Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

beagle07 apr 2018, 15:34

 77
Klaartje schreef:Ik heb het baseball-quiz-gebeuren nog eens bekeken en effen gelet of "de boekhouding" wel klopt en of we daaruit iets kunnen besluiten of niet.

In theorie kon in het ideale geval met deze opdracht 6000 euro verdiend worden. Dat klopt, want in theorie is het maximale aantal rode ballen die kunnen binnen gebracht worden door de baseballers 60. Dat zijn dan maximaal 60 vragen voor Steve en Channy en die kunnen, mits een foutloos quizparcours, 60 keer 100 euro per vraag scoren.

.
Ik dacht eerst ook dat er 60 vragen konden gescoord, maar dat klopt niet.
Je hebt wel 60 witte ballen, maar de eerste 3 ballen zijn "verloren" omdat je 4 witte ballen nodig hebt eer je rond bent om 3 rode ballen te "deponeren". We worden met de 6000 dus op een denkfout gezet. Het ideale spelverloop is 5700 vragen + 300 homerun omdat je geen vragen meer kunt maken. Dat is uiteindelijk ook wat er gebeurde.

57 vragen vertalen zich theoretisch in 19 rode ballen per honk.
Maar ....bij de "schok"proef zijn er maar 16 ballen voorzien (4x4 rijen).... worden die aangevuld in een ideale wereld? Indien niet (ik zie geen reservemandje staan zoals bij de "doolhof"), zou dit betekenen dat er maar 54 rode ballen in het spel zijn, dus nog 1 vraag minder.

Als we de 40 behaalde vragen vertalen naar witte ballen = 40+3 lijken er maar 17 missers geweest zijn.
Gezien : Baha 2, Lloyd 1, Pascale 3 (Baha moet overnemen)
Blijven 11. Maar de 3 "ontbrekende" rode ballen betekenen ook dat je in de laatste runs 3 extra witte ballen nodig hebt om nog 3 ballen te deponeren. We horen ook Joke bij het ballenbad roepen "hier zijn ze op", dus is er ook al minstens 1 witte bal extra gebruikt om haar rond te krijgen, wat ons op een theoretisch totaal van 7 extra missers brengt of 13 in totaal.
Ik vind dat eigenlijk niet zo slecht.

De "les" mensen met 50% van de vragen lijken dan verdachter.

Opvallend is dat iedereen wel "verdacht" wordt in beeld gebracht , behalve de gedreven Joke.

En dan kwam ik dit tegen : het lijkt wel op Joke tss honk 2 en 3 twee ballen in haar hand heeft ipv 1. Zou het kunnen dat zij rode ballen uit het ballenbad wegmoffelt?

Afbeelding
Gebruikersavatar

james.waker07 apr 2018, 16:51

 417
ze heeft maar 1 bal in haar hand hoor... en de mol zou ook nooit zo'n risico nemen , de kans dat iemand dat zou opmerken is veel te groot
Gebruikersavatar

Kobe07 apr 2018, 20:31

 429
beagle schreef:Dat er bepaalde mensen als verdacht gemonteerd worden, hebben we in vorige seizoenen ook al gezien.
Ik heb nog een voorbeeldje gevonden : Lloyd die een rode bal zoekt terwijl er 3 klaar liggen in de hoek.
Maar wat zien we een paar seconden later. Lloyd die al een rode bal op de rand klaar liggen heeft, terwijl de 3 ballen nog in de hoek liggen. Toch is Lloyd nog in het ballenbad aan het graaien. Volgens mij gebruikt hij de tijd die hem rest tijdens een misser om zoveel mogelijk rode ballen boven water te halen voor de volgende runs en werden de shots zo gemonteerd dat het lijkt alsof Lloyd knoeit/tijd verliest is. Als mol kan hij beter die rode ballen zo diep mogelijk vespreiden.

Afbeelding

Afbeelding


Sterk argument om Lloyd te doen zakken op de mijn verdachtenlijstje! Zeker dat er geen andere interpretatie van die beelden mogelijk is?
Gebruikersavatar

Vermoljoen07 apr 2018, 21:28

 2354  Uma
beagle schreef:Bij de "schok"proef zijn er maar 16 ballen voorzien (4x4 rijen)
Het zijn er 20, 5x4.
Gebruikersavatar

Holmes08 apr 2018, 10:16

 395
robbe.vermesen schreef:Het zijn er 20, 5x4.
Inderdaad

Afbeelding
Gebruikersavatar

BeaVer08 apr 2018, 18:48

 1293  Uma
Dat is inderdaad heel straf opgemerkt, maar daarmee heb je nog geen geld verdiend.
Het is wel een slimme manier om minder verdacht te lijken onder je medekandidaten.

Voor mij alvast nog geen reden om hem minder te gaan verdenken
Gebruikersavatar

beagle09 apr 2018, 18:50

 77
robbe.vermesen schreef:Het zijn er 20, 5x4.

Oei, inderdaad. Verkeerde shot bekeken en niet verder geverifieerd. Moet dus net als Katrien meer op details gaan letten :(
Gebruikersavatar

Margot310 apr 2018, 10:29

 91
beagle schreef:Dat er bepaalde mensen als verdacht gemonteerd worden, hebben we in vorige seizoenen ook al gezien.
Ik heb nog een voorbeeldje gevonden : Lloyd die een rode bal zoekt terwijl er 3 klaar liggen in de hoek.
Maar wat zien we een paar seconden later. Lloyd die al een rode bal op de rand klaar liggen heeft, terwijl de 3 ballen nog in de hoek liggen. Toch is Lloyd nog in het ballenbad aan het graaien. Volgens mij gebruikt hij de tijd die hem rest tijdens een misser om zoveel mogelijk rode ballen boven water te halen voor de volgende runs en werden de shots zo gemonteerd dat het lijkt alsof Lloyd knoeit/tijd verliest is. Als mol kan hij beter die rode ballen zo diep mogelijk vespreiden.

Afbeelding

Afbeelding
ik zou persoonlijk wel de tijd nemen om meer rode ballen te zoeken en die van boven te leggen ( wat ik ook denk dat er daarom 3 in de hoek liggen) want die op de hoek gaat hij daar zelf gelegd hebben hoor
Gebruikersavatar

Sint-joris16 apr 2018, 00:36

 73
Misschien wat ver gezocht, maar het antwoord op de eerste vraag was 'Eendracht maakt macht. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Eendracht_maakt_macht)
Dit is niet alleen de wapenspreuk van België, maar ook van de Zuid-Afrikaansche Republiek en Brooklyn.

Als de Zuid-Afrikaansche Republiek naar vorige seizoen verwijst, dan zou Brooklyn naar de vorige aflevering kunnen verwijzen. Aan tafel droeg Bahador een trui met 'Brooklyn 1989' op.
Gebruikersavatar

Kleintje17 apr 2018, 16:59

 125  Sven
beagle schreef:Dat er bepaalde mensen als verdacht gemonteerd worden, hebben we in vorige seizoenen ook al gezien.
Ik heb nog een voorbeeldje gevonden : Lloyd die een rode bal zoekt terwijl er 3 klaar liggen in de hoek.
Maar wat zien we een paar seconden later. Lloyd die al een rode bal op de rand klaar liggen heeft, terwijl de 3 ballen nog in de hoek liggen. Toch is Lloyd nog in het ballenbad aan het graaien. Volgens mij gebruikt hij de tijd die hem rest tijdens een misser om zoveel mogelijk rode ballen boven water te halen voor de volgende runs en werden de shots zo gemonteerd dat het lijkt alsof Lloyd knoeit/tijd verliest is. Als mol kan hij beter die rode ballen zo diep mogelijk vespreiden.
SPOILER
Als dit het geval is, wie kwam er ook al weer achter hem? Als hij wel degelijk de tijd nam om de rode ballen bovenaan te leggen, kan dat een tactiek zijn om te zien hoeveel tijd die persoon achter hem zou verspillen. Als je alle rode ballen in 't zicht hebt gelegd, is het namelijk verdacht als de persoon achter je ineens veel tijd nodig heeft om die ballen te zoeken - want je weet dat ze er heel duidelijk in liggen 😛
Gebruikersavatar

mollig1817 apr 2018, 17:26

 229  Bert
zoals ik al ergens anders zei

Deze opdracht zal achteraf zeker in de 9e aflevering komen als moment waarop winnaar zegt dat hij sterke vermoedens begon te krijgen.

Van de 5 baseball-spelers (op dat moment van 9) kandidaten schieten er nog steeds 5 over (van de zes).
Gebruikersavatar

Kleintje17 apr 2018, 20:20

 125  Sven
'k Heb het nog eens teruggekeken, en de persoon die na Lloyd komt is Baha. Oorspronkelijk zou het Pascale zijn, maar die heeft gewisseld met Baha omdat ze haar 3 beurten verspeeld had (had ze in de mot wat Lloyd bezig was en had het te opvallend geweest als ze hier zou saboteren?). Dat is het bewuste moment dat Baha slecht slaat, maar toch loopt. We zien erna niet hoe veel tijd Baha nodig heeft om de rode bal te vinden, maar aangezien het spel vlot verder gaat neem ik aan dat hij de rode bal meteen neemt.

Wanneer er echter veel minder rode ballen over zijn, zien we Pascale zoeken in de bak, maar niet vinden (ik zie de rode bal toch meteen hoor)
Afbeelding
Afbeelding

Op dat moment, wanneer Pieter zegt dat 'ie een homerun gaat doen, roepen Lloyd, Bahador en Joke alle 3 luidkeels dat Pascale aan de andere kant van de bak moet gaan staan, zodat ze meteen kan lopen. Pas na lang aandringen van deze 3 doet ze 't pas, en ze neemt uiteindelijk géén bal mee.

Iets in mij zegt dat die 4 Pascale zijn gaan verdenken na deze proef.

By the way: hoe vréémd is het dat we Pascale slechts 1 x zien praten over haar verdachte ? Slechts 1x tot nu toe?

Lloyd lijkt inderdaad, nu ik het herbekijk, alle ballen klaar te leggen voor de volgende. Dat maakt hem voor mij ineens véél minder verdacht (hoewel ik hem na de 4e aflevering juist begon te verdenken). De mol zou dit nooit doen.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10