel volledig dicht timmer. 🙂
Gebruikersavatar

kristof.ermens28 feb 2017, 19:34

 4
Mooie redenering en nog zo gek niet bedacht. Waarschijnlijk heb je het hier juist en hadden de makers (met alle respect, tonnen respect trouwens) hier nog niet bij stil gestaan.
Gebruikersavatar

Kobe28 feb 2017, 19:44

 429
Ik ben volledig akkoord, maar ik weet niet of het een gevoel is of niet, maar Hans wordt altijd afgeschreven door iedereen vanaf aflevering 1! Hij heeft altijd alle speciale situaties zoals dat afvallen enzo...
Gebruikersavatar

Jay-Lo28 feb 2017, 21:39

 1690  Sven
De mol zou zich vanuit die positie verdacht maken als hij die persoonlijke opdracht wint. Er kan ook beter gemold worden vanuit de groep.
Hans heeft hier wel een voordeel, als hij niet de mol is kan hij bij alle vragen over de mol zijn eigen proef al schrappen. Al denk ik niet dat hij verdacht wordt door de rest, na zijn fietsprestatie.
Gebruikersavatar

Noptje01 mar 2017, 03:04

 181
Maar waarom gaan we er zo stellig van uit dat de mol op de hoogte was van waar het ei zich bevond?
Het is niet omdat de mol op voorhand de opdrachten weet, en weet hoe/waar hij kan saboteren, dat hij ook over de positie van het ei is ingelicht.
Voor woestijnvis maakt het toch helemaal niet uit of ze die 3000€ aan de uiteindelijke winnaar, of aan de mol uitbetalen, kwijt zijn ze het toch. En zo zorg je ook voor een eerlijke kans voor iedereen om persoonlijk geld te verdienen.
Gebruikersavatar

nite01 mar 2017, 09:26

 110
Ik volg wel.

Als Hans de mol is, dan had hij toch eenvoudig die opdracht kunnen winnen. Hij had direct tegen zijn vrouw kunnen zeggen, rij naar dat café en zet u om de hoek en wandel net binnen vlak voordat de kandidaten het antwoord vinden. Doordat hij alleen is, kan hij gebrieft worden door de productie over hoe ver de kandidaten van een oplossing zijn.

Mogelijk antwoorden:
-Er wordt afgesproken dat de mol geen persoonlijk geld mag winnen, maar waarom hem dan op een plaats zetten waar hij niet kan saboteren?
-Er wordt afgesproken dat de mol op een eerlijke manier voor het geld mag gaan. Maar dan moet de mol wel een kans op sabotage laten liggen. Dan was het beter om een echte kandidaat te hebben die voor het persoonlijke geld ging, en ondertussen de mol de proef te laten saboteren.
-Er wordt afgesproken dat de mol zich laat verliezen om zich minder verdacht te maken. Maar in dat geval is het wel een groot verlies: 3000EUR voor de pot wat een redelijk grote winst is.
Gebruikersavatar

Torremolinos01 mar 2017, 09:42

 264
Maar de mol zijn opdracht is volgens mij 'geld uit de groepspot houden'. Met persoonlijk geld heeft hij niks te maken. Als de productie geen persoonlijk geld wil uitbetalen, dan steken ze die krokoproef er gewoon niet in. Maar die race is leuk voor de kijkers en dus commercieel gezien zijn 3000€ waard?

Als mol zou je dus nog kunnen de krokoproef zelf proberen te winnen. Maar ik denk dat je als mol liever bij de groep zit om daar te saboteren. Bovendien, als iemand persoonlijk geld had gewonnen en het zo uit de groep had gehouden, dan was dat een deuk in de groepsdynamiek. Dat is natuurlijk ook wat de mol wil bereiken. Dus de mol kon volgens mij op het golfterrein dubbel scoren: geld uit de groepspot houden en de groep laten kibbelen als het geld persoonlijk was gewonnen.
Gebruikersavatar

oldgrumpy02 mar 2017, 16:25

 88
Jay-Lo schreef:De mol zou zich vanuit die positie verdacht maken als hij die persoonlijke opdracht wint. Er kan ook beter gemold worden vanuit de groep.
Hans heeft hier wel een voordeel, als hij niet de mol is kan hij bij alle vragen over de mol zijn eigen proef al schrappen. Al denk ik niet dat hij verdacht wordt door de rest, na zijn fietsprestatie.
en hoe in godsnaam zou hij zich verdacht maken?
De anderen weten toch totaal niet wat hij heeft gedaan en hoe ?
Hij kan makkelijk zeggen dat hij het stadhuis van Essen kende, of een paar andere stadhuizen., wegens bvb familie die daar woont of dergelijke. Allez das toch poepsimpel om te doen zonde rdat je daarom verdacht wordt ?
Gebruikersavatar

Jay-Lo02 mar 2017, 18:32

 1690  Sven
oldgrumpy schreef:en hoe in godsnaam zou hij zich verdacht maken?
De anderen weten toch totaal niet wat hij heeft gedaan en hoe ?
Hij kan makkelijk zeggen dat hij het stadhuis van Essen kende, of een paar andere stadhuizen., wegens bvb familie die daar woont of dergelijke. Allez das toch poepsimpel om te doen zonde rdat je daarom verdacht wordt ?
Dat zou inderdaad kunnen zoals je het stelt.