Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

chicawah.janssen26 apr 2018, 16:48

 8153
Klaartje schreef:In de praktijk zal het zich wel niet voordoen, omdat de makers de opdracht op voorhand hebben uitgetest en omdat we toch mogen aannemen dat er ergens wel iemand in de kisten van 250, 500, 750 en 1000 euro slim genoeg is om de raadsels op te lossen (of het er nu 1, 2, 3 of 4 waren), zo oliedom zullen die kandidaten wel niet zijn, maar in THEORIE bestond zelfs de mogelijkheid (hoewel klein dus) dat er geen enkel duo in de kisten van 250 tot 1000 euro in was geslaagd om uit de kisten te komen. Dan had de Mol in de kist van 2500 euro daar kunnen doen wat ze wou, het laatste duo had daar dan kunnen liggen tot sint-juttemis.

Ook die theoretische kans bestond (hoewel klein) en dat zou pas een anticlimax geweest zijn voor de makers! Uitgaande van die veronderstelling zou je ook kunnen zeggen dat het toch beter was voor de makers dat de Mol uit zijn graf kwam en dat die dus in één van de minder duurdere graven moest liggen.
Stel je voor! Joke ligt daar maar te wachten op een telefoontje dat nooit komt. En uiteindelijk, als de zon ondergaat, moet Gilles hen allemaal één voor één uitgraven 😂 😂 😂
Gebruikersavatar

jonas.wollants26 apr 2018, 19:55

 12
Ik had wel verwacht dat ik mij met zo’n topic-titel in de vuurlinie zou zetten van iedereen die niet in de Joke-tunnel zit. 😃 Er zijn er hier die de hele theorie totaal opgeblazen verklaren. Sta me toch toe hier een beetje vraagtekens hierbij te stellen.

Ik ga me beperken tot de kern van de theorie: het feit dat de makers al dan niet het risico hebben gelopen dat de climax van de eerste opdracht zou mislukken.

Ik heb gezegd dat dat mijn enige veronderstelling is in die theorie. Ik lees in dat artikel in de humo dat ze bij die proef met een ploeg van 70 mensen alles staan te coördineren, ze hebben maanden voorbereiding gedaan, hebben de proef op voorhand uitgetest met ondergrondse graven enz.

Is het dan zo verkeerd van mij om ervan uit te gaan dat de makers de proef wel zó zouden opstellen dat ze zéker waren dat ook de climax van de proef zou bereikt worden?
Enkel met Joke als mol op die positie wisten ze 100% zeker dat dit het geval zou zijn.

Zeg ik daarmee dat de regie altijd alle opdrachten voor 100% in de hand heeft en dat ze nooit moeten improviseren, nee, natuurlijk niet, maar als ze meer controle kunnen inbouwen zullen ze het toch wel doen.

Cedric noemt een paar keer de bewuste Rabid-Joke-proef. Joke kreeg haar positie als voortvluchtige omdat ze de rotsafdaling gewonnen had (zoals gezegd kan ze daarvoor getraind hebben waardoor de regie al vrij zeker was dat joke zou kunnen winnen) Joke dat in die proef in de beste positie om deze proef te sturen uiteraard. Het was niet Joke haar schuld dat ze werd afgeschoten door een idiote redenering van anderen, haar bedoeling was wel om te onderhandelen over die pasvragen.
Ik kan vanuit dat oogpunt ook begrijpen dat Joke zo gefrustreerd reageerde op de andere kandidaten. Er lag een hele druk op haar schouders om de proef volgens een plan dat waarschijnlijk maanden op voorhand is uitgedacht uit te voeren.

De programmamakers zeggen inderdaad in humo dat deze proef niet is gelopen zoals ze voorzien was. Uiteraard kan je in dit soort programma nooit de volledige controle hebben, maar je wil toch op zoveel mogelijk punten zekerheden inbouwen dat ze zou slagen.
In het geval van deze proef was er nu ook niet zo’n speciale wending zoals bij die eerste proef, dat die 2 kisten op een andere locatie lagen, ze was gewoon korter dan voorzien. Het is toch ook niet te vergelijken met de openingsscène/opdracht van het nieuwe seizoen van de mol? Bovendien zat die proef toch al in een redelijk gevorderde fase en er ging toch al niets al te spectaculairs meer gebeuren.

Jullie zeggen met het bovenstaande: “het is bewezen dat voor de regie niet alles volgens het boekje moet lopen”, dus dan zeggen jullie eigenlijk “ze hebben inderdaad het risico genomen dat joke de opdrachten niet zou kunnen oplossen en dat dus die eerste opdracht een anti-climax zou krijgen”

Ik denk dus dat jullie de programma-makers onderschatten en dat ze dus zeker voor die eerste proef wel de zekerheid hadden ingebouwd en dat risico niet hebben gelopen.
Ik ben me er zeker van bewust dat ik jullie waarschijnlijk niet uit jullie andere tunnels gehaald heb maar als jullie er niets op tegen hebben blijf ik nog wat in mijn Joke-tunnel zitten, de toekomst zal moeten uitwijzen wie gelijk had 😉
Gebruikersavatar

Klaartje26 apr 2018, 20:40

 2245  Uma
Misschien moet je de titel van je topic inkorten tot 'Joke is de mol' en de rest van de topictitel schrappen, want je hebt alles wat je zei al in het opdrachtengedeelte van dit forum onder Afl. 1 Opdracht 1 'Levend begraven' al eens gezegd.

Als je het topic 'Levend begraven' eens had herlezen, dat had je de meeste meningen over je theorie die je hier nu vandaag in het topic, dat je speciaal zelf hebt aangemaakt, al gekend. Diezelfde meningen zijn geformuleerd na uitzending 1, op een moment dus dat vrijwel nog niemand in een zogenaamde tunnel zat. De "kritiek" op jouw theorie is dus niet ingegeven door tunnelvisie.

Ik zou het eigenlijk een blaam vinden voor de makers indien klopt wat jij beweert. Want ik heb het al eerder gezegd (ook in datzelfde topic Levend begraven): het kan toch niet dat je met zogenaamd logisch nadenken over hoe die proef in elkaar zou moeten steken en wat de rol en positie van de mol hierin zou moeten zijn, dat je als kijker op basis van wat ze je tonen in staat zou kunnen zijn om 8 van de 10 kandidaten als mol uit te sluiten en dat na 1 aflevering. Kom nou! Als jouw theorie zou kloppen, zouden velen van de kerngroep van de makers van de Mol al een attack hebben gekregen als ze dit hadden gelezen en dan zouden ze dat interview in Humo van laatsleden niet meer hebben kunnen geven! 🙂 Bovendien zouden alle mollenvangers in shock moeten zijn indien dit klopt! 😲

Maar als jouw theorie klopt, moet jij maar eens dringend solliciteren naar een plekje bij het Molteam van Woestijnvis, want ze kunnen jou daar goed gebruiken, zodat in de volgende reeks van de Mol het de kijker niet meer zo gemakkelijk wordt gemaakt om na één aflevering bijna al iedereen te kunnen uitsluiten als potentiële mol. Kwestie van die fouten in de toekomst niet meer te maken.
Gebruikersavatar

Frolva26 apr 2018, 20:52

 2204
jonas.wollants schreef:Ik had wel verwacht dat ik mij met zo’n topic-titel in de vuurlinie zou zetten van iedereen die niet in de Joke-tunnel zit. 😃 Er zijn er hier die de hele theorie totaal opgeblazen verklaren. Sta me toch toe hier een beetje vraagtekens hierbij te stellen.
De titel is inderdaad nogal aanmatigend, maar deed mij vooral aan vorig jaar denken. Toen had ook al iemand onmiddellijk door dat Davey de mol was. :mrgreen:
(viewtopic.php?f=29&t=1960)

Zoals reeds gezegd geloof ik ook dat de proef tot het einde moest worden uitgevoerd en dat was voor mij één van de redenen om Steve te verdenken.

Dus ik begrijp niet goed waarom je schrijft:
jonas.wollants schreef:Enkel met Joke als mol op die positie wisten ze 100% zeker dat dit het geval zou zijn.
Met Steve kon dat toch ook?

En zoals Klaartje terecht opmerkte, theoretisch kon het ook dat er niemand uit een kist kon geraken, als Joke de mol is. 😉


Bovendien konden de makers perfect volgen wat er in welke kist gebeurde.
Stel dat Joke en Steve er Katrien-en-Pascale-gewijs niets van bakte dan zouden ze ervoor kunnen kiezen om na (ik zeg maar iets) een kwartier een tip te geven voor het eerste raadsel, en een kwartier later een tip voor het tweede raadsel.

Maar nogmaals, de raadsels waren volgens mij van die aard dat vooraf goed kon worden ingeschat dat Joke en Steve er drie zouden kunnen oplossen.

En niet alle proeven zullen helemaal verlopen zoals gehoopt (zoals blijkbaar de Rabid Joke proef - wel vreemd vind ik dat daarover nu al informatie gelost wordt), maar een proef die onmiddellijk mislukt of helemaal niet van de grond komt heb ik nog niet gezien (cfr. dierenproef van vorig jaar; indien niemand iets had kunnen oplossen, zou het ook maar saaie TV geweest zijn).

Binnenkort weten we of je ongelijk hebt (als Joke niet de mol blijkt te zijn; als ze wel de mol is wil dat nog niet zeggen dat je gelijk had :mrgreen: ).
Gebruikersavatar

jonas.wollants26 apr 2018, 21:16

 12
Frolva schreef: Zoals reeds gezegd geloof ik ook dat de proef tot het einde moest worden uitgevoerd en dat was voor mij één van de redenen om Steve te verdenken.
Met Steve kon dat toch ook?
En zoals Klaartje terecht opmerkte, theoretisch kon het ook dat er niemand uit een kist kon geraken, als Joke de mol is. 😉
Maar nogmaals, de raadsels waren volgens mij van die aard dat vooraf goed kon worden ingeschat dat Joke en Steve er drie zouden kunnen oplossen.
Inderdaad, steve was daar ook mogelijk verdacht, je ziet dat ook in mijn originele post, maar aangezien steve ondertussen is afgevallen is het toch duidelijk dat het steve niet was hé, dus blijft in die theorie enkel Joke over.
Klaartje zegt inderdaad dat er theoretisch niemand uit de kist kon geraken, maar daar konden de makers toch wel vanuit gaan hé, dat is nu net wat ik bedoel: ze kunnen wel op voorhand testen dat met een gemiddeld publiek van 4 teams er altijd wel een statistisch vrij zekere kans is dat er altijd wel één van die teams uit geraakt. Dat je op voorhand zou moeten voorspellen dat één specifiek team zéker 3 raadsels gaat kunnen oplossen is toch andere koek. Kijk maar naar Pascal en Katrien, die slaagden er zelfs niet in om één raadsel op te lossen.
Gebruikersavatar

Frolva26 apr 2018, 22:22

 2204
jonas.wollants schreef:Inderdaad, steve was daar ook mogelijk verdacht, je ziet dat ook in mijn originele post, maar aangezien steve ondertussen is afgevallen is het toch duidelijk dat het steve niet was hé, dus blijft in die theorie enkel Joke over.
Misleidende titel, in dat geval. 😉
jonas.wollants schreef:Klaartje zegt inderdaad dat er theoretisch niemand uit de kist kon geraken, maar daar konden de makers toch wel vanuit gaan hé, dat is nu net wat ik bedoel: ze kunnen wel op voorhand testen dat met een gemiddeld publiek van 4 teams er altijd wel een statistisch vrij zekere kans is dat er altijd wel één van die teams uit geraakt. Dat je op voorhand zou moeten voorspellen dat één specifiek team zéker 3 raadsels gaat kunnen oplossen is toch andere koek. Kijk maar naar Pascal en Katrien, die slaagden er zelfs niet in om één raadsel op te lossen.
Vergeet niet dat alvorens een kandidaat wordt geselecteerd die al heel wat proeven heeft moeten ondergaan en de makers de kandidaten dus goed kunnen inschatten. Dat Joke en Steve op eigen kracht de drie raadsels zouden kunnen oplossen kon dus mogelijk wél met grote zekerheid worden voorspeld.
Gebruikersavatar

Jay-Lo26 apr 2018, 22:32

 1690  Sven
Ik bekijk dat zo: als de mol, hier Joke dus, zichzelf in de laatste kist legt, kan ze alleen het geld effectief uit de pot houden door er voor te zorgen dat de raadsels niet worden opgelost. Dat is een gok, want ook afhankelijk van je buur, hier Steve.
Stel dat Pascale en Katrien wel hun ( dezelfde trouwens ) 3 raadsels hadden opgelost binnen een redelijke tijd, had Joke er niks meer aan kunnen doen om de opdracht te doen mislukken. Misschien de telefoon niet opnemen, maar dan was ze al verraden nog voor ze het licht gezien had.
Voor mij is ze net daarom niet de mol.
Bij de domino's stopt ze zelfs het vallende rijtje van Kelly, zou de mol dat doen?
Er wordt geroepen dat Joke wel moet geoefend hebben om zo snel naar beneden te geraken aan dat touw. Dat zou kunnen natuurlijk, naar je ziet aan alles dat zij een geoefend sportster is, zo vreemd vind ik dat niet.
Maar er is geen argument waarom je niet zou mogen geloven dat Joke de mol is, en er je eigen theorie op na houdt.

Trouwens, we zitten hier samen om de mol te vinden, en naar mijn mening heeft iedereen het recht om zijn/haar verdenkingen te noteren.
Gebruikersavatar

Cedric26 apr 2018, 23:00

 2834  Uma
Ik ben al blij dat Jonas hier nog reageerde eigenlijk.. Niet de eerste keer dat ik met dergelijk lange post online op een forum reageer op iemand en ooit is iemand effectief daardoor weggebleven omdat hij/zij dacht dat ik hem buitenpestte.. Dat is sowieso nooit de bedoeling, dus again: no hard feelings. Zo te zien denkt Jonas er ook zo over, dus goed, blij daarmee.

Dit gezegd zijnde sluit ik me aan bij wat anderen hier al zeiden eigenlijk. Mooie posts van Klaartje, Frolva en Jay-Lo, wat mij betreft 🙂

Sowieso heeft Jonas wel een punt dat de makers altijd hopen op een resultaat waarin elke proef zo dicht mogelijk benadert wat ze zelf voor ogen hebben qua "spectaculariteit" of "mindfuck-gehalte". Dat wel. Maar dat ze tijdens proeven zouden gaan bijsturen, daar heb ik meer moeite mee. Ze hopen op het beste, maar als het niet zo is, so be it. Zoals Rabid Joke dus bewees.

Nu goed, iedereen heeft recht op een tunnelvisie en ik hou niemand tegen om Joke te verdenken, dus blijf gerust met argumenten afkomen, Jonas, ik sta klaar met tegenargumenten :mrgreen:
Gebruikersavatar

chicawah.janssen26 apr 2018, 23:07

 8153
Cedric schreef:"spectaculariteit"
:roll:
😂 😂 😂
Bij Rabid Joke kregen ze helaasheid ipv spectaculariteit :mrgreen:
Gebruikersavatar

Mateo26 apr 2018, 23:09

 870
Helasisme en spectacularisatie daarentegen kunnen heel goed naast elkaar bestaan.
Gebruikersavatar

Taupe07727 apr 2018, 10:16

 767  Yens
Cedric schreef:Ik ben al blij dat Jonas hier nog reageerde eigenlijk.. Niet de eerste keer dat ik met dergelijk lange post online op een forum reageer op iemand en ooit is iemand effectief daardoor weggebleven omdat hij/zij dacht dat ik hem buitenpestte.. Dat is sowieso nooit de bedoeling, dus again: no hard feelings. Zo te zien denkt Jonas er ook zo over, dus goed, blij daarmee.
.
Mooie post van Jonas die grotendeels zegt wat ik onmiddellijk dacht tijdens aflevering 1 en wat ik erna op het forum gedeeld heb. Mooie reactie van Cedric die verschillende punten "afschiet".
Maar ik blijf met de telefoon zitten ... als Joke en Steve de telefoon niet vinden dan is de opdracht toch over? Met nog 10 minuten te gaan... Dat zou toch "zonde" zijn en dan zien we ook als kijker niet dat ze niet in die kisten zitten maar in andere...
Als tegenargument kan je wel zeggen dat 10 minuten gevaarlijk is en voldoende tijd is om hun toch nog te vinden en de mol dus iemand moet zijn met een schop die ervoor zorgt dat ze net te laat worden gevonden voor goede TV ...
Is helaas niet duidelijk wie van de overgebleven kandidaten daar dan tijd verliest.

Ik zie uit naar de uitleg in de laatste aflevering op welke manier de mol gesaboteerd heeft!
Gebruikersavatar

Klaartje27 apr 2018, 11:02

 2245  Uma
Taupe077 schreef:Mooie post van Jonas die grotendeels zegt wat ik onmiddellijk dacht tijdens aflevering 1 en wat ik erna op het forum gedeeld heb. Mooie reactie van Cedric die verschillende punten "afschiet".
Maar ik blijf met de telefoon zitten ... als Joke en Steve de telefoon niet vinden dan is de opdracht toch over? Met nog 10 minuten te gaan... Dat zou toch "zonde" zijn en dan zien we ook als kijker niet dat ze niet in die kisten zitten maar in andere...
Als tegenargument kan je wel zeggen dat 10 minuten gevaarlijk is en voldoende tijd is om hun toch nog te vinden en de mol dus iemand moet zijn met een schop die ervoor zorgt dat ze net te laat worden gevonden voor goede TV ...
Is helaas niet duidelijk wie van de overgebleven kandidaten daar dan tijd verliest.

Ik zie uit naar de uitleg in de laatste aflevering op welke manier de mol gesaboteerd heeft!
Het had toch even goed fantastische tv geweest als Lloyd en co belden en Joke hoort die telefoon overgaan in dat doosje, dat ze moesten open krijgen met de code 14679? Ze hoort die gsm overgaan, maar oh, paniek, ze kan er niet bij? Wat te doen dan? Doosje openwrikken? In volledige "paniek" naar Steve roepen "ik hoor een telefoon, maar die zit in dat doosje, verdorie!" De makers hebben een kans gemist daardoor om Joke "total loss" te laten gaan. Ik zie Joke in al haar fanatisme goed in staat om dat doosje op een of andere manier toch open te wrikken om die gsm te pakken. Als je een telefoon hoort overgaan en je beseft dat die in dat doosje zit, dan doe je er toch alles aan om erbij te komen? Ik zou dat in elk geval doen, of...

Nog betere tv was geweest dat Lloyd inderdaad belde en Joke die gsm hoort overgaan en vervolgens in paniek als een gek alle mogelijke combinaties die nog overbleven (heel veel zullen het niet geweest zijn, want ze waren van een aantal cijfers (doden/levenden) zeker), uit te proberen om alsnog die gsm te kunnen pakken. Ze had zelfs daarna zelf kunnen terugbellen, want blijkbaar had die gsm nummerherkenning of gaf de gsm aan dat ze een oproep gemist had.

Ach, er zijn al zoveel kansen op hilarische en spannende tv verloren gegaan, als je even een aantal mogelijke scenario's overdenkt. Pascale en Katrien in de tequilaproef of bij het verwisselen van de band van de safetycar. Lloyd vs Joke in de Lucha del Topo. Gebruik even je fantasie en kijk wat voor hilarische tv ze hebben gemist! En je moet toch toegeven: qua "goede tv" was de Lucho del Topo en de opdracht met de koffertjes aan de gate toch zeker even sterk en voor mij zelfs sterker dan de eerste opdracht.

Qua onthullingen in de reveal-aflevering op het einde zou het dus wel eens kunnen "tegenvallen" wat de Mol hier (eventueel) gesaboteerd heeft. Twee jaar geleden, met Mol Gilles, dachten we ook dat Gilles in de openingsproef op de zoutvlakte gefoefeld had met dat meetlint om de afstand te meten, maar wat bleek? Hij had enkel zijn eigen onderdeel van de opdracht (op commando wenen) laten mislukken. En vorig jaar, met Mol Eline, heeft de Mol zo goed als niet gesaboteerd in de openingsproef op de luchthaven, zo bleek toch uit de reveal-aflevering.
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 34