Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

Frolva04 apr 2018, 21:36

2204
ex-molinator schreef:De enige bedenking die ik hier nog bij heb, is dat het (voor mij) niet duidelijk is precies hoe Joke te weten gekomen is dat er geld gewonnen kan worden als zij niet afgeschoten wordt.
Het lijkt mij evident dat (ook) aan Joke het volledige spel werd uitgelegd. 😉

chicawah.janssen04 apr 2018, 21:39

8153
Frolva schreef:Het lijkt mij evident dat (ook) aan Joke het volledige spel werd uitgelegd. 😉
Dat ging ik nu net ook antwoorden maar de frol was mij voor :roll:

Frolva04 apr 2018, 21:42

2204
chicawah schreef:Dat ging ik nu net ook antwoorden maar de frol was mij voor :roll:
Great minds ...

:mrgreen:

ex-molinator04 apr 2018, 21:46

3483  Uma
Frolva schreef:Het lijkt mij evident dat (ook) aan Joke het volledige spel werd uitgelegd. 😉
Het kan evident lijken, maar het stond niet in de brief die ze niet mochten voorlezen, en ook niet op de affiche die aan de boom hing.
Bij de zoektocht naar De Mol probeer ik zaken die evident lijken te toetsen aan datgene wat er effectief getoond wordt.
Ik ga zeker die specifieke fragmenten nog eens herbekijken, specifiek om het gedrag (interacties) van Lloyd, Katrien, en Jeffrey vanuit het standpunt van Mol of kandidaat te "analyseren".

marc.roose05 apr 2018, 12:57

193  Sven
chicawah schreef:Raar dat daar dan niet op gereageerd werd dat er dan beter iemand ging paardrijden die wel wilde galopperen. Iedereen weet toch zo stapvoets niet bepaald snel vooruitgaat?

helemaal akkoord plus na de afdaling (rappel) zie je gans de bende galloperen inclusief Baha

Torremolinos05 apr 2018, 14:45

264
Na herbekijken heb ik eens nagedacht wat de meest logische strategie vanaf de start zou zijn om zoveel mogelijk geld te pakken

Eerst en vooral eens de kaart bestuderen:

Afbeelding
We weten dat de hacienda zo’n 10km van de startplek (Puerto del Gato) ligt. Joke is een kwartier voor de briefing van GDC aan de anderen vertrokken.
We merken dat er vooral 2 hoofdtrajecten zijn. Het onderste traject gaat langs El Varal en Pozos, het bovenste traject gaat via Cerro Blanco- Las Trojes - Garibaldi. De banen tussenin zijn van minder belang, aangezien daar niks te rapen valt. Bovenste traject lijkt iets moeilijker, er moet flink wat uitgeweken worden om de dorpjes (en schijfjes) op te halen, maar daar liggen wel 3 dorpjes langs.
Tegen de tijd dat de groep overlegd heeft, is Joke dus vermoedelijk zo’n 20 á 25 minuten aan het lopen, dus zij kan sowieso het eerste dorp (Cerro Blanco of El varal) bereikt hebben.

Het beste plan in mijn ogen lijkt om de pick-up het bovenste traject te laten doen en hen het brandijzermee te geven en de paarden het onderste traject naar het eerste dorp El Varal te laten lopen.
Welke van beide groepen (pick-up/ paarden) als eerste een dorp bereikt (waarschijnlijk de pick-up) merkt onmiddellijk of de schijfjes daar weg zijn of niet. Zijn ze effectief weg, dan weet de groep al op welk traject Joke zit. Op dat moment kan de helikopter zich veel meer op een beperkt gebied concentreren en kan de groep op het andere traject rustig schijfjes gaan brandmerken. De groep die dan weet dat Joke op hun traject zit, kan zo vlug mogelijk naar volgende dorpen rijden en daar de schijfjes al brnaden voor Joke dat doet.

Eén detail dat me opviel, maar dat niet specifiek vermeld werd in het programma, is dat de kaart die Joke vastheeft nog wat extra informatie bevat:

Afbeelding

Op jokes kaart zijn bepaalde routes rood aangeduid. Wat dit wil zegen weten wij niet. Ofwel zijn die routes meer in open veld, en dus voor haar ‘gevaarlijker’? Ofwel zijn die routes er heel slecht aan toe en amper berijdbaar met een pick-up, en dus ideaal om te voet te doen? In ieder geval lijkt het alsof wij dus enkele strategische elementen missen.

BeaVer05 apr 2018, 16:09

1293  Uma
Torremolinos schreef: Het beste plan in mijn ogen lijkt om de pick-up het bovenste traject te laten doen en hen het brandijzermee te geven en de paarden het onderste traject naar het eerste dorp El Varal te laten lopen.
Welke van beide groepen (pick-up/ paarden) als eerste een dorp bereikt (waarschijnlijk de pick-up) merkt onmiddellijk of de schijfjes daar weg zijn of niet. Zijn ze effectief weg, dan weet de groep al op welk traject Joke zit. Op dat moment kan de helikopter zich veel meer op een beperkt gebied concentreren en kan de groep op het andere traject rustig schijfjes gaan brandmerken. De groep die dan weet dat Joke op hun traject zit, kan zo vlug mogelijk naar volgende dorpen rijden en daar de schijfjes al brnaden voor Joke dat doet.
Maar... er is maar 1 ijzer... Hoe kan de andere groep op zijn gemak gaan branden, terwijl de andere groep zo snel mogelijk naar het volgende dorp rijdt om ook te gaan branden?

Bristol05 apr 2018, 19:38

19
Nog een voor de hand liggende aanname in dit verband: de helikopter kan alleen maar, en één keer, landen bij de hacienda - anders zou het spel heel anders kunnen gespeeld zijn natuurlijk.

Bristol05 apr 2018, 19:45

19
De mol is al vooraf goed ingelicht over deze opdracht, en weet dan dat als opgejaagde de hacienda bereiken erg moeilijk zal zijn, en dat er een goede kans is dat de groep zich zal concentreren op geldschijfjes verzamelen, en in de kruik deponeren.
Op zich heeft de groep geen voordeel aan het afknallen van de opgejaagde.

Als opgejaagde kan de mol niet heel actief beletten dat de groep geld wint.

Het lijkt voor de hand te liggen dat de mol zal zorgen niet de opgejaagde te zijn:
daar kan voor gezorgd worden door bij het abseilen zeker niet de beste tijd te halen; dat kan niet zo moeilijk zijn, toch?

mollig1805 apr 2018, 22:21

229  Bert
tenzij je er als mol voor zorgt natuurlijk dat je zo snel mogelijk wordt gevonden. Hoe later de opgejaagde gevonden wordt, hoe groter de kans dat de groep (meer)geld zou verzamelen

Bristol05 apr 2018, 22:46

19
Daar is de aanpak van belang: de opgejaagde vinden staat niet gelijk met deze afknallen, want dan is het spel beëindigd. Het voordeligste is deze neutraliseren: volgen en beletten nog pasvraagschijfjes bij te maken.
Hoe dit praktisch zou gedaan worden is nooit uitgeprobeerd door de voortijdige afknalactie!

ex-molinator06 apr 2018, 00:03

3483  Uma
mollig18 schreef:tenzij je er als mol voor zorgt natuurlijk dat je zo snel mogelijk wordt gevonden. Hoe later de opgejaagde gevonden wordt, hoe groter de kans dat de groep (meer)geld zou verzamelen
Niet helemaal akkoord. (waarom wordt duidelijk na uitleg van de strategie)

De strategie beschreven door Torremolinos lijkt me OK maar is nog voor verbetering vatbaar.

De opdracht voor de groep is eigenlijk heel simpel:
In de eerste plaats: zorgen dat Joke de jokers die ze verzameld heeft niet in de urn kan droppen (dat lijkt me prioritair ten opzichte van geldgewin). De helikopter heeft brandstof voor 20 minuten vliegtijd, m.a.w. bereikt de hacienda veel eerder dan Joke het zou kunnen. De helikopter met dus gebruikt worden om Joke te spotten en dan nog naar de hacienda te vliegen MET 1 paintball (en 2 personen). Daarmee is de hacienda bewaakt en kan Joke haar jokers niet meer verzilveren.

De tweede doelstelling is zorgen dat Joke zo weinig mogelijk blanco schijfjes tot jokers kan branden. Als je de kaart bestudeert dan is het duidelijk dat Joke de bovenste route moet nemen (die is korter en rechtlijnig) en dus moet de auto ook die route nemen en zo snel mogelijk de blanco schijfjes op te halen. Dit wil zeggen: rijden, schijfjes nemen, doorrijden naar de volgende plaats, schijfjes nemen, enz....
De paarden nemen de andere route en doen net hetzelfde . Eén van de 2 groepen (paarden of auto) komt wellicht Joke ergens tegen en laat dan 1 persoon (ZONDER paintball) uitstappen om bij Joke te blijven voor het geval ze een plaats bereikt waar nog blanco schijfjes zijn en die te nemen (zodat Joke ze niet kan branden).
De auto is snel en kan de paarden tegemoet rijden om alle blanco schijfjes te halen - die worden gebrand en naar de hacienda gebracht. OPDRACHT VOLBRACHT

Waarom ga ik niet akkoord: omdat De Mol weinig tot geen argumenten heeft om het zich laten afschieten in de hand te werken (enkel indien de mol de hacienda toch zou bereiken met jokers, vóór de auto met geldschijfjes - dan kan eventueel nog onderhandeld worden).

Klinkt allemaal heel simpel maar er is 1 factor die roet in het eten kan gooien : de mens.
De strategie moet eerst uitgedokterd worden (onder stress) en er mag niet van afgeweken worden.
Ik had niet de indruk dat iemand goed nagedacht heeft over wat "Joke mag er mee doen wat ze wil" echt inhield. Ik aanvankelijk ook niet - ik meende eerst dat Joke haar pasvragen gespreid kon gebruiken bvb 2 bij deze eliminatieronde en dan 3 de volgende en dan opnieuw drie de daaropvolgende (8 pasvragen vinden binnen te tijd is wel het maximaal haalbare denk ik).
Bijkomend probleem is dus dat 1 van die mensen De Mol is die dus zal zorgen dat afspraken vluchtig gemaakt worden, dat de paarden veel trager zijn dan normaal of dat er een onderhandse deal afgesloten wordt (zoals Joke geprobeerd heeft), of dat Joke afgeschoten wordt.

Ik vond het als opdracht goed opgezet waarbij de voortvluchtige überhaupt in het nadeel was (en dus ook meer dan waarschijnlijk niet De Mol is), maar welke richting het ook ging, leuke televisie en interactie zou het altijd opleveren, ook in het geval de feilloze strategie gevolgd werd.

Allemaal mooi uitgelegd (al zeg ik het zelf) maar in een spel als De Mol kan je niet uitsluiten dat Woestijnvis toch De Mol
op pasvragen laat jagen, juist omdat het redelijk voorspelbaar is dat er in dergelijke heterogene groep niet optimaal samengewerkt zal worden, en mocht Joke uiteindelijk toch De Mol zijn, dan heeft ze har rol wel heel goed gespeeld.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 23