Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

Frolva01 mei 2018, 20:35

2204
Klaartje schreef:Wat Joke betreft, had ik toch 100 procent gelijk, toch? Ik zei "als Joke de mol is, dan vind ik het slecht geacteerd". Nu, Joke is niet de mol, dus wat we zagen was dus alleen maar "raar", zoals ik ander gedrag van Joke ook "raar" vond.

Het gaat me hier in eerste instantie over de "acteerprestatie" van de Mol in deze opdracht. Wat te doen als Mol?
Ahzo, was jij dat ook bij Joke? Wist ik niet (meer).

Wat te doen als mol? Alsof je een gewone kandidaat bent, natuurlijk. Dus als Joke / Pascale (als mol) kan acteren alsof ze een gewone kandidate is (en dus volgens jou slecht geacteerd als mol) dan is het toch prima gedaan. 😉 En dus heel goed geacteerd? :mrgreen:

tom.vanratingen01 mei 2018, 20:40

50
Laleia schreef:Akkoord! Een reden te meer om hem niet als mol te zien. Die wordt echt wel voorbereid op een proef zoals deze en daar zul je dus niet zo'n overacting zien.
Ga ik ook mee akkoord! Baha is mijn backup mol na Pieter, maar ik vond hem hier echt wel overacten. Maar uiteraard kan je weer verschillende denkpistes op. Ik zal nogmaals pure logica bovenhalen op dit forum (heeft me bij de koffertjes ook wel de juiste richting uitgestuurd). Volgens mij zijn er 5 verklaringen voor iemand zijn/haar gedrag.

Een KANDIDAAT:

- Geeft een duidelijke reactie
1. Als de prikkel echt te moeilijk is om onder controle te houden.
2. Om een mol te spelen die slecht acteert (om verdacht over te komen).
- Geeft geen duidelijke reactie:
3. Om weinig prijs te geven en dus verdacht over te komen.

Een MOL:
- Geeft een duidelijke reactie:
4. Omdat hij wilt doen alsof er een prikkel is (zie 1.).
- Geeft geen duidelijke reactie:
5. Om zich als kandidaat te gedragen die weinig prijs wil geven (zie 3.).

Alles ligt er dus aan wat voor soort mol het is. Ondanks alle goede hints in de richting van Baha, vind ikzelf dat het meer waarschijnlijk is dat de mol voor optie 5. (weinig prijs geven) kiest in de plaats van optie 4. Als hij toch voor een duidelijke reactie zou kiezen, denk ik dat de mol het meer subtiel zou aanpakken. Ik denk dus dat Baha zich bevindt in optie 2 (overacten om als mol over te komen).

Het eerste gedeelte was zuiver logisch, wat je eruit haalt is puur subjectief.
Conclusie: uit deze proef kan je niet echt iets afleiden. Ik zou Baha zijn gedrag eerder verwachten bij een kandidaat dan bij een mol, maar dat is natuurlijk mijn mening. En ik ben helaas niet de mol 😃

Klaartje01 mei 2018, 20:53

2245  Uma
Frolva schreef:Ahzo, was jij dat ook bij Joke? Wist ik niet (meer).

Wat te doen als mol? Alsof je een gewone kandidaat bent, natuurlijk. Dus als Joke / Pascale (als mol) kan acteren alsof ze een gewone kandidate is (en dus volgens jou slecht geacteerd als mol) dan is het toch prima gedaan. 😉 En dus heel goed geacteerd? :mrgreen:
Ik denk dat wij elkaar wat dit punt betreft niet begrijpen.

Ik ga akkoord met de stelling dat Pascale (als mol) goed acteert, indien ze kan doen alsof ze een gewone kandidaat is.

Maar: in de proef met de stinkbom, doet ze helemaal niet alsof ze een gewone kandidaat is, tenzij een gewone kandidaat die geweldig goed tegen die stank kan. De keuze om hier zo stoicijns voor zich uit te zitten staren en blijkbaar niet eens te lijken ademen, vind ik een slechte keuze, dus slecht geacteerd. Want de doorsnee mens gaat daar niet stoicijns mee omgaan met die geur. Tenzij je reukvermogen quasi totaal naar de vaantjes is en je sowieso niks ruikt, maar dat is bij de gemiddelde mens niet zo.

Enfin, maar ik vrees dat wij twee er niet uitgaan komen, Frolva, wat nu goed of slecht acteren is. 🙂

Frolva01 mei 2018, 21:12

2204
Klaartje schreef:Enfin, maar ik vrees dat wij twee er niet uitgaan komen, Frolva, wat nu goed of slecht acteren is. 🙂

"Wij tweeën
Hier samen
Dit kon wel eens
Het begin zijn
Van ons tweeën
Wij samen

Het hangt in de lucht
Als nu maar
Één van ons
Ons tweeën

Zegt wat er gezegd moet worden
Hier, nu of nooit
"

:mrgreen:

Als jij het niet wil zeggen, doe ik het wel.

Je hebt gelijk.

(dat wij er niet uit gaan komen wat nu goed of slecht acteren is :mrgreen: )

Mateo01 mei 2018, 21:38

870
😂

Laleia01 mei 2018, 23:49

306
Frolva schreef:"Wij tweeën
Hier samen
Dit kon wel eens
Het begin zijn
Van ons tweeën
Wij samen

Misschien moesten we toch maar eens beginnen bekijken welke mooie vriendschappelijke/romantische relaties op dit forum allemaal open bloeien.

Een idee voor een nieuwe thread? :bomb:

Frolva02 mei 2018, 10:10

2204
Even terug serieus, want ik het het gevoel dat ik iets op het spoor ben.

Naar aanleiding van een ander topic (schoenen van de mol), ging het over de volgorde waarin de kandidaten naar de controlekamer mochten.
Ik citeer (mezelf :oops: ) uit dat topic:
Frolva schreef:Er werd (off screen, als ik me goed herinner) iets te veel benadrukt dat het toeval zou beslissen.

Terwijl het uitdelen van enveloppen met cijfers in, toch wel voor wat sturing vatbaar is. 😉
Bij het herbekijken van dat fragment stel ik vast dat er niet wordt gesproken over toeval, maar wel over "het lot" (maar Lot lijkt mij géén tip te zijn :mrgreen: ).
Afbeelding

GDC heeft een stapel met 5 enveloppen vast en geeft die aan de kandidaten
Afbeelding

of beter gezegd, hij geeft de stapel aan één kandidaat, namelijk Pieter
Afbeelding

en het is Pieter die de enveloppen verder uitdeelt
Afbeelding

eentje aan Baha
Afbeelding

twee aan Lloyd
Afbeelding
waarbij hij 'overduidelijk' een bepaalde (dat is een beetje voor interpretatie vatbaar :mrgreen: ) enveloppe voor zich houdt.

En wie heeft nu uiteindelijk volledig toevallig en door het lot bepaald de enveloppe met '1' in?
Afbeelding

't Is Pieter! 😉

En welke prikkel kiest Pieter: het eten van de hete peper, zowat het enige wat niet geacteerd kan worden en waarvan de mol dus niet wil dat één van de kandidaten die voor hem kiest! :albino:
Afbeelding

Klaartje02 mei 2018, 10:35

2245  Uma
Frolva schreef:Even terug serieus, want ik het het gevoel dat ik iets op het spoor ben.

Naar aanleiding van een ander topic (schoenen van de mol), ging het over de volgorde waarin de kandidaten naar de controlekamer mochten.
Ik citeer (mezelf :oops: ) uit dat topic:

Bij het herbekijken van dat fragment stel ik vast dat er niet wordt gesproken over toeval, maar wel over "het lot" (maar Lot lijkt mij géén tip te zijn :mrgreen: ).
Afbeelding

GDC heeft een stapel met 5 enveloppen vast en geeft die aan de kandidaten
Afbeelding

of beter gezegd, hij geeft de stapel aan één kandidaat, namelijk Pieter
Afbeelding

en het is Pieter die de enveloppen verder uitdeelt
Afbeelding

eentje aan Baha
Afbeelding

twee aan Lloyd
[img]https://i.imgur.c...
Goed gevonden! Maar ik denk dat we niet echt kunnen zien op de beelden welke envelop Pieter juist voor zichzelf houdt. De bovenste of de onderste van het stapeltje dat GDC hem geeft?

Ik had ook al zitten denken over welke positie in de volgorde het meest strategische of logische zou zijn voor de Mol. Als eerste mogen gaan, zou inderdaad dus wel eens strategisch goed bekeken kunnen zijn.

Ik voel aan mijn kleine teen dat je wel eens een heel goed punt zou kunnen hebben. 🙂

Frolva02 mei 2018, 10:43

2204
Klaartje schreef:Goed gevonden! Maar ik denk dat we niet echt kunnen zien op de beelden welke envelop Pieter juist voor zichzelf houdt. De bovenste of de onderste van het stapeltje dat GDC hem geeft?
Moeilijk te zien. We zien ook niet (denk ik) hoe Pascale aan haar enveloppe komt.

Maar op het ogenblik dat Pieter een enveloppe aan Baha geeft (iets minde duidelijk) en twee aan Lloyd, zie je wel dat hij er al één tegen zijn buik aan houdt.
Afbeelding

Torremolinos02 mei 2018, 11:15

264
Goed opgemerkt! Let erop dat Pieter ook als eerste de trap opkomt in dat oude gebouw. Als je vooraf weet dat jij de enveloppes als eerste wil nemen, dan ga je ook proberen vooraan te lopen... Ik geraak meer en meer in een Pietertunnel. :| Tijdens de introductie van de proef lijkt Pieter ook al nerveus en hij zit de hele tijd te gluren naar de enveloppes. Of beeld ik me dat nu in?

Mateo02 mei 2018, 12:42

870
Heel mooi gezien, Frolva! Gilles DC zou de enveloppen als een waaier voor zich hebben kunnen houden, zodat de deelnemers ongeveer gelijktijdig een envelop zouden kunnen trekken. Dan was de volgorde 'willekeurig' geweest.
Nu wordt Pieter in staat gesteld de gang van zaken te bepalen. En inderdaad, mij viel ook op dat hij een van de enveloppen letterlijk vóór zich houdt.

chicawah.janssen02 mei 2018, 12:54

8153
Torremolinos schreef:Let erop dat Pieter ook als eerste de trap opkomt in dat oude gebouw. Als je vooraf weet dat jij de enveloppes als eerste wil nemen, dan ga je ook proberen vooraan te lopen... Ik geraak meer en meer in een Pietertunnel. :| Tijdens de introductie van de proef lijkt Pieter ook al nerveus en hij zit de hele tijd te gluren naar de enveloppes.
Ofwel... liep Pieter gewoon als eerste op de trap (iemand moet toch als eerste lopen hé) en dacht hij, zodra hij die enveloppes zag "Ha! We gaan hier een envelop moeten trekken en de mol zal proberen als eerste een envelop te nemen. Mee allle Chinezen maar nie mee den dezen!", waarop hij maakte dat hij als eerste een envelop bemachtigde.

Pieter is niet van gisteren. Hij heeft natuurlijk ook de vorige reeksen van de mol gezien en weet dat men het probeert te sturen.

Maar de simpelste oplossing van dit vraagstuk is natuurlijk gewoon dat Pieter de mol is. 😃
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 18