Berichten rond De Mol 2018 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Elysia198502 apr 2018, 23:33

 105
Het forum staat vol met allemaal fantastische theorieën, de ene al fantastischer dan de andere, en al na twee afleveringen begint het moeilijk te worden om door het bos de bomen nog te zien. Er zijn al een aantal geweldige overzichten aangemaakt (ik ben supergrote fan van Follow the Money, bijvoorbeeld). De makers kunnen in alles een hint steken, net zoals wij in alles een hint kunnen vinden. Daarom stel ik me de vraag... wat vinden jullie iets dat een mol zeker niét of net zéker wel zou doen? Waar kijk je naar om iemand absoluut uit te schakelen of net bovenaan je lijstje te zetten?

Bv. De mol zal tijdens de eliminatie altijd nerveus doen (behalve bij een vrijstelling natuurlijk, maar dan kunnen we dat gewoon niet mee tellen).
Of
De mol zal zich nooit opzettelijk verdacht proberen maken bij de mede-kandidaten.
Of
De mol zal bij een (geslaagd) spel waar veel geld te verdienen is niet de meest fanatieke geweest zijn, maar ook niet duidelijk hebben tegenwerkt - een beetje een middenmaat dus lijken te zijn.

Nog een laatste die ik bedenk:
De mol zal zich in de eerste afleveringen wat op de achtergrond houden.
(Gebaseerd op vorige seizoenen)

Zijn er zo nog dingen waar jullie rekening mee houden als je naar het programma kijkt?
Gebruikersavatar

Kobe02 apr 2018, 23:40

 429
De mol moet een verrassing zijn voor velen

De mol moet de spanning erin houden en voor enigszins goede televisie zorgen

De mol moet niet per se subtiel te werk te gaan

De mol wilt zoveel mogelijk vertrouwen winnen, ook buiten de proeven
Gebruikersavatar

ex-molinator02 apr 2018, 23:50

 3483  Uma
De zaken die je opnoemt neem ik uiteraard in overweging. Maar de laatste 2 jaren hebben aangetoond dat de programmamakers en de mollen heel afwisselend te erk gaan.
Elysia1985 schreef: Bv. De mol zal tijdens de eliminatie altijd nerveus doen (behalve bij een vrijstelling natuurlijk, maar dan kunnen we dat gewoon niet mee tellen).
Vorig jaar - Eline: ik was compleet misleid door haar lichaamstaal bij de eliminaties.
Elysia1985 schreef:De mol zal zich nooit opzettelijk verdacht proberen maken bij de mede-kandidaten.
hmm, ik vond Eline's kruiptechniek + te snel recht komen in het museum zich wel opzettelijk verdacht maken.
Elysia1985 schreef:De mol zal bij een (geslaagd) spel waar veel geld te verdienen is niet de meest fanatieke geweest zijn.
Dit jaar in de NL mol: Jan was heel de reeks de meest fanatieke kandidaat.
Elysia1985 schreef:De mol zal zich in de eerste afleveringen wat op de achtergrond houden.
(Gebaseerd op vorige seizoenen)
Eline was in de eerste aflevering zeer verdacht voor mij door haar reactie op The Swallow of London (tegen Davey). Was ik maar mijn indruk blijven volgen.

NU grijp ik terug naar een oude strategie die vroeger betere resultaten gaf dan de laatste 2 jaar: bedenken hoe ik zelf zou reageren als deelnemer of als mol in een bepaalde situatie en mijn gedrag vergelijken met dat van de kandidaten. Het gevaar hierin is dat je er teveel van uitgaat dat een deelnemer dezelfde denkwijze hanteert.
Laatst gewijzigd door ex-molinator op 02 apr 2018, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Elysia198502 apr 2018, 23:51

 105
Kobe schreef:De mol wilt zoveel mogelijk vertrouwen winnen, ook buiten de proeven
Goed opgemerkt! Dus zou je dan zeggen dat de mol ook sympathiek zal overkomen voor de kijkers?
Gebruikersavatar

Kobe02 apr 2018, 23:57

 429
Elysia1985 schreef:Goed opgemerkt! Dus zou je dan zeggen dat de mol ook sympathiek zal overkomen voor de kijkers?
Inderdaad in zekere zin wel!
Stel nu dat Cathy de mol bleek te zijn bijvoorbeeld, dan zou een heel aandeel kijkers "teleurgesteld" zijn of weinig sympathie tonen voor haar omdat ze zo hard was, er zijn (zeker voor de gemiddelde kijker) toch nog altijd grenzen aan het verraad
(ik zelf vond haar wél geweldig!)
Gebruikersavatar

Elysia198503 apr 2018, 00:01

 105
ex-molinator schreef:De zaken die je opnoemt neem ik uiteraard in overweging. Maar de laatste 2 jaren hebben aangetoond dat de programmamakers en de mollen heel afwisselend te erk gaan.
Inderdaad, daarmee probeer ik nu een beetje een rode draad te vinden waar ze eigenlijk niet buiten kunnen gaan. 🙂

ex-molinator schreef:Vorig jaar - Eline: ik was compleet misleid door haar lichaamstaal bij de eliminaties.
Op welke manier?
ex-molinator schreef:hmm, ik vond Eline's kruiptechniek + te snel recht komen in het museum zich wel opzettelijk verdacht maken.
Toch steekt ze achteraf meteen de schuld op Bertrand, dus ze heeft zich nooit tactisch verdacht proberen maken zoals sommige kandidaten dat wel proberen doen. 🙂 Ik heb wel niet naar De Mol Nl gekeken dus ik weet niet of daar misschien ooit een mol is geweest die die tactiek toch toe paste?
ex-molinator schreef: Dit jaar in de NL mol: Jan was heel de reeks de meest fanatieke kandidaat
Eline was in de eerste aflevering zeer verdacht voor mij door haar reactie op The Swallow of London (tegen Davey). Was ik maar mijn indruk blijven volgen.
Maar weer niet ten koste van alles. Bv. Cathy of Marzena gingen echt zonder schuldgevoel over lijken. Dat heb ik nog geen mol zien doen zoals die twee. Tenzij weer in Nl natuurlijk, heb je daar zoiets gezien?
ex-molinator schreef:NU grijp ik terug naar een oude strategie die vroeger betere resultaten gaf dan de laatste 2 jaar: bedenken hoe ik zelf zou reageren als deelnemer of als mol in een bepaalde situatie en mijn gedrag vergelijken met dat van de kandidaten. Het gevaar hierin is dat je er teveel van uitgaat dat een deelnemer dezelfde denkwijze hanteert.
Zo was ik ook begonnen, maar da’s inderdaad de moeilijkheid hier, en ook dat de makers natuurlijk kunnen manipuleren hoe de reactie van een kandidaat over komt! Ook een pilletje tegen de hoofdpijn? 😉
Laatst gewijzigd door Elysia1985 op 03 apr 2018, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Kobe03 apr 2018, 00:02

 429
En om dit toe te passen op dit seizoen:

Pieter duidelijk het sympathiekst!!
Misschien Joke door haar "overdreven" reactie minder sympathiek/zoals Cathy (alhoewel haar verontschuldiging haar net héél/te sympathiek maakte)
Soms hoor ik ook dat Pascale een "vervelende stem" heeft of wat veel commandeert, maar ben daar niet mee eens.
Gebruikersavatar

Mateo03 apr 2018, 00:03

 870
Ik denk dat de Mol voor de kijkers niet per se sympathiek hoeft te zijn. Het gaat natuurlijk vooral om het vertrouwen dat de Mol bij de medespelers weet te wekken. Wij zien logischerwijs een heel groot deel van de interacties tussen de kandidaten niet en kunnen mede om die reden een ander beeld krijgen van degene die de boel aan het bedonderen is, afgezien nog van de (grote) verschillen in voorkeur die kunnen bestaan.
Gebruikersavatar

ex-molinator03 apr 2018, 00:13

 3483  Uma
Kobe schreef:En om dit toe te passen op dit seizoen:

Pieter duidelijk het sympathiekst!!
Misschien Joke door haar "overdreven" reactie minder sympathiek/zoals Cathy (alhoewel haar verontschuldiging haar net héél/te sympathiek maakte)
Soms hoor ik ook dat Pascale een "vervelende stem" heeft of wat veel commandeert, maar ben daar niet mee eens.
Ik vind Joke haar reactie niet zo "overdreven". Ik vond haar (net als Cathy trouwens) rechtuit. My type of person. Fysiek sterk, goed redeneringsvermogen, snelle beslisser en geen schrik om haar verontschuldigingen aan te bieden. No nonsense bij Joke.
Pieter: heel sympathiek maar dan toch onverwacht alternatief voor een priester (BTW ik vind het OK dat hij vloekt in bepaalde situaties, maar ik hoop dat hij dat niet doet tijdens een begrafenistoespraak 😉 )
Gebruikersavatar

Kobe03 apr 2018, 00:17

 429
ex-molinator schreef:Ik vind Joke haar reactie niet zo "overdreven". Ik vond haar (net als Cathy trouwens) rechtuit. My type of person. Fysiek sterk, goed redeneringsvermogen, snelle beslisser en geen schrik om haar verontschuldigingen aan te bieden. No nonsense bij Joke.
Pieter: heel sympathiek maar dan toch onverwacht alternatief voor een priester (BTW ik vind het OK dat hij vloekt in bepaalde situaties, maar ik hoop dat hij dat niet doet tijdens een begrafenistoespraak 😉 )
Overdreven is misschien het foute woord, ik bedoel echt opgehitst en inderdaad rechtuit, zonder nonsens. Joke is voor mij nog altijd één groot raadsel: of ze speelt erg goed toneel en is voor mij part een fantastische mol of ze is zoals Cathy een geweldige kandidate die wel eens de finale zou kunnen winnen (let op mijn woorden!)
Gebruikersavatar

ex-molinator03 apr 2018, 00:21

 3483  Uma
Elysia1985 schreef:Op welke manier?
Tja, ik vind van mezelf dat ik non- en paraverbale communicatie goed kan herkennen (en dat is ooit bevestigd) maar op het moment zelf zag ik niet dat kleine oogtrekjes, versnelde ademhaling, slikken, verschrikte blik, enz... gespeeld waren. Pas achteraf (toen ik wist dat ze De Mol was) viel alles op zn plaats (alhoewel dat op dat moment misschien ook self-fulfilling was.
Elysia1985 schreef:Toch steekt ze achteraf meteen de schuld op Bertrand, dus ze heeft zich nooit tactisch verdacht proberen maken zoals sommige kandidaten dat wel proberen doen.

Daar zit een dubbele bodem in. Bertrand dacht dat hij haar door had maar eigenlijk heeft hij zich o.a. daardoor maten misleiden. Hij ging ervan uit dat ze zichzelf verdacht maakte en dus De Mol niet was .
Gebruikersavatar

ex-molinator03 apr 2018, 00:22

 3483  Uma
Kobe schreef:Overdreven is misschien het foute woord, ik bedoel echt opgehitst en inderdaad rechtuit, zonder nonsens. Joke is voor mij nog altijd één groot raadsel: of ze speelt erg goed toneel en is voor mij part een fantastische mol of ze is zoals Cathy een geweldige kandidate die wel eens de finale zou kunnen winnen (let op mijn woorden!)
100% mee eens (alhoewel ik haar momenteel niet als mol zie).