Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

Frolva28 mar 2018, 09:31

2204
janeen.janssens schreef:De "duurste" kandidaten moesten dus maar 3 codes breken om 2 "sleutels " in handen te hebben. ..vanaf dan moet/kan er enkel gewacht op een telefoontje/bevrijding van buitenaf.

Je hebt gelijk. Goed opgemerkt.

Blijft natuurlijk wel zo dat zonder telefoon en code 468 de overige kandidaten de lege graven niet zouden hebben geopend.
Zouden de makers vooraf met zekerheid kunnen inschatten dat Joke en Steve zullen slagen in hun opdracht? Mogelijk wel.

chicawah.janssen28 mar 2018, 10:47

8153
Frolva schreef:Je hebt gelijk. Goed opgemerkt.

Blijft natuurlijk wel zo dat zonder telefoon en code 468 de overige kandidaten de lege graven niet zouden hebben geopend.
Zouden de makers vooraf met zekerheid kunnen inschatten dat Joke en Steve zullen slagen in hun opdracht? Mogelijk wel.
De mol bepaalde wie in welke kist lag. En volgens mij heeft hij/zij dat heel goed uitgekiend.
De eerste kist levert maar € 100 op. Daarin lagen Kelly en Lloyd. Kelly heeft een universitair diploma en Lloyd zal er ooit ook wel een hebben (eerste door het 1ste, 2de en 3de jaar geraken 😉 ). De kans is dus groot dat die snel uit de kist geraken en aan de slag kunnen om de laatste kist open te krijgen. Maar ze mogen natuurlijk niet meteen veel hulp krijgen, dus de "gemiddelde" kandidaten moeten zo lang mogelijk in hun kist blijven liggen. Misschien moeten Lloyd en Kelly dan zelfs geld opofferen om Joke en Steve te kunnen bevrijden, ook mooi meegenomen voor de mol.
Pascale en Katrien komen zelfs nooit uit hun kist. Toch bizar dat ze zelfs de pluim niet vonden.
Joke en Steve, ook allebei universitair, liggen in de duurste kist. De kans is groot dat zij zich door al hun raadsels worstelen en dus de telefoon vinden. Joke was meester over de telefoon, maar Steve had nogal laat door dat hij de cijfercode had. Voor goede televisie is het absoluut nodig dat zij gevonden worden, liefst te laat.
Ik zou dus concluderen dat Lloyd, Joke of Steve dat mooi "uitgedokterd" heeft.
Pascale of Katrien hebben niets bijgedragen, maar konden als mol alleen maar hopen dat de anderen te lang gingen wachten. Zou de mol erop rekenen dat het lot 😉 een handje helpt? Misschien wel: Eline gaf heel snel de fietstocht op en had daardoor geen invloed meer op het verdere verloop.
Dan zijn er nog Jeffrey en Channy die erg hun best deden voor de raadsels, maar bij het zoeken naar Joke en Steve niet bepaald uitblonken. Jeffrey kon wel handig laten uitschijnen dat hij hard liep, maar die pijl...

Frolva28 mar 2018, 10:58

2204
chicawah schreef:Joke en Steve, ook allebei universitair, liggen in de duurste kist. De kans is groot dat zij zich door al hun raadsels worstelen en dus de telefoon vinden.
Dat iemand met een universitair diploma meer kans heeft om de raadsels op te lossen, daar zou ik niet zo zeker van zijn.
Uit de moeilijkste kist ontsnapten Jeffery en Channy, en die hebben - voor zover ik weet - geen universitair diploma.

Ik vermoed wel dat de kandidaten tijdens de selectie bepaalde proeven moeten maken, en zo kan worden ingeschat wie de raadsels wel/niet zou kunnen oplossen. En dat is informatie waarover de mol beschikte toen de plaatsen werden bepaald.

Maar hier kunnen we ook weer alle kanten mee uit ... 😃

mollig1828 mar 2018, 10:59

229  Bert
over die pijl...
Die stond toch naar de andere richting?

Zou volgens mij perfect kunnen dat die daar wel gezet is door de programmamakers maar om productionele redenen.
om de weg naar de begraafplaats te vinden om de kandidaten te brengen

chicawah.janssen28 mar 2018, 11:00

8153
Frolva schreef:Dat iemand met een universitair diploma meer kans heeft om de raadsels op te lossen, daar zou ik niet zo zeker van zijn.
Uit de moeilijkste kist ontsnapten Jeffery en Channy, en die hebben - voor zover ik weet - geen universitair diploma.

Ik vermoed wel dat de kandidaten tijdens de selectie bepaalde proeven moeten maken, en zo kan worden ingeschat wie de raadsels wel/niet zou kunnen oplossen. En dat is informatie waarover de mol beschikte toen de plaatsen werden bepaald.

Maar hier kunnen we ook weer alle kanten mee uit ... 😃
Da's waar. Ik verloor ook even uit het oog dat het voor Jeffrey en Channy eigenlijk moeilijker was dan voor Joke en Steve.

chicawah.janssen28 mar 2018, 11:01

8153
mollig18 schreef:over die pijl...
Die stond toch naar de andere richting?

Zou volgens mij perfect kunnen dat die daar wel gezet is door de programmamakers maar om productionele redenen.
om de weg naar de begraafplaats te vinden om de kandidaten te brengen
Stond die pijl in de andere richting :?:

mollig1828 mar 2018, 11:06

229  Bert
ik dacht van wel

Frolva28 mar 2018, 11:20

2204
Geen idee of de pijl in de juiste richting stond (om de twee afgelegen graven te vinden).
jari.bourgois schreef:Afbeelding

ex-molinator28 mar 2018, 11:35

3483  Uma
Frolva schreef:Dat iemand met een universitair diploma meer kans heeft om de raadsels op te lossen, daar zou ik niet zo zeker van zijn.
Het is wel zo dat een universitaire opleiding (zeker in de exacte wetenschappen maar ook in talen en rechten bvb) een redelijk analytisch vermogen vereist en eens de data er is hebben ze wel een stapje voor. Maar dat analytisch vermogen kan o zo makkelijk onbruikbaar worden onder stress. De analyticus zal misschien wel de verbanden kunnen leggen eens de waarnemingen geleverd worden en foute redeneringen van geldige onderscheiden maar voor mij lijkt diegene die kalm blijft en het waarnemings- en analytisch vermogen in afleidende omstandigheden niet laat overspoelen door allerlei nieuwe prikkels het meest kans te hebben om die raadsels op te lossen.

De code "pluim" had ik bijna onmiddellijk gevonden, maar dat is dankzij ervaring met dergelijke puzzels, en vanuit mijn luie zetel. Begraven in een kist zou het misschien een heel ander verhaal zijn.

Frolva28 mar 2018, 11:45

2204
ex-molinator schreef:De code "pluim" had ik bijna onmiddellijk gevonden, maar dat is dankzij ervaring met dergelijke puzzels
Dat is eigenlijk mijn punt, dat ervaring meer doorweegt dan het behaalde diploma.

Of om het met de woorden van Kelly te zeggen: "Ik heb nog escape rooms gedaan, dus ..." (en dat wist de mol vast).
Ze is er vet mee. :mrgreen:

Jansen28 mar 2018, 11:49

3423  Yens
Ik vond het vinden van het woord "pluim" echt simpel. Als je een code moet vinden, denk ik dat veel mensen om te beginnen de beginletters van een zin nemen. Ik vind dan dat mensen als Katrien en Pascale - die beiden ook een hoger diploma hebben - zoiets zeker zouden moeten vinden. Stress kan een rol spelen maar buiten het feit dat Katrien zei dat ze claustrofobie had, heb ik daar later niet veel meer van gemerkt, ook al maak ik misschien een verkeerde voorstelling van claustrofobische mensen. Mij lijkt het alleszins dat voor iemand met echte claustrofobie, opgesloten zitten in een kist onder de grond, een echte nachtmerrie moet zijn.

chicawah.janssen28 mar 2018, 12:18

8153
Frolva schreef:Geen idee of de pijl in de juiste richting stond (om de twee afgelegen graven te vinden).
Aan de richting waarin Jeffrey kijkt zou je denken van wel. Bovendien lijkt het mij raar dat de crew de weg niet zou vinden zonder pijlen.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 34