Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

Kobe07 apr 2018, 20:27

429
Eigenlijk moest de mol zelfs bijna niets doen! Zolang de proef maar niet té goed verliep, was alles in orde. Maar als je ziet dat ze al vanaf het begin uiteenlopende plannen hebben en wijzingen willen doorvoeren met discussies als gevolg dan hoeft de mol niks te doen! Elke verdachte actie kan even goed een tactische zet zijn van een kandidaat.

chicawah.janssen07 apr 2018, 21:23

8153
billie.holiday schreef:Ik stel mij nog steeds die vraag , met 4 had ze toch genoeg , wetende dat die helikopter op 20 minuten kon landen.
Hoe zou je zelf zijn als je er nog 4 extra kan meegraaien?
Die proef stak echt heel gemeen in elkaar: of je nu de noordelijke route koos of de zuidelijke, je kwam voorbij 2 plaatsen waar je 4 schijfjes kon bemachtigen. Het is heel verleidelijk om ook op de 2de plek te stoppen om schijven te branden natuurlijk.
Ik weet niet of dat toegelaten was, maar misschien had Joke de eerste 4 schijven zonder ze te branden kunnen meenemen naar de 2de plaats om ze daar allemaal samen te branden. Maar zelfs dan zou ze de hacienda niet op tijd gehaald hebben.
Volgens mij was ze beter meteen rechtdoor gelopen, dus zonder omweg langs Cerro Blanco en Las Trojes, om 4 schijven te branden in Garibaldi en dan meteen naar de hacienda te lopen. Dan had ze de anderen alleszins al op een verkeerd been gezet. Maar dan moest ze zich er vooraf al kunnen bij neerleggen dat ze maar 4 pasvragen zou hebben. Als je voorgespiegeld wordt dat je er 20 kan halen (wat neerkomt op een vrijstelling), en je bent supergedreven om de finale te halen, dan laat je gezond verstand je misschien in de steek.

LodeD09 apr 2018, 11:29

117
op de pagina "opdrachten" van deze site zie ik bij aflevering 2 opdracht 1 volgende redenering staan:

"Waarom wil Bahador dat het brandijzer in het groepje van de ruiters blijft?"
ik denk dat dat eerder het volgende moet worden: "waarom wil jeffrey de afspraken die eerder gemaakt werden na 2 minuten al volledig overboord gooien, en vooral waarom gaat Lloyd daar zo vlot in mee?"

louis.bruyneel09 apr 2018, 16:44

16
Ik weet niet of dit al ter sprake gekomen is. Als GDC zegt de proef begint bij zonsopgang. Waarom staat Joke haar tanden te poetsen in volle zon?

chicawah.janssen09 apr 2018, 16:47

8153
louis.bruyneel schreef:Ik weet niet of dit al ter sprake gekomen is. Als GDC zegt de proef begint bij zonsopgang. Waarom staat Joke haar tanden te poetsen in volle zon?
Het klinkt waarschijnlijk gewoon beter dan als ze zouden zeggen "de proef begint om zoveel uur".

mollig1810 apr 2018, 10:16

229  Bert
Had dat hier ook al eens ergens vermeld. Vind dat nog altijd opvallend vinden. Zeg dan de opdracht begint morgenvroeg...

Wie weet (maar nu zit ik in mijn joketunnelvisie 😉 is de opdracht wel uren eerder begonnen en mocht Joke alles al eens gaan verkennen en de brander van de andere groep saboteren etc.

Daar moet Joke niet eens de mol voor te zijn gezien het opzet van de opdracht.

Ze zei ook paar keer na de opdracht "kheb er beire land over nagedacht". Op het moment dat Joke afgeschoten werd, hoe lang zou de proef dan bezig geweest zijn?

Die proef heeft sowieso niet lang geduurd en na de proef gaat het al over waar ze gaan overnachten. Het lijkt mij atypisch de mol om een (volgens het uiteindelijk verloop) korte) opdracht s'ochtends vroeg te doen en de rest van de dag gewoon ergens in een hacienda te blijven.

Ergens vind ik het van mezelf ook best ver gezocht maar waarom moet de nadruk liggen op het feit dat de proef bij zonsopgang begint als er de rest van de dag niks voorzien was.

ex-molinator10 apr 2018, 12:55

3483  Uma
mollig18 schreef:...
Ergens vind ik het van mezelf ook best ver gezocht maar waarom moet de nadruk liggen op het feit dat de proef bij zonsopgang begint als er de rest van de dag ...
Omdat Joke het spel wel heel lang kan trekken. Het eindpunt is dat er geldschijfjes of jokers bij de hacienda geraken, OF dat Joke afgeschoten wordt.
Op die geldschijfjes kan lang gewacht worden dus kan Joke zich (in theorie) heel lang verborgen houden terwijl ze zich richting hacienda verplaatst.
Eigenlijk had ze op de locatie waar ze gevonden werd, de blanco schijfjes kunnen nemen, zich verbergen toen de anderen te dicht kwamen, wachten tot ze terug weg waren, de schijfjes branden en dan richting hacienda gaan.
Woestijnvis kan het verloop ook niet voorspellen en dus werd er die dag verder geen opdracht voorzien.

chicawah.janssen10 apr 2018, 15:26

8153
ex-molinator schreef:Eigenlijk had ze op de locatie waar ze gevonden werd, de blanco schijfjes kunnen nemen, zich verbergen toen de anderen te dicht kwamen, wachten tot ze terug weg waren, de schijfjes branden en dan richting hacienda gaan.
Ik heb mij afgevraagd waarom ze dat niet gedaan heeft. Maar het was ook niet zonder risico's: de heli wist waar ze (ongeveer) was, dus misschien zouden de truckers dan niet verder rijden maar in de buurt beginnen zoeken. En intussen hadden de ruiters meer tijd (maar aan hun tempo hoogstwaarschijnlijk nog steeds niet genoeg) om geld te maken en naar de hacienda te rijden.
Ofwel gingen de truckers niet op zoek naar Joke en gingen ze meteen naar de hacienda (eventueel met een ommetje naar Garibaldi om geld) om daar Joke op te wachten.
Volgens mij was Joke hoe dan ook zo goed als kansloos. De enige mogelijkheid in mijn ogen was rechtstreeks naar Garibaldi, verbergen voor heli indien nodig, en dan met 4 pasvragen naar de hacienda. Wellicht deed haar hebzucht haar de das om.

annick.neskens14 apr 2018, 03:35

128
samira.schamp schreef:Trouwens stel dat Joke de mol is. Hoe mooi zou het niet zijn dat de hele groep op haar moet jagen?
En dat niemand het echt doorheeft wat er aan de hand is. Als je daar mee wegkomt, vol in het zicht, chapeau.
Inderdaad ... Er zit, vind ik, symboliek in de opdracht.
De brief was een beloning omdat ze het snelst beneden was. Het verband met de opdracht vind ik vreemd ...
Op de affiches 'wanted dead or alive' stonden gewoonlijk misdadigers die gezocht werden.

Cedric14 apr 2018, 15:01

2834  Uma
Ik vind het altijd leuk om zo'n opdracht vanuit alle mogelijke standpunten te gaan bekijken... Je hebt de Mol (?), de opgejaagde (Joke), de jagers en de volledige groep.

1. De volledige groep
Als volledige groep (voor zover ze als groep ageren) heb je maar 1 optie om geld binnen te brengen: Joke compleet negeren.
Als je het kaartje bekijkt:
Dontor schreef:Afbeelding
dan is de beste tactiek om geld te verzamelen om:
1. Met de heli Joke te lokaliseren. Zij kan nog niet verder zijn dan El Varal of Cerro Blanco. Zodra je 1 van beide locaties weet, weet je ook wat haar volgende zal zijn want ze zou dom moeten zijn om te gaan zigzaggen. Nu was ze in Cerro Blanco, waardoor je weet dat de munten van die locatie verloren zijn en dat Las Trojes haar volgende locatie wordt. Dat betekent dat het geld van El Varal, Pozos en Garribaldi voor het oprapen ligt.
2. Met de paarden rechtstreeks naar de hacienda gaan. Desnoods met alle drie de paintball-geweren. Puur om Joke op te wachten.
3. Met de auto al het geld gaan verzamelen van de 3 locaties waar Joke niet meer kan geraken.

Op die manier laat je Joke maar wat doen. Die zal wat stressen doordat ze weet dat de heli haar zoekt en dus vermoeden dat de rest zal volgen, maar niets is minder waar. Met de auto geld verzamelen en in de urne deponneren, de heli-mensen + de ruiters die de urne beschermen. De auto kan al geld deponneren voor die langs Garribaldi passeert, dus sowieso geld in de pot. Daarna mag Joke afgeknald worden, het geld is binnen.

2. De jagers
Verschil met 'de volledige groep' is hier dat men hier wél op Joke jaagt én dat men niet als groep speelt. Een beetje zoals het gegaan is dus. In dit scenario is geld verzamelen onmogelijk.
Of wat denk je, dat Joke zich zal laten gijzelen en zomaar zal aanvaarden dat ze onder schot wordt gehouden terwijl munten met eurotekens bestempeld worden? In geen honderd jaar, zij wil haar pasvragen. Dus zij zal van elke gelegenheid gebruik maken om te ontsnappen en haar eigen hachje te redden. Je kan ook gewoon niet haar gijzelen, geld inzamelen en geld deponneren.. Zodra zij voet zet op het domein van de hacienda zijn haar pasvragen verdiend en is er geen geld verzameld. Dus wat ga je doen.. Aan de hacienda komen met de auto, geld verzameld en tegen Joke zeggen van "wacht efkes buiten, we gaan het geld in de urne steken en dan terug keren om u af te knallen"? Never gonna happen, Joke loopt dan toch gewoon de hacienda binnen. En als je haar eerder afknalt, dan heb je ook geen geld.
Zoals het nu gespeeld werd kon er geen geld verdiend worden.
De beste tactiek voor de jagers was dus om het voorstel van Joke te aanvaarden, want het was OF pasvragen, OF niks. En gezien je dan met 4 bent die voor pasvragen gaat, is de level waarin je jezelf verdacht maakt nog vrij beperkt.

3. De Mol
Enige bekommernis van de Mol: geen geld in de groepspot. Mocht ik zelf Mol zijn, ik zou het halen van pasvragen zelfs stimuleren, want ik heb veel liever iemand die mij niet verdenkt die er door pasvragen tóch in blijft, dan dat niemand pasvragen heeft en diegene die mij het minst verdenkt afvalt..
Maar goed, de pasvragen zijn optioneel, dus de opgejaagde als Mol kan perfect ook zijn.

In die zin is het misschien logisch te denken dat de Mol bij de paarden zat, want die kon het aantal verzamelde euromunten wat beperken door te gaan treuzelen...
(Ook al dacht ik bij het zien van de aflevering dat de Mol in de auto zat, ik begin bij te draaien.)

4. De opgejaagde (Joke)
Eerst en vooral: zwaar fan van Joke en ik verdenk haar totaal niet. Voornamelijk omdat ik het spel net als haar zou spelen als kandidaat: niet geven om het geld, gewoon er alles aan doen om er zo lang mogelijk in te blijven, inclusief vol gaan voor enveloppes, vrijstellingen, pasmunten en alle andere zaken die mij kunnen helpen.

Dit gezegd zijnde had ze het een pak beter kunnen spelen lijkt me. Enkele feiten:
- Joke had aan Cerro Blanco 4 munten gevonden en gebrandmerkt.
- Joke kwam als eerste aan in Las Trojes, had (denk ik) ook al 1 munt daar gebrandmerkt toen de auto aankwam.
- De paarden waren in El Varal, maar hadden niet gecommuniceerd hoeveel munten daar lagen.

Er waren 5 locaties voor 20 pasmunten. Heeft iemand ooit gezegd "4 op elke locatie" of "gelijk verdeeld" of zo? Nope, didn't happen. En 4+4+4+4+4=20, ja, maar 2+3+4+5+6 ook.
Als ik dan Joke was geweest, die al op 2 locaties 4 munten had zien liggen, dan had ik geweten dat er overal 4 waren. Maar de auto, de heli én de paarden weten dat NIET.
Conclusie: Bespeel de mensen in de auto. Zeg hen dat er in Cerro Blanco maar 2 lagen (je houdt er 2 achter voor jezelf) en dat je net in Las Trojes 3 hebt zien liggen (de ene die je al brandmerkte hou je ook voor jezelf). Laat hen met de paarden communiceren dat ze je nog aan het zoeken zijn, maar nog niet gevonden hebben en vermoeden dat je je verstopt hebt. (Ze kunnen later nog veranderen en eerlijk zijn, no problem, dus hier gaan ze wel in mee om tijd te rekken.)
Anyway, je zegt tegen hen dat je vermoedt dat niet elke locatie even veel waard is, dat je 2 munten hebt uit Cerro Blanco en vindt dat je die verdiend hebt, maar dat je bereid bent de 3 munten van Las Trojes (zij weten niet dat er eigenlijk 4 waren) onder hen te verdelen. "Ik 2, zij elk 1" is dan je officiële communicatie (terwijl je er voor jezelf nóg 3 achterhoudt dus sowieso in het voordeel bent). Daarna met de anderen in de truck nog Garribaldi en Pozos gaan doen en die munten gelijkwaardig onder iedereen verdelen. Dan de mensen van de truck jou ergens laten afzetten zodat je naar de hacienda kan om de pasmunten te verzilveren terwijl zij naar de paarden gaan onder het mom van "we vinden Joke niet, best vol voor het geld gaan en wij zijn rapper, gaan jullie maar aan de hacienda Joke opwachten, wij rushen voor zo veel mogelijk geld". De ruiters verdenken je niet, de heli verdenkt je niet, je doet alsof je overgaat op het scenario dat ik bij puntje 1 uitlegde: vol voor geld gaan en Joke opgeven. Maar jammer toch, Joke is sneller aan de hacienda...
Geld kon sowieso niet verdiend worden, maar dan zijn er wel 4 mensen met pasmunten (waarvan er 3 dan wel pissed gaan zijn dat je er nog 3 had achter gehouden, maar dat mogen ze niet duidelijk maken of ze vallen zelf ook door de mand door te hebben samengewerkt met je).

Enfin, als opgejaagde weet je dat zodra men jou gevonden heeft er géén geld meer in de pot zal kunnen komen. En dus moet je dat dan maar gaan uitspelen.

Conclusie
Soit, conclusie van dit alles is voor mij dat
(1) geld verzamelen hier amper mogelijk was wetende dat men zelden écht als groep denkt;
(2) Joke niet verdacht is voor mij want ik zou erg gelijkaardig handelen;
(3) als de Mol in de auto zat, dat het dan Katrien is want zij is degene die alle tactieken overboord gooit en iets té Mol speelt;
(4) het realistischer is om de Mol bij de paarden te zoeken (ik kijk vooral naar Steve en Baha dan);
(5) tenzij je als Mol Pascale bent en al vooraf merkt dat de enige écht goeie tactiek niet zal gebruikt worden waardoor er sowieso geen geld in het laatje kan komen.

chicawah.janssen14 apr 2018, 15:35

8153
Cedric schreef:Ik vind het altijd leuk om zo'n opdracht vanuit alle mogelijke standpunten te gaan bekijken... Je hebt de Mol (?), de opgejaagde (Joke), de jagers en de volledige groep.

1. De volledige groep
Als volledige groep (voor zover ze als groep ageren) heb je maar 1 optie om geld binnen te brengen: Joke compleet negeren.
Als je het kaartje bekijkt:
dan is de beste tactiek om geld te verzamelen om:
1. Met de heli Joke te lokaliseren. Zij kan nog niet verder zijn dan El Varal of Cerro Blanco. Zodra je 1 van beide locaties weet, weet je ook wat haar volgende zal zijn want ze zou dom moeten zijn om te gaan zigzaggen. Nu was ze in Cerro Blanco, waardoor je weet dat de munten van die locatie verloren zijn en dat Las Trojes haar volgende locatie wordt. Dat betekent dat het geld van El Varal, Pozos en Garribaldi voor het oprapen ligt.
2. Met de paarden rechtstreeks naar de hacienda gaan. Desnoods met alle drie de paintball-geweren. Puur om Joke op te wachten.
3. Met de auto al het geld...
Knappe analyse!
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 23