Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

Jansen11 apr 2018, 10:05

3423  Yens
itchy.tzekrallo schreef:"De strategie zou dan de volgende kunnen zijn geweest:
‘Zodra Iemand die niet de originele afvaller is voor het koffertje van 0 € kiest, dan kies ik het andere koffertje van 0 €. Er verdwijnt dan hoedanook geld uit de pot!!’" van BBBRRRT

Dit is wat ik eerder in mijn post bedoelt heb. Voor de mol is het de makkelijkste weg( om zo onopvallend mogelijk) voor een 0 valies te gaan. Op dat moment is hij in zijn opdracht geslaagd en al de rest volgt zo wie zo vanzelf, een iemand zal met zekerheid voor de passvragen kiezen. Baha was er heel rap bij voor de tweede 0 koffer.
Alles andere is voor mij gewoon afleiding en dient daarvoor om ons mollenjagers in de war te brengen. De uitspraak over de afvaller is irrelevant en is om de kandidaten te doen twijfelen, de mol moet de eerste afvaller niet kennen want door de passvragen worden de kaarten nieuw gedeeld en valt er zeer waarschijnlijk iemand anders af. Je moet ook niemand special een som toekennen want met ...
Pascale nam geen pasvragen. Steve en Pieter elk 2, Joke 1.

Jansen11 apr 2018, 10:06

3423  Yens
chicawah schreef:Pascale heeft geen pasvragen gekocht.
Joke 1, Steve 2 en Pieter 2.
LOL, gelijktijdig denk ik want ik kreeg zelfs geen melding dat er al iemand een antwoord had gepost 😃

itchy.tzekrallo11 apr 2018, 10:07

129
Bedankt, weer iets om over te denken 😃

brian.jason11 apr 2018, 10:39

22
eveline.vanhemel schreef:Pascale nam geen pasvragen. Steve en Pieter elk 2, Joke 1.
Steve was zelfs zo gretig in het nemen van zijn 2 pasvragen (het maximum dat hij kon nemen), dat ik me echt afvraag wat hij gedaan had indien hij over de koffer met € 6.000 had beschikt :|

chicawah.janssen11 apr 2018, 10:41

8153
brian.jason schreef:Steve was zelfs zo gretig in het nemen van zijn 2 pasvragen (het maximum dat hij kon nemen), dat ik me echt afvraag wat hij gedaan had indien hij over de koffer met € 6.000 had beschikt :|
Het is mij ook opgevallen. Dat kan betekenen dat hij ofwel de mol is en geld uit de pot wilde halen ofwel totaal niet weet wie de mol is en dus bang was af te vallen.

Klaartje11 apr 2018, 10:44

2245  Uma
Je kan blijven nadenken over deze proef. Je moet soms bepaalde aannames maken om toch ergens een startpunt te hebben (dat misschien onwaar is).

Zo zat ik na te denken over de reden waarom Pieter twee pasvragen neemt.

Aanname 1: hij is niet de mol en heeft in zijn verdenkingen de waarheid gesproken. Dan is Bahador zijn verdachte. Dan heeft Pieter ook naar waarheid gezegd "ik heb wel neen geantwoord op die vraag hé".

Mogelijke verklaring waarom hij pasvragen koopt: Pieter denkt op basis van wat GDC heeft verteld ("de afvaller antwoordde nee op de vraag Heeft de mol kinderen?) dat hij mogelijks toch die afvaller is, denkt dus dat hij fout is met zijn verdenking en koopt in paniek om zijn vel misschien nog te redden, twee pasvragen.

Mogelijke ondersteuning voor deze hypothese: Pieters lichaamstaal en de manier waarop hij zijn keuze voor twee pasvragen aan GDC vertelt. Het lijkt alsof het angstzweet hem uitbreekt, zijn stem breekt ook wanneer hij "twee" zegt.

Aanname 2: Pieter is de mol en heeft dus zo maar wat gezegd in zijn verdenking.

Mogelijke verklaring waarom hij pasvragen koopt: deze proef doen mislukken, dat is voor de hand liggend.

Mogelijk probleem met deze hypothese: zijn lichaamstaal en de manier waarop hij tegen GDC spreekt. Als hij de mol is, moet dat dus geacteerd zijn. Zeer straffe acteerprestatie van de priester in dat geval!

Jansen11 apr 2018, 10:50

3423  Yens
Klaartje schreef:Je kan blijven nadenken over deze proef. Je moet soms bepaalde aannames maken om toch ergens een startpunt te hebben (dat misschien onwaar is).

Aanname 1: hij is niet de mol en heeft in zijn verdenkingen de waarheid gesproken. Dan is Bahador zijn verdachte. Dan heeft Pieter ook naar waarheid gezegd "ik heb wel neen geantwoord op die vraag hé".

Mogelijke verklaring waarom hij pasvragen koopt: Pieter denkt op basis van wat GDC heeft verteld ("de afvaller antwoordde nee op de vraag Heeft de mol kinderen?) dat hij mogelijks toch die afvaller is, denkt dus dat hij fout is met zijn verdenking en koopt in paniek om zijn vel misschien nog te redden, twee pasvragen.

Mogelijke ondersteuning voor deze hypothese: Pieters lichaamstaal en de manier waarop hij zijn keuze voor twee pasvragen aan GDC vertelt. Het lijkt alsof het angstzweet hem uitbreekt, zijn stem breekt ook wanneer hij "twee" zegt.

...
Ik denk toch dat het de eerste mogelijkheid is, hij is veel te paniekerig en je ziet echt dat hij serieuze gewetensbezwaren heeft omdat hij de pasvragen gekocht heeft.

chicawah.janssen11 apr 2018, 10:54

8153
Klaartje schreef:Je kan blijven nadenken over deze proef. Je moet soms bepaalde aannames maken om toch ergens een startpunt te hebben (dat misschien onwaar is).

...
Aanname 1 denk ik. Volgens mij voelde Pieter zich ook schuldig tegenover de groep dat hij pasvragen kocht en wilde hij daarom niet het volledige bedrag spenderen.
Steve daarentegen deed zonder aarzelen en zonder scrupules al zijn geld op.
Eerlijk gezegd begint Steve mij tegen te vallen. Dat hij geen sfeermaker is, tot daaraan toe, niet iedereen is zo grappig als Jeffrey en zo spontaan als Lloyd. Pascale en Katrien zijn ook niet echt uitbundig, maar bij hen stoort mij dat niet. Heel veel gevoel voor humor lijkt Steve niet te hebben; door zijn introductiefilmpje (dochter onterfd) dacht ik nochtans van wel. Ik vind hem niet echt sociaal en dat stoort bij toch een beetje bij iemand die meedoet aan De Mol.
Ofwel is hij de mol en zo geconcentreerd bezig met zijn rol en bang om teveel te zeggen en door de mand te vallen, dat hij zich wat ongemakkelijk voelt en zich vaak nogal krampachtig gedraagt.

chicawah.janssen11 apr 2018, 10:54

8153
eveline.vanhemel schreef:Ik denk toch dat het de eerste mogelijkheid is, hij is veel te paniekerig en je ziet echt dat hij serieuze gewetensbezwaren heeft omdat hij de pasvragen gekocht heeft.
Weer telepathie! 😃

Jansen11 apr 2018, 11:05

3423  Yens
chicawah schreef:...Eerlijk gezegd begint Steve mij tegen te vallen. Dat hij geen sfeermaker is, tot daaraan toe, niet iedereen is zo grappig als Jeffrey en zo spontaan als Lloyd. Pascale en Katrien zijn ook niet echt uitbundig, maar bij hen stoort mij dat niet. Heel veel gevoel voor humor lijkt Steve niet te hebben; door zijn introductiefilmpje (dochter onterfd) dacht ik nochtans van wel. Ik vind hem niet echt sociaal en dat stoort bij toch een beetje bij iemand die meedoet aan De Mol.
Ofwel is hij de mol en zo geconcentreerd bezig met zijn rol en bang om teveel te zeggen en door de mand te vallen, dat hij zich wat ongemakkelijk voelt en zich vaak nogal krampachtig gedraagt.
100% mee akkoord, er gaat van hem weinig empathie uit... toch iets dat hij zelf aanduidt als zijn beste eigenschap.

commisaris Witse11 apr 2018, 11:06

260
chicawah schreef:...
Eerlijk gezegd begint Steve mij tegen te vallen. Dat hij geen sfeermaker is, tot daaraan toe, niet iedereen is zo grappig als Jeffrey en zo spontaan als Lloyd. Pascale en Katrien zijn ook niet echt uitbundig, maar bij hen stoort mij dat niet. Heel veel gevoel voor humor lijkt Steve niet te hebben; door zijn introductiefilmpje (dochter onterfd) dacht ik nochtans van wel. Ik vind hem niet echt sociaal en dat stoort bij toch een beetje bij iemand die meedoet aan De Mol.
Alhoewel Steve verre van mijn favoriet is, denk ik toch dat veel komt omdat hij van origine Franstalig is... "Bon Jovi" en het veelvuldig gebruik van Franse stopwoorden bewijzen dat.

Klaartje11 apr 2018, 11:09

2245  Uma
Ik heb ook nog zitten nadenken over waarom Baha die nulkoffer zou nemen ("als Jeffrey nul pakt, pak ik ook nul") , in het geval dat hij niet de mol is.

Als gewone kandidaat weet Bahador niet wat de situatie van Jeffrey is. Hij weet niet wat Jeffrey heeft geantwoord op de vraag 'Heeft de mol kinderen?". Hij weet enkel wat hij zelf heeft geantwoord. Wat dat betreft verkeert Baha dus geheel in het ongewisse, hij kan dus niet weten of Jeffrey neen heeft geantwoord en of Jeffrey dus mogelijks de afvaller is. Hij weet enkel, in het geval dat hijzelf Ja heeft geantwoord op die vraag, dat hij zelf niet die afvaller is.

Vermits hij niet weet op het moment dat hij meegaat met Jeffrey voor die nulkoffer, of Jeffrey ja of neen heeft geantwoord, weet hij ook niet of hij in het voor- of nadeel is tov Jeffrey. Dan een nulkoffer nemen als kandidaat, is een risico, want GDC heeft al tot twee keer toe gezegd dat "het een voordeel kan zijn om een koffer met geld te hebben en men dan het resultaat van de eliminatie nog kan beïnvloeden". Baha en Jeffrey weten op dat moment ook nog niet dat de mensen met geld in hun koffer pasvragen kunnen kopen. Achteraf beschouwd verhoogt dat gegeven nog eens het risico voor Baha, want hij kon de eliminatie niet meer beïnvloeden. Anderen konden dat wel en zouden op die manier een beter resultaat op de test kunnen halen dan Baha zelf en zo Baha eruit spelen.

Op het moment dat GDC aan Baha en Jeffrey meldt dat de anderen pasvragen konden kopen, moet bij Jeffrey en Bahador toch het angstzweet zijn uitgebroken, zij moeten dan toch beseffen "What have I done?!". Maar Bahador lijkt die info "ter kennisgeving aan te nemen". Je merkt totaal geen reactie op zijn gezicht, terwijl dat toch een adrenalinestoot van jewelste moet zijn, op het moment dat je beseft "Holy shit, zegt dat het niet waar is he."

Als kandidaat heeft Bahador hier een heel groot risico genomen door op die tweede nulkoffer te springen. Zijn lichaamstaal verraadt echter geen enkele emotie die duidt op felle ongerustheid op het moment dat GDC hem vertelt dat de anderen met het geld pasvragen konden kopen. Is Bahador niet al te snel van begrip en besefte hij niet wat hem en Jeffrey juist is overkomen en toont hij daarom geen reactie? Een financieel recruiter die traag is van begrip als het om centen gaat die in zijn nadeel gebruikt zijn??

Maar misschien is heel de actie van Bahador en zijn lichaamstaal en alles wat hij zegt in deze opdracht veel gemakkelijker te verklaren indien ... hij de Mol is. Zie daarvoor de verklaringen van o.a. mezelf en nog een paar anderen op dit forum hierboven.
Laatst gewijzigd door Klaartje op 11 apr 2018, 11:17, 2 keer totaal gewijzigd.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 33