Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

jonas.wollants26 apr 2018, 11:36

 12
Na de eerste opdracht heb ik op dit forum al ergens deze theorie gepost:

Sommigen lijken mij het belang van wat eerder gezegd is te onderschatten: het feit dat de makers zeker goede televisie willen maken. Ik vind dat een heel belangrijk punt: de groots opgezette dramatische openingsscene van dit jaar, de opdracht met de kisten is niet zomaar één van de vele opdrachten, het is de opdracht waarmee ze in het begin uitpakken en direct de spanning willen pakken. Geen kans om deze opnieuw te doen als ze mislukt. Maanden vooraf zijn de programmamakers hiermee bezig, wees maar zeker dat ze alle mogelijke scenario's uitdenken en hiervoor veiligheden inbouwen dat de proef zo spannend mogelijk uitdraait.

Een hoofdrol spelen hierin de kisten van Joke en Steve (2500 eur): stel je voor dat Joke en Steve de opdrachten niet hadden kunnen oplossen, dan zou dat wel een hele anti-climax zijn, want dan zou Gilles de Coster moeten zeggen "kijk, eigenlijk hadden jullie dit moeten doen en dan zou er dat gebeurd zijn en dan zouden jullie ginder de graven gevonden hebben" Geef toe, dat is vanuit de makers gewoon onmogelijk dat ze dit geriskeerd zouden hebben.

Dus voor mij staat eigenlijk vast dat Joke of Steve de mol zijn, met een voorkeur voor JOKE. Nog een paar argumenten die dit ondersteunen:

- De mol heeft zelf gekozen wie in welke kist ligt: In de duurste kist lijkt het logisch dat je als mol daar de domste personen insteekt: Steve is dokter en Joke is dierenarts, niet bepaald de profielen van dommeriken. Tenzij je als mol zelf in de duurste kist gaat liggen, dan neem je natuurlijk best een andere slimmerik mee, zodat deze al geen geld verdient in de andere kisten.

- De mol doet sabotages graag subtiel, Joke doet allesbehalve verdacht in de eerste opdracht, integendeel, de gemiddelde kijker ziet Joke aan het werk die alle opdrachten kan oplossen, ideaal dus om de gemiddelde kijker van bij de start de indruk te geven dat Joke het al niet zal zijn.

- Joke zegt tegen steve eerst "ik heb zelfs in de zaklamp gekeken maar daar zat niets in" , later zegt ze dan toch "ik heb hem toch gevonden in de zaklamp": dit lijkt me de ideale manier van Joke om de timing te bepalen, de bedoeling was dat ze zeker alle raadsels zouden kunnen oplossen, maar wel net te laat om hen op tijd te vinden.

- De telefoon gaat bij de eerste poging niet, Joke zat hier in de ideale positie om haar telefoon even uit te zetten of om een oproep direct af te breken en zo een beetje tijd te winnen.

- Aan de telefoon duurde het lang alvorens Joke de code gaf, Lloyd had al een paar keer gevraagd naar die code alvorens ze die uiteindelijk toch gaf, ook weer wat tijd winnen.

- Ook verder in het spel zie je een Joke die geen geld opbrengt met de domino's en ook bij de afdaling van de rotswand lijkt het me zeer waarschijnlijk dat ze op voorhand hiervoor getraind heeft, ze was een halve minuut sneller dan de tweede. Daardoor komt ze in een positie waar ze op het einde wordt weggebracht, ideaal voor de productie om nog eens een lange tijd samen te zijn met de mol om alles nog eens in detail te kunnen bespreken.

Dus samengevat: ik vind het onmogelijk dat de makers geen veiligheid zouden hebben ingebouwd dat de openingsproef niet tot zijn climax zou kunnen komen. Ze hadden dat perfect kunnen doen, door bijvoorbeeld die GSM los in de kist van Joke te leggen, maar dat hebben ze niet gedaan. Voor de mensen die moesten graven was die veiligheid er wel ingebouwd, de kandidaten konden altijd de stickers wegnemen en het telefoonnummer tevoorschijn laten komen, dus dat telefoonnummer zou altijd gevonden worden, daarvoor was een veiligheid door de makers ingebouwd.

Jullie merken nu dat ik het vooral over Joke heb, binnen die theorie is ook Steve verdacht, maar voorlopig verdenk ik dan Joke meer omdat Steve in een positie zat waarin hij minder kon tijd winnen zoals Joke heeft gedaan met bv de telefoon. Ook in het verdere spelverloop zie je dat Steve Jean Marie Pfaff goed raadt en ook pascal helpt met Pamela Anderson. Bij de afdaling van de rots geeft hij ook een goed antwoord. Mogelijk dat hij dit doet om hem van in het begin niet te verdacht te maken, maar dat vind ik een beetje te veel van het goede.

Dus voor mij is het JOKE, met een klein voorbehoud voor Steve.


Ik had deze theorie gepost omdat ik mogelijk iets over het hoofd zag, misschien kon iemand gaten schieten door deze redenering, maar dat is naar mijn mening niet gebeurd. Zelf heb ik er mijn hoofd nog verder over gebroken, ik kan me geen scenario bedenken waarin de regie deze opdracht toch nog tot een mooi einde zou kunnen brengen in het geval joke en steve de opdrachten niet kunnen uitvoeren. Ondertussen is Steve afgevallen waardoor enkel Joke overblijft. Ook in de afleveringen die volgden zag je duidelijk een Joke die altijd zich in invloedrijke posities zet, weinig geld verdient (zie follow the money) maar altijd op een subtiele manier, en altijd direct een doordachte strategie kan opwerpen, dit alles versterkt alleen maar de theorie.
Gebruikersavatar

Frolva26 apr 2018, 11:54

 2204
Taupe077 schreef:Maar ik heb in afl. 1 na deze opdracht op Joke gegokt en dan hou ik vol tot ze eruit ligt
Heb ik vorig jaar ook met veel overtuiging gedaan (Annelies). 😉

Was me dát even verschieten, toen de (verkeerde!!!) mol werd bekendgemaakt. :mrgreen:
Gebruikersavatar

Taupe07726 apr 2018, 11:56

 767  Yens
Frolva schreef:Heb ik vorig jaar ook met veel overtuiging gedaan (Annelies). 😉

Was me dát even verschieten, toen de (verkeerde!!!) mol werd bekendgemaakt. :mrgreen:
Ik zou eerder verschieten mocht het toch zij zijn.
Gebruikersavatar

Taupe07726 apr 2018, 11:59

 767  Yens
Wat is een Thorie 😉
Maar wat je zegt, heb ik al onmiddellijk gezegd na aflevering 1 hier op dit forum.
Maar wie weet, slaan we de (base)bal wel MIS :mrgreen:
Gebruikersavatar

jonas.wollants26 apr 2018, 12:12

 12
Taupe077 schreef:Wat is een Thorie 😉
Maar wat je zegt, heb ik al onmiddellijk gezegd na aflevering 1 hier op dit forum.
Maar wie weet, slaan we de (base)bal wel MIS :mrgreen:
Het is een Theorie die toch wel zeer sterk is, sterker dan eender welke andere vage "verborgen hint" of vage aanwijzing. Een theorie is zo sterk als de het aantal veronderstellingen er gedaan worden in de theorie. In deze theorie zit er slechts één veronderstelling, namelijk de veronderstelling dat de regie ZEKER wilde zijn dat de opdracht volledig werd uitgevoerd en dat ze dus niet op een anti-climax zou uitdraaien.
Gebruikersavatar

jos.jansen26 apr 2018, 12:23

 328  Uma
Frolva schreef:Heb ik vorig jaar ook met veel overtuiging gedaan (Annelies). 😉

Was me dát even verschieten, toen de (verkeerde!!!) mol werd bekendgemaakt. :mrgreen:
ik zat in dezelfde tunnel vorig jaar. Twas daar gezellig
Gebruikersavatar

masterveecee26 apr 2018, 12:44

 3547  Sven
Steve, welke Steve? 😉

nu, je kan wel een punt hebben. Maar het kan ook helemaal verkeerd zijn 😃
Gebruikersavatar

Cedric26 apr 2018, 12:47

 2834  Uma
What the hell did I just read... Brace yourself, Jonas, a reaction is coming. (Geef me enkele minuten tijd, het wordt een uitgebreide reactie..)
Gebruikersavatar

jonas.wollants26 apr 2018, 12:53

 12
masterveecee schreef:Steve, welke Steve? 😉

nu, je kan wel een punt hebben. Maar het kan ook helemaal verkeerd zijn 😃
Maar mijn vraag is dan, op welke manier kan die theorie toch helemaal verkeerd zijn? Houd je er dan rekening mee dat de regie mogelijk wel het risico heeft genomen heeft om de proef op een anti-climax te laten uitdraaien?
Gebruikersavatar

masterveecee26 apr 2018, 12:54

 3547  Sven
hou er ook rekening mee dat ze de proeven ook eerst met test-kandidaten doen, om te kijken wat er moet bijgestuurd worden
Gebruikersavatar

chicawah.janssen26 apr 2018, 12:55

 8153
Cedric schreef:What the hell did I just read... Brace yourself, Jonas, a reaction is coming. (Geef me enkele minuten tijd, het wordt een uitgebreide reactie..)
Olala, de Cédric is zijn kuiten aan het smeren :mrgreen:
Gebruikersavatar

mollig1826 apr 2018, 12:57

 229  Bert
Ik zet al van in het begin in eerste instantie in op Joke ( en reservemol Lloyd en ik moet ondertussen bekennen dat Baha voor mij ook beetje is gestegen kwa potentiële mol) en vind ik het ook zeker een piste,

ik vind het ook een waarschijnlijke piste dat het voor televisioneel gebied de ideale situatie was dat er zekerheid was dat al die raadsels in de laatste kist werden opgelost. Maar je zou daar nog altijd om heen kunnen door de mol er vroeger te laten uitkomen en rond een tijdstip waarvan je op voorhand weet dat het succesvol beëindigen van de proef moeilijk, initiatief te laten nemen.
Dit kan door de stickers weg te nemen en de kist met de schoppen in te negeren en gewoon het graf open te doen ( daar waren toch totaal geen schoppen voor nodig?) en daar de kaart te vinden.

Had de kaart in de andere kist gezeten, was het een andere kwestie natuurlijk
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 34