Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Niffler09 apr 2018, 01:17

 62
Belangrijk: het is niet onmogelijk dat GDC tijdens het aankopen van de pasvragen aan de mol zegt wat de andere kandidaten deden (Gilles uit Seizoen 4 deed een opdracht lukken omdat productie hem zei dat de rest er niets van gebakt had, om zo minder verdacht te zijn). Dus het kan perfect zijn dat de mol weet dat een andere kandidaat al pasvragen gekocht heeft en dus zelf er geen koopt om minder verdacht te zijn. Gewoon ter info...
Gebruikersavatar

pieter-jan.jorissen09 apr 2018, 01:40

 182
Ric schreef:Iemand enig idee hoe GDC aan de mol kan duidelijk maken wie er afvalt door wat hij zei tijdens die uitleg?
Volgens mij kijkt gilles op het moment dat hij "eliminatie" uitspreekt naar de afvaller. Hij kijkt dan duidelijk richting joke, pieter of jeffrey. Weet alleen niet of Baha kan zien naar wie gdc precies kijkt, want ze zitten dicht bij elkaar.

Direct hierna zie je de grijns van baha's gezicht verdwijnen en wrijft hij met zijn handen in zijn gezicht.

Iemand gemerkt dat Baha bij de start van de verdeling precies slecht gaat? Lijkbleek, gekruiste armen... Hij heeft lang uitgekeken naar deze opdracht en hoe de kandidaten hierop zouden reageren. Het werd hem even te veel denk ik...
Gebruikersavatar

julieke.vdw09 apr 2018, 07:56

 106  Uma
pieter-jan.jorissen schreef:Volgens mij kijkt gilles op het moment dat hij "eliminatie" uitspreekt naar de afvaller. Hij kijkt dan duidelijk richting joke, pieter of jeffrey. Weet alleen niet of Baha kan zien naar wie gdc precies kijkt, want ze zitten dicht bij elkaar...
Ik heb zo'n vermoeden dat GDC aan de hand van de vraag die hij stelt kan laten weten aan de mol wie de afvaller is.

Deze vraag slaat op de priester omdat hij geen kinderen mag/kan hebben.

Als de afvaller bv. Pascale zou geweest zijn, had GDC misschien van een andere vraag het antwoord laten weten.
Gebruikersavatar

michiel.dewitte09 apr 2018, 08:13

 53  Sven
Hey molloten! Ik vind dat er al veel goede Dingen zijn gezegd hier. Ik vroeg me echter wel af of we zelf niet op een of andere manier uit de uitleg van GDC niet kunnen afleiden wie afvalt? Ik moet vanavond nog herbekijken maar hij legde ook wel duidelijk klemtonen op bepaalde woorden of letters. Ik ga vanavond kijken of ik er iets uit kan halen.... Of heeft iemand dit reeds gedaan?
Gebruikersavatar

michiel.dewitte09 apr 2018, 08:18

 53  Sven
Niffler schreef:Belangrijk: het is niet onmogelijk dat GDC tijdens het aankopen van de pasvragen aan de mol zegt wat de andere kandidaten deden (Gilles uit Seizoen 4 deed een opdracht lukken omdat productie hem zei dat de rest er niets van gebakt had, om zo minder verdacht te zijn). Dus het kan perfect zijn dat de mol weet dat een andere kandidaat al pasvragen gekocht heeft en dus zelf er geen koopt om minder verdacht te zijn. Gewoon ter info...
Dit dacht ik ook toen ik de beelden zag. Ik zit jammer genoeg in mijn Lloyd tunnel... Ik was ook aan het redeneren dat als hij de mol is en hij krijgt 6000 euro, zal hij er toch niet aankomen want ze vertrouwen hem net zo hard, dus zou hij argwaan wekken indien hij die pasvrage koopt. Ik dacht ook meteen aan wat jij zegt over het feit dat ze hem konden inlichten dat er al geld uit de pot was en hij dus niet onnodig pasvragen moest kopen maar zich juist wat opstellen als brave jongen die ze toch al vertrouwen...

Wat me als laaste nog opviel is dat joke direct erna toegaf dat ze pasvragen had gekocht waardoor iedereen ervoor uit moest komen... Dit kan zowel erop wijzen dat ze de mol niet is (waarom je dan verdachter maken met dit te zeggen) ofwel juist als mol om anderen ervoor uit te laten komen... Ma
Gebruikersavatar

Jansen09 apr 2018, 08:25

 3423  Yens
michiel.dewitte schreef:Wat me als laaste nog opviel is dat joke direct erna toegaf dat ze pasvragen had gekocht waardoor iedereen ervoor uit moest komen... Dit kan zowel erop wijzen dat ze de mol niet is (waarom je dan verdachter maken met dit te zeggen) ofwel juist als mol om anderen ervoor uit te laten komen...
Joke bewijst vanaf aflevering 1 dat ze helemaal de kandidaat is die voor de overwinning gaat. Tot nu toe ging dat met veel zelfvertrouwen - ook tijdens de muziekproef ging ze er weer helemaal voor. Bij de geldkoffers gaf ze voor de eerste keer wat blijk van onzekerheid door 1 pasvraag te kopen. Maar ze blijft voor mij de minst verdachte kandidaat.
Gebruikersavatar

sarah.callebaut09 apr 2018, 08:52

 2  Bert
Ik vond dat inderdaad een geniale psychologische zet van de makers: Gilles zegt bij mijn weten: de afvaller heeft nee geantwoord op de vraag 'heeft de mol kinderen?'. Daarna schiet iedereen in paniek die nee heeft geantwoord, wat ik nogal duidelijk zag bij Steve en lloyd. Maar Gilles heeft nooit gezegd dat die vraag fout was.. en zo zetten ze iedereen weer op een dwaalspoor :roll: daarnaast heb ik hetzelfde idee over dat de mol best de 0 kiest omdat de kans dan direct groter is dat er geld verdwijnt, dus ik stem op baha (voorlopig)!
Gebruikersavatar

Jansen09 apr 2018, 09:12

 3423  Yens
Deze proef heeft er voor gezorgd dat ik deze nacht grotendeels heb wakker gelegen terwijl ik de psychologie ervan probeerde te doorgronden. Dat nachtelijk denkwerk heeft het volgende opgeleverd:

1. Lloyd en Baha vallen voor mij af als mol: Lloyd omdat de mol zeker pasvragen zou nemen, daarom niet voor het volledige bedrag maar wel een aantal. Dit kon hij onverdacht doen, hij zou zeker niet de enige geweest zijn en de mol zal ook wel gebrieft worden wat de andere kandidaten doen. Baha kiest zelf voor de 0 €. Als mol zou ik zeker nooit zelf voor de 0 € gaan, omdat je dan elke controle verliest. Je geeft dan je kans om geld uit de groepspot te halen weg. Onthou dat het nemen van pasvragen ook nog bijkomend 3000 € uit de pot houdt, die ze konden winnen als er niets uit de groepspot verdween.
2. De enige kandidaat die geen pasvragen neemt en voor mij toch verdacht blijft is Katrien, omwille van het lage bedrag dat ze kreeg toebedeeld. Katrien keek kwaad toen Jeffrey haar de 750 € gaf, volgens mij omdat ze toen wist dat ze weinig invloed op de groepspot kon hebben. Ze kon hoogstens 1 pasvraag kopen, een beetje weinig om jezelf dan bloot te stellen waarschijnlijk. Als Katrien de mol niet is, dan is ze in mijn ogen een zeer goede kandidaat die tot in de finale kan meegaan: ze doorstaat de eliminatie zonder pasvragen en geeft tijdens het gesprek met Gilles aan dat ze zeker is van haar mol.
3. Pascale blijft voor mij nog een vraagteken. Ze had voor pasvragen kunnen gaan maar doet het niet, wat volgens mij in haar voordeel pleit. In de eerste proef gisteren, kwam ze verdacht over, toen zij ook omkeek toen Pieter naar Katrien riep. Maar dat kan gewoon een reflex geweest zijn. In de vorige afleveringen vond ik dat haar "fouten" wat nadrukkelijk in beeld gebracht werden en dan ben ik geneigd om net tegenovergesteld te denken als wat ze proberen te bereiken (haar verdacht maken).
4. De personen die wel voor pasvragen gaan: Joke en Pieter zijn volgens mij gewoon wat onzeker over hun mol en kopen de pasvragen om hun hachje te redden. Volgens mij is dat bij Joke niet echt nodig (ze koopt ook maar 1 pasvraag) maar zeker wel bij Pieter. Volgens mij is Pieter gisteren door het oog van de naald gekropen door die 2 pasvragen te kopen en is Jeffrey daar de dupe van geworden.
5. En dan hebben we natuurlijk dokter Steve: de slimme en sportieve dokter die ineens een metamorfose ondergaat naar een wereldvreemde (hoe kan je nu geen enkel modern liedje herkennen als je Rammstein in je playlist hebt staan?) man. Het kopen van de twee pasvragen bij deze proef vond ik helemaal de tactiek die de mol zou volgen. Ik vind alleen dat het er bij hem gisteren zo dik op lag, dat ik toch begin te denken dat Steve vooral zichzelf verdacht maakt.

Ik vind alleszins dat dit jaar de zoektocht naar de mol veel moeilijker is dan vorig jaar!
Gebruikersavatar

james.waker09 apr 2018, 10:10

 417
eveline.vanhemel schreef: 1. Lloyd en Baha vallen voor mij af als mol: Lloyd omdat de mol zeker pasvragen zou nemen, daarom niet voor het volledige bedrag maar wel een aantal.
ben ik niet volledig mee eens, het is te makkelijk mollen want het is te zichtbaar voor kijker en medekandidaten... Lloyd molt liever op subtiele manier, hij is immers veel te eerlijk(!) om zomaar geld uit de pot te stelen waar iedereen het kan zien... bovendien kan hij al geweten hebben dat er al veel geld uit de pot was, een ideaal moment om hem onmols te doen lijken bij kijker en medekandidaten? voor de pasvragen moet hij het ook niet doen, want een mol blijft er sowieso in... ergens in de aflevering zegt hij trouwens dat hij niet wil en zal vertrekken, enkel de mol weet dat hij tot het einde blijft
Gebruikersavatar

Heinz09 apr 2018, 10:33

Forum veteraan  427  Uma
Ik heb me eens uitgeleefd en uitgeschreven wat we te horen en te zien hebben gekregen:
------

Gilles: "Beste vrienden, we zijn bijna klaar om te boarden en het vliegtuig te nemen naar Mexico City met 14.200 euro in de groepspot. Maar er is een probleem. Je mag maar maximum 10.000 euro per persoon meenemen op de vlucht. Jullie zullen dus de groepspot onder elkaar moeten verdelen. Jullie kiezen zelf wie hoeveel meeneemt. Maar het bedrag dat bij de afvaller zit, verdwijnt straks uit de groepspot."

Voice-over Gilles: "Als de kandidaten erin slagen om de groepspot intact te houden, verdienen ze 3000 euro."

Gilles: "En vooraleer jullie beginnen te verdelen, ga ik zeer uitzonderlijk een inkijk geven in de resultaten. Op de vraag 'Heeft de mol kinderen?' heeft de afvaller neen geantwoord.

Het is belangrijk om te weten dat het voor iedereen interessant kan zijn om een koffertje met geld bij zich te hebben. Want dan zou je de uitslag van de eliminatie nog kunnen beïnvloeden.

Ik heb nu trouwens ook, door wat ik allemaal net verteld heb, de mol op de hoogte gebracht van wie die afvaller is. Succes."

Pascale: "Ja, amai."
Katrien: "Wie heeft er ja geantwoord op die vraag?"
Joke: "Ik denk niet dat er iemand van plan is om dat te zeggen, in eender welke richting."
Pascale: "Het is ook niet zo omdat je nee geantwoord hebt... Dat is misschien de enige vraag die je juist had... Ik denk dat het meest vreselijke die koffertjes van nul euro zijn. Of heeft iemand dat anders in zijn hoofd?"
Joke: "Het is ook vreselijk om de afvaller te zijn met 6000 in je handen."
Pascale: "Dat is ook waar. Vandaar dat ik zou zeggen, laat het toeval beslissen over de koffertjes van nul euro. En misschien ook voor dat van 6000 euro. Tenzij iemand zegt: Ik wil die van nul pakken of ik wil die van 6000 pakken."
Joke: "Ik wil die van 6000 wel pakken."
Pascale: "Die van 6000 heb ik ook minder moeite mee."

Bahador: "We zullen de rij af gaan. Wie wil wat? Jij zegt 6000. Jij?"
Pieter: "6000."
Baha: "6000. Jij?"
Jeffrey: "700."
Baha: "Ja."
Steve: "2000."
Baha: "Voor mij mag 1500."
Pascale: "3000."
Lloyd: "6000."
Katrien: "6000."
Baha: "Ik denk dat de mensen die al iets gekozen hebben wat de anderen niet willen, pakken wat ze willen."
Joke (en Pieter): "Nee, dat is niet waar. Onze optie is anders ook..."
Baha: "Jullie kiezen voor 6000. Vecht het uit."
Pieter: "Sorry, maar dat heb je op safe gespeeld. Omdat je zeker weet... Je hebt geluisterd naar alles."
Baha: "Jullie willen het hoogste bedrag."
Joke: "We willen zeker geen nul. Dat telt niet."
Baha: "Je gaat voor het hoogste."
Pieter: "Je stelt jezelf safe."
Joke: "Je luistert eert naar vier getallen, dan zeg je iets wat nog niet gekozen is en dan ga je het verdelen. Nee, dat vind ik ook niet."

Gilles: "Wie voelt zich zeker genoeg om een koffertje met nul mee te nemen?"

Pascale: "Is er iemand die zegt: Ik ben eigenlijk voor tachtig procent of negentig procent zeker van ik zit op de goede mol?"
Baha: "Dan moet je echt heel sterk in je schoenen staan."
Pascale: "Iemand kan iets gezien hebben dat je zegt van OK..."

Jeffrey: "Ik denk dat ik al mee het meeste geld heb binnengebracht dus zou ik toch wel ik noem maar 700 pakken. Maar ik zou toch wel graag 700 euro dan toch niet de nullen hebben."
Pascale: "Niemand wil de nul hebben."
Joke: "Ja, als het daaraan ligt. Je kan inderdaad beginnen te tellen maar ik heb al mega mijn best gedaan en afhankelijk geweest van anderen ook op bepaalde vlakken. Ik weet niet of ik daardoor iets anders zou mogen. Als je het optelt."
Baha: "Op zich is er maar één iemand die zijn best niet doet, al de rest doet zijn best. Zo kun je het ook bekijken."
Joke: "Het is dat. En het is nooit afhankelijk van die ene persoon."
Jeffrey: "We gaan wel een oplossing moeten zoeken."

Joke: "Amai, we zijn echt niet goed bezig."
Pascale: "Maar ik zie ook geen mogelijkheden om eruit te geraken."

[ZIE HIERONDER VOOR VERVOLG]
Gebruikersavatar

Heinz09 apr 2018, 10:34

Forum veteraan  427  Uma
Gilles: "Ik herhaal dat de afvaller op de vraag 'Heeft de mol kinderen?' neen heeft geantwoord."

Lloyd: "Heeft er iemand ja gezegd?"
Pieter: "Of zit iedereen hier gewoon te peizen van ik ga het niet zeggen? Als we op die piste verdergaan dan moet iedereen hier direct gewoon zeggen: Ik heb ja of nee gezegd. Dan kunnen we verder denken. Of er moet gezegd worden: Die domme piste doen we weg om te verdelen."
Joke: "Ik denk dat het de enige piste is die er is. Het hoeft daarom niets aan te geven over de mol."
Pieter: "Het gaat gewoon over wat er geantwoord is."
Joke: "Het gaat gewoon over wie al weet wie door is."
Pieter: "Ja." "Dan moeten we wel allemaal bereid zijn om te zeggen wat we erop geantwoord hebben."
Jeffrey: "Ik wil het gerust zeggen."
Pieter: "Ik wil het ook wel zeggen. Anders gaan we er hier niet uitgeraken."
Lloyd: "Dan beginnen we eraan zeker?"
Baha: "Ik weet niet of ik dat wil zeggen, eerlijk gezegd."
Pieter: "Ja goed, maar wat is het alternatief?"
Baha: "Ja..."
Joke: "Ik wil het ook wel zeggen."
Pieter: "Steve, wil jij het zeggen?"
[Steve schudt nee.]
Pieter: "Nee? Dan is die piste dood. Twee willen het niet zeggen."
Lloyd: "Als je het eerst van ons hoort, zeg je het dan wel?"
Steve: "Nee."
Baha: "Je kan ook zeveren. Het is een spel, iedereen zevert."
Joke: "Denk je dat er mensen zouden liegen?"
Baha: "Ja, allee. Alsof één iemand hier de waarheid gaat zeggen."

Pieter: "Goed, simpel. Ik wil afstappen van die 6000."
Jeffrey: "Er moeten er twee nul pakken."
Joke: "Ja, vent. Het rare is ook dat je niet weet hoeveel mensen nee geantwoord hebben."
Pieter: "We zijn nu allemaal in ons eigen voordeel aan het peizen, terwijl het punt echt is dat we het geld mee moeten krijgen."
Joke: "Het is stom, we hebben er zo voor gewerkt."
Pieter: "Ja."

Jeffrey: "Weet je, ik pak er eentje met nul. Ik pak er eentje met nul, gewoon omdat ik -"
Pieter: "Dat moet je ook niet doen."
Pascale: "Je moet je niet opofferen."
Pieter: "Dan ga je je weer in je goedheid opofferen. Ik vind dat dat ook niet hoeft."
Jeffrey: "Iemand anders doet het niet."
Pieter: "Ik weet het, maar ja."
Baha: "Als Jeffrey nul pakt, pak ik ook nul."
Jeffrey: "Voilà, dan is het verdeeld."
[Baha en Jeffrey pakken nul.]
Joke: "Ik wilde net zeggen: Ik wil ook wel nul."

Pascale: "Dat vind ik echt supermoedig van jullie, echt waar."
Jeffrey: "Dan moet je die nog verdelen."
Baha: "Kom. Kom overeen."
Pascale: "Dan vind ik dat jullie mogen kiezen."
Pieter: "Jullie mogen verdelen."
Pascale: "Ik vind dat jullie mogen verdelen."
Pieter: "Ja, jullie verdelen."
Joke: "Dat vind ik ook goed."
Pieter: "Jef en Baha, om de beurt geven jullie één koffer aan één van ons."

Jeffrey: "Ik wil 6000 aan Lloyd geven."
Pieter: "Baha."
Baha: "Jij mag 3000 hebben."
Pieter: "Ik geef 2000 aan Joke."
Baha: "1500 voor Pascale."
Pieter: "1000 voor Steve."
Baha: "Katrien." (700)
Katrien: "Ik krijg niet veel."

Joke: "Zijn we er zeker over?"
Jeffrey: "Ja..."
Baha: "Misschien... Ik heb nog een idee. Iemand die zegt: Ik ben echt niet zeker van mijn stuk en ik gun het de rest om wat geld mee te nemen. Dan kunnen we misschien onderling wat wisselen. Als je zegt van ik ga vandaag naar huis bij wijze van spreken."
Pascale: "Ik denk dat niemand dat weet. Iedereen heeft zijn best gedaan en denkt dat hij op een goed spoor zit."
Joke: "Hoe kun je dat weten? Als Lloyd eruit ligt, gaan we allemaal vloeken."

Gilles: "Alleen kandidaten met geld kunnen straks de uitslag van de eliminatie beïnvloeden."

Jeffrey: "Dan hoop ik dat die met geld straks eens aan die van nul denken... Alle koppen gaan naar beneden..."

Gilles: "Er is een verdeling. Baha en Jeffrey, nul. Katrien, 700. Steve, 1000. Pascale, 1500. Joke, 2000. Pieter, 3000. Lloyd, 6000."

Katrien (700) koopt geen pasvragen.
Steve (1000) koopt twee pasvragen voor 2x 500 = 1000 euro en houdt nul euro over.
Pascale (1500) koopt geen pasvragen.
Joke (2000) koopt één pasvraag voor 500 euro en houdt 1500 euro over.
Pieter (3000) koopt twee pasvragen voor 2x 500 = 1000 euro en houdt 2000 euro over. Pieter: "Ik heb nee geantwoord op die vraag, dus ja..."
Lloyd (6000) koopt geen pasvragen. Lloyd: "Ik ga het eerlijk spelen."

Er gaat 2500 euro uit de pot. Die komt op 14.200 - 2500 = 11.700 euro. Omdat ze niet met de volledige groepspot vertrekken wordt er geen 3000 euro verdiend.

Jeffrey (0 euro) valt af. Er gaat dus geen extra geld uit de pot.
Gebruikersavatar

lotte.bracke09 apr 2018, 10:49

 11
Kunnen we er zeker van zijn dat GDC met zijn vraag ‘heeft de mol kinderen’ op Pieter doelt? Een student heeft bvb toch ook nog geen kinderen?
Moeten we GDC letterlijk nemen als hij zegt: met dit alles heb ik de mol verteld wie de afvaller is. Of heeft het iets te maken met zijn handgebaren? Hij maakt 2 of 3 x een vuist en hij kijkt ook opvallend veel naar links (voor ons rechts op het scherm).
Waarom zegt Pascale tegen Jeffrey dat hij mag kiezen. Als Jeffrey de 0 pakt omdat hij denkt dat hij gaat afvallen dan is de kans toch groot dat hij de verkeerde vertrouwd?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 33