Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

marc.roose04 mei 2018, 13:57

 193  Sven
Waarom Katrien en Pascale niet uit het graf komen ...

- van Katrien en Pascale zien we geen grafrede ,dus kan het zijn dat de eerste letters van hun tekst niet het woord PLUIM vormen. Maar....
- met de schijven op het hangslot van Katrien kan je het woord PLUIM niet vormen
Afbeelding
dit is het hangslot op de foto van Katrien (in de kist van Pascale)

Afbeelding
dit is zo'n hangslot (te koop online)

Het hangslot van Katrien heeft 5 dezelfde schijven
op schijf 1 zie je D J P U
op schijf 2 zie je A M H Z
op de foto van het hangslot te koop online zie je dat na de letter U de letter A komt,en na de letter Z de letter D komt. (dus we kennen alle letters)
dus de beschikbare letters per schijf zijn D J P U A M H Z
en daarmee kun je het woord PLUIM niet vormen
Gebruikersavatar

Jansen04 mei 2018, 14:21

 3423  Yens
marc.roose schreef:Waarom Katrien en Pascale niet uit het graf komen ...

- van Katrien en Pascale zien we geen grafrede ,dus kan het zijn dat de eerste letters van hun tekst niet het woord PLUIM vormen. Maar....
- met de schijven op het hangslot van Katrien kan je het woord PLUIM niet vormen
Afbeelding
dit is het hangslot op de foto van Katrien (in de kist van Pascale)

Afbeelding
dit is zo'n hangslot (te koop online)

Het hangslot van Katrien heeft 5 dezelfde schijven
op schijf 1 zie je D J P U
op schijf 2 zie je A M H Z
op de foto van het hangslot te koop online zie je dat na de letter U de letter A komt,en na de letter Z de letter D komt. (dus we kennen alle letters)
dus de beschikbare letters per schijf zijn D J P U A M H Z
en daarmee kun je het woord PLUIM niet vormen
💡 💡 💡 Geweldige vondst Marc... en dat gecombineerd met het feit dat ze de pancarte van de dames niet tonen, toch wel een aanwijzing dat ze niet veronderstelt waren om te ontsnappen? 😲
Toch weer een aanwijzing richting Pascale die steekhoudt vind ik 😃 .
Gebruikersavatar

Frolva04 mei 2018, 14:39

 2204
marc.roose schreef:Het hangslot van Katrien heeft 5 dezelfde schijven
op schijf 1 zie je D J P U
op schijf 2 zie je A M H Z
op de foto van het hangslot te koop online zie je dat na de letter U de letter A komt,en na de letter Z de letter D komt. (dus we kennen alle letters)
dus de beschikbare letters per schijf zijn D J P U A M H Z
en daarmee kun je het woord PLUIM niet vormen
Maar nu combineer je het 'online'-hangslot met het 'kist'-hangslot.

Als de hangsloten identiek zijn heb je toch ook nog de 'K' en de 'R' (te zien op het 'online'-hangslot)?

Om eerlijk te zijn geloof ik er niet in, te meer daar dit onmogelijk een sabotage van de mol kan zijn. 😉
Gebruikersavatar

marc.roose04 mei 2018, 14:58

 193  Sven
Frolva schreef:Maar nu combineer je het 'online'-hangslot met het 'kist'-hangslot.

Als de hangsloten identiek zijn heb je toch ook nog de 'K' en de 'R' (te zien op het 'online'-hangslot)?

Om eerlijk te zijn geloof ik er niet in, te meer daar dit onmogelijk een sabotage van de mol kan zijn. 😉
er bestaan verschillende schijven voor deze hangsloten
de eerste schijf op het hangslot van online is een andere schijf ,de vier laatste schijven zijn dezelfde als deze gebruikt in het hangslot van Katrien ,en in het hangslot van Katrien zijn het 5 dezelfde schijven
Gebruikersavatar

masterveecee04 mei 2018, 15:12

 3547  Sven
Dan zou de productie de boel saboteren? lijkt mij raar...
Gebruikersavatar

Frolva04 mei 2018, 15:28

 2204
marc.roose schreef:er bestaan verschillende schijven voor deze hangsloten
de eerste schijf op het hangslot van online is een andere schijf ,de vier laatste schijven zijn dezelfde als deze gebruikt in het hangslot van Katrien ,en in het hangslot van Katrien zijn het 5 dezelfde schijven
Maar als er verschillende schijven bestaan, hoe weet je dan zeker dat het bij Katrien 5 dezelfde zijn?
Je ziet toch 'DJPU' op schijven 1, 3 en 4 en 'AMHZ' op schijven 2 en 5. Dat kunnen toch twee verschillende schijven zijn, en dan weet je toch niet welke letters er achteraan staan?

Komt nog bij dat je er vanuit gaat dat er maar 8 letters per schijf zijn.
'k Heb 'hetzelfde' slot ook teruggevonden online ( http://www.tosave.com/nl/p/5-Dial-Digit ... 73925.html ), met als argument dat er meer dan 100.000 combinaties mogelijk zijn. Met 5 schijven met 8 letters kom je volgens mij aan (8 tot de 5de) 32.876 combinaties. Het is met 5 schijven van 10 letters dat je aan 100.000 combinaties komt (10 tot de 5de).

Beetje een gammele theorie, lijkt me. 😉
Gebruikersavatar

Klaartje04 mei 2018, 16:25

 2245  Uma
Frolva schreef:Maar als er verschillende schijven bestaan, hoe weet je dan zeker dat het bij Katrien 5 dezelfde zijn?
Je ziet toch 'DJPU' op schijven 1, 3 en 4 en 'AMHZ' op schijven 2 en 5. Dat kunnen toch twee verschillende schijven zijn, en dan weet je toch niet welke letters er achteraan staan?

Komt nog bij dat je er vanuit gaat dat er maar 8 letters per schijf zijn.
'k Heb 'hetzelfde' slot ook teruggevonden online ( http://www.tosave.com/nl/p/5-Dial-Digit ... 73925.html ), met als argument dat er meer dan 100.000 combinaties mogelijk zijn. Met 5 schijven met 8 letters kom je volgens mij aan (8 tot de 5de) 32.876 combinaties. Het is met 5 schijven van 10 letters dat je aan 100.000 combinaties komt (10 tot de 5de).

Beetje een gammele theorie, lijkt me. 😉
Volgens mij heb je gelijk. Er zijn 10 lettertjes per omwenteling, niet 8. Dat kan je zelfs een beetje op het zicht inschatten, vind ik. Als er 8 lettertjes per omwenteling van 360 graden (een volledig cirkel) zijn, dan is de hoek tussen de vlakken van twee opeenvolgende letters 135° en als er 10 lettertjes per omwenteling van 360 graden zijn, dan is die hoek 144°. Ik vind dat je dat zelfs kan inschatten op basis van het beeld van het slot van Katrien. Per halve cirkelomwenteling heb je 5 lettertjes, met 4 lettertjes geraak je niet aan een halve cirkel.

Een tweede bemerking: Katrien heeft daar waarschijnlijk bijna een heel uur liggen draaien aan dat slotje om maar iets te vinden, zij zal toch ook wel gezien hebben of er een I of en L ergens op dat slotje stonden. Na de opdracht hebben de kandidaten toch met elkaar gesproken en zijn ze te weten gekomen wat de oplossing van het eerste raadsel was. Als Katrien dan verneemt dat de oplossing PLUIM moest zijn, dan gaat zij toch direct reageren: "Ja maar, ik heb een uur aan dat slot zitten draaien, maar een i of een l heb ik niet gezien op mijn slotje." Dat zou voor haar toch onmiddellijk toch kei-verdacht overkomen...
Gebruikersavatar

Klaartje04 mei 2018, 16:38

 2245  Uma
Ben Jones schreef:Ik vind het toch bijzonder opmerkelijk dat Baha Pieter in deze proef 'Peter' noemt. De mol weet wie de kandidaten zijn dus zou toch zo'n fout niet maken (er vanuit gaande dat Baha dit niet met opzet doet maar dat denk ik niet)?

@ 4:10
https://www.vier.be/video/de-mol/de-mol ... levering-1
Hij lijkt inderdaad Peter te zeggen ipv Pieter. Dat is vreemd. De Mol zou inderdaad zo'n fout niet maken.

Mij was het eerlijk gezegd nog nooit opgevallen. Ik had eerder aandacht voor wat hij zei. En dat vond ik een beetje vreemd: je ligt daar onder de grond, toch een beetje in een stress-situatie, want je wil eruit geraken, en je maakt contact met "je buur" en het eerste wat Baha zegt tegen Pieter is vragen "Alles goed met jou?" Wat op een zekere vorm van ontspanning wijst. Ofwel is Bahador gewoon een heel vriendelijke jongen. 🙂

Maar goed, die "verspreking" zit me toch ook niet lekker. Goed opgemerkt in elk geval.
Gebruikersavatar

Frolva04 mei 2018, 16:49

 2204
Ben Jones schreef:Ik vind het toch bijzonder opmerkelijk dat Baha Pieter in deze proef 'Peter' noemt. De mol weet wie de kandidaten zijn dus zou toch zo'n fout niet maken (er vanuit gaande dat Baha dit niet met opzet doet maar dat denk ik niet)?

@ 4:10
https://www.vier.be/video/de-mol/de-mol ... levering-1
Inderdaad knap opgemerkt.

Maar hier kan je - vind ik - ook weer alle kanten mee uit. Als mol is zo'n (per hypothese) ingestudeerde verspreking misschien net slim?

En ik weet trouwens niet of de mol alle kandidaten al bij naam kent. Volgens mij hoeden de makers zich er ook voor om teveel informatie te geven; dat verhoogt enkel de kans op verspreking.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen04 mei 2018, 16:56

 8153
Klaartje schreef:Mij was het eerlijk gezegd nog nooit opgevallen. Ik had eerder aandacht voor wat hij zei. En dat vond ik een beetje vreemd: je ligt daar onder de grond, toch een beetje in een stress-situatie, want je wil eruit geraken, en je maakt contact met "je buur" en het eerste wat Baha zegt tegen Pieter is vragen "Alles goed met jou?" Wat op een zekere vorm van ontspanning wijst. Ofwel is Bahador gewoon een heel vriendelijke jongen. 🙂
Volgens mij gewoon typische Bahahumor 🙂
Gebruikersavatar

Ben Jones04 mei 2018, 17:54

 44
Frolva schreef:Inderdaad knap opgemerkt.

Maar hier kan je - vind ik - ook weer alle kanten mee uit. Als mol is zo'n (per hypothese) ingestudeerde verspreking misschien net slim?
Als Baha de mol zou zijn zouden de makers eerder 'Peter' in cursief zetten zodat het zeker zou opgemerkt worden?
Frolva schreef:En ik weet trouwens niet of de mol alle kandidaten al bij naam kent. Volgens mij hoeden de makers zich er ook voor om teveel informatie te geven; dat verhoogt enkel de kans op verspreking.
Het lijkt me logisch dat de mol de namen van de kandidaten weet om te kunnen mollen in de eerste proef/proeven.
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34