Klaartje schreef:Je zegt dat het beter is om twee vertragingsmanoeuvres (rode licht van de fietsers en safetycar) in twee verschillende rondes te hebben. Ben je daar zeker van?
Aan dat rode licht moet de racewagen sowieso 20 seconden stilstaan. Of hij dat nu doet in zijn eentje of met de safetycar voor hem, 20 seconden blijven 20 seconden.
Moet je ook niet rekening houden met het extra tijdverlies dat afremmen en terug optrekken kost?
Stel dat die raceauto zonder safetycar voor zich een topsnelheid haalt (150 km/u of zo) in dat rechte stuk waar het rode licht staat, dan moet hij bij een rood licht eerst afremmen (vol in de remmen), 20 sec stilstaan en dan terug volle gas versnellen tot topsnelheid. De vraag is of hij hierbij meer tijd verliest dan wanneer de safetycar voor hem rijdt. Want ook die safetycar moet afremmen, 20 seconden stilstaan, en dan rustig accelereren tot 40km/h. Zou dat niet meer tijdverlies kosten dan wanneer de racepiloot vol kan remmen en volle gas terug optrekken?
Het lijkt...
Vrij zeker toch, ja..
Nu, de auto van Baha/Lloyd blijft 1 volledige ronde voor de racecar rijden. Gezien ze niet aan de start/finish-lijn het circuit op rijden, is dat rondje aan 40 km/u dus gespreid over 2 rondes.
Wanneer ze de band vervangen hebben, is de race-auto hen al 2x gepasseerd (de 2e keer tijdens het getreuzel van Lloyd) en is de racecar dus bezig aan de 2e ronde. De volgende keer dat ze hem tegen komen is de racecar bezig aan de derde ronde, waardoor de vertraging (de 40km/u) gespreid zit over ronde 3 en 4.
Nu, het rode licht gebeurt in ronde 3, wanneer er nog geen safetycar van Baha/Lloyd te zien is.
Ik vermoed dus dat in ronde 3 de race-auto eerst het stoplicht is tegengekomen en daarna pas de safetycar nog in dezelfde ronde. Dat is dus 2x vertraging oplopen in dezelfde ronde.
Wat mij nu wel doet denken dat in ronde 4e racecar dus bij het begin ook nog achter de safetycar zat, waardoor ook de vertraging van de 'zwakke weggebruiker' eigenlijk dubbelop is...
Wat dus allemaal betekent dat in mijn ogen Baha/Lloyd beter pas in de laatste ronde waren het circuit opgereden. (Ronde 3 vertraging door de fietsers, ronde 4 door de zwakke weggebruiker en ronde 5 door de safetycar.)
NOOT/ Het is niet onbelangrijk om rekening te houden met het feit dat de 3 vertragingsteams NIET met elkaar konden communiceren. Ze wisten het dus misschien niet van elkaar gezien ze op andere plaatsen op het circuit stonden.