Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

joachim.morrens24 apr 2018, 16:59

 200  Yens
Laatste post over kansrekening 😃

DIe kans dat de eerste 3 met een -y eruit gaan is inderdaad ook ongeveer 0.008 (10 mensen in de populatie, 3 successen, steekproefgrootte = 3 en aantal successen in die steekproef = 3; hypergeometrische verdeling opnieuw). Je bekomt hetzelfde als je 3/10 * 2/9 * 1/8 vermenigvuldigt 🙂

Dusja.... dat klopt 😉 Alles kan toeval zijn.
Gebruikersavatar

Klaartje24 apr 2018, 17:10

 2245  Uma
joachim.morrens schreef:Laatste post over kansrekening 😃

DIe kans dat de eerste 3 met een -y eruit gaan is inderdaad ook ongeveer 0.008 (10 mensen in de populatie, 3 successen, steekproefgrootte = 3 en aantal successen in die steekproef = 3; hypergeometrische verdeling opnieuw). Je bekomt hetzelfde als je 3/10 * 2/9 * 1/8 vermenigvuldigt 🙂

Dusja.... dat klopt 😉 Alles kan toeval zijn.
Dus de kansen zijn even groot.

Dan is de probabiliteit toch niet 0.008 procent, maar 0.8 procent, toch? Max. probabiliteit is 1,000.

Ik kwam op ongeveer 1,2 procent uit, want ik reken 3/9 * 2/8 * 1/7 = 0,0119 = 1,2 %, omdat de Mol (de 10de kandidaat) nooit kan afvallen en diens naam dus ook niet op een y eindigt. Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar

joachim.morrens24 apr 2018, 20:35

 200  Yens
Klaartje schreef:Dus de kansen zijn even groot.

Dan is de probabiliteit toch niet 0.008 procent, maar 0.8 procent, toch? Max. probabiliteit is 1,000.

Ik kwam op ongeveer 1,2 procent uit, want ik reken 3/9 * 2/8 * 1/7 = 0,0119 = 1,2 %, omdat de Mol (de 10de kandidaat) nooit kan afvallen en diens naam dus ook niet op een y eindigt. Of zie ik dat verkeerd?
Volledig juist! 🙂 Had even niet erbij stilgestaan om de mol uit te sluiten 😉
Gebruikersavatar

Mateo24 apr 2018, 21:20

 870
Klaartje schreef:Dus de kansen zijn even groot.

(...) omdat de Mol (de 10de kandidaat) nooit kan afvallen en diens naam dus ook niet op een y eindigt. Of zie ik dat verkeerd?
Toch grappig dat de achternaam van Pieter óók op een 'y' eindigt. :mrgreen:
Gebruikersavatar

Taupe07725 apr 2018, 10:22

 767  Yens
Gisteren die opdracht toch nog eens opnieuw bekeken. Misschien moet ik me ook eens door de 10 pagina's (of wat dan ook) van deze topic worstelen om het klaarder te zien.
Wat mij opgevallen is en wellicht al supra vermeld, zijn drie rode ballen rechts boven in de eerste bak. Baha en Lloyd die eens een foutje maken. Pieter die zich echt wel werpt in het spel. Pascale die zelf op een moment springt om op tijd te zijn ... weinig mollenstreken ... dus toch iets met de ballen in het ballenbad?
Tot gans einde de poging tot homerun van Pieter ... Pascale die verkeerd staat en blijft hopeloos rommelen in de bak terwijl iedereen maar blijft roepen op haar. Is hier meer aan de hand en is hier deeltje weggelaten waarbij de 4 anderen zien dat ze alles probeert om de poging van homerun tegen te gaan?? Zou je je laten pakken als mol voor 300 euro?
Edit/update: Dat laatste was inderdaad ook al vermeld door "Kleintje" op pagina 7.
Veel meer zie ik niet echt want er meer dan waarschijnlijk uitgehaald door regie.
Gebruikersavatar

mollig1825 apr 2018, 14:00

 229  Bert
kansrekening is lang geleden maar kans dat net zij 5 nog overschieten is:
4/9 * 3/8 * 2/7 * 1/6 komt overeen met 0,8% kans
in principe zou je moeten rekening houden met feit dat mol niet kan afvallen
Gezien ze weten dat de mol sowieso 1 van de 5 is en niet kon afvallen zou dat zijn:
4/8*3/7*2/6 *1/5==> 1,4% kans

de mol is geen kansberekening maar ik had bij die proef gewoon altijd al raar gevoel. Alleen al het feit dat Pieter met de allerlaatste bal een homerun loopt, vond ik raar. Ik verdenk Pieter hierdoor niet maar blijkbaar kan het niet zo moeilijk geweest zijn wat meer homeruns gelopen te hebben en zo een pak meer geld te verdienen.

manieren om in deze proef te mollen zijn er met hopen:
-heel de tijd slecht of naast de bal slaan
- de groep overtuigen om niet voor de homeruns te gaan
- rode ballen in ballenbad verstoppen
- altijd te laat beginnen lopen of traag lopen waardoor je volgende honk niet haalt en je uit bent
- overdreven veel tijd verliezen met het doolhof en het zenuwspel...

Ik vind dat we uiteindelijk redelijk weinig te zien krijgen van de proef zelf. Volgens mij komt dit sowieso nog aan bod in aflevering 9
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10