Berichten rond De Mol 2018 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Jansen21 mei 2018, 11:19

 3423  Yens
ex-molinator schreef:Goh, en als Lloyd de mol was dan was dat een prachtig moment om zich onverdacht te maken, immers je mag toch veronderstellen dat anderen voor alle zekerheid pasvragen zullen kopen.
Deze redenering gaat eigenlijk niet meer op he? Toen Pieter bij Gilles kwam, werd hem ook meegedeeld dat er al andere kandidaten pasvragen gekocht hadden, dus had Pieter ook zonder problemen zijn bedrag onaangeroerd kunnen laten om zich onverdacht te maken. Hij deed dat dus niet en handelde perfect zoals je zou verwachten: ik neem 1000 € er van af en ik kan dat volkomen onverdacht doen omdat ik zogenaamd niet zeker ben. Met een koffer van 6000 € had hij waarschijnlijk nog meer er uitgehaald vermoed ik 🙂.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen21 mei 2018, 11:37

 8153
Iedereen heeft het er nu over dat de geknipperde morsecode de enige hint was (die trouwens, zoals Holmes opmerkt, een hint van Pieter zelf was), maar het telefoonnummer was wel een echte hint, niet zozeer omdat hij leidde naar het gefluit van Pieter (het kon immers ook iemand anders zijn die floot - zelfs Pascale, die dan naar zichzelf had staan luisteren), maar omdat het in verband gebracht kon worden met Pieter die aan de Mexicaanse schone zijn telefoonnummer gaf.
En volgens mij zijn toch niet alle hints getoond. De camera die op het memorybord van de telefoon naar het Lucha Libremasker gaat en dat benadrukt bv. Ook het feit dat de telefoon rood was en je Pieter kon associëren met rood, is misschien geen toeval.

Om nog eens over Lot te spreken: het viel mij op dat je "het lot" dat de zaken bepaalt, toch met een korreltje zout moet nemen. Pieter trok toevallig nr 1 bij de beproevingen? Hmmm...
In het hotel nam Pieter ook wel heel erg toevallig een sleutel die niet echt logisch was voor de plaats waar hij stond.
Gebruikersavatar

ex-molinator21 mei 2018, 11:45

 3483  Uma
eveline.vanhemel schreef:Deze redenering gaat eigenlijk niet meer op he? Toen Pieter bij Gilles kwam, werd hem ook meegedeeld dat er al andere kandidaten pasvragen gekocht hadden, dus had Pieter ook zonder problemen zijn bedrag onaangeroerd kunnen laten om zich onverdacht te maken. Hij deed dat dus niet en handelde perfect zoals je zou verwachten: ik neem 1000 € er van af en ik kan dat volkomen onverdacht doen omdat ik zogenaamd niet zeker ben. Met een koffer van 6000 € had hij waarschijnlijk nog meer er uitgehaald vermoed ik 🙂.
Ja, dat kan, maar Lloyd (als mol) had perfect een imago kunnen creëren als iemand die al vrij zeker van zijn mol was en daardoor bij anderen de indruk kunnen geven dat hij wellicht geen pasvragen nodig had (en dat is dan ook de verantwoording om hem de 6000€ toe te wijzen). Dan blijft er relatief weinig geld over bij de anderen die dan kunnen denken (bvb Pieter als kandidaat): hmm de 6000 is weg, ik heb 3000, blijft dus xxx over waarvan Jeffrey slechts 700 heeft dus met 2 pasvragen ben ik zeker door.
In retrospectie (met de kennis die we hebben dat Pieter de mol is) lijkt het logisch dat Pieter een molactie zal doen maar er zijn er nog die pasvragen gekocht hebben en ze eigenlijk niet nodig hadden (zeker en vast geen 2, Jeffrey kon maximaal 1 pasvraag kopen).

Natuurlijk heeft Pieter handig gebruik gemaakt van de mogelijkheid (en zijn gezegde dat hij Neen geantwoord had op die vraag is DE verantwoording), maar zonder kennis dat Pieter de mol is en zonder de kennis dat Jeffrey de oorspronkelijke afvaller was, zie ik geen reden om het niet kopen van pasvragen uit te sluiten (ook niet het wel kopen hoor). En eens GDC gezegd heeft dat anderen al pasvragen gekocht hebben dat lijkt het me absoluut logisch dat iemand die zich onzeker voordoet, voor alle zekerheid pasvragen koopt.
Trouwens: ik vind het raar dat GDC zegt (of zou zeggen want dat herinner ik me niet) dat anderen al pasvragen gekocht hebben : dit is oneerlijk ten opzichte van de kandidaten die eerst naar GDC gaan.
Gebruikersavatar

Jansen21 mei 2018, 11:47

 3423  Yens
chicawah schreef:En volgens mij zijn toch niet alle hints getoond.
Volgens mij hebben zij een ander idee over wat een hint is en wat niet, dan wij. Beide hints die ze tonen vallen onder de categorie "rode draad" door het programma.

Alle andere hints zijn volgens mij dingen die hen opvielen tijdens de montage en die ze er moedwillig inlaten omdat die voor verwarring kunnen zorgen. Dus in hun ogen niet zozeer hints maar wel kleine vingerwijzingen die in de juiste richting (of net niet) wijzen 🙂. Die "hint" naar Baha op de lucho libre poster zat er volgens mij ook met opzet in, hier dus om iedereen op het verkeerde been te zetten 🙂.
Gebruikersavatar

Jansen21 mei 2018, 11:58

 3423  Yens
ex-molinator schreef:Trouwens: ik vind het raar dat GDC zegt (of zou zeggen want dat herinner ik me niet) dat anderen al pasvragen gekocht hebben : dit is oneerlijk ten opzichte van de kandidaten die eerst naar GDC gaan.
Hij heeft dat ook niet met zoveel woorden gezegd, maar wel: "het is niet echt nodig om iets te doen", waarop Pieter repliceerde dat dat klopte maar dat hij toch 2 pasvragen ging kopen. Waarop GDC iets zei in de zin van: "tja, je kan bijna niet anders he"... Zo herinner ik het me toch.

Wat betreft Lloyd kan je inderdaad zeggen dat Lloyd, Pieter niet is en het kan best zijn dat Lloyd geen pasvragen had gekocht. Lloyd was een schitterende winnaar maar ik denk dat hij het moeilijk zou gehad hebben om de mol te spelen. Je hoorde hem ook de uitleg doen dat hij bij de Mexican Standoff er bijna had uitgegooid dat hij toch pasvragen had genomen 😃.
Gebruikersavatar

Holmes21 mei 2018, 12:00

 395
ex-molinator schreef:Goh, en als Lloyd de mol was dan was dat een prachtig moment om zich onverdacht te maken, immers je mag toch veronderstellen dat anderen voor alle zekerheid pasvragen zullen kopen.
Sinds wanneer haalt een mol geen geld uit de pot als hij daar de kans toe krijgt zonder zich echt verdacht te maken én rekent hij op de "goodwill" van de anderen om dat voor hem te doen ?
Niemand zou Lloyd meer verdenken moest hij een pasvraag gekocht hebben. Hij had het grootste bedrag ter beschikking en je zegt zelf dat je mag veronderstellen dat er voor alle zekerheid pasvragen zullen gekocht worden.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen21 mei 2018, 12:18

 8153
eveline.vanhemel schreef:Hij heeft dat ook niet met zoveel woorden gezegd, maar wel: "het is niet echt nodig om iets te doen", waarop Pieter repliceerde dat dat klopte maar dat hij toch 2 pasvragen ging kopen. Waarop GDC iets zei in de zin van: "tja, je kan bijna niet anders he"... Zo herinner ik het me toch...
Pieter kon inderdaad bijna niet anders, doordat hij er (door de geniale zet van Baha) niet in geslaagd was Jeffrey een koffer met geld toe te spelen.
Gebruikersavatar

joachim.morrens21 mei 2018, 13:36

 200  Yens
Er zijn veel mensen die Pieter bejubelen als de bete mol ooit, en ik vind ook dat hij het heel erg goed gedaan heeft. Maar was hij nu echt beter dan de rest? Als je het objectief bekijkt... Qua aantal ontmaskeringen was hij eigenlijk de minst goede van de 3 recentste seizoenen!

Gilles: ontmaskerd door 2 personen
Eline: ontmaskerd door 3 personen (waarvan 1tje met hulp v molboekje -- Robin)
Pieter: ontmaskerd door 3 personen

Dus iedereen zegt dat Eline geen goede mol was... maar eigenlijk was ze toch minstens even goed als Pieter 🙂
En de groepspot was toch ook zeer gelijkaardig op 't eind...
Gebruikersavatar

thierry.piette21 mei 2018, 13:38

 5
Ik vond het een leuke aflevering. Misschien dat de makers niet te veel tips willen geven, om ze bij een volgend seizoen opnieuw te gebruiken? Maar iets meer bloopers zouden wel welkom zijn. En mag ik toch ook eventjes een compliment geven aan GDC. Ik vind dat die dat heel goed presenteert. Ik kijk al uit naar het volgende seizoen. En mocht ik ooit meedoen aan een seizoen? Dan mogen mijn medekandidaten gerust zijn dat ze er niet bij de eerste eliminatie er uit zullen liggen, dat zal ik wel zijn. Ik zat alweer verkeerd.
Gebruikersavatar

joachim.morrens21 mei 2018, 13:56

 200  Yens
Ter verduidelijking: Ik wil geen afbreuk doen aan Pieter, maar ik wil hier vooral Eline verdedigen! Omdat de perceptie bij velen is dat zij niet zo goed was. Maar eigenlijk klopt dat toch niet vind ik 🙂 Zij deed eigenlijk minstens even goed.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen21 mei 2018, 14:05

 8153
joachim.morrens schreef:Ter verduidelijking: Ik wil geen afbreuk doen aan Pieter, maar ik wil hier vooral Eline verdedigen! Omdat de perceptie bij velen is dat zij niet zo goed was. Maar eigenlijk klopt dat toch niet vind ik 🙂 Zij deed eigenlijk minstens even goed.
Bij de fietstocht meteen van je fiets afstappen en daardoor de rest van de tocht niet meer kunnen beïnvloeden... vind jij dat een echt goede molactie? Bij de schietproef meteen al je kogels verschieten en daardoor de rest van de proef niet meer kunnen sturen... vind jij dat een goede molactie?
Pieter was een sublieme mol door de manier waarop hij het psychologische aanpakte en de anderen bespeelde zonder dat ze het beseften.
Gebruikersavatar

Frolva21 mei 2018, 14:31

 2204
chicawah schreef:Uiteindelijk duurt die laatste aflevering ook maar 1 uur, dus is het gewoonweg onmogelijk om echt alles tot in de kleinste details te tonen.
Misschien waren er nog hints maar was er geen tijd genoeg om ze te tonen, misschien zijn ze voorzichtiger geworden met hints omdat ze ondervonden hebben hoe vindingrijk molloten zijn. Het is niet de bedoeling dat gans Vlaanderen na 3 afleveringen al weet wie de mol is.
Dat ze niet alle hints zouden tonen wegens tijdsgebrek, daar geloof ik niet in. Net zo min als in het feit dat ze niet-ontdekte hints niet zouden tonen om ze later nog eens te gebruiken.

Wel denk ik dat ze inderdaad geen risico's kunnen nemen door voor de finale een ultieme tip te geven.