Ik heb eens zuiver logisch proberen na te denken en voor mij komen dan Pieter, Pascale, Joke en Baha het verdachtste uit deze proef. Mijn redenering haal ik uit onderstaand stukje:
Jeffrey: "Weet je, ik pak er eentje met nul. Ik pak er eentje met nul, gewoon omdat ik -"
Pieter: "Dat moet je ook niet doen."
Pascale: "Je moet je niet opofferen."
Pieter: "Dan ga je je weer in je goedheid opofferen. Ik vind dat dat ook niet hoeft."
Jeffrey: "Iemand anders doet het niet."
Pieter: "Ik weet het, maar ja."
Baha: "Als Jeffrey nul pakt, pak ik ook nul."
Jeffrey: "Voilà, dan is het verdeeld."
[Baha en Jeffrey pakken nul.]
Joke: "Ik wilde net zeggen: Ik wil ook wel nul."
Nu zijn er 3 mogelijkheden:
1) Pieter/Pascale is de mol en wil Jeffrey tegenhouden. Een heel logische zet voor een mol, want de mol wil dat de afvaller toch op z'n minst een deel van het geld meeneemt.
2) Baha/Joke is de mol en wil het tweede 0-koffertje. De redenen voor het nemen van dit koffertje kunnen zijn:
a. De oorspronkelijke afvaller is niet Jeffrey en de mol wil op deze manier verzekeren dat deze persoon een geldbedrag krijgt.
b. De mol verwacht dat hij door het nemen van deze koffer inspraak krijgt op de verdeling van de andere koffertjes. Als de oorspronkelijke afvaller niet Jeffrey is, wil de mol deze persoon een grote hoeveelheid geld toewijzen. We weten niet of de mol ook weet wie de op één na afvaller is. Dan zou het gemakkelijk zijn om ook deze persoon een grote som geld te geven aangezien deze in de gevarenzone zit.
3) Geen van deze 4 personen is de mol en de mol houdt zich dus op de achtergrond. Voor mij is dit de minst waarschijnlijke redenering, maar de kans bestaat uiteraard dat de mol op safe wil spelen en onder de radar wil blijven.
Vorig jaar afgehaakt; dit jaar weer volop op zoek naar de mol! :D