Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

pieter-jan.jorissen13 apr 2018, 16:35

 182
chicawah schreef:Ik ben Steve stilaan aan het verlaten en meer en meer geneigd Eveline gezelschap te gaan houden in haar Katrientunnel...

Zou het kunnen dat Katrien met Steves veloke gefoefeld heeft? Dat ze de weerstand bij hem op het maximum gezet heeft en hij dat niet in de gaten had?
Of is de conditie van steve gewoon veel slechter dan die van Katrien? Volgens mij zitten ze ook op zekere hoogte in de volle zon...
Gebruikersavatar

chicawah.janssen13 apr 2018, 16:40

 8153
pieter-jan.jorissen schreef:Of is de conditie van steve gewoon veel slechter dan die van Katrien? Volgens mij zitten ze ook op zekere hoogte in de volle zon...
Tijdens de vorige afleveringen had ik de indruk dat de fysiek van Steve veel beter is dan die van Katrien hoor. Het lopen bij de Mariachiproef was geen probleem voor hem. Bij de cliffhanger zei Lloyd tegen Baha "Als zelfs Katrien dat kan, moet ik dat ook kunnen". Maar natuurlijk: als Katrien de mol is, overdrijft ze wellicht haar slechte fysiek (en haar claustrofobie).
Gebruikersavatar

Elysia198513 apr 2018, 16:45

 105
chicawah schreef:Ik ben Steve stilaan aan het verlaten en meer en meer geneigd Eveline gezelschap te gaan houden in haar Katrientunnel...

Zou het kunnen dat Katrien met Steves veloke gefoefeld heeft? Dat ze de weerstand bij hem op het maximum gezet heeft en hij dat niet in de gaten had?
En dat zou nu net eerder een slimmigheid zijn die ik zou verwachten van een mol! Die rode vlekken in het gezicht kun je echt niet faken. Maar als je dan de weerstand verhoogt...!
Gebruikersavatar

Kleintje14 apr 2018, 16:58

 125  Sven
Buiten het feit dat ik het vreemd vond dat Steve zo snel buiten adem was in deze proef, vond ik het ook opmerkbaar hoeveel moeite Pascale leek te hebben met die knopen te ontwarren. Ik dacht dat mensen bij de Marine juist goed moeten zijn in knopen leggen en dus ook weten hoe ze te ontwarren?
Gebruikersavatar

Cedric14 apr 2018, 17:33

 2834  Uma
Enkele bemerkingen van mijn kant (for what it's worth..).

Eerst in reactie op wat ik hier al las:

- "Joke had beter gefietst". Maar zoals iemand aanhaalde: ze dacht ook dat ze ging fietsen.. Vanuit Mol-oogpunt ideaal dat Joke niet gewezen wordt op het feit dat zwakke weggebruikers ook voetgangers kunnen zijn.. (Remember hoe Eline vorig seizoen bij de rugby-filmmuziek-opdracht ervoor zorgde dat Davy niet het sportieve en Robin niet de films deed? Ideale positionering.) => Voor mij extra bewijs dat zij de Mol niet is, te meer omdat de fietsen het meeste kunnen "saboteren" (kom ik zo meteen op terug).

- "Steve zou als marathonloper beter moeten kunnen". Los van de hitte en de hoogte van de locatie en zo... Lopen en fietsen is een groot verschil. Ik daag u allen uit om bijvoorbeeld 10 kilometer te fietsen, van de fiets te springen en meteen te beginnen lopen. Of omgekeerd. Je zal wel voelen dat je andere spieren aanspreekt...

- "De weestand op de fiets". Dit is iets wat ik ook wilde aanhalen nog. Ik heb de aflevering nog eens herbekeken en ik blijf de indruk hebben dat Katrien iets soepeler fietst dan Steve. Wil dat iets zeggen? Geen idee. Zoals gezegd is lopen anders dan fietsen en misschien fietst Katrien gewoon meer dan Steve. Ofwel is aan ons - de kijkers - verzwegen dat de fietsen verschillende instellingen hadden en dat het duo dus heeft moeten kiezen wie welke fiets nam. Tenzij beide fietsen toch op dezelfde versnelling stonden, wat zou betekenen dat Steve toch gewoon meer moeite had... Moeilijk voor ons om uit te maken.

Aanvullend dan van mijn kant..
Er waren 3 opties om te vertragen: (1) oude man bevrijden en laten oversteken, (2) band vervangen, (3) fietsen.
Zoals ik het zie kan enkel het derde meerdere malen gebeuren.
(1) Moeilijk om de oude man terug in de auto op te sluiten en opnieuw te gaan bevrijden... Kan je maar 1 keer doen dus.
(2) Band vervangen kon - voor zover ik kan inschatten ook maar 1 keer - of zouden ze na hun traag gereden rondje nóg eens een band hebben kunnen vervangen?
(3) Fietsen kan je blijven doen...

Wetende dat de race-auto 5 rondjes zal rijden, weet je ook dat de meeste vertragingen op het einde zullen vallen.
Bijvoorbeeld hebben Steve en Katrien hun vertraging na 1 kilometer ingezet in ronde 3, wat dezelfde ronde is waarin Baha en Lloyd traag reden. Eigenlijk dom, want je bent beter van elke vertraging in een verschillende ronde te gebruiken.
Natuurlijk, Steve en Katrien hadden ei zo na een tweede kilometer afgelegd (in ronde 5) maar kwamen net te laat. Knap vertraag door de Mol?
Qua vertragingen kan je ook naar Lloyd kijken.. Doordat hij net iets langer met die sleutel dat wiel zit vast te maken, kunnen ze de auto pas in ronde 3 gebruiken en niet in ronde 2 wat beter was geweest.

De race-auto dus:
Ronde 1 op volle snelheid. Meestal is dit sowieso de traagste ronde want minste circuitkennis. Hoe meer rondjes je rijdt, hoe beter je het circuit kent en hoe sneller je durft gaan. Geen paniek dus.
Ronde 2 op volle snelheid. Hier hadden Lloyd en Baha al kunnen inspringen, maar Lloyd treuzelde tot de race-auto voorbij was...
Ronde 3 afgeremd. Maar zowel door Lloyd/Baha als door Katrien/Steve dus. Terwijl 1 afremming al voldoende is..
Ronde 4 afgeremd. Door Joke/Pascale.
Ronde 5 op volle snelheid. Afremming kon enkel door de fietsers, maar Steve was te traag.

Ik vind hier dus vooral Lloyd en Steve verdacht... Als Lloyd niet treuzelt en als Steve iets sneller gaat, dan kan de race-auto maar 1 snel rondje rijden, dan nog het eerste. Door hen werden het er echter 3.
Uiteindelijk niks ergs, want Jeffrey was toch sneller, maar het viel me wel op.

Intussen had ik bij Jeffrey en Pieter het gevoel dat Pieter blind Jeffrey volgde, wat vrij begrijpelijk is gezien diens beroep. Vraag is natuurlijk of Pieter blind Jeffrey volgt uit vertrouwen, dan wel omdat hij weet dat de antwoorden fout zijn...
Gebruikersavatar

chicawah.janssen14 apr 2018, 18:51

 8153
Cedric schreef:Enkele bemerkingen van mijn kant (for what it's worth..).

Eerst in reactie op wat ik hier al las:

- "Joke had beter gefietst". Maar zoals iemand aanhaalde: ze dacht ook dat ze ging fietsen.. Vanuit Mol-oogpunt ideaal dat Joke niet gewezen wordt op het feit dat zwakke weggebruikers ook voetgangers kunnen zijn.. (Remember hoe Eline vorig seizoen bij de rugby-filmmuziek-opdracht ervoor zorgde dat Davy niet het sportieve en Robin niet de films deed? Ideale positionering.) => Voor mij extra bewijs dat zij de Mol niet is, te meer omdat de fietsen het meeste kunnen "saboteren" (kom ik zo meteen op terug).

- "Steve zou als marathonloper beter moeten kunnen". Los van de hitte en de hoogte van de locatie en zo... Lopen en fietsen is een groot verschil. Ik daag u allen uit om bijvoorbeeld 10 kilometer te fietsen, van de fiets te springen en meteen te beginnen lopen. Of omgekeerd. Je zal wel voelen dat je andere spieren aanspreekt...

- "De weestand op de f...
Proficiat, weer een scherpe analyse! Ik ga zeker eens al jouw analyses bij elkaar leggen en nog eens grondig lezen.
Gebruikersavatar

Klaartje14 apr 2018, 20:08

 2245  Uma
Cedric schreef:Enkele bemerkingen van mijn kant (for what it's worth..).

Eerst in reactie op wat ik hier al las:

- "Joke had beter gefietst". Maar zoals iemand aanhaalde: ze dacht ook dat ze ging fietsen.. Vanuit Mol-oogpunt ideaal dat Joke niet gewezen wordt op het feit dat zwakke weggebruikers ook voetgangers kunnen zijn.. (Remember hoe Eline vorig seizoen bij de rugby-filmmuziek-opdracht ervoor zorgde dat Davy niet het sportieve en Robin niet de films deed? Ideale positionering.) => Voor mij extra bewijs dat zij de Mol niet is, te meer omdat de fietsen het meeste kunnen "saboteren" (kom ik zo meteen op terug).

- "Steve zou als marathonloper beter moeten kunnen". Los van de hitte en de hoogte van de locatie en zo... Lopen en fietsen is een groot verschil. Ik daag u allen uit om bijvoorbeeld 10 kilometer te fietsen, van de fiets te springen en meteen te beginnen lopen. Of omgekeerd. Je zal wel voelen dat je andere spieren aanspreekt...

- "De weestand op de f...
Je zegt dat het beter is om twee vertragingsmanoeuvres (rode licht van de fietsers en safetycar) in twee verschillende rondes te hebben. Ben je daar zeker van?

Aan dat rode licht moet de racewagen sowieso 20 seconden stilstaan. Of hij dat nu doet in zijn eentje of met de safetycar voor hem, 20 seconden blijven 20 seconden.

Moet je ook niet rekening houden met het extra tijdverlies dat afremmen en terug optrekken kost?
Stel dat die raceauto zonder safetycar voor zich een topsnelheid haalt (150 km/u of zo) in dat rechte stuk waar het rode licht staat, dan moet hij bij een rood licht eerst afremmen (vol in de remmen), 20 sec stilstaan en dan terug volle gas versnellen tot topsnelheid. De vraag is of hij hierbij meer tijd verliest dan wanneer de safetycar voor hem rijdt. Want ook die safetycar moet afremmen, 20 seconden stilstaan, en dan rustig accelereren tot 40km/h. Zou dat niet meer tijdverlies kosten dan wanneer de racepiloot vol kan remmen en volle gas terug optrekken?

Het lijkt me een leuk vraagstuk voor de leerlingen in het zesde leerjaar. 🙂

Voor de rest, heel goede heldere synthese.
Gebruikersavatar

commisaris Witse14 apr 2018, 20:22

 260
Zelf ben ik niet goed in rekenen. Onderstaand bericht heb ik van een ander forum geplukt (dank aan Hulpmol), best interessant.

De bijdrage van Lloyd en Baha aan de achterstand van de racepiloot.

Ik heb namelijk de volgende gegevens:
- Het circuit is 1200 meter lang (bron: Aquí)
- Baha rijdt 40 km/u en dit net iets langer dan 1 ronde
- Katrien en Steve laten de piloot 20 seconden voor een rood licht staan
- De oude man doet er om en bij de 20 seconden over om over te steken.

- De racepiloot doet 367 seconden over de 5 rondes.

Berekening:

- Zonder de vertraging van Katrien, Steve, Joke en Pascale had de racepiloot er ongeveer 327 seconden over gedaan.
- Baha heeft 1200 meter lang een snelheid van 40 km/u aangehouden. Daarmee heeft hij 108 seconden gedaan over dat rondje.
- Over de andere 4 rondes deed de racepiloot dan 327-108 = 219 seconden.
- De racepiloot deed dan gemiddeld over een rondje 219/4 = 54,75 seconden.
- De vertraging die Baha dat ene rondje gemaakt heeft is 108-54,75 = 53,25 seconden


Conclusie: De vertraging van Baha was nodig om de opdracht te laten slagen. We konden de andere 2 duo's makkelijk (ieder apart) missen om Jeffrey te laten winnen, maar de bijdrage van Baha was nodig. Zelfs als Steve het rode licht een 2e keer aan krijgt, was Baha nodig om de boel echt te vertragen.
Gebruikersavatar

Klaartje14 apr 2018, 20:35

 2245  Uma
commisaris Witse schreef:Zelf ben ik niet goed in rekenen. Onderstaand bericht heb ik van een ander forum geplukt (dank aan Hulpmol), best interessant.

De bijdrage van Lloyd en Baha aan de achterstand van de racepiloot.

Ik heb namelijk de volgende gegevens:
- Het circuit is 1200 meter lang (bron: Aquí)
- Baha rijdt 40 km/u en dit net iets langer dan 1 ronde
- Katrien en Steve laten de piloot 20 seconden voor een rood licht staan
- De oude man doet er om en bij de 20 seconden over om over te steken.

- De racepiloot doet 367 seconden over de 5 rondes.

Berekening:

- Zonder de vertraging van Katrien, Steve, Joke en Pascale had de racepiloot er ongeveer 327 seconden over gedaan.
- Baha heeft 1200 meter lang een snelheid van 40 km/u aangehouden. Daarmee heeft hij 108 seconden gedaan over dat rondje.
- Over de andere 4 rondes deed de racepiloot dan 327-108 = 219 seconden.
- De racepiloot deed dan gemiddeld over een rondje 219/4 = 54,75 seconden.
- De vertraging die Baha dat ene rondje ge...


Het tijdverlies door de safetycar is dus doorslaggevend.

Dus maakt het waarschijnlijk ook weinig uit in welke ronde ze dat deden en of dat al dan niet samenviel met de vertraging door de fietsers (het rode licht).
Gebruikersavatar

Cedric14 apr 2018, 20:38

 2834  Uma
Klaartje schreef:Je zegt dat het beter is om twee vertragingsmanoeuvres (rode licht van de fietsers en safetycar) in twee verschillende rondes te hebben. Ben je daar zeker van?

Aan dat rode licht moet de racewagen sowieso 20 seconden stilstaan. Of hij dat nu doet in zijn eentje of met de safetycar voor hem, 20 seconden blijven 20 seconden.

Moet je ook niet rekening houden met het extra tijdverlies dat afremmen en terug optrekken kost?
Stel dat die raceauto zonder safetycar voor zich een topsnelheid haalt (150 km/u of zo) in dat rechte stuk waar het rode licht staat, dan moet hij bij een rood licht eerst afremmen (vol in de remmen), 20 sec stilstaan en dan terug volle gas versnellen tot topsnelheid. De vraag is of hij hierbij meer tijd verliest dan wanneer de safetycar voor hem rijdt. Want ook die safetycar moet afremmen, 20 seconden stilstaan, en dan rustig accelereren tot 40km/h. Zou dat niet meer tijdverlies kosten dan wanneer de racepiloot vol kan remmen en volle gas terug optrekken?

Het lijkt...
Vrij zeker toch, ja..

Nu, de auto van Baha/Lloyd blijft 1 volledige ronde voor de racecar rijden. Gezien ze niet aan de start/finish-lijn het circuit op rijden, is dat rondje aan 40 km/u dus gespreid over 2 rondes.
Wanneer ze de band vervangen hebben, is de race-auto hen al 2x gepasseerd (de 2e keer tijdens het getreuzel van Lloyd) en is de racecar dus bezig aan de 2e ronde. De volgende keer dat ze hem tegen komen is de racecar bezig aan de derde ronde, waardoor de vertraging (de 40km/u) gespreid zit over ronde 3 en 4.

Nu, het rode licht gebeurt in ronde 3, wanneer er nog geen safetycar van Baha/Lloyd te zien is.
Ik vermoed dus dat in ronde 3 de race-auto eerst het stoplicht is tegengekomen en daarna pas de safetycar nog in dezelfde ronde. Dat is dus 2x vertraging oplopen in dezelfde ronde.

Wat mij nu wel doet denken dat in ronde 4e racecar dus bij het begin ook nog achter de safetycar zat, waardoor ook de vertraging van de 'zwakke weggebruiker' eigenlijk dubbelop is...

Wat dus allemaal betekent dat in mijn ogen Baha/Lloyd beter pas in de laatste ronde waren het circuit opgereden. (Ronde 3 vertraging door de fietsers, ronde 4 door de zwakke weggebruiker en ronde 5 door de safetycar.)

NOOT/ Het is niet onbelangrijk om rekening te houden met het feit dat de 3 vertragingsteams NIET met elkaar konden communiceren. Ze wisten het dus misschien niet van elkaar gezien ze op andere plaatsen op het circuit stonden.
Gebruikersavatar

Cedric14 apr 2018, 21:00

 2834  Uma
commisaris Witse schreef:Zelf ben ik niet goed in rekenen. Onderstaand bericht heb ik van een ander forum geplukt (dank aan Hulpmol), best interessant.

De bijdrage van Lloyd en Baha aan de achterstand van de racepiloot.

Ik heb namelijk de volgende gegevens:
- Het circuit is 1200 meter lang (bron: Aquí)
- Baha rijdt 40 km/u en dit net iets langer dan 1 ronde
- Katrien en Steve laten de piloot 20 seconden voor een rood licht staan
- De oude man doet er om en bij de 20 seconden over om over te steken.

- De racepiloot doet 367 seconden over de 5 rondes.

Berekening:

- Zonder de vertraging van Katrien, Steve, Joke en Pascale had de racepiloot er ongeveer 327 seconden over gedaan.
- Baha heeft 1200 meter lang een snelheid van 40 km/u aangehouden. Daarmee heeft hij 108 seconden gedaan over dat rondje.
- Over de andere 4 rondes deed de racepiloot dan 327-108 = 219 seconden.
- De racepiloot deed dan gemiddeld over een rondje 219/4 = 54,75 seconden.
- De vertraging die Baha dat ene rondje ge...

Shit, deze post doet mij denken dat ik al mijn theorieën over deze opdracht best overboord gooi..
Nu pas heb ik door dat het ging over de tijd van 5 rondjes, terwijl ik dacht dat het ging om het snelst afgelegde rondje.
Nogal wiedes ook, wie zou nu 6 minuten doen over zo'n niet eens lange ronde...

Dju, ok, dan mag mijn ganse theorie de vuilbak in waarschijnlijk, was het gewoon belangrijk dat alle "vertragingsmanoeuvres" plaatsvonden, ongeacht wanneer...

Mea culpa. :oops:
Gebruikersavatar

chicawah.janssen14 apr 2018, 21:44

 8153
Cedric schreef:Shit, deze post doet mij denken dat ik al mijn theorieën over deze opdracht best overboord gooi..
Nu pas heb ik door dat het ging over de tijd van 5 rondjes, terwijl ik dacht dat het ging om het snelst afgelegde rondje.
Nogal wiedes ook, wie zou nu 6 minuten doen over zo'n niet eens lange ronde...

Dju, ok, dan mag mijn ganse theorie de vuilbak in waarschijnlijk, was het gewoon belangrijk dat alle "vertragingsmanoeuvres" plaatsvonden, ongeacht wanneer...

Mea culpa. :oops:
Waarom mea culpa? Nergens voor nodig! Je hebt een denkoefening gemaakt en daardoor anderen ook aangezet tot denken. En je zet alles klaar en duidelijk uiteen zodat wie minder onderlegd is het ook begrijpt.
Ik haat rekenen en ik zou nooit zo'n hoop ingewikkelde berekeningen gemaakt hebben, dus ik ben blij dat anderen dat voor mij doen - zelfs als het niet echt relevant is/zou zijn, is het altijd interessant om lezen en iets uit te leren.
Waarvoor dank 🙂