Robin is niet De Mol
Gebruikersavatar

Addow15 feb 2017, 02:59

Molerator  377  Yens
Ik heb mij beziggehouden met de analyse van de diamantproef van Jolien en Robin.
Aan het einde van de analyse kan ik niet anders stellen dat dit een ingeplande en waterdichte mollenstreek is van Robin.

Vlak voor het bewuste fragment wordt er nog een shot getoond, waarbij Hans op de "hop on" bus in zijn mollenboekje leest. Toevallig al wijzend op Robin zijn bladzijde, misschien een hint naar de mollenstreek die meteen daarna in beeld wordt gebracht?

[ external image ]
In de volgende shot bevestigen Jolien en Robin dat ze de volgorde van diamanten gaan behouden. Ze moeten dus de 2 goedkopere en 3 duurdere diamanten in hun definitieve volgorde leggen. Daarbij verwisselt Jolien alvast de twee paren doosjes om ze VAN GOEDKOOP NAAR DUUR (van links naar rechts) te leggen.

Vóór de wissel van Jolien zie je net de 2 goedkopere diamantdoosjes, beiden met een gaatje.

[ external image ]
Jolien verwisselt al schuivend de 2 goedkopere diamantdoosjes, beiden met een gaatje van kant met de 2 duurdere diamantdoosjes, beiden met een gaatje. Dus het goedkoper paar komt LINKS te liggen, het duurdere paar RECHTS.

[ external image ]
En nu komt het.... "No no", zegt Robin, "It was reversed, eh, like this, eh!". En terwijl hij dit zegt, verwisselt hij de volgorde onderling van de 2 duurdere diamantdoosjes en al doende draait hij 1 van de 2 doosjes een kwartslag zodat we een vlakke zijde te zien krijgen zonder gaatje.

[ external image ]
Door de kwartdraai van een van de 2 duurdere diamantdoosjes, zie je nu duidelijk LINKS 2 doosjes met gaatje en RECHTS slechts 1 doosje met gaatje en 1 doosje zonder gaatje (met vlakke zijde).

[ external image ]
[ external image ]
In de daarop volgende shot, legt Gilles ons uit dat de volgorde definitief bepaald is, waarbij hij ons vertelt dat LINKS de duurste diamant en RECHTS de goedkoopste diamant ligt.

[ external image ]
En nu komt een BIZAR FENOMEEN. Nu liggen de twee duurste diamantdoosjes, waarvan 1 met gaatje en 1 met vlakke zijde plots LINKS, en de goedkoopste diamantdoosjes, beiden met een gaatje, RECHTS. Dus toevalligerwijs zijn beide paren ineens terug van kant verwisseld.

[ external image ]
[ external image ]
Ondertussen herinneren we ons nog dat ze er exact twee fout hadden. En de dame van "The Diamond Workers" duidt voor de volledigheid nog even aan welke 2 doosjes er omgewisseld waren:

[ external image ]
Zijn dat nu toch wel net die 2 doosjes die Robin vond dat ze "reversed" waren??!! En dan is de link met de rode duivel op zijn T-shirt niet ver weg.

Conclusie
Dit lijkt me een vrij mooi vooraf ingestudeerde sabotage. Door in de montage achteraf beide paren opnieuw te verwisselen, leg je niet direct de link dat Robin de fout heeft veroorzaakt omdat er van kant wordt gewisseld. Robin kan perfect op voorhand de volgorde gekregen hebben, aangezien elk doosje onderaan een cijfer heeft. Kwestie van ze samen met Jolien in de juiste volgorde te leggen en dan de "double switch" (Robin de fysieke switch, post-productie de visuele switch) te doen.

Vertrekken we van het scenario dat Robin niet de mol is, dan zou hij beide paren onderling moeten verwisseld hebben om de volgorde te behouden (nu verwisselt hij slechts 1 paar). Het kan natuurlijk ook een poging zijn om Jolien uit haar kot te lokken en als niet-mol een mollenstreek uit te halen, maar ondertussen weten we ook dat Jolien helemaal geen twijfels bij de acties van Robin, want zij is bij de eliminatie vol voor Bouba gegaan.

Ik dacht nog even dat mogelijk de shots omgewisseld waren, maar dan komen de gaatjes/vlakken niet meer overeen met de beginsituatie. Dus ik ben vrij zeker dat er niet met de continuïteit is gespeeld. Er zijn wel stukjes uitgeknipt om de visuele switch te kunnen doen volgens mij. Waarom bvb eindigen met het middelste doosje?!
Gebruikersavatar

ex-molinator15 feb 2017, 09:45

 3483  Uma
Schitterend uitgelegd door Addow: dikke pluim daarvoor.
Niet evident om dergelijk lang bericht te schrijven met geselecteerde scenes en het duidelijk te houden.

Het verschuiven van een setje van 2 was me ook opgevallen, en ik dacht toen: hmm hoe hou je dit uit elkaar.

Uiteindelijk waren de 2 linkse (vanuit het oogpunt van de kijker) niet in de juiste volgorde. Het omwisselen van de positie van het setje van 2 duurdere heb ik eigenlijk niet gezien (wellicht en blackout tijdens het kijken). En hoe die 5de daar ineens bijgekomen is, was me ook ontgaan.

Deze avond toch eens die scene analyseren!!
Gebruikersavatar

billie.holiday15 feb 2017, 10:49

 462  Bert
Zouden ze dit er niet express ingelaten hebben om hem verdacht te maken en hem naar voren te schuiven. Ik denk dat velen wel die verwisseling heeft gezien, want ik dacht ook waarom doet hij
dat nu ? Ik vond ook dat hij de taak op zich nam in de bus , welke persoon de proef ging doen. Wou hij perse de diamantenproef of had hij verdenkingen bij Jolien ?
Gebruikersavatar

stefan.luyckx15 feb 2017, 11:40

 34  Bert
Maar waarom zou de mol een proef saboteren met pasvragen als inzet?
Het resultaat zou 1 pasvraag voor Jolien zijn en 2 voor Hans, en sowieso geen geld in de pot.
Hij kan dat toch evengoed doen lukken en zich minder verdacht maken?
Gebruikersavatar

Ric15 feb 2017, 11:48

 67  Philippe
stefan.luyckx schreef:Maar waarom zou de mol een proef saboteren met pasvragen als inzet?
Het resultaat zou 1 pasvraag voor Jolien zijn en 2 voor Hans, en sowieso geen geld in de pot.
Hij kan dat toch evengoed doen lukken en zich minder verdacht maken?
Robin en Jolien hadden voor het geld gekozen
net als Davey, Marzena en Eline

Sam en Bouba, en Bertrand en Annelies hadden voor de pasvragen gekozen
Gebruikersavatar

Addow15 feb 2017, 11:52

Molerator  377  Yens
ex-molinator schreef:Schitterend uitgelegd door Addow: dikke pluim daarvoor.
Niet evident om dergelijk lang bericht te schrijven met geselecteerde scenes en het duidelijk te houden.
Het was best complex uit te leggen, dus dit leek me de duidelijkste manier. Thx!
billie.holiday schreef:Ik vond ook dat hij de taak op zich nam in de bus , welke persoon de proef ging doen. Wou hij perse de diamantenproef of had hij verdenkingen bij Jolien ?
Dit was me naderhand ook opgevallen. Hij hield zich best afzijdig bij de eerste selecties, dus dat was misschien met als hoofddoel de diamantproef te spelen?
stefan.luyckx schreef:Maar waarom zou de mol een proef saboteren met pasvragen als inzet?
Het resultaat zou 1 pasvraag voor Jolien zijn en 2 voor Hans, en sowieso geen geld in de pot.
Hij kan dat toch evengoed doen lukken en zich minder verdacht maken?
Robin kon op dat moment nog niet weten dat de proeven van de vorige kandidaten mislukt waren, noch wist hij hoeveel pasvragen er al uitgedeeld waren. Dus welke keuze je ook gemaakt had als groepje, je had alle belang van te winnen. Robin & Jolien hadden immers voor het geld gekozen. De mol weet immers ook perfect wie hem of haar verdenkt. Mocht Robin de mol zijn, dan wist ie op dat moment ook dat Jolien hem helemaal niet verdacht, dus kon hij perfect een molletje doen 😃
Gebruikersavatar

stefan.luyckx15 feb 2017, 12:03

 34  Bert
Oh dat had ik verkeerd onthouden dan. Zo ga ik geen mollen vangen lol.
Gebruikersavatar

masterveecee15 feb 2017, 14:55

 3547  Sven
Niet slecht gezien. Ik zie alleen dat alle doosjes een gaatje hebben, misschien dat er een shot te weinig tussen zit waar de doosjes gedraaid worden?
Moet ik ook nog eens checken
Gebruikersavatar

billie.holiday15 feb 2017, 17:44

 462  Bert
Ik verdacht hem eerder als mollenvanger , maar eerst wou hij niet op de bus zitten met Hans en op een van de filmpjes die niet op tv zijn, slaapt hij bij Hans. Robin is in ieder geval een persoon die het spel heel serieus neemt.
Gebruikersavatar

Klaartje15 feb 2017, 18:22

 2245  Uma
Ik vind de uitleg hier zeer verwarrend: wat is links, wat is rechts? Is het rechts vanuit het gezichtspunt van Jolien en Robin of rechts vanuit het standpunt van de kijker? En wat bedoelt Gilles De Coster met links of rechts?

Het enige opvallende dat ik hier zie, is dat Robin in laatste instantie nog twee doosjes verwisselt. Als dat een sabotagedaad was, dan toch heel opvallend. Te opvallend, als je het mij vraagt. En Jolien lijkt met dat verwisselen zonder discussie akkoord te gaan.

Als het een gepremediteerde sabotagedaad was, dan is het duidelijk: Robin is de mol. Goed, case closed, we hebben hem. Zo makkelijk zal het toch wel niet zijn zeker? Waarom vindtJolien dit allemaal kunnen? Als Robin de mol is, dan moet dit Jolien toch ook direct zijn opgevallen, maar blijkbaar heeft ze Robin niet aangeduid als mol, want ze ligt eruit.

Misschien is het allemaal veel eenvoudiger: Robin en Jolien maken gewoon een fout, vergissen is menselijk.
Gebruikersavatar

frederik.suijs15 feb 2017, 20:09

 10
Ik heb de beelden zojuist nog eens bekeken. Door de montage zijn de paren inderdaad op een gegeven moment omgewisseld, en lijkt het inderdaad dat net die diamanten die verwisseld zijn door Robin, de enige zijn die uiteindelijk fout zijn!

Als je goed naar de beelden kijkt en luistert hoor je op het moment dat Robin dit doen, Jolien zuchten en zeggen "Goh ja zeg...". We weten ondertussen dat zij niet de Mol is, en kunnen er dus zeker van zijn dat haar reactie oprecht is. Voor mij komt dit over alsof ze niet meer goed kon volgen.
Indien dit een mollenstreek is van Robin, dan is deze werkelijk flawless uitgevoerd, en moet ik mijn hoedje afdoen voor hem. Ik verdenk hem echter niet voldoende om bovenaan mijn lijstje te zetten.
Gebruikersavatar

joachim.morrens15 feb 2017, 20:30

 200  Yens
Hebben jullie opgemerkt welke muziek er speelt na deze proef? HAHA! En nog wel een aangepaste versie, van 'I wonder' van Sixto Rodriguez.

I wonder how many times you've been had --> hoeveel keer jullie al zijn beetgenomen?
And I wonder how many plans have gone bad --> niet alles lukt ... namelijk hetvolgende plan in de aflevering
I wonder how many times you had sex --> deze zin is eruit geknipt!
I wonder do you know who'll be next --> wie ga ik als volgende beethebben.

Geen idee of het toeval is, maar ik moest wel glimlachen toen ik de combinatie hoorde...