Deze oefening was echt een mindf**ck. Ik kom tot de volgende conclusie:
- het antwoord op de vraag "heeft de mol kinderen ?" helpt ons niks verder en eigenlijk ook de kandidaten niet. Het kan zijn dat het juiste antwoord "Ja" is , het kan zijn dat het juiste antwoord "Nee" is. Daarom begrijp ik (persoonlijk) ook niet zo goed waarom de kandidaten dit perse verborgen wilde houden. Als iedereen nu gewoon zijn antwoord had gezegd, dan hadden ze kunnen zien wat de meerderheid geantwoord had en ervan uitgaan dat de meerderheid gelijk heeft. Dan hadden ze de kisten met hoge bedragen kunnen geven aan die personen die volgens de meerderheid geantwoord hadden, in de veronderstelling dat die dan de kleinste kans hebben om af te vallen......soit, ik had zonder problemen mijn antwoord op die vraag gegeven.
- het feit dat Lloyd de 6000 euro kreeg en dit zonder dat er protest kwam (ook niet van lloyd zelf), bewijst dat hij de mol niet is (volgens mij). Ook het feit dat hij geen pasvragen gebruikte zegt veel: moest hij de mol wel geweest zijn, dan zou hij het koffertje van 6000 euro niet willen en als hij het toch met tegenzin moest aanvaarden, zou hij er in tweede instantie pasvragen van gekocht hebben (toch minstens een paar.....4 of zo, 12 zou een beetje teveel opvallen

maar dat doet hij niet.
- de mol zou toch moeten proberen om in deze test de discussie een beetje te leiden. Als de mol gewoon zwijgt, tsja, dan is het een slechte mol. Dus welke twee kandidates waren het actiefst in de discussie ? Joke en Baha.
- de mol zou zichzelf nooit de kist met 0 euro toewijzen. Dus Jeffrey en Baha zijn de mol niet.
- Verder zijn er twee mogelijkheden:
[1] Jeffrey was de eerste originele afvaller
[2] Jeffrey was niet de originele afvaller, het was iemand anders.
Eenmaal als de koffers verdeeld zijn, kan de mol eigenlijk geen invloed meer uitoefenen. Hij kan alleen zijn eigen koffer opkopen aan pasvragen (geld opsoeperen), MAAR dit verandert de afvaller niet. Het zijn de andere kandidaten die met hun pasvragen de afvaller nog kunnen beïnvloeden maar buiten de controle van de mol om.
Nu wil het toeval dat Jeffrey zichzelf de koffer van 0 euro toewijst. In geval [1] zou de mol hier volgens mij nooit mee akkoord gaan, want de mol weet dat de afvaller dan Jeffrey zal zijn (0 euro), onafhankelijk wie of hoeveel pasvragen er nog gekocht worden. Wie was het die het hardste protesteerde toen Jeffrey de koffer van 0 euro pakte ? Joke.
In geval [2] kunnen we alleen zeggen dat de originele afvaller zeker niet Lloyd was en ook niet Baha, want dan had de mol ook zeker geprotesteerd.
Dus wat mij betreft: Joke heeft zich hier heel verdacht gedragen en stijgt met stip op mijn lijstje.
De Mol - It is the world that has been pulled over your eyes to blind you from the truth.