eveline.vanhemel schreef:Deze redenering gaat eigenlijk niet meer op he? Toen Pieter bij Gilles kwam, werd hem ook meegedeeld dat er al andere kandidaten pasvragen gekocht hadden, dus had Pieter ook zonder problemen zijn bedrag onaangeroerd kunnen laten om zich onverdacht te maken. Hij deed dat dus niet en handelde perfect zoals je zou verwachten: ik neem 1000 € er van af en ik kan dat volkomen onverdacht doen omdat ik zogenaamd niet zeker ben. Met een koffer van 6000 € had hij waarschijnlijk nog meer er uitgehaald vermoed ik .
Ja, dat kan, maar Lloyd (als mol) had perfect een imago kunnen creëren als iemand die al vrij zeker van zijn mol was en daardoor bij anderen de indruk kunnen geven dat hij wellicht geen pasvragen nodig had (en dat is dan ook de verantwoording om hem de 6000€ toe te wijzen). Dan blijft er relatief weinig geld over bij de anderen die dan kunnen denken (bvb Pieter als kandidaat): hmm de 6000 is weg, ik heb 3000, blijft dus xxx over waarvan Jeffrey slechts 700 heeft dus met 2 pasvragen ben ik zeker door.
In retrospectie (met de kennis die we hebben dat Pieter de mol is) lijkt het logisch dat Pieter een molactie zal doen maar er zijn er nog die pasvragen gekocht hebben en ze eigenlijk niet nodig hadden (zeker en vast geen 2, Jeffrey kon maximaal 1 pasvraag kopen).
Natuurlijk heeft Pieter handig gebruik gemaakt van de mogelijkheid (en zijn gezegde dat hij Neen geantwoord had op die vraag is DE verantwoording), maar zonder kennis dat Pieter de mol is en zonder de kennis dat Jeffrey de oorspronkelijke afvaller was, zie ik geen reden om het niet kopen van pasvragen uit te sluiten (ook niet het wel kopen hoor). En eens GDC gezegd heeft dat anderen al pasvragen gekocht hebben dat lijkt het me absoluut logisch dat iemand die zich onzeker voordoet, voor alle zekerheid pasvragen koopt.
Trouwens: ik vind het raar dat GDC zegt (of zou zeggen want dat herinner ik me niet) dat anderen al pasvragen gekocht hebben : dit is oneerlijk ten opzichte van de kandidaten die eerst naar GDC gaan.
Datgene wat men ziet, is slechts een beeld van het onzichtbare.