Berichten rond De Mol 2018 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Cedric28 apr 2018, 14:13

 2834  Uma
Ik breid het even uit met proeven die identiek waren voor minstens 2 van de overgebleven kandidaten... Wie werkte al het meest met wie samen?

Ik plaats de volledige uitleg in spoiler, de conclusie eronder. Als je enkel de conclusie wil, dan hoef je die spoiler niet open te klikken dus.
SPOILER
Na 5 afleveringen valt op dat Bahador en Pascale elk minstens 3x met alle mede-overblijvers hebben samengewerkt.
Het minst samengewerkt is het geval voor Pieter en Joke die nog maar 1x echt samenwerkten, zijnde bij het raadsel van de geldbiljetten bij de pakjeskoerieropdracht. Heel beperkt dus.
De vaakst voorkomende samenwerking is er een tussen Bahador en Pieter (4x).

Pas bij de pakjeskoeriers (begin aflevering 4) had iedereen eens met iedereen samengewerkt. Het lijkt me dus nuttig om te kijken naar de situatie op het eind van aflevering 3. Los van de baseballproef waar iedereen bij zat, was het zo dat:
- Tot dan (dus tot en met aflevering 3) zat Joke veruit in de slechtste positie (met wat we nu weten) omdat Pascale de enige van de nog overgebleven kandidaten is waarmee ze al samenwerkte. Het sterkt me in de idee dat Joke weldegelijk pasvragen en vrijstellingen kon gebruiken en nog niet echt op een juist spoor zat na 3 afleveringen.
- Lloyd had ook nog maar met 1 iemand samen gewerkt, maar wel 3 keer: 3 keer samen met Bahador..
- Pieter had dan weer al 2x samengewerkt met Bahador en Pascale.
- Bahador zelf had al 3x met Lloyd, 2x met Pieter en 1x met Pascale samengewerkt. Met Joke enkel bij het baseballen.

Je zou denken dat Bahador dan al de meeste mensen had kunnen observeren, Joke en Lloyd de minste. Als Bahador echter de Mol is, dan ben ik vrij zeker dat Lloyd hem dan al in de smiezen had. Of omgekeerd...
Wat zou als Mol de beste tactiek zijn? Zoals Baha en Lloyd vaak met 1 iemand samen werken zodat de anderen je zo weinig mogelijk kennen? Of zoals Pieter en Pascale met iedereen wat samenwerken zodat iedereen je kent maar je bij niemand echt opvalt?
Joke werkte met veel mensen samen, maar tot en met aflevering 3 bijna uitsluitend met mensen die zeker niet de Mol zijn...



EDIT/ Nog even over het stuk bij de luchthavenkoffertjes.
Het lijkt me vrij onmogelijk dat Pieter en Lloyd beiden Bahador verdachten.. Maar anderzijds heeft Lloyd tot dan toe uitsluitend met Bahador samengewerkt (van de 5 die nog overblijven), terwijl Pieter 'neen' antwoordde op de vraag of de Mol kinderen heeft en Bahador de enige is met wie hij samenwerkte die geen kinderen heeft... Dat ze beiden Bahador zouden verdenken zou dus logisch zijn, maar tegelijk ook weer niet. Ik raak er niet wijs uit..
Gebruikersavatar

jos.jansen29 apr 2018, 21:44

 328  Uma
Aflevering 6 is gedaan en we nemen afscheid van Joke, een geweldig competitieve vrouw die voor velen DE MOL was. Mijn voorspelling van vorige week was dus niet correct.

Afbeelding

De enige informatie deze week zat er in de eerste opdracht.
Normaal had ik hier kunnen wijzen op de drievoudige samenwerking tussen Pascale en Joke maar deze is niet echt meer van belang. Het enige dat ik daaruit kan afleiden is dat Joke waarschijnlijk Pascale verdacht wat ook in vorige weken wel kon.
Bahador was bij deze proef de kandidaat met het minste afwisseling, noch Joke of Pascale werkte samen met hem.
Lloyd en Pieter werkte met iedereen samen (maar toch net die ene keer meer met Bahador)

Afbeelding

Bahador & Llyod zijn nog altijd de kandidaten die het meeste samenwerkte
Bahador & Pieter komen hier vlak na (door de "gedwonge" samenwerking in het graf)
Pascale & Pieter zijn dan het vaakst voorkomend.

Daarna zijn de andere mogelijke groeperingen.

conclusies:
- Bahador blijft de populairste kandidaat bij de overblijvers.
- Lloyd en Pieter vertonen een gelijkaardig beeld als de verliezer en winnaar van vorig jaar, beide veel met 1 persoon samenwerken maar zeer zelden met elkaar.

voorspelling:
- Mijn afvaller voor volgende week is dezelfde als die van deze week, namelijk Pascale (Joke verbaasde me door niet voor eigen belang te gaan en ik dacht a.d.h.v. samenwerkingen dat ze net iets meer over de mol wist.
Gebruikersavatar

jos.jansen29 apr 2018, 22:01

 328  Uma
Ook even een iets duidelijker overzicht van de totalen bij de overgebleven kandidaten

Afbeelding
Gebruikersavatar

Kobe29 apr 2018, 22:42

 429
Ik ben een zeer grote fan van deze theorie 😃
Misschien nog één opmerking, volgens mij is het ook interessant om te bekijken wie beslist/voortouw neemt met wie hij samenwerkt. Bahador stelt (als ik het goed onthouden heb) zelf vaak de groepen voor met wie hij het liefst samenwerkt...
De anderen nemen minder initiatief dan Bahador, verbeter mij als dit een verkeerde opvatting is 😉
(btw: al mijn hoofdverdachten doorheen het spel blijven over, ik weet niet wie ik moet kiezen :roll: )
Gebruikersavatar

ex-molinator29 apr 2018, 22:49

 3483  Uma
Kobe schreef:...
(btw: al mijn hoofdverdachten doorheen het spel blijven over, ik weet niet wie ik moet kiezen :roll: )
We zitten een beetje in hetzelfde straatje in dat opzicht. :evil:
Gebruikersavatar

jos.jansen29 apr 2018, 22:53

 328  Uma
Kobe schreef:Ik ben een zeer grote fan van deze theorie 😃
Misschien nog één opmerking, volgens mij is het ook interessant om te bekijken wie beslist/voortouw neemt met wie hij samenwerkt. Bahador stelt (als ik het goed onthouden heb) zelf vaak de groepen voor met wie hij het liefst samenwerkt...
De anderen nemen minder initiatief dan Bahador, verbeter mij als dit een verkeerde opvatting is 😉
(btw: al mijn hoofdverdachten doorheen het spel blijven over, ik weet niet wie ik moet kiezen :roll: )
Dit kan inderdaad een aanvulling vormen op deze theorie, maar hierin kan de productie veel spelen. Dit kan bvb door niet te laten zien wie wie kiest of door slechts een stuk te laten zien (bvb Baha zegt: "Ik wil met Llyod" en Lloyd reageert: "ik zal met Baha gaan" en ze laten enkel het tweede stuk zien).

Ik probeer hier vooral zoveel mogelijk enkel naar de naakte feiten te kijken.
Gebruikersavatar

Kobe29 apr 2018, 22:54

 429
ex-molinator schreef:We zitten een beetje in hetzelfde straatje in dat opzicht. :evil:
Ik ben bewust wat minder actief op het forum hierdoor dit jaar, al die theorieën spoken rond in mijn hoofd :roll:
Zo kan je natuurlijk niemand uitsluiten en geen mol kiezen
(alhoewel ik me soms neig amuseer hier op het forum 😃 )
Gebruikersavatar

Kobe29 apr 2018, 22:55

 429
jos.jansen schreef:Dit kan inderdaad een aanvulling vormen op deze theorie, maar hierin kan de productie veel spelen. Dit kan bvb door niet te laten zien wie wie kiest of door slechts een stuk te laten zien (bvb Baha zegt: "Ik wil met Llyod" en Lloyd reageert: "ik zal met Baha gaan" en ze laten enkel het tweede stuk zien).

Ik probeer hier vooral zoveel mogelijk enkel naar de naakte feiten te kijken.
Ik geef je gelijk! Soms zie je volgens mij wel de hele discussie (of toch het merendeel), maar inderdaad de makers zijn niet vertrouwen 😉
Gebruikersavatar

jos.jansen06 mei 2018, 21:24

 328  Uma
En in deze 7e aflevering verliezen we de laatste vrouw in het spel. Pascale stond vorige week al hoog op mijn lijstje met afvallers.

Afbeelding

Opvallend voor mij is dat Lloyd van keuze wisseld nadat Baha zegt dat hij wil fietsen. Voor de rest was er niet veel van samenwerkingen deze week.

Afbeelding
In de totalen veranderd er natuurlijk ook niet veel Baha en Llyod blijven het vaakst samenwerken.

Afbeelding
ook ff een duidelijker beeld van de overblijvers.


Als de trend van vorige seizoenen zich verder zet dan zou ik uit deze theorie nog altijd concluderen dat Baha de mol is. Beide andere kandidaten spelen veel met hem samen maar niet met elkaar.

Ik hoop dat ik niet dezelfde fout heb als vorige seizoenen en de verliezer mijn mol is.
Gebruikersavatar

tom.claessens07 mei 2018, 10:43

 5
jos.jansen schreef: Als de trend van vorige seizoenen zich verder zet dan zou ik uit deze theorie nog altijd concluderen dat Baha de mol is. Beide andere kandidaten spelen veel met hem samen maar niet met elkaar.

Ik hoop dat ik niet dezelfde fout heb als vorige seizoenen en de verliezer mijn mol is.
Sterke analyse maar je hebt volgens mij wel twee opties.

1. Samenwerken met de mol
Je wil zo vaak als mogelijk in hetzelfde team als de mol deelnemen aan een opdracht. Op die manier kan je voor jezelf bevestigen of je op het juiste spoor zit door de gedragingen van je mol te bestuderen.

2. Samenwerken met kandidaten
Je kan natuurlijk ook met een goede vriend (band tussen Baha & Lloyd) die je niet verdenkt en dus niet als mol ziet, samen opdrachten uitvoeren om zo geld in de groepspot te krijgen. Als je onderling informatie uitwisselt (wat niet in beeld komt maar mogelijks wel wordt gedaan), kan je zo samenwerken tot aan de finale.

Ik denk dat theorie 1 de meest voor de hand liggende is maar ik zou 2 toch niet volledig uitsluiten.
Gebruikersavatar

joachim.morrens07 mei 2018, 10:48

 200  Yens
jos.jansen schreef:En in deze 7e aflevering verliezen we de laatste vrouw in het spel. Pascale stond vorige week al hoog op mijn lijstje met afvallers.

Afbeelding

Opvallend voor mij is dat Lloyd van keuze wisseld nadat Baha zegt dat hij wil fietsen. Voor de rest was er niet veel van samenwerkingen deze week.

Afbeelding
In de totalen veranderd er natuurlijk ook niet veel Baha en Llyod blijven het vaakst samenwerken.

Afbeelding
ook ff een duidelijker beeld van de overblijvers.


Als de trend van vorige seizoenen zich verder zet dan zou ik uit deze theorie nog altijd concluderen dat Baha de mol is. Beide andere kandidaten spelen veel met hem samen maar niet met elkaar.

Ik hoop dat ik niet dezelfde fout heb als vorige seizoenen en de verliezer mijn mol is.

Ja, als beide kandidaten in de finale weten wie de Mol is dan lijkt het inderdaad zo te zijn dat Baha de mol is. Dit is een gelijkaardig patroon als bij Eline-Davey-Annelies.
Maar... wat als maar 1 persoon weet wie de mol is? Stel dat Baha weet dat Pieter de Mol is maar Lloyd denkt dat het Baha is, dan kan je ook dit patroon krijgen.
Gebruikersavatar

jos.jansen07 mei 2018, 10:51

 328  Uma
tom.claessens schreef:Sterke analyse maar je hebt volgens mij wel twee opties.

1. Samenwerken met de mol
Je wil zo vaak als mogelijk in hetzelfde team als de mol deelnemen aan een opdracht. Op die manier kan je voor jezelf bevestigen of je op het juiste spoor zit door de gedragingen van je mol te bestuderen.

2. Samenwerken met kandidaten
Je kan natuurlijk ook met een goede vriend (band tussen Baha & Lloyd) die je niet verdenkt en dus niet als mol ziet, samen opdrachten uitvoeren om zo geld in de groepspot te krijgen. Als je onderling informatie uitwisselt (wat niet in beeld komt maar mogelijks wel wordt gedaan), kan je zo samenwerken tot aan de finale.

Ik denk dat theorie 1 de meest voor de hand liggende is maar ik zou 2 toch niet volledig uitsluiten.
het grote "probleem" met theorie 2 is dat je enorm weinig informatie krijgt over de mol. Stel dat Pieter de mol is dan heeft Lloyd zo goed als geen informatie over de opdrachten die Pieter deed, hij is dan volledig afhankelijk van de groep voor die informatie. Het lijkt me zeer sterk dat je met zo weinig directe informatie in de finale kan geraken. (hetzelfde geldt natuurlijk ook over Pieter als Llyod de mol is.