Hans is niet De Mol
Gebruikersavatar

matthias.bouquet04 mar 2017, 16:42

 171
Arme Hans. Aangevallen worden door struisvogels en krokodillen en het laatste beetje energie uit zijn lijf persen op die laatste helling: ik zou net als in de tweede aflevering bijna medelijden met hem hebben zou ik hem niet zo verduiveld verdacht vinden. Hij staat bij mij immers nog steeds op nummer één, hoewel zijn voorsprong aanzienlijk is afgenomen op Annelies, Robin en Davey tegenover de vorige aflevering. Er is namelijk niet zo veel bijster goed nieuws in de vierde aflevering voor Hansverdenkers als ik. Juist de gemiddelde snelheid behalen en zo duizend euro binnenhalen en juist naast het geld in Essen grijpen? Zijn geldbalans wordt alsmaar beter.

Maar is het ook slecht nieuws? Misschien wel, maar niet noodzakelijk. Ik geeft toe dat ik al flink aan verdachtheid heeft ingeboet voor mij, maar nog niet om hem af te schrijven. Eén zaak die op zijn minst opvalt is dat Hans alweer sleutelposities inneemt.

Met de lantaarn (hoewel het Davey is die het hem aanbiedt) bezit hij toch een machtspositie tegenover de anderen, waar hij als mol mooi zou kunnen beslissen hoeveel geld een verdachte geveinsde vermoeidheid juist waard is. Helaas toch meer dan duizend euro, zo blijkt, als hij de mol zou zijn. Dit is wel een vrij vreemde afweging tussen verdachtheid en geld als mol. Na de duizendvijfhonderd euro uit het museum hadden we gedacht dat hij wel wat marge had voor belastende daden. Dat gezegd zijnde had hij wel mogelijkheden tot manipulatie door juist op het verkeerde moment aan te komen bij Davey en Sam.

Ook het gouden ei was een bijzonder bevoorrechte positie als mol, die voor één keer zijn best zou moeten doen om de opdracht wel te doen slagen. Het grijpen van het gouden ei is niet perfect planbaar (het had niet veel gescheeld of Sam had het), maar je kon wel de kandidaten in het oog houden die in de buurt komen en eventueel afleiden of ze voor zijn, zodat het toch nog met een bepaalde waarschijnlijkheid kunt bemachtigen.

Ook hier houdt hij echter geen geld uit de pot. Het lijkt alsof hij vreselijk treuzelt bij het zoeken en hij komt er ook niet verstandig uit als professor, wanneer hij de stadhuizen van Hasselt, Tienen en zelfs Brugge niet herkent, hoewel hij wat getreuzel zou kunnen hebben geveinsd en dat het langer lijkt te duren dan in werkelijkheid. Wel lijkt hij snel vlug te weten waar het om draait en vlotjes de benodigdheden voor de passer te vinden en te assembleren. Het enige waar hij niets aan kon doen is natuurlijk dat zijn vrouw van niets wist, en met de vijf minuten die ze te laat komt zat hij er toch nog vrij dicht bij de opdracht te gemold te hebben.

Bij het Scrabblespel zelf tenslotte, genoot hij geen bijzonder bevoorrechte positie. En echt slecht deed hij het ook niet door twee blanco’s aan te voeren. Toch kon hij in het oog houden hoe goed of slecht ze bezig waren en daarop zijn gedrag aanpassen. Was dat wat er gebeurde toen niemand wist waar hij was maar dacht dat hij op zoek was naar het gouden ei? En wanneer hij hoort dat ze Gilles cadeautjes geven, hoeft een blanco letter ook niet slecht te zijn (het hielp bijvoorbeeld bij het maken van het woord cent). Ook zou ik persoonlijk een blanco letter meer tot het einde sparen wanneer de letters en potentiële woorden schaarser zijn, maar ja.

Hans komt dus niet bepaald verdachter uit deze aflevering, maar hem afschrijven zou ik nu ook niet meteen doen. Je mag immers niet vergeten in beschouwing te nemen dat wie de mol ook is hij in deze vrij lucratieve aflevering niet met glans geslaagd is in zijn opdracht. Daarom moet je de redenering misschien ook eens omdraaien: Waar werd wel geld verloren? Het enige dat echt mislukt is waren de voorbijgestoken kandidaten (wat voor beide vrouwen nog plausibel lijkt), de boot (waar zonder fatsoenlijke poging geen echte sabotaties mogelijk waren) en het Scrabblespel (dat Annelies en Robin naar mijn mening met de beperkte letters die ze tot beschikking hadden niet zo veel slimmer konden spelen en vooral konden mollen door gebrek aan coördinatie). We moeten vooral ook kijken wie er mogelijkheden toe had en dan komt Hans er toch niet zo slecht uit. Niettemin heeft de twijfel me beslopen, wat je waarschijnlijk wel hebt gemerkt aan mijn overmatig gebruik van toegevende voegwoorden 😉. Maar misschien is dat maar beter zodat ik met een open geest zal kunnen kijken wat de volgende aflevering brengt.
Gebruikersavatar

matthias.bouquet05 mar 2017, 14:54

 171
Eigenlijk heb ik nog niet goed nagedacht over een nummer twee, het gaat heel gelijk op, ik heb tegen al de verdachten wel een of ander rationeel of minder rationeel bezwaar:

Davey: te dronken en te vanbinnen-toch-een-teddybeer, maar zou wel mooi zijn
Sam: te dronken en te onschuldig (?), zou wel een verrassing zijn
Annelies: te passief, zou een beetje flauw zijn
Robin: te veel kritiek op anderen, zou een vreemde keuze van de redactie zijn
Eline: te veel hilarische en onbetaalbare (onspeelbare?) gelaatsuitdrukkingen, zou GENIAAL zijn (te geniaal?)
Hans: te weinig risico als mol, zou een mooie plotwending zijn (maar blijkbaar volgens sommigen wat oneerlijk van de redactie uit)

Samengevat: ik sta dicht bij paranoia, hopelijk biedt de volgende aflevering wat soelaas.

P. S.: Oprechte excuses aan de Tienenaars, het is natuurlijk Sint-Niklaas. :oops:
Gebruikersavatar

Laleia06 mar 2017, 11:43

 306
matthias.bouquet schreef:ik heb tegen al de verdachten wel een of ander rationeel of minder rationeel bezwaar
Ik heb hetzelfde probleem. Mijn redenen zijn niet altijd dezelfde als de jouwe, maar ook ik heb bij elke kandidaat het gevoel dat ze het daarom of daarom niet kunnen zijn.
Help! Ze zijn dit jaar de mol vergeten!
Gebruikersavatar

nite06 mar 2017, 13:54

 110
matthias.bouquet schreef: en het Scrabblespel (dat Annelies en Robin naar mijn mening met de beperkte letters die ze tot beschikking hadden niet zo veel slimmer konden spelen en vooral konden mollen door gebrek aan coördinatie).
Het doel van scrabble is niet om een zo hoog mogelijke score te hebben, maar om meer punten te hebben dan de tegenstander. Ze hadden dus beter in het begin korte woordjes gelegd met weinig punten en gewacht op een kans tot er een triple of dubbel woordwaarde passeerde. Door steeds zo lang mogelijke woorden te willen maken, legden ze het hele bord open en had Gilles veel kansen om goede woorden te maken.
Gebruikersavatar

Frolva06 mar 2017, 14:37

 2204
nite schreef:Het doel van scrabble is niet om een zo hoog mogelijke score te hebben, maar om meer punten te hebben dan de tegenstander. Ze hadden dus beter in het begin korte woordjes gelegd met weinig punten en gewacht op een kans tot er een triple of dubbel woordwaarde passeerde. Door steeds zo lang mogelijke woorden te willen maken, legden ze het hele bord open en had Gilles veel kansen om goede woorden te maken.
Ze hadden om te beginnen hun eerste woord al anders moeten leggen, nl. met de V (= 40 euro) op 2 x letterwaarde. Dan hadden ze 360 euro gehad voor die zet (ipv 300) én had GDC waarschijnlijk niet op 3 x woordwaarde geraakt.

Bij het leggen van de woorden was duidelijk een mol aan het werk. :mrgreen:
Gebruikersavatar

ex-molinator06 mar 2017, 16:14

 3483  Uma
Frolva schreef:Ze hadden om te beginnen hun eerste woord al anders moeten leggen, nl. met de V (= 40 euro) op 2 x letterwaarde. Dan hadden ze 360 euro gehad voor die zet (ipv 300) én had GDC waarschijnlijk niet op 3 x woordwaarde geraakt.

Bij het leggen van de woorden was duidelijk een mol aan het werk. :mrgreen:
Ik vond heel dat gedoe rond dat Scrabble bord chaotisch en compleet ondoordacht: voor mij een zeer sterke aanwijzing dat de mol daar effectief stond.
Gebruikersavatar

Molliarty06 mar 2017, 17:40

 157
Volgens mij maakt hij nog wel khans. 🙂
Gebruikersavatar

matthias.bouquet06 mar 2017, 19:56

 171
Na aflevering vier was het een stuk makkelijker om Robin, Davey of zelfs Annelies te verantwoorden als mol dan Hans. Maar onder andere door het in rook opgegane ei geef ik hem nog niet op als hoofdverdachte. Ik heb bijna zin om hem toe te juichen: "Zet hem op Hans, stuur de boel in het honderd vanavond, ik weet dat je het kan!", maar dat hoort hij natuurlijk niet.

Overigens ga ik ook deze week voor onbepaalde tijd op vakantie van dit forum tot ik de nieuwste aflevering heb gezien. Alvast veel plezier ermee. Ciao!
Gebruikersavatar

chicawah.janssen06 mar 2017, 20:02

 8153
Frolva schreef:Ze hadden om te beginnen hun eerste woord al anders moeten leggen, nl. met de V (= 40 euro) op 2 x letterwaarde. Dan hadden ze 360 euro gehad voor die zet (ipv 300) én had GDC waarschijnlijk niet op 3 x woordwaarde geraakt.

Bij het leggen van de woorden was duidelijk een mol aan het werk. :mrgreen:
Wilde ik ook opmerken.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen06 mar 2017, 20:03

 8153
ex-molinator schreef:Ik vond heel dat gedoe rond dat Scrabble bord chaotisch en compleet ondoordacht: voor mij een zeer sterke aanwijzing dat de mol daar effectief stond.
Voor mij ook. Dat 1 persoon totaal niet kan scrabbelen, tot daar aan toe. Maar 2???
Ze hadden het kunnen verdelen: 1 concentreert zich op de scrabble en de ander op het plan en het doolhof. Maar ook dat gebeurde niet.
Gebruikersavatar

matthias.bouquet15 mar 2017, 23:10

 171
UPDATE
Ik ben mijn geloof in Davey's onschuldige innerlijke teddybeer nu definitief verloren. Ik vond het al een vrij zwak argument toen ik het schreef, maar ik liet het maar staan in het rijtje bij gebrek aan iets beters.

In aflevering vier en vijf toonde hij zich toch van zijn chagrijnigere kant (terwijl zijn opdrachten juist slaagden, nota bene), afijn: van die teddybeer is toch niet zo veel meer te merken. Verder is hij net als de verdomd kalme Hans toch een vrij gesloten boek: we krijgen wel traantjes te zien, maar daar blijft het dan ook bij. Zijn onuitgesproken mimiek staat lijnrecht tegenover de boekdelen sprekende blik van Eline. Die laatste verdient van mij echt wel een Oscar als ze het is. Hoe dan ook, zulke gesloten boeken frustreren mij: hebben ze iets te verbergen, zijn ze gewoon kalm van aard (als Hans), of bewaren ze misschien liefst hun coolheid? In dat laatste geval vind ik dat bij Davey toch een vreemd huwelijk met zijn traantjes, die ik zoals gezegd steeds moeilijker vind toe te schrijven aan zijn teddybeer. Wat een enigmatisch figuur toch.

Hij was eigenlijk mijn hoofdverdachte na aflevering één en twee, maar door zijn dronken positie en toestand in de museumopdracht moest hij volledig plaats ruimen voor Hans. Nu ik zijn dronkenschap bij nadere beschouwing nog niet eens zo een onlogische positie vind voor een mol (http://forum.wieisdemol.be/viewtopic.php?f=52&t=2591), kan ik geen reden meer bedenken om hem niet te verdenken. Een week heb ik zonder veel succes getracht geen deuren meer te sluiten. Maar nu zal ik met uw permissie toch, met oor voor uw eigen overtuigingen weliswaar, kleur moeten bekennen voor het Davey-kamp. Dan weet u toch waarom.
Gebruikersavatar

billie.holiday17 mar 2017, 18:17

 462  Bert
Ik zit al van de eerste aflevering op Davey. Hij stelde zich niet voor aan Eline, dit vond ik al vreemd. Lichaamstazl, tegenstrijdige beelden,.... maar voor hetzelde geld is het Annelies, Robin of Eline. Dit waren mijn verdachten van in het begin, en er is nog niet een naar huis. Eline en Robin wil ik uitsluiten , maar ik ben nog niet zeker van mijn stuk.