Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

chicawah.janssen09 apr 2018, 12:00

8153
LodeD schreef:lees eens allemaal die conversatie opnieuw die hierboven uitgeschreven staat?
volgens mij moest de mol eigenlijk niet zo veel doen om geld te doen verdwijnen hier. Het is heel vlug duidelijk dat men niet "als groep" redeneert, maar allemaal "voor zichzelf", bijgevolg was deze opdracht meteen gedoemd om de groep geld te kosten, en kon de mol zich op de achtergrond houden. Wie houdt zich tijdens de hele conversatie opvallend op de achtergrond ==> STEVE ! Hij moest alleen even zeggen dat hij zijn antwoord op de eliminiatievraag niet wil prijsgeven, om zo de groep verder verdeeld te houden. En daarna gaat hij nog eens 1000€ pakken door pasvragen te kopen.

Als hij de mol is ==> opdracht dubbel en dik geslaagd lijkt me.... 1000 uit de pot en geen 3000 verdiend = dit kost de groep 4000€
Steve is al vanaf het begin mijn hoofdverdachte. Door het feit dat hij het op 1 na laagste bedrag toebedeeld krijgt, kan je veronderstellen dat Jeffrey en Baha niet veel vertrouwen hebben in hem. Steve soupeert al zijn centjes op en (ik moet het opnieuw bekijken) zegt hij niet tegen Gilles dat hij nee geantwoord heeft? Een nee impliceert dat hij Joke, Lloyd, Pieter of Baha verdenkt en dat lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. Ik denk dus dat hij loog toen hij zei dat hij nee geantwoord heeft.
Anderzijds overdreef hij het fietsen enorm. Daar kan ik maar 1 reden voor bedenken: hij weet dat Katrien hem verdenkt en hoopt haar aan te twijfelen te brengen door te overdrijven. Al denk ik niet dat Katrien daar intrapt.

chicawah.janssen09 apr 2018, 12:01

8153
mollig18 schreef:Als het gaat over "wie houdt zich het meest op de achtergrond", lijkt mij dat toch wel Katrien te zijn
Katrien houdt zich eigenlijk altijd op de achtergrond. Steve ook en Pascale soms.

LodeD09 apr 2018, 12:05

117
chicawah schreef:Steve soupeert al zijn centjes op en (ik moet het opnieuw bekijken) zegt hij niet tegen Gilles dat hij nee geantwoord heeft?
Als hij de mol zou zijn, kan hij zeggen wat hij wil, en moeten we daar vervolgens verder niet achter redeneren "wie hij verdenkt"
... denk ik?

Lodewijk09 apr 2018, 12:05

146
Heel interessante opdracht

Wat mij wat bezighoudt is de manier waarop Gilles aan de mol duidelijk maakte wie er afviel. Mocht het effectief zijn door het antwoord op de vraag ("Heeft de mol kinderen?") te onthullen, dan zou je dus in principe zo 1 vraag hebben per kandidaat moeten hebben en is er duidelijk op voorhand afgesproken dat voor een bepaalde kandidaat een bepaalde vraag zal worden onthuld. Het effectieve antwoord op de vraag maakt niet uit, de vraag is de code. Het hoeft zelfs niet eens iets te onthullen over een bepaalde kandidaat... Uiteraard zien we niet helemaal wat Gilles doet met zijn handen en gestures, maar het is absoluut mogelijk dat hij op die manier communiceert met de mol. De laatste aflevering zal het wel uitwijzen.

Nog iets dat opviel is de manier waarop de kandidaten gaan zitten. Steve is bijna als eerste aan de stoelen en hij neemt dus heel bewust de laatste/verste stoel. De rest schuift mooi in, Baha als laatste van de groep neemt ook de laatste stoel. Steve zegt niets, neemt 2 pasvragen waardoor de groep de 3000 euro sws misloopt. Verdacht. Desondanks lijkt Baha mij toch de meest verdachte. Met oa dit forum dat vrijwel alles bijhoudt, zou het mij wel plausibel lijken dat Woestijnvis de klassieke "follow the money" theorie ook wat in de war wilt sturen. Dit seizoen kan de mol bvb gevraagd geweest zijn om zoveel mogelijk twijfel te zaaien en de groep zelf het geld laten verliezen ipv als mol individueel het minste geld in de pot te brengen. Dat is toch de manier hoe Baha speelt, zeker bij dit soort collectieve opdrachten. Bij de individuele opdrachten kan hij dan wel weer geld ophalen om zo wat minder verdacht over te komen.
Ik vind het verdacht hoe hij direct meespringt op Jeffrey om een €0 koffertje te nemen, terwijl hij voordien nog gezegd had dat hij een €6000 en later een €1500 koffertje wilde. Feit is dat als hij de Mol is en (stel) Pieter de afvaller zou geweest zijn (Pieter geeft toe dat hij neen had geantwoord), dat hij hierdoor vrijwel zeker is om 3000 euro minder in de pot te krijgen: ofwel valt Pieter af, ofwel koopt hij pasvragen en valt iemand anders af. Al had hij Pieter wss liever de 6000 euro gegeven natuurlijk.

Over de geldbedragen van de koffertjes had ik trouwens ook nog een bedenking. Gilles zegt dat men maximum 10.000 euro cash per persoon mag meenemen (komt letterlijk van een douane-wet in de EU), maar de bedragen zijn al verdeeld voor de kandidaten. Misschien vergezocht en wat out of the box thinking, maar had er misschien een optie bestaan om de bedragen te herverdelen? 14.200 euro snel verdelen is 2000 euro in 7 koffertjes en 200 in de laatste.
Ik vond het vrij voorspelbaar dat er pasvragen zouden kunnen gekocht worden met het geld dat iemand meekreeg, dus waarom niet, net zoals Bruno de mol een mooie hak gezet had in seizoen 4, alles eerlijk verdelen, het spel eerlijk spelen en gewoon voor de 3000 euro gaan? In het slechtste geval win je nog steeds 1000 euro voor de groep (-2000 + 3000) en als er toch iemand voor pasvragen zou gaan verlies je een maximum van een extra 2000 euro ipv een mogelijke 6000... Maar goed, misschien was het wel geopperd, maar gewoon niet toegestaan door de productie, kan ook...

Mateo09 apr 2018, 12:15

870
Ik denk dat het niet zozeer van belang is of de vraag 'Heeft de mol kinderen?' met 'ja' of 'nee' is beantwoord door de afvaller.
Een vermoeden van mijn kant:
Ik denk dat het goed mogelijk is dat tevoren is afgesproken met de mol dat de door Gilles uitgesproken vraag uit de test een code bevat waaruit de mol kan opmaken wie de afvaller is.

Een handige code zou kunnen zijn: het aantal woorden waaruit de vraag bestaat. Dit zou kunnen corresponderen met het nummer van de stoel waarop de afvaller zit. Uiteraard is die stoelnummering dan ook tevoren afgesproken.
Bij de opstelling van de stoelen op de luchthaven (vier tegenover vier) is het tellen daarvan makkelijk. Gilles heeft, denk ik, een lijstje met vragen uit de test op zijn laptop met een onderscheiden aantal woorden in de zin, zodat de kandidaten toch op een willekeurige plaats konden gaan zitten. Misschien met uitzondering van de mol zelf? Zie laatste alinea.*

De mol hoort vier woorden in de door Gilles uitgesproken vraag en weet dan dat de afvaller op stoel nummer 4 zit.
Ik zag dat één persoon direct na de door Gilles benoemde vraag NIET naar Gilles keek, maar de andere kant op, in de richting van een kandidaat. Dat was Katrien. Natuurlijk kan dit ook zo gemonteerd zijn, maar toch...
Tot nu stond Katrien niet bovenaan mijn verdachtenlijstje, maar ze is inmiddels naar boven geschoven.

* Ondanks dat is het mij net als Lodewijk opgevallen dat Steve heel gedecideerd als eerste een stoel kiest. Het kan ook zijn dat Steve na de uitspraak van de vraag door Gilles (in een reflex...., hoewel, Steve reageert tot nu toe meestal secundair..) naar Katrien heeft gekeken, omdat zij op de 'stoel met het bewuste nummer (nummer 4..) zat en dat zij dit voelt en daarom haar blik naar hem richt.
Laatst gewijzigd door Mateo op 09 apr 2018, 12:18, 2 keer totaal gewijzigd.

mollig1809 apr 2018, 12:16

229  Bert
moest Steve de mol zijn en ik ben Steve zou ik wel maar 1 pasvraag nemen om mij te zo extreem verdacht te maken
Ik blijf er dan toch in

chicawah.janssen09 apr 2018, 12:17

8153
LodeD schreef:Als hij de mol zou zijn, kan hij zeggen wat hij wil, en moeten we daar vervolgens verder niet achter redeneren "wie hij verdenkt"
... denk ik?
Nee, maar hij zegt het misschien om de kijkers op het verkeerde spoor te zetten.
Gek genoeg schijnen veel kandidaten (en molloten) ervan uit te gaan dat "nee" het verkeerde antwoord is, terwijl het net zo goed (maar minder kans) een juist antwoord kan zijn. Dus zegt Steve dat hij "nee" geantwoord heeft en daarom pasvragen koopt. Dat komt minder verdacht over dat zeggen dat je "ja" geantwoord hebt en 2 pasvragen kopen.

bart.seghers09 apr 2018, 12:37

10
Hoe heeft Gilles, na de verdeling van de koffers, de kandidaten bij zich geroepen? In welke volgorde? Hij was begonnen met Katrien (omdat ze vooraan zat). Maar wie kwam er vervolgens in beeld? (ik moet de uitzending nog eens herbekijken, maar als iemand het al weet?).
Mijn theorie: STEL:
- De Mol heeft niet kunnen voorkomen dat de afvaller, Jeffrey, €0 koffer heeft gekregen
- Het geld is verdeeld door Jeffrey en Baha, nu kan de Mol nog geld uit de pot halen (door pasvragen te kopen) OF wéten dat iemand anders al minstens 1 pasvraag heeft gekocht. Daardoor wordt er zeker GEEN € 3000 gewonnen.
-Als de volgorde is 1) Katrien, 2) Joke, 3) Pieter, 4) Steve, 5) Pascale, 6) Lloyd. ==> Dan kan Gilles tegen bv. Pascale of Lloyd zeggen dat Joke/Pieter/Steve AL een pasvraag hebben gekocht en er sowieso geen €3000 in de pot komt. Dan moet de Mol al geen pasvragen kopen, de €3000 is namelijk al verloren. En zo kan hij/zij onder de radar blijven ("ik heb geprobeerd geld te verdienen, ik heb geen pasvragen gekocht").
Dus wie weet de volgorde waarin de kandidaten bij Gilles kwamen? Niet te verwarren met de 2e ronde van beelden , waarin Lloyd als laatste in beeld kwam dat hij "het eerlijk wilde spelen".
Ik ga ervan uit dat de regie de beelden toonde waarin ze ook aan bod kwamen natuurlijk!

chicawah.janssen09 apr 2018, 12:48

8153
bart.seghers schreef:Dus wie weet de volgorde waarin de kandidaten bij Gilles kwamen? Niet te verwarren met de 2e ronde van beelden , waarin Lloyd als laatste in beeld kwam dat hij "het eerlijk wilde spelen".
Ik ga ervan uit dat de regie de beelden toonde waarin ze ook aan bod kwamen natuurlijk!
Bij de proef met het luchtkussen vorig jaar, waren de beelden in een andere volgorde gemonteerd.

BeaVer09 apr 2018, 13:00

1293  Uma
mollig18 schreef:Wat ben je op dat moment ook met 1 pasvraag?
In dit stadium van de wedstrijd? heeeeel veel. De eerste aflevering was al een ex aequo. Je mag ook niet rekenen dat mensen nu al 100% zeker zijn van hun keuze. We weten ook nooit hun scores van de test. De persoon die de test het beste maakt kan na 3 afleveringen ook maar amper 10 vragen juist hebben van de 20.
bart.seghers schreef:Hoe heeft Gilles, na de verdeling van de koffers, de kandidaten bij zich geroepen? In welke volgorde? Hij was begonnen met Katrien (omdat ze vooraan zat). Maar wie kwam er vervolgens in beeld? (ik moet de uitzending nog eens herbekijken, maar als iemand het al weet?).
Van laag bedrag naar hoog bedrag? Waardoor ik dus jouw theorie volg.

Wat ook een denkpiste kan zijn (ik weet niet of het al gezegd is): Jeffrey kiest een kist van 0 euro. Op dat moment blijft er nog 1 kist over. Voor de mol heel snel om dan ook de 0 euro te gaan kiezen omdat er dan sowieso geld uit de pot gaat. maar misschien was Baha de mol te snel voor en wou hij vermijden dat de mol ook 0 euro koos? Vraag mij niet waarom he, maar misschien vond Baha dat op dat moment een goede keuze. Misschien (ik weet het, veel misschien, maar ik stel de dingen graag in vraag) verdenkt hij iemand en wou hij zien wat die persoon met het geld deed. Baha zijn gedrag vond ik ook een beetje raar en impulsief. eerst 6000 euro, dan naar 1500 euro, dan toch voor 0 euro kiezen. Ik zie een mol die situatie dan ook niet zo aanpakken. Ik weet ook niet of de mol dat zou kunnen, want dat zou heeeeeeel straf zijn.

bart.seghers09 apr 2018, 13:14

10
bart.seghers schreef:Hoe heeft Gilles, na de verdeling van de koffers, de kandidaten bij zich geroepen? In welke volgorde? Hij was begonnen met Katrien (omdat ze vooraan zat). Maar wie kwam er vervolgens in beeld? (ik moet de uitzending nog eens herbekijken, maar als iemand het al weet?).
Van laag bedrag naar hoog bedrag? Waardoor ik dus jouw theorie volg.[/quote]

In dat geval kwam Steve als 2e aan bod, en was er al -€1000 EN de €3000 was verloren. Zo moesten Pascale en Lloyd geen pasvragen meer kopen. Stel dat Katrien de Mol zou zijn, was er nog een risico dat niemand een pasvraag zou kopen.
Als ik dit volg, denk ik dat Pascale de Mol is. Maar dat is dus wel veel "stel" 🙂
Feitelijk moet je bij deze opdracht niet veel doen als Mol, niemand vertrouwt niemand. :bomb:

katrien.cocquyt09 apr 2018, 13:15

4
Er zijn verschillende manieren om iets te vertellen...
Je kunt iets vertellen met woorden, je kunt iets vertellen met lichaamstaal, met beelden,...
Misschien moeten we kijken naar de lichaamstaal van GDC hoe hij "aan de mol verteld heeft wie de afvaller is".

Volgende zaken vallen mij op:
Steve komt als eerste aan, maar neemt onmiddellijk en zonder aarzelen de stoel op het hoekje. Waarom schuift hij niet door, wetende dat er nog mensen achter hem komen? Wil hij op de hoek zitten, zodat hij GDC steeds goed in het oog kan houden zonder dat dit te hard opvalt?
Afbeelding
Afbeelding
Wijst GDC met zijn rechterhand de rij aan waar de afvaller zich bevindt?
Afbeelding
Als "de mol" ter sprake komt, kijkt GDC naar links (naar rechts voor de kijker), de rij waar de mol zich bevindt?
Afbeelding
Als "de afvaller" ter sprake komt, kijkt GDC naar rechts (naar links voor de kijker), de rij waar de afvaller zich bevindt?
Afbeelding
GDC maakt een nogal vreemde beweging met zijn rechterhand. Hij houdt die beweging ook lang aan en herhaalt die. Duidt hij hier het cijfer twee aan (de afvaller is de tweede persoon uit de rij die hij daarnet aanwees)?
Afbeelding
GDC beweegt beide handen tijdens zijn woorden "door wat ik allemaal net verteld heb". Wil hij hiermee zeggen dat hij dit niet verteld heeft met woorden maar met zijn handen? Merk op dat zijn handen steeds onzichtbaar zijn achter de toog waar de koffers staan, tenzij hierboven vermeld.
Afbeelding
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 33