Klaartje schreef:In tegenstelling tot anderen op dit forum ben ik niet van mening dat je steeds het spel "volgens de regels" moet spelen.
Volgens mij is er toch een verschil tussen 'niet volgens de regels spelen' en 'out-of-the-box denken'.
Wat weerhield de kandidaten die uit het graf waren ervan om contact te leggen met degene die nog begraven laten? Op een bepaald moment wisten ze toch dat de eerste code 'pluim' was voor iedereen. Waarom dat niet luid gaan roepen in de buurt van de graven van Katrien en Joke?
Omdat - volgens mij - dat niet mocht volgens de regels.
Bij de dierenproef vorig jaar (nog steeds een topper, vind ik

) was de opdracht (als ik mij goed herinner) niet duidelijk omschreven. De kandidaten zagen een sleutel in een koker en geiten. Ze dachten - en dat was uiteraard de bedoeling - dat ze de koker volledig met melk moesten vullen. Een andere methode gebruiken (visdraad) was out-of-the-box denken. Het werd toegelaten, want de opdracht was niet 'haal de sleutel uit de koker door de koker volledig te vullen met geitenmelk. De kandidaten hebben in die 90 minuten vast gedronken; die drank mochten ze blijkbaar niet gebruiken om in de koker te doen.
Wat ze ook hadden kunnen doen is de kooi waar de koker en sleutel inzaten met geweld omgooien, zodat de sleutel er uit zou vallen. Of het 'kartonnen' hutje waar Bouba in zat vernietigen om onmiddellijk die sleutel te pakken, of het geweer van de bewakers nemen en de leeuw doodschieten, ... Dat is niet volgens de regels spelen.
Het lijkt mij trouwens dat er veel regels gelden die in de uitzending niet expliciet worden uiteengezet. Zou ook maar saai zijn, waarschijnlijk.
Enfin, ik vermoed dat we het hierover niet eens gaan geraken.
Maar dat hoeft ook niet.

Het kan iets betekenen of ook gewoon toeval zijn, maar het is wel wat we te zien krijgen. ( (c) Klaartje)