Ik had net het eerste deel van deze opdracht nog eens bekeken. Nu we toch al vier mensen kunnen schrappen als mol, ben ik nog eens preciezer gaan letten op wat bepaalde kandidaten zeggen.
En dan stoot ik op een paar uitspraken die zowel logisch uit te leggen zijn, maar die je anderzijds ook als verdacht zou kunnen bestempelen.
Het gaat om wat Pieter en Bahador zeggen op het moment dat Kelly en Lloyd net uit hun graf zijn gekropen.
Baha zegt: "Er zijn precies al mensen uit hun graf."
Pieter repliceert: "Ja, ik hoor ze ook naast ons."
Baha en Pieter horen beiden Kelly en Lloyd babbelen, dus ze bevinden zich allebei in de buurt van Kelly en Lloyd. Maar hoe komt Pieter erbij te zeggen dat hij ze hoort
naast ons? Pieter kan toch niet weten dat Bahador naast hem begraven ligt? GDC heeft de kandidaten enkel gezegd dat ze in contact staan met 1 van de anderen, maar hij heeft nooit gezegd dat ze naast elkaar begraven liggen.
Je zou kunnen zeggen, dat Pieter logischerwijs afleidt uit het horen van de stemmen, die Bahador ook hoort, dat hij naast Bahador begraven ligt, maar dat hoeft in principe niet zo te zijn. Baha en Pieter zouden ook achter elkaar kunnen liggen of er zouden andere graven tussen kunnen liggen. De kandidaten weten dat in principe niet.
Bahador lijkt ook enigszins verrast door het feit dat Pieters graf naast het zijne lag, want hij zegt:
Net zoals Channy verrast was toen ze merkte dat Jeffrey "langs haar" lag:
Channy en Baha zijn beiden verrast, maar Pieter blijkbaar niet.
Was die zin van Pieter "... naast ons." een kleine lapsus van de Mol, die wijst op enige voorkennis?
Anderzijds doet Baha ook wel een vreemde uitspraak:
Hij doet Pieter de suggestie van "zou dat sleuteltje niet in die pillamp zitten?", zonder dat hij zelf daar al in gekeken heeft. Je hoort het hem zeggen, terwijl hij met zijn pillamp aan het schijnen is. Ik vind dat een vreemde suggestie. Geloofwaardiger zou zijn, zoals Channy deed: zij vond eerst het sleuteltje in de pillamp en doet dan de suggestie aan Jeffrey om in zijn pillamp te kijken, want ze heeft zelf daar het sleuteltje al gevonden.
Zowel Pieter als Bahador doen en zeggen hier vreemde dingen.