Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

annelies-a.-a..vanbelle11 apr 2018, 21:25

263
bbbrrrt schreef:Katrien zei in deze opdracht iets dat hier nog niet ter sprake is gekomen.
Het is heel subtiel, maar er wringt iets voor mij en het houdt me al een paar dagen bezig.

GDC: Op de vraag "Heeft de mol kinderen?" heeft de afvaller nee geantwoord.
En dan zegt Katrien: "Wie heeft er ja geantwoord?"

Ik vind dat niet logisch. Dat wringt voor mij. Waarom zegt zij dat?

Je bent op zoek naar de potentiële afvallers, dat zijn de personen die nee hebben geantwoord.
De logische vraag zou dus zijn "Wie heeft er nee geantwoord?"

Ik probeer het te verduidelijken met een andere, triviale vraag:

Op de vraag "Is gras groen?" heeft de afvaller nee geantwoord.
Normaal redeneer je dan: Maar gras is wel groen, wie beweert er van niet?.
Dus wil je weten: wie heeft er nee geantwoord?

Op de vraag "Is gras rood?" heeft de afvaller nee geantwoord.
Normaal redeneer je dan: Maar nee, gras is niet rood, gras is groen. Wie beweert er van wel?
Dus wil je weten: wi...
In elk geval ben ik door heel deze kwestie redelijk zeker dat de mol géén kinderen heeft. Leep van Woestijnvis, maar ik trap er niet in 😃

Wouterc11 apr 2018, 21:49

147
Nadat Gilles De Koster verteld had dat de afvaller "Nee" geantwoord had, leek Pieter mij de meest zenuwachtige.
Mijn vermoeden is dat Pieter op dat moment de afvaller is.

Hoe de mol dan kan weten wie die afvaller is, weet ik niet. Simpelste uitleg is dat de mol op voorhand gebriefd is over de antwoorden.

Mogelijk zat er een hint in de exacte woordkeuze van GDC en/of het T-shirt.

chicawah.janssen11 apr 2018, 22:07

8153
annelies-a.-a..vanbelle schreef:In elk geval ben ik door heel deze kwestie redelijk zeker dat de mol géén kinderen heeft. Leep van Woestijnvis, maar ik trap er niet in 😃
Bon, dat beperkt de mogelijkheden tot
Pieter
Lloyd
Joke
Baha
Baha kwam bij mij na afl. 3 in het vizier en de 3 anderen heb ik nooit verdacht.
Ik durfde zelfs op mijn communiezieltje te zweren dat Pieter niet de mol is. Meer nog: ik beloofde mij te laten dopen, onmiddellijk gevolgd door plechtige communie en vormsel, mocht blijken dat Pieter de mol is :roll:
Ik wil maar zeggen: ik hoop dat je fout zit en het juiste antwoord "ja" was.
Pieter antwoordde naar eigen zeggen "nee" en kocht pasvragen. Dus ofwel is hij de mol en een schitterend acteur, ofwel antwoordde hij juist, maar dacht hij dat het antwoord verkeerd was en kreeg hij dus echt "wreed de poepers".

annick.neskens12 apr 2018, 05:29

128
chicawah schreef:Na deze aflevering is Baha gestegen op mijn verdachtenlijstje.
Volgens mij kan Baha de mol niet zijn.
Hij kan niet weten wat de groepsleden gaan doen.
Stel dat niemand pasvragen had gekocht, dan had hij het met 0 euro ook niet kunnen doen en kon alle geld nog meegenomen worden. Mogelijk was er dan geen verlies.

Volgens mij is het Lloyd. Ik vind dat hij nogal gemaakt doet, wanneer hij zijn koffer op de grond gooit na het rode scherm van Jeffrey. Bij de vorige eliminaties vond ik zijn reactie ook minder spontaan ... alsof ze later kwam.

chicawah.janssen12 apr 2018, 07:12

8153
annick.neskens schreef:Volgens mij kan Baha de mol niet zijn.
Stel dat niemand pasvragen had gekocht, dan had hij het met 0 euro ook niet kunnen doen en kon alle geld nog meegenomen worden. Mogelijk was er dan geen verlies.
Ik begrijp je redenering, maar denk aan het begin van de eerste aflevering van vorig jaar. Er was een kans dat niemand zou drukken, maar die kans was bijzonder klein. Iedereen wilde mee, niemand wilde afvallen, dus 99,9% kans dat iemand drukt.
Hier wisten de kandidaten dat het geld op de een of andere manier de eliminatie kon beïnvloeden, maar alleen de mol wist dat het geld gebruikt kon worden om pasvragen te kopen. Er was inderdaad kans dat niemand pasvragen kocht, maar die kans was even groot als de kans dat vorig jaar niemand drukte.
En tenslotte hebben de makers altijd een plan B. Dat hadden ze ook vorig jaar voor het geval niemand gedrukt had.

annick.neskens12 apr 2018, 08:00

128
chicawah schreef:Ik begrijp je redenering, maar denk aan het begin van de eerste aflevering van vorig jaar. Er was een kans dat niemand zou drukken, maar die kans was bijzonder klein. Iedereen wilde mee, niemand wilde afvallen, dus 99,9% kans dat iemand drukt.
Hier wisten de kandidaten dat het geld op de een of andere manier de eliminatie kon beïnvloeden, maar alleen de mol wist dat het geld gebruikt kon worden om pasvragen te kopen. Er was inderdaad kans dat niemand pasvragen kocht, maar die kans was even groot als de kans dat vorig jaar niemand drukte.
En tenslotte hebben de makers altijd een plan B. Dat hadden ze ook vorig jaar voor het geval niemand gedrukt had.

Ik vind dat je dat niet met elkaar kan vergelijken. Vorig jaar kenden de kandidaten elkaar nog niet. Hier zijn ze al verschillende dagen samen en Jeffrey heeft zijn hoop geuit, dat diegenen met geld aan hen denken, die vrijwillig voor de koffers met 0 euro hebben gekozen. Het geweten wordt hier toch veel sterker aangesproken dan in die proef met de rode drukknop vorig jaar. Zo voel ik het tenminste.

Taupe07712 apr 2018, 08:54

767  Yens
annick.neskens schreef:Volgens mij kan Baha de mol niet zijn.

Volgens mij is het Lloyd. Ik vind dat hij nogal gemaakt doet, wanneer hij zijn koffer op de grond gooit na het rode scherm van Jeffrey. Bij de vorige eliminaties vond ik zijn reactie ook minder spontaan ... alsof ze later kwam.
De kans dat er niemand pasvragen neemt is nihil. Degenen die "nee" hebben gezegd, riskeren eruit te liggen en ook al is dit antwoord WEL correct en zijn ze 100% zeker van hun mol dan nog kunnen ze eruit liggen. En hoewel in principe het spel is de mol vinden en de groepspot spekken ... dan nog denken de meesten eerst aan hunzelf.
Mocht ik JA hebben gezegd op die vraag en ik was niet zeker genoeg dan nog zou ik pasvragen kopen hoor!
Dus daarop Baha uitsluiten is volgens mij niet mogelijk.

chicawah.janssen12 apr 2018, 09:27

8153
annick.neskens schreef:Ik vind dat je dat niet met elkaar kan vergelijken. Vorig jaar kenden de kandidaten elkaar nog niet. Hier zijn ze al verschillende dagen samen en Jeffrey heeft zijn hoop geuit, dat diegenen met geld aan hen denken, die vrijwillig voor de koffers met 0 euro hebben gekozen. Het geweten wordt hier toch veel sterker aangesproken dan in die proef met de rode drukknop vorig jaar. Zo voel ik het tenminste.
Da's waar. Maar mensen blijven mensen en iedereen wil zo lang mogelijk in het spel blijven, dus de kans dat iedereen naar zijn geweten luisterde was toch heel klein.

rolhad12 apr 2018, 10:12

434
annick.neskens schreef:Ik vind dat je dat niet met elkaar kan vergelijken. Vorig jaar kenden de kandidaten elkaar nog niet. Hier zijn ze al verschillende dagen samen en Jeffrey heeft zijn hoop geuit, dat diegenen met geld aan hen denken, die vrijwillig voor de koffers met 0 euro hebben gekozen. Het geweten wordt hier toch veel sterker aangesproken dan in die proef met de rode drukknop vorig jaar. Zo voel ik het tenminste.
Maar als je iemand gelijk Steve hebt die niet in zijn kaarten laat kijken(Baha wilde ook al niet antwoorden) weet je sowieso dat iemand pasvragen gaat kopen. Zeker als je als kandidaat verder wilt komen nu dat je al zoveel dagen in 't spel zit.

Er is ook een reden dat ze pas hoorden dat ze pasvragen konden kopen wanneer ze apart bij GDC zaten. Om nog extra onzekerheid te creëren.

brian.jason12 apr 2018, 12:50

22
rolhad schreef: Er is ook een reden dat ze pas hoorden dat ze pasvragen konden kopen wanneer ze apart bij GDC zaten. Om nog extra onzekerheid te creëren.
Inderdaad. Het spel was vooraf in feite al gedoemd om te mislukken. De vraag was alleen "hoevéel" geld er uit de pot zou gaan. Ik ben benieuwd óf (en hoeveel) mensen pasvragen hadden gekocht indien GDC dat gewoon aan de ganse groep tegelijk had gevraagd i.p.v. apart. Dan is de stap toch veel groter om toe te happen (zeker nadat Jeffrey zichzelf had opgeofferd).

Kleintje12 apr 2018, 20:24

125  Sven
Lloyd komt trouwens als laatste aan bod, dus GDC kan hem gezegd hebben dat er inmiddels al een pak geld uit de pot is en dat het een optie is om niets van die €6000 te nemen om zo onverdacht over te komen. Daarom misschien niet voor de kandidaten, aangezien GDC niet van zichzelf ging vertellen wie de pasvragen heeft gekocht en het zo vreemd niet is om pasvragen te kopen aangezien hij niet de enige was, maar misschien wel voor de mensen thuis? Er zijn er velen die zeggen dat Lloyd de mol écht niet kan zijn hierdoor. Slimme zet.

Ik vind het trouwens raar dat Katrien zei 'Ik weet wellicht meer dan de anderen'. Hoe zo dan? Omdat ze zelf de mol is, of omdat Pascale de mol is? Zij zit vaak in proeven met Pascale, wat de enige reden kan zijn dat ze meer weet dan de anderen.

Frappant hoe Steve zonder enige gêne en aarzelen meteen al z'n geld verspeeld. In plaats van 1 te nemen, nee, meteen al z'n geld op. Mollengedrag. Maar tegelijk ligt het er deze aflevering zo dik op, dat het me juist doet twijfelen... Terwijl Steve wel één van mijn hoofdverdachten is.

chicawah.janssen12 apr 2018, 20:34

8153
av.er schreef:Frappant hoe Steve zonder enige gêne en aarzelen meteen al z'n geld verspeeld. In plaats van 1 te nemen, nee, meteen al z'n geld op. Mollengedrag. Maar tegelijk ligt het er deze aflevering zo dik op, dat het me juist doet twijfelen... Terwijl Steve wel één van mijn hoofdverdachten is.
Steve zegt dat zijn beste eigenschap empathie is. Daar was in ieder geval niets van te merken toen hij zonder scrupules zijn koffertje helemaal leegmaakte :mrgreen:
Steve was ook mijn hoofdverdachte, maar doordat het er in de 3de aflevering zodanig dik oplag, begin ik te twijfelen. Maar die apple ligt wel op mijn maag :?
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 33