Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

mollig1823 apr 2018, 09:09

 229  Bert
zoals ik al een paar keer opperde... de Baseball leek mij een cruciaal punt waarvan ik al tijdje vermoedde dat de mol hier mogelijks een beetje te opzichtig te werk is gegaan.
Op dat moment waren ze nog met 9 én de 5 baseballers zitten nog steeds in het spel. De kans dat dit toeval is, lijkt mij mathematisch gezien extreem klein 😃 .

Ik vermoed dat dat opzichtige wel de montage niet zal gehaald hebben. Ik ga er van uit dat de 4 overblijvers al sinds dit moment weten wie de mol is
Gebruikersavatar

Taupe07724 apr 2018, 09:36

 767  Yens
mollig18 schreef:zoals ik al een paar keer opperde... de Baseball leek mij een cruciaal punt waarvan ik al tijdje vermoedde dat de mol hier mogelijks een beetje te opzichtig te werk is gegaan.
Op dat moment waren ze nog met 9 én de 5 baseballers zitten nog steeds in het spel. De kans dat dit toeval is, lijkt mij mathematisch gezien extreem klein 😃 .

Ik vermoed dat dat opzichtige wel de montage niet zal gehaald hebben. Ik ga er van uit dat de 4 overblijvers al sinds dit moment weten wie de mol is
Er komt inderdaad niet echt iets duidelijk naar voren op de beelden en de twee aan het bord hebben de "fout" dus niet opgemerkt wellicht want zijn er ook uit.
Dus zouden we dat nog eens echt in detail moeten gaan bekijken maar zoals je zegt, wellicht heeft de montage net dat eruit gehaald. Zou wel zonde zijn voor het concept van de Mol als de mol hier een grote fout heeft gemaakt waardoor hij sinds dan ontdekt is... voor ons als kijker maakt het natuurlijk weinig uit.
Maar dat zou wel kunnen verklaren waarom Joke en Lloyd voor pasvragen kiezen in de Mexican standoff
Gebruikersavatar

Jansen24 apr 2018, 11:32

 3423  Yens
Taupe077 schreef:Er komt inderdaad niet echt iets duidelijk naar voren op de beelden en de twee aan het bord hebben de "fout" dus niet opgemerkt wellicht want zijn er ook uit.
Dus zouden we dat nog eens echt in detail moeten gaan bekijken maar zoals je zegt, wellicht heeft de montage net dat eruit gehaald. Zou wel zonde zijn voor het concept van de Mol als de mol hier een grote fout heeft gemaakt waardoor hij sinds dan ontdekt is... voor ons als kijker maakt het natuurlijk weinig uit.
Maar dat zou wel kunnen verklaren waarom Joke en Lloyd voor pasvragen kiezen in de Mexican standoff
Ik vind dit eigenlijk wel een interessante piste 🙂. Stel dat de mol inderdaad een fout gemaakt heeft tijdens de baseball opdracht. We zijn er nu immers zeker van dat hij of zij daar aanwezig was. Het is daarom verklaarbaar dat de andere vier kandidaten die niet aanwezig waren, dit niet weten en logischerwijze er uit liggen.
Dit zou ook verklaren waarom er zo gretig op de pasvragen en vrijstellingen gesprongen wordt. Je haalt hier dan immers een groot voordeel uit omdat de eliminatieronde dan puur gaat over de kennis van de proeven en de mol en de snelheid waarmee je de vragen oplost.

Ik denk wel dat dit vakkundig zal weggemonteerd zijn uit de uitzending en het weinig zin heeft om de baseball proef te herbekijken 😉. Ik vraag me wel af of de tactiek van Lloyd met de rode ballen dit niet te weeg gebracht heeft. Misschien hebben ze allemaal gezien wie die ballen terug dieper in het ballenbad gestoken heeft.
Gebruikersavatar

mollig1824 apr 2018, 13:35

 229  Bert
nogmaals, Lloyd zei heel expliciet op het einde van die aflevering:
de mol zat zéker in de baseballproef
Gebruikersavatar

joachim.morrens24 apr 2018, 13:42

 200  Yens
Maar stel dat de mol iets heel verdacht doet bij die baseball.. Stel dat je dat als kandidaat dan opmerkt. Hoe kan je dan zeker zijn dat die persoon effectief de mol is? Want iedereen doet dingen om zich verdacht te maken, zelfs Steve heeft dat gedaan... Joke leek ook bvb op Katrien te zitten (al kunne we dat met de montage natuurlijk nooit weten)....
Gebruikersavatar

mollig1824 apr 2018, 13:46

 229  Bert
geen idee,

maar ik denk dat de kans statistisch te klein is om toeval te zijn
Gebruikersavatar

chicawah.janssen24 apr 2018, 13:53

 8153
eveline.vanhemel schreef:Dit zou ook verklaren waarom er zo gretig op de pasvragen en vrijstellingen gesprongen wordt. Je haalt hier dan immers een groot voordeel uit omdat de eliminatieronde dan puur gaat over de kennis van de proeven en de mol en de snelheid waarmee je de vragen oplost.
Zo gretig wordt er toch niet op pasvragen en vrijstellingen gesprongen vind ik.
Van de baseballers kochten bij de geldkoffers aan de gate Joke (en Pieter) pasvragen, Baha, Pascale en Lloyd niet.
Voor de vrijstelling in de toren zetten Pascale (en Pieter) zichzelf in een positie waar het onmogelijk was de vrijstelling te halen. En als het echt waar is dat Lloyd zich inhield en Joke de vrijstelling liet, wat moeten we daar dan van denken?
Bij de shootproef kozen Joke en Lloyd voor de pasvragen, Pascale, Baha (en Pieter) niet.
Gebruikersavatar

Jansen24 apr 2018, 14:14

 3423  Yens
chicawah schreef:Zo gretig wordt er toch niet op pasvragen en vrijstellingen gesprongen vind ik.
Van de baseballers kochten bij de geldkoffers aan de gate Joke (en Pieter) pasvragen, Baha, Pascale en Lloyd niet.
Voor de vrijstelling in de toren zetten Pascale (en Pieter) zichzelf in een positie waar het onmogelijk was de vrijstelling te halen. En als het echt waar is dat Lloyd zich inhield en Joke de vrijstelling liet, wat moeten we daar dan van denken?
Bij de shootproef kozen Joke en Lloyd voor de pasvragen, Pascale, Baha (en Pieter) niet.
Dat is zo, Joke ging trouwens al in de 2e aflevering volop voor pasvragen... Joke is nu eenmaal Joke :mrgreen: . Maar puur technisch bekeken heb je dus 5 personen in de baseball proef, waarvan er 3 zijn die al voor pasvragen en vrijstelling gegaan zijn. Je zou dan theoretisch kunnen redeneren dat dit kandidaten zijn. Er blijven dan nog 2 personen over (Pascale en Baha) en 1 van die 2 zou dan de mol moeten zijn. De andere kandidaat zou dan echt zeker moeten zijn dat de eliminatieproef goed ging verlopen.

Dit is allemaal hypothetisch, je zou ook kunnen redeneren dat de mol met opzet pasvragen neemt om de andere kandidaten zand in de ogen te strooien en toch terug doen twijfelen. Het zou ook zomaar kunnen dat de persoon die op het einde de homerun loopt, dit doet om een voorgaande fout te ver doezelen :mrgreen:

En ga zo maar door... niks is zeker in De Mol 😉
Gebruikersavatar

joachim.morrens24 apr 2018, 14:22

 200  Yens
Ter info, het is inderdaad zeer onwaarschijnlijk dat het puur toeval is dat die 5 kandidaten er nu nog inzitten. Ik wou het even statistisch uitrekenen of het inderdaad wel zo onwaarschijnlijk is. En inderdaad, de kans is ongeveer 0.008 procent groot dat uit een populatie van 9 personen exact die 5 personen uit de baseball worden *getrokken* (dus nu nog overblijven). Berekend mbv hypergeometrische verdeling:

Afbeelding

Hoewel we hier natuurlijk wel bepaalde assumpties maken die niet voldaan hoeven te zijn 🙂 maw dat iedereen van die 9 personen in die aflevering a priori evenveel kans heeft om over te blijven, en dat is natuurlijk niet zo 🙂 Bvb. Joke is er (misschien) geraakt via haar vrijstelling, Pieter heeft misschien zijn eliminatie afgekocht etc. etc.
Gebruikersavatar

pieter-jan.jorissen24 apr 2018, 15:55

 182
eveline.vanhemel schreef:Dat is zo, Joke ging trouwens al in de 2e aflevering volop voor pasvragen... Joke is nu eenmaal Joke :mrgreen: . Maar puur technisch bekeken heb je dus 5 personen in de baseball proef, waarvan er 3 zijn die al voor pasvragen en vrijstelling gegaan zijn. Je zou dan theoretisch kunnen redeneren dat dit kandidaten zijn. Er blijven dan nog 2 personen over (Pascale en Baha) en 1 van die 2 zou dan de mol moeten zijn. De andere kandidaat zou dan echt zeker moeten zijn dat de eliminatieproef goed ging verlopen.

Dit is allemaal hypothetisch, je zou ook kunnen redeneren dat de mol met opzet pasvragen neemt om de andere kandidaten zand in de ogen te strooien en toch terug doen twijfelen. Het zou ook zomaar kunnen dat de persoon die op het einde de homerun loopt, dit doet om een voorgaande fout te ver doezelen :mrgreen:

En ga zo maar door... niks is zeker in De Mol 😉
Ik vind het al vreemd op zich dat iemand als Baha er nog in zit zonder pasvragen en vrijstellingen omdat hij precies wat buiten de groep staat. Ik zie in Pascale veel meer een kandidate die naar de mol op zoek is en geld in de pot wil brengen. Voor Baha lijkt het allemaal een plezierreisje.
Gebruikersavatar

Frolva24 apr 2018, 16:15

 2204
joachim.morrens schreef: het is inderdaad zeer onwaarschijnlijk dat het puur toeval is dat die 5 kandidaten er nu nog inzitten. Ik wou het even statistisch uitrekenen of het inderdaad wel zo onwaarschijnlijk is. En inderdaad, de kans is ongeveer 0.008 procent groot dat uit een populatie van 9 personen exact die 5 personen uit de baseball worden *getrokken* (dus nu nog overblijven). Berekend mbv hypergeometrische verdeling:
Leuk om weten.

Maar is het niet even onwaarschijnlijk dat de eerste drie die er uit gaan de enige drie zijn met een naam die op 'y' eindigt?
Gebruikersavatar

Klaartje24 apr 2018, 16:49

 2245  Uma
Frolva schreef:Leuk om weten.

Maar is het niet even onwaarschijnlijk dat de eerste drie die er uit gaan de enige drie zijn met een naam die op 'y' eindigt?
Dat denk ik niet. De kans dat de eerste 3 afvallers de 3 mensen waren wier naam op een Y eindigt, is volgens mij ongeveer 1,2 procent. Dat is nog geen grote waarschijnlijkheid, maar het is toch een factor van meer dan 100 verschil tov van die ongeveer 0,008 procent.
Maar bon, het hoeft hier geen minicursus kansberekening te worden. 🙂
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10