Berichten rond De Mol 2018 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

masterveecee23 mei 2018, 08:36

 3547  Sven
ex-molinator schreef:Een man waar ik graag eens en paar uren over alles en nog wat zou willen praten (met een fles goeie wijn)..
Geef mij een seintje, ik ga mee! 😉
Gebruikersavatar

Laleia23 mei 2018, 09:07

 306
En mensen zich maar zorgen maken of de Katholieke kerk het wel zou appreciëren dat een priester de rol van mol op zich neemt.
Ik denk dat die heel wat meer moeite gaan hebben met dit soort uitspraken. Ik hoop maar dat het bisdom hem hiervoor niet op de vingers tikt.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen23 mei 2018, 09:29

 8153
masterveecee schreef:Geef mij een seintje, ik ga mee! 😉
Ik ook!
Gebruikersavatar

Laleia23 mei 2018, 09:30

 306
Nog een interessant plusartikel in de morgen over Pieter zijn uitspraken:


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar

Cedric23 mei 2018, 11:43

 2834  Uma
Laleia schreef:En mensen zich maar zorgen maken of de Katholieke kerk het wel zou appreciëren dat een priester de rol van mol op zich neemt.
Ik denk dat die heel wat meer moeite gaan hebben met dit soort uitspraken. Ik hoop maar dat het bisdom hem hiervoor niet op de vingers tikt.
Ik vermoed van niet eigenlijk. België is best wel vrij 'modern' op dat vlak. Kardinaal Danneels is ook vrij goed mee met zijn tijd bijvoorbeeld en zo zijn er nog wel priesters in België die de voorbije jaren blijk gaven van niet al te klassiek te denken. Pieter zal hiervoor niet op de vingers getikt worden. Of het zou mij toch heel erg verbazen.
Zoals het artikel dat Laleia hierboven deelde zegt, is het allemaal wat afhankelijk van de regio waar men leeft, van de paus die regeert, noem maar op. Paus Franciscus zie ik bijvoorbeeld ook wel zo'n uitspraken kaderen, maar zijn voorganger (Benedictus) dan misschien eerder niet. En in België kan men ook wel zo'n uitspraken perfect aanvaarden, daar waar in andere landen Pieter al een kogel door zijn hoofd zou hebben gekregen door radicale katholieken (want ja, die zijn er ook).
België is een goed landje op dat vlak hoor. Mee met zijn tijd. We waren bij de eersten om het holebi-huwelijk toe te laten, om euthanasie te gaan aanvaarden, et cetera. Mocht een paus nu zeggen dat elke bisschoppenconferentie zelf mag beslissen over het celibaat (de suggestie van Rik Torfs in het bovenstaande artikel), dan verwacht ik dat België één van de eerste landen is waar het celibaat wordt afgeschaft.
Gebruikersavatar

ex-molinator23 mei 2018, 12:12

 3483  Uma
Cedric schreef:Ik vermoed van niet eigenlijk. België is best wel vrij 'modern' op dat vlak. Kardinaal Danneels is ook vrij goed mee met zijn tijd bijvoorbeeld ...
Kardinaal Danneels had wel een vrij modern en positief imago maar maakte toch ook deel uit van het instituut dat veel "kerkelijke misstappen" (ik druk me voorzichtig uit) met de mantel der liefde, euh schrap en vervang door hypocrisie, bedekt heeft. Vanuit zijn machtspositie had hijtoch vele meer kunnen bereiken.
Leonard komt wat minder op de voorgrond en blijft te mooi binnen de lijntjes: dat vind ik niet goed over komen. De tijd is (al lang) rijp om een vernieuwd katholicisme te profileren. Ik wil Pieter zeker niet tot een messiah bombarderen (het vloeken mag wat getemperd worden) maar een priester met humor, die zijn mening durft te zeggen, zonder dat standaard monotoon en irritant preekgeluid, en die (zeer) openlijk bepaalde "opvattingen" in vraag stelt, is iemand die het imago van het katholicisme positief kan beïnvloeden.
Gebruikersavatar

Jansen23 mei 2018, 12:56

 3423  Yens
ex-molinator schreef:Leonard komt wat minder op de voorgrond en blijft te mooi binnen de lijntjes: dat vind ik niet goed over komen.
Leonard is ondertussen ook al weg 🙂 . Kardinaal De Kesel is nu het hoofd van de Belgische katholieke kerk.
Gebruikersavatar

ex-molinator23 mei 2018, 13:03

 3483  Uma
eveline.vanhemel schreef:Leonard is ondertussen ook al weg 🙂 . Kardinaal De Kesel is nu het hoofd van de Belgische katholieke kerk.
Ow, 't is waar :oops: .
Ik moet toegeven dat ik het niet volg. Na mijn doop had ik hetal meteen gehad met dat katholicisme: wat een marteling met dat ijskoud water! :mrgreen:
Gebruikersavatar

billie.holiday23 mei 2018, 16:50

 462  Bert
Pieter komt er tenminste voor uit dat hij ook maar een mens is. Er zullen best wel mensen tussen zitten, die niet zo opgezet zullen zijn met zijn interview. Als er meer Pieters pastoor waren zouden de kerken wat voller zitten. De kerkgemeenschap heeft het te danken aan zichzelf dat velen wegblijven.

Ach, hij heet dan ook niet Roger Vangheluwe . :mrgreen:
Gebruikersavatar

Jansen24 mei 2018, 06:36

 3423  Yens
ex-molinator schreef:Ow, 't is waar :oops: .
Ik moet toegeven dat ik het niet volg. Na mijn doop had ik hetal meteen gehad met dat katholicisme: wat een marteling met dat ijskoud water! :mrgreen:
Ik ook niet hoor, atheïst tot in de kist hier... ondanks mijn katholieke opvoeding 😉.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen24 mei 2018, 10:11

 8153
Ik was gedoopt en ging naar een katholieke school. Maar het was een voor die tijd moderne katholieke school waar de godsdienstlessen zeer progressief waren en over veel meer gingen dat het katholieke geloof. Later heb ik mij laten ontdopen - hoewel je dat eigenlijk niet zo mag noemen en moet zeggen dat je je hebt laten schrappen uit het doopregister of zoiets.
Mijn man moest zich daarvoor wenden tot bisdom Brugge en op 3 weken tijd was dat in orde, zonder commentaar of verwijt of wat dan ook. Ik moest mij wenden tot bisdom Gent. Manmanman, dat heeft nogal wat voeten in de aarde gehad! Het heeft meer dan 2 maanden geduurd eer het in orde was. Ik heb verschillende keren moeten bellen. En maar tegenpruttelen en opmerken dat "dat zomaar niet allemaal kan" enz. Tot ik het zo beu was dat ik gezegd heb dat ze konden zien dat het binnen de week geregeld was of dat ik er de pers bij ging halen. Toen was het plots in orde.
Gebruikersavatar

Jansen24 mei 2018, 10:50

 3423  Yens
chicawah schreef:Ik was gedoopt en ging naar een katholieke school. Maar het was een voor die tijd moderne katholieke school waar de godsdienstlessen zeer progressief waren en over veel meer gingen dat het katholieke geloof. Later heb ik mij laten ontdopen - hoewel je dat eigenlijk niet zo mag noemen en moet zeggen dat je je hebt laten schrappen uit het doopregister of zoiets.
Mijn man moest zich daarvoor wenden tot bisdom Brugge en op 3 weken tijd was dat in orde, zonder commentaar of verwijt of wat dan ook. Ik moest mij wenden tot bisdom Gent. Manmanman, dat heeft nogal wat voeten in de aarde gehad! Het heeft meer dan 2 maanden geduurd eer het in orde was. Ik heb verschillende keren moeten bellen. En maar tegenpruttelen en opmerken dat "dat zomaar niet allemaal kan" enz. Tot ik het zo beu was dat ik gezegd heb dat ze konden zien dat het binnen de week geregeld was of dat ik er de pers bij ging halen. Toen was het plots in orde.
Toch erg he... het feit dat het in Brugge vlotter ging, zal waarschijnlijk ook wel te maken hebben dat het pedofilieschandaal daar begonnen is en ze er niet meer op durven reageren. Ontdopen heb ik niet gedaan, voornamelijk omdat ik mijn ouders niet voor het hoofd wil(de) stoten.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13