Robin is niet De Mol
Gebruikersavatar

ex-molinator15 mar 2017, 01:05

 3483  Uma
Mke schreef:Dat zegt alleen maar dat er tot hiertoe nog steeds kandidaten waren met een slechtere score :p
Klopt, en één van de mogelijkheden is dat hij "onterecht" het vertrouwen gekregen heeft.
Gebruikersavatar

nite15 mar 2017, 09:06

 110
ex-molinator schreef:De dieren proef was volgens mij ofwel een verkeerde inschatting van de tijd nodig om de proef nog te laten lukken, ofwel een stukje theater waarmee hij vertrouwen kon winnen.
De GPS proef was ideaal om extra vertrouwen bij de groep te winnen: er was niet veel geld te winnen + de kans op slagen was eigenlijk klein met slechts een half uur te gaan - dergelijk risico neem je wel als mol. Plus dat de stofbomproef niet echt makkelijk was.
De museumproef was ook een uitgelezen mogelijkheid om hem wat krediet te laten opbouwen (bij Hans) plus dat het af en toe echt op het randje was.
En de loopproef ?? Hij en Bertrand waren zowat de beste lopers, en de kans is groot dat niet iedereen zal kunnen meedoen aan het lopen zelf. Als mol vind ik het dan een goede strategie om fervent voor de eindmeet te gaan, te fervent zelfs (maar Bertrand had dat deels aan zichzelf te wijten) - wetende dat al wie na hen loopt een stuk trager is. Winst is in dat opzicht een zeer positieve zaak voor de mol, doo...

Ik denk ook dat het zo kan gelopen zijn. De mol mag best af en toe de cruciale factor zijn in het slagen van een proef. Anders wordt hij te snel verdacht. Bovendien lijkt het mij ideaal als ge in de eerste afleveringen een aantal dingen heel goed doet. Zo zorgt ge dat anderen snel aannemen dat ge de mol niet zijt, en waarschijnlijk zullen de kandidaten deze eerste indruk niet snel aanpassen.
Gebruikersavatar

ex-molinator15 mar 2017, 09:34

 3483  Uma
nite schreef:Ik denk ook dat het zo kan gelopen zijn. De mol mag best af en toe de cruciale factor zijn in het slagen van een proef. Anders wordt hij te snel verdacht. Bovendien lijkt het mij ideaal als ge in de eerste afleveringen een aantal dingen heel goed doet. Zo zorgt ge dat anderen snel aannemen dat ge de mol niet zijt, en waarschijnlijk zullen de kandidaten deze eerste indruk niet snel aanpassen.
Eén van mijn favoriete levenswijsheden is dan ook:
Je krijgt maar 1 kans om een eerste indruk te geven.
Gebruikersavatar

Frolva15 mar 2017, 10:21

 2204
ex-molinator schreef:Eén van mijn favoriete levenswijsheden is dan ook:
Je krijgt maar 1 kans om een eerste indruk te geven.
Vree wijs! :mrgreen:

Al vind ik de Engelse versie nét iets beter klinken:

"You never get a second chance to make a first impression"


(of jouw vertaling is niet echt goed :mrgreen: )
Gebruikersavatar

Moldedju15 mar 2017, 12:09

 507  Yens
nite schreef:Ik denk ook dat het zo kan gelopen zijn. De mol mag best af en toe de cruciale factor zijn in het slagen van een proef. Anders wordt hij te snel verdacht. Bovendien lijkt het mij ideaal als ge in de eerste afleveringen een aantal dingen heel goed doet. Zo zorgt ge dat anderen snel aannemen dat ge de mol niet zijt, en waarschijnlijk zullen de kandidaten deze eerste indruk niet snel aanpassen.
De mol moet inderdaad af en toe iets goed doen, ik denk dat we het daarover eens zijn. Alleen gaat de mol dat niet elke keer doen en vooral als het niet teveel opbrengt of daarna verloren gaat. Bij Robin gaat het echter om vier proeven (lopen: 3000€; dierproef 3000€; museum: 1500€; gps: 1500€) die in totaal 9000€ in de pot brengen. Dat is bijna de helft van wat er in de pot zit.
En dan laat ik nog buiten beschouwing dat hij met zijn hoogtevrees ook bij de valproef een goed excuus had om te mollen en 3000€ uit de pot had kunnen houden, maar ook daar doet hij dat dan niet om "het vertrouwen te behouden" Dat is allemaal toch een beetje veel denk ik dan persoonijk ...
Gebruikersavatar

ex-molinator15 mar 2017, 12:20

 3483  Uma
Moldedju schreef:De mol moet inderdaad af en toe iets goed doen, ik denk dat we het daarover eens zijn. Alleen gaat de mol dat niet elke keer doen en vooral als het niet teveel opbrengt of daarna verloren gaat. Bij Robin gaat het echter om vier proeven (lopen: 3000€; dierproef 3000€; museum: 1500€; gps: 1500€) die in totaal 9000€ in de pot brengen. Dat is bijna de helft van wat er in de pot zit.
En dan laat ik nog buiten beschouwing dat hij met zijn hoogtevrees ook bij de valproef een goed excuus had om te mollen en 3000€ uit de pot had kunnen houden, maar ook daar doet hij dat dan niet om "het vertrouwen te behouden" Dat is allemaal toch een beetje veel denk ik dan persoonijk ...
Het kan allemaal he. Maar je moet ook kijken naar het totaal gewonnen bedrag en hoe hoog dat bedrag zal/kan oplopen na de komende 2 afleveringen. Vorig jaar had Gilles meer geld binnengebracht da Cathy toch?
Trouwens, Gilles (vorig jaar dus) gaf toch ook de indruk dat hij zijn best deed om de opdrachten te doen lukken.
Gebruikersavatar

Moldedju15 mar 2017, 12:37

 507  Yens
ex-molinator schreef:Het kan allemaal he. Maar je moet ook kijken naar het totaal gewonnen bedrag en hoe hoog dat bedrag zal/kan oplopen na de komende 2 afleveringen. Vorig jaar had Gilles meer geld binnengebracht da Cathy toch?
Natuurlijk kan het allemaal!
Vorig jaar heeft Gilles in mijn beleving wel niet echt veel goed gedaan dat echt doorslaggevend was om de proef te winnen en ook niet veel laten liggen waar hij gemakkelijk kon mollen. De lama's en had hij gemakelijk om zeep kunnen helpen, maar voor de rest? De schilderijproef misschien, ja maar dan moest hij wel hééél slecht gaan schilderen. Vond ik nu al een wonder dat ze die toen gevonden hebben.
Maar goed, blij dat we niet allemaal hetzelfde denken. Anders was de spanning er al lang af !!!!
Gebruikersavatar

Muls15 mar 2017, 12:41

 18
"You never get a second chance to make a first impression"


(of jouw vertaling is niet echt goed :mrgreen: )[/quote]

Of anders gezegd: "First impressions last."
Gebruikersavatar

ex-molinator15 mar 2017, 12:54

 3483  Uma
Frolva schreef:Vree wijs! :mrgreen:

Al vind ik de Engelse versie nét iets beter klinken:

"You never get a second chance to make a first impression"


(of jouw vertaling is niet echt goed :mrgreen: )
Een letterlijke vertaling klinkt bijna nooit goed, daarom wat idiomatischer tewerk gegaan, maar het moet eigenlijk zijn:
Je krijgt maar 1 kans om een eerste indruk te maken.
"Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken", bekt toch niet?! (allez, voor mij toch niet)
Gebruikersavatar

Frolva15 mar 2017, 13:04

 2204
ex-molinator schreef:Een letterlijke vertaling klinkt bijna nooit goed

Je hebt gelijk hoor.

Maar ik vind het belangrijk dat de woorden "first" en "second" (of "eerste" en "tweede") er in komen. 😉
Gebruikersavatar

chicawah.janssen15 mar 2017, 14:25

 8153
Moldedju schreef:En dan laat ik nog buiten beschouwing dat hij met zijn hoogtevrees ook bij de valproef een goed excuus had om te mollen en 3000€ uit de pot had kunnen houden, maar ook daar doet hij dat dan niet om "het vertrouwen te behouden" Dat is allemaal toch een beetje veel denk ik dan persoonijk ...
Hij en Marzena waren de laatsten die de proef moesten doen. Als hij de mol is, dan wist hij dat alle anderen gevallen waren. Hij wist ook dat Marzena doodgraag wilde vallen. Als hij als enige niet viel, dan maakte hij zich al meteen heel verdacht.
Gebruikersavatar

Moldedju15 mar 2017, 14:49

 507  Yens
chicawah schreef:Hij en Marzena waren de laatsten die de proef moesten doen. Als hij de mol is, dan wist hij dat alle anderen gevallen waren. Hij wist ook dat Marzena doodgraag wilde vallen. Als hij als enige niet viel, dan maakte hij zich al meteen heel verdacht.
Klopt, daarom dat ik dit ook "buiten beschouwing" had gehouden en niet heb meegeteld bij de 9000€ gemiste molkansen. Ik heb het wel vermeld omdat er telkens Robin iets goed doet of niet molt, er wordt gezegd dat hij dit doet om het vertrouwen te winnen en zich niet verdacht te maken. En bij elke proef op zich valt daar ergens wel iets voor te zeggen. Alleen, als je het allemaal optelt wordt het mij wat veel om hem als mol te zien.