Sam is niet De Mol
Gebruikersavatar

Andy8617 feb 2017, 19:03

 49
In aflevering 2 bij de proef van het klokkenluiden wordt er op een bepaald moment een lijstje dat aan de muur hangt getoond waarop de 10 namen staan van de klokken die ze moeten vinden via de muziekopdracht. Onderaan dit lijstje staat naast de naam van de klok die ze eigenlijk hadden moeten luiden nl. 'Good Hope' het woordje 'Tenor'. Betekent dit dat het woordje 'Tenor' verwijst naar de mol en dat 'Good Hope' dus verwijst naar het verder succes hebben van de mol in het spel? In de volgende opdracht nl. het gospelkoor is Sam diegene die letterlijk de tenor is...
Gebruikersavatar

Mūses . .17 feb 2017, 19:24

 90
*knikt in alle stilte* 😉
Gebruikersavatar

wolf17 feb 2017, 20:19

 8
Had ik ook al gezien, maar ik weet soms niet hoe ver je het moet gaan zoeken. De kledij van Gilles was een duidelijke tip. Die 'jack' en 'junior' die had ik nooit gevonden...
Gebruikersavatar

Andy8618 feb 2017, 23:47

 49
wolf schreef:Had ik ook al gezien, maar ik weet soms niet hoe ver je het moet gaan zoeken. De kledij van Gilles was een duidelijke tip. Die 'jack' en 'junior' die had ik nooit gevonden...
Waarom zou anders op dit lijstje 'Tenor' staan, dat hoeft daar toch helemaal niet te staan...
Gebruikersavatar

Holmes19 feb 2017, 16:33

 395
Andy86 schreef:Waarom zou anders op dit lijstje 'Tenor' staan, dat hoeft daar toch helemaal niet te staan...
Misschien omdat dat al jaren zo op dat lijstje staat. Citaat website kathedraal:
The smallest of the 10 bells, referred to as the treble, weighs 267.6 kg (5.3 cwt) and the tenor, which is the largest, weighs in at a respectable 1270.5 kg, which is 25 cwt (hundredweight) in the traditional imperial measurement. Its name, appropriate to its location on the southern tip of Africa, is "Good Hope".
Bron : http://sgcathedral.co.za/bells.html
Gebruikersavatar

Andy8620 feb 2017, 10:00

 49
Holmes schreef:Misschien omdat dat al jaren zo op dat lijstje staat. Citaat website kathedraal:
The smallest of the 10 bells, referred to as the treble, weighs 267.6 kg (5.3 cwt) and the tenor, which is the largest, weighs in at a respectable 1270.5 kg, which is 25 cwt (hundredweight) in the traditional imperial measurement. Its name, appropriate to its location on the southern tip of Africa, is "Good Hope".
Bron : http://sgcathedral.co.za/bells.html
Dit kan inderdaad de reden zijn...
Gebruikersavatar

Kobe22 feb 2017, 15:40

 429
Wat mij het meest bijbleef qua tips en dergelijken in de 3de aflevering is dat Sam (heel uitdrukkelijk) tijdens het 'drinkfeest' s'avonds nog eens zegt dat hij een echte TENOR is.
Gebruikersavatar

Kobe22 feb 2017, 16:14

 429
Een extra mogelijke tip dus voor onze zoektocht naar de mol
Gebruikersavatar

Addow22 feb 2017, 16:33

Molerator  377  Yens
Er valt dus niets te zoeken achter de term tenor op het blad in de kerk en wel om volgende reden:

Een tenorklok is de groote, zwaarste of laagst klinkende klok in een ring van klokken. Het is uitgevonden in de 17de eeuw en komt voornamelijk voor in Engeland en Anglicaanse kerken. Het kan voorkomen in ringen van 3 tot 16 klokken, maar 6 en 8 klokkentorens komen het vaakst voor.

In de klokkentoren van St George's Cathedral zitten dus 10 klokken en om aan te geven welke de hoogste of de laagste is, werd dus in plaats van een cijfer "tenor" opgelijst. De 10de klok is dus de laagst klinkende (en grootste) "tenor klok" in dit geval.
Tenor bell @ Wikipedia schreef:The largest, heaviest and lowest-sounding bell in a ring of bells is known as the tenor bell.

This will not necessarily be the largest bell at a particular church, notably when a striking clock is also present. While in many towers the tenor of the ring doubles to chime the hours, sometimes a separate bell is used, typically larger than the change-ringing bells.
St George Cathedral @ Wikipedia schreef:The smallest of the ten bells, referred to as the treble, weighs 5 long cwt 1 qr 6 lb (594 lb or 269 kg) and the tenor, which is the largest, weighs in at a respectable 25 long cwt (2,800 lb or 1,300 kg). Its name, appropriate to its location on the southern tip of Africa, is "Good Hope".
Bronnen: Change Ringing of wisselgeluiden, St George's Cathedral @ Wikipedia en Tenor Bell @ Wikipedia

Het is dus doodgewoon een feit, geen hint of link. Komt al op verscheidene plaatsen terug op het forum: linkje.
Gebruikersavatar

ex-molinator22 feb 2017, 16:53

 3483  Uma
Addow schreef:...
Het is dus doodgewoon een feit, geen hint of link. Komt al op verscheidene plaatsen terug op het forum.
Het is nog te vroeg denk ik om "tenor" als hint uit te sluiten. Annelies en Bertrand waren bij die "tenor" klok en zitten beiden nog in het spel, evenals Sam.
Gebruikersavatar

Mūses . .22 feb 2017, 17:17

 90
Kobe schreef:Een extra mogelijke tip dus voor onze zoektocht naar de mol
+ hij droeg een pet tijdens het minigolfen met het logo van Mini op...
Mijn besluit :
SPOILER