Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

ex-molinator26 mar 2018, 10:13

 3483  Uma
annelies-a.-a..vanbelle schreef:Waarom hebben jullie het hier over basketballen eigenlijk, moet dat niet bij de andere opdracht komen?
Dat komt door ex-molinator @ Afl 1 - Opdracht 2: Tocht met de mariachiband. Een on-topic reactie die tot meer geleid heeft, in dit geval tot iets teveel meer. Het is onvermijdelijk op een forum (er zijn een paar andere andere topics waarin hetzelfde voorkomt) maar wel goed dat je het opmerkt zodat het in toom gehouden kan worden.
Gebruikersavatar

gilles.claeys26 mar 2018, 10:28

 28  Philippe
Wat vertelden ze nu weer over Lot toen dit gevonden werd in de Bijbel? In Genesis 19:26 verandert de vrouw van Lot in een zoutpilaar, misschien volgt er nog ergens een verwijzing naar zout? Of naar de uitdrukking 'er als een zoutpilaar bijstaan'?
Gebruikersavatar

Klaartje26 mar 2018, 10:34

 2245  Uma
joachim.morrens schreef:Er zijn verschillende redeneringen mogelijk maar als de mol zelf die opstelling heeft bepaalt dan zou ik mijzelf in 750 of 1000 euro leggen. Ik zou me niet in 2500 leggen want dan heb ik heel weinig in de hand.
1000 euro en falen zou verliesoptimaliserend zijn, 750 is net daaronder...
In 1000 euro hadden we Channy en Jeffrey maar Channy probeerde echt wel eruit te raken. Jeffrey nadien geld opgebracht bij de basket.
750 euro was Katrien en Pascale... Zijn dan ook mijn hoofdverdachten momenteel.

Ik zou ook de slimmeriken (dokter en dierenarts) in het hoogste bedrag leggen om ze zo buitenspel te zetten. Zij hadden immers vrij weinig in eigen handen....

Je kan ook omgekeerd denken en zeggen dat je jezelf in het laagste bedrag zou leggen zodat je er snel uit bent ... zodat je dan de rest nog kan saboteren. Maar op basis van hoe de mollen in het verleden redeneerden met geld ga ik toch voor de redenering dat de mol in 750 of 1000 moet gelegen hebben ....
Ik vind dit een goede redenering. Als ik de Mol was, zou ik mezelf ook niet leggen in de laatste twee kisten, die daar ergens anders liggen begraven. Als Mol weet je dat het dan zowat zuiver aan de rest van de groep is of die 2500 euro worden binnengehaald of niet, zelf kan je dan weinig actief mollen, enkel een beetje als je de gsm zou hebben (die was in Jokes kist).

Ik zou als Mol ook gewoon de op papier twee intelligentste mensen, de arts en de dierenarts, in de duurste kisten leggen en het aan de op papier "mindere goden" overlaten om hen te vinden.

Bijna geen moeite doen om uit je kist te geraken, zoals Katrien en Pascale, is ook een vorm van mollen: het bedrag gaat sowieso verloren en het bemoeilijkt het vinden van het gsm-nummer. Ook vond ik Bahador redelijk passief, gedurende heel deze proef eigenlijk. Uit je kist komen maar dan lopen kijken hoe de rest het in de soep laat draaien, ook lekker als Mol.
Gebruikersavatar

annelies-a.-a..vanbelle26 mar 2018, 10:45

 263
Hier nog eens voor de duidelijkheid, een bijbelvertaling van de werkelijke Genesis 19:26, en dan wat wij te zien krijgen bij Jeffrey:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar

chicawah.janssen26 mar 2018, 11:00

 8153
Om het forum overzichtelijk te houden, kijk je best voor je iets plaatst of het niet al geplaatst werd door iemand anders...
Gebruikersavatar

Jansen26 mar 2018, 11:41

 3423  Yens
chicawah schreef:...Ofwel zijn Katrien of Pascale de mol (vergeten we ook niet dat je in de trailer de foto van Katrien ziet op het moment dat gezegd wordt "ik ben het verraad"), maar door niet uit hun kist te geraken, konden ze alleen verhinderen dat hun eigen geld in de pot kwam, maar het spel niet verder beïnvloeden. Mol Katrien of mol Pascale zou natuurlijk wel geweten hebben dat Steve en Joke ergens anders begraven lagen. Maar is het niet riskant erop te rekenen dat de rest hen niet of te laat zou vinden?...
Het kan misschien zijn dat de Mol heeft gedacht dat ze eerst veel tijd zouden verliezen om hen (Katrien & Pascale) te bevrijden en dat er daardoor te weinig tijd zou overblijven om Steve en Joke te bevrijden. Ze heeft er waarschijnlijk geen rekening mee gehouden dat ze hun 750 € zo snel zouden opofferen.

Niet zeker natuurlijk maar zou misschien toch kunnen.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen26 mar 2018, 11:46

 8153
eveline.vanhemel schreef:Het kan misschien zijn dat de Mol heeft gedacht dat ze eerst veel tijd zouden verliezen om hen (Katrien & Pascale) te bevrijden en dat er daardoor te weinig tijd zou overblijven om Steve en Joke te bevrijden. Ze heeft er waarschijnlijk geen rekening mee gehouden dat ze hun 750 € zo snel zouden opofferen.

Niet zeker natuurlijk maar zou misschien toch kunnen.
Was het niet zo dat alleen Steve en Joke de hulp van de anderen (communicatie via telefoon) nodig hadden om bevrijd te worden? Volgens mij moesten Pascale en Katrien op eigen kracht uit hun kist geraken.
Gebruikersavatar

Jansen26 mar 2018, 11:54

 3423  Yens
chicawah schreef:Was het niet zo dat alleen Steve en Joke de hulp van de anderen (communicatie via telefoon) nodig hadden om bevrijd te worden? Volgens mij moesten Pascale en Katrien op eigen kracht uit hun kist geraken.
Ja klopt, ik verwoord het verkeerd 🙂.
Ik bedoel eigenlijk dat De Mol waarschijnlijk gedacht heeft dat ze langer zouden wachten tot zij (Katrien en Pascale) zich bevrijd hadden om zo het telefoonnummer te vervolledigen.
Gebruikersavatar

mollig1826 mar 2018, 12:05

 229  Bert
als mol zou ik mij altijd in kist 1 of kist 2 leggen, bij voorkeur kist 1.

Redenen:
- ik wil niet lang opgesloten zitten in zo een kist
- ik wil leidende rol in spel (bv telefoon nemen, kaart nemen, schop nemen)
- ik verdien maar 250 of 500 euro maar kan door enerzijds de zoektocht te manipuleren en anderzijds door niet te wachten op andere kisten veel geld doen verliezen

Wat ik als mol zeker niet zou doen:
-in een van de laatste kisten zitten ( dan heb ik veel minder invloed op het spel en moet ik vooral ook langer dan een uur in een kist onder de grond zitten wat toch niet echt aangenaam lijkt)

andere bedenkingen:
-de laatste kisten doen eigenlijk alles goed om de opdracht te doen slagen. Het moment dat ze gebeld worden, zijn alle raadsels opgelost. Moest de mol Joke of Steve zijn, zijn ze hier een heel slechte mol geweest
- die twee kisten die niet open geraken; stel dat ik deel uit maak van de productie, dan zou ik het moment dat er beslist wordt dat die twee kisten worden opgegeven(en de mol in 1 van deze kisten zou zitten), communiceren met mijn mol in de kist dat hij/zij eruit mag komen om alsnog invloed uit te oefenen op het spel gezien het geld toch weg is.
-persoon die gsm heeft, heeft sleutelrol. Die weet ook allicht door het uur op de gsm wanneer het uur verstreken is en de laatste kisten effectief mogen gevonden worden.

Puur op deze eerste opdracht, is voor mij Lloyd denk ik hoofdverdachte.
Gebruikersavatar

janeen.janssens26 mar 2018, 12:52

 30  Bert
Ik sluit me aan bij Waarnemer's redenering.
Als mol heb je weinig controle over wat kandidaten in hun individuele kisten doen.
Beste mol strategie is dus tijd verliezen op een onverdachte manier.

Lloyd dringt aan om de 750 Euro te laten vallen en hen nog 10 minuten te geven.

Lloyd vraagt naar code om ijzeren kist te openen, onverdacht want "waarschijnlijk schop om jullie uit te graven". Alle kandidaten zijn uit de kist geraakt zonder schop.... zie gemak waarmee Lloyd Kelly's graf opent. Waarom zou het bij de 2500 kandidaten anders zijn?
Kist openen is dus geregisseerd tijdverlies. Op dat ogenblik hebben ze nog 10 minuten... met de valse graven, - twist zeker gekend door de mol - en de daaropvolgende zoektocht 500 m verderop is de mislukking 90 % verzekerd.... Lloyd heeft dus 750 + 2500 Euro uit de pot gehouden.

De productie weet waarschijnlijk uit de in-take gesprekken ook dat Kelly ervaring heeft met escape rooms. Door met haar te partneren rekent hij erop dat hij snel uit de kist raakt zonder zelf te veel initiatief te moeten nemen en toch als eerste op het terrein te raken om leiding te nemen.

Maar dit is slechts een eerste rationele insteek.... de shots met de pijl en het dubbele telefoontje lijken wat te veel verdachtmaking van de productie in Lloyd's richting...
Gebruikersavatar

billie.holiday26 mar 2018, 13:05

 462  Bert
annelies-a.-a..vanbelle schreef:Hier nog eens voor de duidelijkheid, een bijbelvertaling van de werkelijke Genesis 19:26, en dan wat wij te zien krijgen bij Jeffrey:

Afbeelding

Afbeelding
dit intrigeert mij wel , waarom zouden ze de tekst hebben aangepast. Waarom die 26 en Lot. Verwijst die 26 naar het liedje van de mol. Of verwijst het naar een leeftijd van de kandidaat. Origineel staat lot op vers 23.
Gebruikersavatar

ex-molinator26 mar 2018, 13:12

 3483  Uma
billie.holiday schreef:dit intrigeert mij wel , waarom zouden ze de tekst hebben aangepast.
Quotes uit de Bijbel zijn altijd een heikel punt. Er zijn talloze uitgaven die her en der verschillend zijn. Los daarvan zijn er verschillende 'meer toegankelijke' versies waarin nogal cryptische formuleringen in 'verstaanbaar' NL geredigeerd zijn.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 34