Sam is niet De Mol
Gebruikersavatar

Mateo01 mar 2017, 01:00

 870
Tot nu toe was Sam niet buitengewoon verdacht voor mij.
Wel vroeg ik me af, waarom hij niet ging kijken in het gebouwtje dat toegang gaf tot het gouden ei en de meer verborgen letters in de ondergrondse tunnel. En dat, terwijl hij ervoor stond en, naar eigen zeggen, graag het gouden ei wilde... Maar ja, hij zong op dat moment heel onverdacht, met zijn 'tenorstem', dat Eline het gouden ei had, waarbij hij nog even nonchalant aan een struikje plukte.

Zou hij de overbekende thriller 'Het gouden ei' van Tim Krabbé niet kennen? En daardoor niet weten dat een 'gouden ei' zich misschien op een plek kon bevinden waar het daglicht niet kon binnenkomen? Iets waar professor Hans mogelijk wel aan had gedacht, vandaar zijn vondst? Dat zou kunnen natuurlijk. Lezen of films kijken behoren wellicht niet tot de liefhebberijen van Sam. Toch vond ik het vreemd, omdat Sam me een redelijk ontwikkelde jongeman lijkt.

Ik heb, bij het herbekijken van de aflevering, het kaartje met de letters in het doolhof nog eens bestudeerd. Met de letters daarvan zijn alleen de namen van Davey, Hans en Robin te vormen. Ik dacht eerst: ha, verdachte nummer 1 van mij zit ertussen (Robin, namelijk). Ter verduidelijking: er was slechts 1 'e' bij de letters, dus de namen van Annelies en Eline vielen af.

Dit was me allemaal te meerduidig. Drie namen die te vormen waren met die letters, waren er twee te veel.
Ik wilde mijn gepuzzel als niet ter zake doende al afschrijven, totdat ik later in de aflevering op dat kaartje zag wat de (enige vier) letters waren die zich in de ondergrondse tunnel bevonden (zie de tweede afbeelding met het rode vlak).

Dit tweede kaartje kwam in beeld vlak nadat Gilles het woord 'Hint' had gelegd in het scrabble spel...

De letters die zich in de ondergrondse tunnel bevonden waren de volgende - waarbij twee lijnen op het kaartje ook nog eens richting de 's' wijzen-: de 'k', de 'p', de 's'en de 'a'.

PAK S.

En dan is deze 'S' ook nog eens de aller onderste letter op het kaartje. :mrgreen:

[ external image ]
[ external image ]
Gebruikersavatar

FlightWolf2394901 mar 2017, 08:06

 183
Goed gezien, en in het algemeen ga ik dit niet tegenspreken 😉 HOWEVER! Aan het feit dat Sam het boek niet zou kennen, zou ik niet te veel aandacht besteden.. Ik lees persoonlijk heel graag, en ik had zelfs nog nooit van die 'overbekende thriller' gehoord 😉
Gebruikersavatar

chicawah.janssen01 mar 2017, 11:32

 8153
FlightWolf23949 schreef:Ik lees persoonlijk heel graag, en ik had zelfs nog nooit van die 'overbekende thriller' gehoord 😉
Idem
Gebruikersavatar

Mateo01 mar 2017, 11:49

 870
FlightWolf23949 schreef:Goed gezien, en in het algemeen ga ik dit niet tegenspreken 😉 HOWEVER! Aan het feit dat Sam het boek niet zou kennen, zou ik niet te veel aandacht besteden.. Ik lees persoonlijk heel graag, en ik had zelfs nog nooit van die 'overbekende thriller' gehoord 😉
Nee, dat kan.

De voornaamste strekking van mijn verhaal betreft dan ook niet de mogelijk ontbrekende kennis van Sam, maar de opvallende lettercombinatie in de ondergrondse tunnel, na de fijntjes hier vlak voor gemonteerde , mogelijk in eerste instantie toevallige, 'hint' van Gilles. 🙂
Gebruikersavatar

Torremolinos01 mar 2017, 14:07

 264
Knap werk!
Als je éénzelfde letter mag hergebruiken, dan kun je ieders naam maken (zelfs Bertrand), behalve Sam. De 'm' is immers nergens te vinden. Ook opvallend dat net op het eind van de tunnel (mollen zitten in tunnels) de eerste letter van Sams naam staat.
Ik vond ook al vreemd dat Sam staat te lummelen voor de ingang, bijna alsof hij weet dat daar wat is. Als hij daar bij een 'letter' blijft wachten, gaan anderen ergens anders gaan zoeken. De mol heeft er namelijk voordeel bij als iedereen blijft zoeken naar dat gouden ei. Was dat vlug gevonden, dan aat iedereen meer z'n best doen aan de opdracht...
Gebruikersavatar

Mateo01 mar 2017, 17:07

 870
Torremolinos schreef:Knap werk!
Als je éénzelfde letter mag hergebruiken, dan kun je ieders naam maken (zelfs Bertrand), behalve Sam. De 'm' is immers nergens te vinden. Ook opvallend dat net op het eind van de tunnel (mollen zitten in tunnels) de eerste letter van Sams naam staat.
Ik vond ook al vreemd dat Sam staat te lummelen voor de ingang, bijna alsof hij weet dat daar wat is. Als hij daar bij een 'letter' blijft wachten, gaan anderen ergens anders gaan zoeken. De mol heeft er namelijk voordeel bij als iedereen blijft zoeken naar dat gouden ei. Was dat vlug gevonden, dan aat iedereen meer z'n best doen aan de opdracht...
Juist.
Op het kaartje wijzen de (met opzet heel dunne?) lijnen van de tunnel/de ondergrondse/de moltrein zo je wilt... rechtstreeks naar de 'S'.
Het gouden ei werd ook heel feestelijk in al zijn schitteringen in beeld gebracht. Zou het hier dan echt om 'het gouden ei', misschien wel de 'gouden hint' gaan? Of is dit alles te duidelijk, toch?
Gebruikersavatar

Mūses . .01 mar 2017, 18:10

 90
Ik zie hier opeens enorm veel hints die leiden tot Sam...

En meestal is dit geen goed teken. :|
Gebruikersavatar

OrthoMol01 mar 2017, 19:46

 219
Ik kan nt anders dan bevestigen dat jouw theorie wel een ei waard is 🙂 . Gans deze proef moet ik nog herbekijken en analyseren vooraleer mijn mening hierover te weerleggen.
Sam die staat te dralen bij ingang vd tunnel en over Eline mompelt mbt het Gouden ei, daar heb ik me ook al vragen bij gesteld . Hoewel het voor mij allang overduidelijk werd dat Hans dat Gouden ei moest bemachtigen, gezien ik hem beschouw als de Gouden kandidaat in luxepositie. Ergens voel ik intuitief aan dat Sam meer in zn mars heeft dan hij doet uitschijnen, maar ik kan d'er nu ff geen verklaring voor geven.
Ik kom hier zwz nog op terug 😉
Gebruikersavatar

chicawah.janssen01 mar 2017, 20:53

 8153
Mūses . . schreef:Ik zie hier opeens enorm veel hints die leiden tot Sam...

En meestal is dit geen goed teken. :|
Wie zoekt die vindt. Wie veel zoekt vindt veel. Wie het te ver gaat zoeken vindt veel te veel.
Maar uit al wat hier verteld werd, weerhoud ik persoonlijk toch de tunnel die rechtstreeks naar de S leidt.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen01 mar 2017, 21:05

 8153
aikoo.altitude schreef:Hoewel het voor mij allang overduidelijk werd dat Hans dat Gouden ei moest bemachtigen, gezien ik hem beschouw als de Gouden kandidaat in luxepositie. Ergens voel ik intuitief aan dat Sam meer in zn mars heeft dan hij doet uitschijnen, maar ik kan d'er nu ff geen verklaring voor geven.
Ik kom hier zwz nog op terug 😉
Waarom moest precies Hans het gouden ei bemachtigen? Bedoel je daarmee dat de mol en/of de makers dit wilden of omdat jij dat zelf graag wilde (niets op tegen hoor)?

Ik heb ook al ergens gezegd dat Sam lang niet zo sloom is als hij soms overkomt (of ons wil doen geloven). Ik vraag mij zelfs af of hij bij de museumproef echt zo dronken was als het lijkt.
Van Davey vraag ik mij dat trouwens ook af. Waarom zegt die heel expliciet tegen Annelies en Marzena "wij zijn zat"? Die "wij" was trouwens flink overdreven: Hans en Robin waren volgens mij verre van dronken.
Gebruikersavatar

ex-molinator01 mar 2017, 21:14

 3483  Uma
chicawah schreef:...Ik vraag mij zelfs af of hij bij de museumproef echt zo dronken was als het lijkt.
Van Davey vraag ik mij dat trouwens ook af. Waarom zegt die heel expliciet tegen Annelies en Marzena "wij zijn zat"? Die "wij" was trouwens flink overdreven: Hans en Robin waren volgens mij verre van dronken.
We zien niet echt wat er allemaal besteld is, noch of alles dat besteld was ook opgedronken is en door wie.
Het zou me helemaal niet verbazen (want ik zou het doen 😉 ) dat een paar mensen (Sam, Davey misschien) geprobeerd hebben een paar anderen boven hun theewater te krijgen om zo de tongen wat losser te maken. Maar niet geslaagd blijkbaar (althans niet zichtbaar voor ons).
Gebruikersavatar

chicawah.janssen01 mar 2017, 21:20

 8153
ex-molinator schreef:We zien niet echt wat er allemaal besteld is, noch of alles dat besteld was ook opgedronken is en door wie.
Het zou me helemaal niet verbazen (want ik zou het doen 😉 ) dat een paar mensen (Sam, Davey misschien) geprobeerd hebben een paar anderen boven hun theewater te krijgen om zo de tongen wat losser te maken. Maar niet geslaagd blijkbaar (althans niet zichtbaar voor ons).
Mijn gedacht!

Kan trouwens ook mee gefoefeld zijn: in de cocktails van de mol geen of zeer weinig alcohol bv.