Berichten rond De Mol 2018 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Cedric14 mei 2018, 17:24

 2834  Uma
Allé dan. Nog één analysetje om het af te leren..
Wanneer zou het masker van Pieter zijn afgevallen in de ogen van Baha en Lloyd?

Eerst even kijken wanneer ze met Pieter hebben samengewerkt..

- Opdracht 1, 'levend begraven': BAHADOR werkt met Pieter samen om uit de kist te geraken. Het is wel Pieter die beide raadsels oplost. Pieter had het hier wel slim aangepakt, want uiteindelijk zaten de 3 finalisten (en dus achteraf gezien beste kandidaten) in de kisten die het minste waard waren). Kelly met haar escape room ervaring zat in de goedkoopste kisten met Lloyd. Pieter intussen deed er goed aan niet in de kisten met de bijbelverzen te zitten. Achteraf gezien erg goed ingedeeld. Maar of Bahador hem hier al zou verdacht hebben? Waarschijnlijk niet.

- Opdracht 2, 'la callejoneada': NIEMAND van de finalisten werkt met Pieter samen. (Lloyd basket, Baha mariachi.)

- Opdracht 3, 'abseilen': NIEMAND van de finalisten werkt met Pieter samen. (Bahador en Lloyd dalen samen af en gaan vol voor de vrijstelling. Pieter daalt samen af met Katrien, maar nog vóór Lloyd en Baha. Dat Pieter trager is dan Katrien-die-eigenlijk-niet-wilde, zal de uiteindelijke finalisten waarschijnlijk niet zijn opgevallen.)

- Opdracht 4, 'Rabijd Joke': BAHADOR werkt hier met Pieter (en Steve) samen bij de paarden. Zou hier iets opgevallen zijn? Geklungel met de bunzenbrander lijkt dan het meest voor de hand liggende. Baha zei vandaag ergens in een interview (op de Humo-site denk ik) dat hij niet 1 moment had waar hij Pieter in de smiezen kreeg, maar een opeenvolging van broodkruimels.. Was dit de eerste?

- Opdracht 5, 'Baseballen': ALLE finalisten werken hier samen, maar in hoeverre zou Pieter hier zijn opgevallen? Wij kregen natuurlijk niet alle ballen te zien en blijkbaar heeft Pieter er toch ook behoorlijk wat gemist. Wij zagen wél de homerun die Pieter sloeg... Ik vermoed dat eventuele verdachte handelingen van meneer pastoor uit de uitzendingen werd geknipt? Benieuwd of Baha en Lloyd hier iets hebben gemerkt..

- Opdracht 6, 'Dorpsfeest': NIEMAND van de finalisten werkt met Pieter samen. (Lloyd en Baha doen de tequilaproef.)

- Opdracht 7, 'Grand Prix': NIEMAND van de finalisten werkt met Pieter samen. (Lloyd en Baha vervangen een band.)

- Opdracht 8, 'Luchthaveneliminatie': ALLE finalisten werken hier samen. Baha zit in de ideale positie om iedereen te observeren, terwijl Lloyd bijna recht tegenover Pieter zit. Is hen hier iets opgevallen? Een tweede broodkruimel voor Baha?

- Opdracht 9, 'Pakjeskoeriers': LLOYD werkt voor het eerst met Pieter samen, bij het luciferraadsel. Intussen wetende dat Lloyd goed is in het oplossen van caféraadsels, testte hij hier misschien Pieter zijn vermogen tot het oplossen van raadsels? Bij het leveren van het pakje is het Lloyd die stuurt, Pieter doet eigenlijk niets tot dan toe maar volgt gewoon Lloyd. Samen met Pascale wagen Pieter en Lloyd zich daarna nog een tweede maal aan het luciferraadsel, alweer zonder succes. Pascale en Lloyd gaan het foutieve pakje bezorgen, waarna Pieter en BAHADOR (samen met Joke) zich aan de geldbiljetten wagen. Ik moet toegeven dat ik niet goed meer weet hoe Pieter hier handelde...

- Opdracht 10, 'Lucha Libre' & 'Escape rooms': BAHADOR heeft hier een ganse dag om Pieter te observeren. Uiteindelijk doen beiden hier wel al het mogelijke om de opdracht te doen slagen, want het is van de anderen dat het afhangt. Waarbij het Pieter wel erg goed uit kwam dat het minste foutje al meteen voor een 0€ als resultaat zou zorgen. Ik denk dat Pieter hier eerder geholpen is door de programmamakers en de manier waarop geld werd toegekend voor deze opdracht.

- Opdracht 11, 'Liftvrijstelling': IEDEREEN werkt hier individueel, maar Pieter heeft wel de controle over alles door meteen te zeggen dat ze voor de vrijstelling zullen gaan. Wordt ook amper tegengesproken. We zitten intussen aan het einde van aflevering 4 en ik ga er van uit dat op dit moment toch al wat verdenkingen naar Pieter gericht moeten zijn.

- Opdracht 12, 'Pretparklockers': NIEMAND van de finalisten werkt met Pieter samen. (Lloyd bij Joke, Baha bij Pascale)

- Opdracht 13, 'Autocinema': NIEMAND van de finalisten werkt met Pieter samen. (Iedereen met zijn/haar bezoek)

- Opdracht 14, 'Mexican shoot-off': ALLE finalisten werken hier met Pieter samen, Pieter wordt blijkbaar blind vertrouwd... Opvallend is nu wel - achteraf gezien - dat Bahador niet op Pieter schiet...

En zo zijn we na aflevering 5, over halfweg. Op dit moment moeten toch al mensen Pieter verdenken? Maar het valt op hoe weinig Baha en Lloyd al met Pieter samenwerkten en dat wanneer dat wel het geval was, er eigenlijk niet zo heel veel op Pieter leek aan te merken.. Behalve eventueel gesaboteer met de bunzenbranders in de 'Rabid Joke' zie ik het nog niet.. Vooral als Lloyd hem hier al verdacht zou ik dat enorm straf vinden.

Op dit moment zijn achtereenvolgens Kelly, Channy, Jeffrey, Katrien en Steve al afgevallen. Het zou me niets verbazen als niemand van hen Pieter verdacht. Zeker in de eerste 2-3 afleveringen vermoed ik dat antwoorden nog wat gespreid worden. Katrien en Steve zouden misschien al gerichter iemand verdacht hebben, maar dan nog acht ik de kans klein dat zij al Pieter in het snotje hadden.


- Opdracht 15, 'Gracht van Fortuin': BAHADOR is de enige die in duo met Pieter samenwerkt, bij het samenstellen van de tortilla. Hier zal Bahador Pieter wel door gehad hebben denk ik. Pieter gaf bij het eerste proeven al fetakaas aan, terwijl na 3 keer proberen het uiteindelijk net de kaas is die gecorrigeerd wordt door Bahador. Foutief sturen door Pieter dat gestopt wordt door Baha.. Misschien de doorslaggevende broodkruimel? De rest van de ze opdracht zit Pieter aan het rad zelf, eerst met Baha en Lloyd, waarbij ze hun joker moeten inzetten bij de door Pieter fout gegokte letter, daarna met Pascale en Joke.

- Opdracht 16, 'Beproevingen': IEDEREEN individueel.. Pieter gaf de pepers aan de anderen. Baha zorgde dat Pieter (niet) gekieteld werd en Lloyd zorgde dat Pieter (g)een stinkbom moest tolereren. Ik vind het zelfs nu we weten dat Pieter de Mol was nog altijd moeilijk om hier iets te zien in het gedrag van Pieter..

- Opdracht 17, 'Geiten hoeden': ALLE finalisten werken hier met Pieter samen.. Pieter loopt meer in de weg van de geiten dan wat anders, iets wat sowieso opvalt en zeker met wat we nu weten sowieso een mollenstreek was. Bij wie is het echter echt opgevallen? Ik zou denken bij iedereen, maar blijkbaar niet dus..

- Opdracht 18, 'Moltriatlon': NIEMAND van de finalisten werkt met Pieter samen. Tenzij je achterop de quad zitten gaat beschouwen als "samenwerken".

- Opdracht 19, 'Niet-verborgen camera': IEDEREEN individueel eigenlijk. Pieter deed hier wat hij moest doen uiteindelijk. Eén van de weinige keren dat hij vol voor de opdracht ging?

- Opdracht 20, 'Molboekjesgeheim': NIEMAND van de finalisten werkt met Pieter samen. (Pieter jenga't tegen Pascale) Waarschijnlijk zal Pieter hier echt wel pissed geweest zijn dat hij het jenga-spel verloor..

- Opdracht 21, 'Voladores': De drie finalisten moeten samenwerken en doen dat uiteindelijk goed. Vraag is of en in hoeverre Pieter hier nog heeft willen/kunnen saboteren.

- Opdracht 22, 'Water-val': De drie finalisten individueel.. Ook niets meer uit op te maken eigenlijk.

CONCLUSIE: Het valt op hoe weinig Bahador en vooral Lloyd met Pieter hebben samen gewerkt. Slechts in 4 van de 22 opdrachten werkte iedereen samen (baseball, luchthaveneliminatie, mexican shoot-off en het goeden van de geiten). Slechts 3 keer werkt Baha in duo samen met Pieter. Slechts 1 keer (bij de luciferopdrachts) was Lloyd in duo met Pieter ingedeeld.
Er waren ook nog 3 momenten (torre latinoamericana, luchthaven en beproevingen) waar iedereen individueel voor een resultaat kon gaan.
Ik kan begrijpen dat Lloyd nog erg lang getwijfeld heeft, kan me niet inbeelden dat de laatste 2 opdrachten nog voor een wijziging in zijn mindset hebben gezorgd, maar vermoed dat Bahador het uiteindelijk niet gehaald heeft door het spel net iets minder au sérieux te nemen dan Lloyd.. Al heeft Baha dan misschien wel meer genoten van het ganse avontuur..


Enfin, ik heb weer een halfuur van mijn tijd vergooid met waarschijnlijk niets te weten te komen, maar ik denk dat we mogen zeggen dat de 2 finalisten het verdomd slim hebben aangepakt of verdomd goed opgelet hebben. Want voor geen van beiden was het evident om Pieter te gaan ontmaskeren.
Ofwel hebben ze geluk gehad dat ze in de eerste 4-5 afleveringen gewoon de "minst slechte" kandidaten waren, dat kan ook natuurlijk.
Gebruikersavatar

Laleia14 mei 2018, 18:16

 306
Volgens mij had Lloyd iets door op het baseball veld. Hij zegt die aflevering ook heel duidelijk dat de mol zich daar bevond tijdens de verdenkingen. Dus volgens mij is hem daar iets opgevallen. Wat precies? Daar hebben we voorlopig het raden naar. Hopelijk zien we het volgende week.

Wat Baha betreft... dat lijkt me moeilijker. Misschien bij de Rabid Joke proef? Eerlijk gezegd is het bij de tactiek bespreking daar dat Pieter mij het eerst opviel. Maar mogelijks had hij al iets verdacht opgemerkt bij de eerste proef, het levend begraven, en heeft de rest alleen maar versterkt.

Ik ben vooral benieuwd om volgende week te zien of nog anderen Pieter verdachten. Indien niet, op wie ze dan wel zaten. En hoe het precies zat met de geldkoffers aan de gate.

Ook benieuwd welke ultieme tip we geMISt hebben, want zoals hier ook al opgemerkt: De flashende neon-pijl missen we nog. Ik heb het gevoel dat het met kleurovergangen zou kunnen te maken hebben. Het veranderen van het vier-logo in combinatie met het liedje Painted Black intrigeert me.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen14 mei 2018, 20:16

 8153
Laleia schreef:Volgens mij had Lloyd iets door op het baseball veld. Hij zegt die aflevering ook heel duidelijk dat de mol zich daar bevond tijdens de verdenkingen. Dus volgens mij is hem daar iets opgevallen. Wat precies? Daar hebben we voorlopig het raden naar. Hopelijk zien we het volgende week.
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de rode ballen die Lloyd in een hoek klaarlegde maar waarover hij niets vertelde aan de anderen. Heeft hij misschien opgemerkt dat Pieter die weer wegmoffelde?
Gebruikersavatar

billie.holiday15 mei 2018, 04:59

 462  Bert
Mooie analyse Cedric toch heb ik er nog iets aan toe te voegen.
Volgens mij vind Baha het sleuteltje in de zaklamp, anders lagen ze er nog 10 minuten langer in. Pieter heeft zich daar volgens mij , een eerste keer versproken. Ze hoorden lloyd en Kelly die ontsnapt waren uit de kist. Toen zei Pieter, ik hoor dat ook naast ons. Volgens mij is dit de eerste broodkruimel.

Bij de race zaten ze toch allemaal te kijken naar Pieter en Jeffrey. Veel moeite deed Pieter in elk geval niet om het boek open te doen.En GDC heeft ons verteld, dat dit wel te doen was om iets op te zoeken.
Gebruikersavatar

ex-molinator15 mei 2018, 06:11

 3483  Uma
billie.holiday schreef:...
Bij de race zaten ze toch allemaal te kijken naar Pieter en Jeffrey. Veel moeite deed Pieter in elk geval niet om het boek open te doen.En GDC heeft ons verteld, dat dit wel te doen was om iets op te zoeken.
Dat durf ik in twijfel te trekken.
De pagina's fladderden aan alle kanten, het was niet bepaald een rechtlijnig parcours, er moest geroepen worden om mekaar te kunnen verstaan en ik kan me inbeelden dat Pieter daar niet op zijn gemak zat.
Dit sluit niet uit dat Pieter gemold zou hebben.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen15 mei 2018, 07:18

 8153
billie.holiday schreef:Mooie analyse Cedric toch heb ik er nog iets aan toe te voegen.
Volgens mij vind Baha het sleuteltje in de zaklamp, anders lagen ze er nog 10 minuten langer in. Pieter heeft zich daar volgens mij , een eerste keer versproken. Ze hoorden lloyd en Kelly die ontsnapt waren uit de kist. Toen zei Pieter, ik hoor dat ook naast ons. Volgens mij is dit de eerste broodkruimel.

Bij de race zaten ze toch allemaal te kijken naar Pieter en Jeffrey. Veel moeite deed Pieter in elk geval niet om het boek open te doen.En GDC heeft ons verteld, dat dit wel te doen was om iets op te zoeken.
Die "naast ons" moet inderdaad een verspreking geweest zijn en ik kan mij voorstellen dat slimme sluwe Baha dat geregistreerd heeft. De vraag is waarom ze dat er bij de montage niet vantussen geknipt hebben.
Baha was Pieter al vroeg op het spoor. Hij had er ook heel veel plezier in om Pieter mee te nemen naar de Lucha Libre. Hij moet zich nogal verkneukeld hebben bij de gedachte aan een vechtende priester-mol 😃
Gebruikersavatar

chicawah.janssen15 mei 2018, 07:19

 8153
billie.holiday schreef:Mooie analyse Cedric toch heb ik er nog iets aan toe te voegen.
Volgens mij vind Baha het sleuteltje in de zaklamp, anders lagen ze er nog 10 minuten langer in. Pieter heeft zich daar volgens mij , een eerste keer versproken. Ze hoorden lloyd en Kelly die ontsnapt waren uit de kist. Toen zei Pieter, ik hoor dat ook naast ons. Volgens mij is dit de eerste broodkruimel.

Bij de race zaten ze toch allemaal te kijken naar Pieter en Jeffrey. Veel moeite deed Pieter in elk geval niet om het boek open te doen.En GDC heeft ons verteld, dat dit wel te doen was om iets op te zoeken.
Die "naast ons" moet inderdaad een verspreking geweest zijn en ik kan mij voorstellen dat slimme sluwe Baha dat geregistreerd heeft. De vraag is waarom ze dat er bij de montage niet vantussen geknipt hebben.
Baha was Pieter al vroeg op het spoor. Hij had er ook heel veel plezier in om Pieter mee te nemen naar de Lucha Libre. Hij moet zich nogal verkneukeld hebben bij de gedachte aan een vechtende priester-mol 😃
Gebruikersavatar

BeaVer15 mei 2018, 11:31

 1293  Uma
billie.holiday schreef:Bij de race zaten ze toch allemaal te kijken naar Pieter en Jeffrey. Veel moeite deed Pieter in elk geval niet om het boek open te doen.En GDC heeft ons verteld, dat dit wel te doen was om iets op te zoeken.
Het zou kunnen dat hij inderdaad makkelijk kon zeggen dat het niet lukte, als molstreek.
Aan de andere kant, GDC heeft dit ook getest, maar niet met Jeffrey als chauffeur. Reed die even snel en 'schurtig' als Jeffrey?