Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Cedric15 apr 2018, 13:09

 2834  Uma
@Laleia: Ik ga grotendeels akkoord met je en heb me die vragen ook al gesteld, dus ik probeer even in te pikken op enkele dingen.. Ik heb je post in enkele stukjes verdeeld voor het gemak.
Laleia schreef:(...) Volgens mij moeten we twee uitgangspunten als mogelijkheid nemen, aangezien de mol de afvaller kent...
Ofwel was dat al Jeffrey, ofwel was het iemand anders die zich met pasvragen gered heeft.
Ik vergeet hierbij ook niet dat Steve en Baha op de beste posities zaten om Gilles en alle kandidaten in de gaten te houden. Neem daarbij dat Steve extreem verdacht was overgekomen in de piñata-proef, té verdacht misschien, en ik richt mijn blik makkelijker op Baha als hoofdverdachte in dit gefeelte.

Akkoord ook in verband met de afvaller. Ook wat men in Café De Mol aanhaalde: zodra Jeffrey vrijwilligt om de 0€ te nemen, zijn Pieter en Pascale er als de kippen bij om te gaan zeggen van "jamaja, ge moet u nu ook nie zo gaan opofferen". Probeert de Mol hier tussen te komen?
Laleia schreef:Als de originele afvaller al Jeffrey was, is het volgens mij voor de mol geen gunstige ontwikkeling dat hij de 0 wil nemen. Er gaat dan immers geen geld uit de pot. Op dat moment zelf de andere 0 nemen is dat ongunstige scenario laten gebeuren en bovendien betekent het voor de mol alle controle opgeven, want niet alleen gaat er geen geld uit de pot door de afvaller, je kunt zelf de proef ook niet meer laten mislukken door een pasvraag te kopen. Geen mollenmove dus.
Volledig akkoord. Dit is voor mij de hoofdreden waarom ik Bahador hier dan toch niet als verdacht zou bestempelen. Hij is er heel snel bij om na Jeffrey te zeggen van "als Jeffrey een 0€ neemt, dan ik ook". Als Bahador de Mol zou zijn, zou dit moeten betekenen dat de afvaller NIET Jeffrey was, OF dat Baha zeker was dat iemand anders pasvragen zou nemen. In elk geval geeft hij hier als Mol alle controle uit handen. Vind ik geen slimme zet voor een Mol.
Laleia schreef:Gaan we er dus vanuit dat de originele afvaller iemand anders was: Joke, Steve of Pieter. Ik denk trouwens ook dat dit zo was. Het zou verklaren waarom Jeffrey de 0 wil nemen. Hij heeft ja geantwoord op de vraag (verdenkt na het geknoei bij de pinatas misschien Steve) en voelt zich veilig.
Dan is het weldegelijk interessant om die 2e nul te nemen, zodat de afvaller zeker een koffertje met geld heeft. Slimme zet van Baha, als mol dus.
Klopt.
Laleia schreef:Maar dan... ! Door een idee van Pascale mogen Jeffrey en Baha ineens bepalen wie welk bedrag krijgt.
Opnieuw Pascale (na eerder die reactie op Jeffrey die voor de 0€ kiest). Misschien moet ik haar dan toch wat meer gaan verdenken.. Eigenlijk een goeie Mollenmove. Niet alleen legt ze de verantwoordelijkheid in andermans schoenen, ze krijgt ook een goed beeld van hoe hard ze wel/niet vertrouwd wordt.
Als Niet-Mol geef je de hoogste bedragen aan de mensen die je het meest vertrouwt.
Laleia schreef:Als Baha de mol is, moet hij zo'n kans toch benutten om de afvaller met een zo groot mogelijk bedrag op te zadelen. Aangezien Jeffrey de 6000 al aan Lloyd geeft, is de hoogste optie voor Baha 3000 en hij geeft die gezwind aan Pieter. Dat zou dus de afvaller moeten zijn.
Akkoord.. Dan toch vrij slim gezien van Baha? Heeft hij geluk gehad met die keuze van Pascale om de 0€-koffertjes door hem en Jeffrey te laten verdelen?
Laleia schreef:Alleen is al gebleken dat Pieter Baha als minstens één van zijn verdachten heeft. Als Pieter de afvaller zou zijn, heeft hij de verkeerde mol, is Baha dus de mol niet en klopt dit scenario ook niet... (...)
Voor zover ik weet, kennen we bitterweinig, om niet te zeggen niets, van Baha's familiale situatie. We weten niet of hij kinderen heeft of niet.. Voor hetzelfde geld had Pieter alle vragen juist behalve die ene... Enkel van Steve, Katrien en Kelly wisten we dat ze kinderen hebben, bij de anderen is dat een vraagteken (behalve Pieter en waarschijnlijk de jongeren zoals Joke, Channy en Lloyd, maar Bahador vind ik een twijfelgeval).

-----

En los van dit alles:
Wie vallen weeral op in dit "spel"? Bahador, Pieter, Jeffrey, Pascale en in mindere mate Joke.
Wie valt buiten de radar? Katrien, Steve, Lloyd..

Ik vraag me af hoe de Mol dit zou doen.. Opvallend om het spel te sturen (zoals Pieter, Bahador, Jeffrey), eerder op de achtergrond maar ingrijpen wanneer het goed uitkomt (Pascale), ietwat op de achtergrond en inmenging faken want eigenlijk niet veel zeggend (Joke) of helemaal afzijdig (Katrien, Steve, Lloyd).


EDIT/ Ik heb trouwens om een of andere reden een buikgevoel dat mij zegt dat Jeffrey ook 'neen' had geantwoord op die vraag rond de kinderen van de Mol, maar dat hij het geheel gewoon té eerlijk heeft gespeeld. (Achteraf bekeken, wetende dat hij afgevallen is.)
Ik vermoed namelijk dat Jeffrey ofwel Lloyd verdacht, ofwel Pieter.. Beiden kinderloos. Waarom vermoed ik dat? (1) Hij kiest voor Pieter in de autorace-opdracht, een bewuste keuze om zijn verdenkingen te checken? (2) Hij geeft de 6000€ aan Lloyd, in de wetenschap dat Lloyd er zeker zal in blijven?
Gebruikersavatar

Laleia15 apr 2018, 13:34

 306
Hey Cedric,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, waarin je een aantal van mijn bedenkingen bevestigt.

Even ter aanvulling:
ik denk niet dat Pieter Baha verdenkt omwille van de kinderen-vraag. Ik breng deze niet in rekening omdat we er niet van kunnen weten of ze juist is. Ik denk dat Pieter Baha bij zijn verdachten heeft zitten omdat hij zowel in deze aflevering als in de vorige verdenkingen uit tov Baha. Dat kan natuurlijk handig gemonteerd zijn door de makers. Hoe dan ook: als Pieter Baha verdenkt, bots ik op de paradox dat mol Baha de afvaller, Pieter, een groot bedrag probeert toe te stoppen, maar hij kan de afvaller niet zijn als hij de juiste mol verdenkt.

Het moment dat Jeffrey de 0 wil nemen reageren inderdaad twee mensen: Pascale en Pieter. De mol die wil vermijden dat de afvaller de 0 krijgt? Inderdaad een belangrijk moment om rekening mee te houden. Ik had het enkel niet vermeld omdat mijn focus in deze post erop lag om uit te leggen waarom Baha hier niet verdacht uitkomt, niet op wie de mol wel zou kunnen zijn op basis van deze proef. Maar de twee die niet willen dat Jeffrey de 0 krijgt zijn voor mij weldegelijk verdacht. Ik had Pascale uitgesloten omdat ze toch vaak met goede ideeën komt , zoals bij de tactiek voor de rabid Joke proef, maar misschien moet ik haar opnieuw onder de loep nemen. Op dat dak bij de sombreroproef draait ze wel heel duidelijk weg waardoor de proef sowieso verloren is. Pieter zou volgens mij ook kunnen.

Ik vind het inderdaad ook logisch dat Jeffrey het grootste bedrag toevertrouwd aan zijn mol, omdat die zeker door gaat. Dat zou Lloyd dus uitsluiten als mol..

Enfin... zoals gewoonlijk bij de mol kan het weer veel kanten op maar de piste dat Baha specifiek uit deze proef zeer verdacht komt, volg ik dus niet.
Gebruikersavatar

jos.jansen15 apr 2018, 15:36

 328  Uma
Laleia schreef:Ik volg die logica niet, omdat de mol op de hoogte gehouden wordt van wie hem verdenkt. In het geval van Baha waarschijnlijk Lloyd en Pieter. Die hebben het hoogste bedrag vast. Als Baha de mol is, niet interessant hee, want die gaan niet naar huis, ook als anderen een paar pasvragen kopen.
En je loopt het risico dat het Jeffrey wordt, die geen geld vast heeft.
Ik denk dat tenzij je op de juiste mol zit alle kandidaten momenteel maar 1 à 2 fouten van elkaar zitten. Dus door de afvaller genoeg geld te geven om 1 à 2 pasvragen te kopen, valt er iemand anders af. De kans dat dat juist Jeffrey was is klein omdat hij bewust voor die 0 kiest (en dus redelijk zeker van zijn positie zou moeten zijn).

In een ideaal senario koopt de afvaller zich veilig door 2 munten te kopen en valt er iemand anders met een volle koffer af (omdat die zich veilig voelt door dat hij/zij "ja" geantwoord heeft op de vraag)
Gebruikersavatar

Laleia15 apr 2018, 16:18

 306
jos.jansen schreef:Ik denk dat tenzij je op de juiste mol zit alle kandidaten momenteel maar 1 à 2 fouten van elkaar zitten. Dus door de afvaller genoeg geld te geven om 1 à 2 pasvragen te kopen, valt er iemand anders af. De kans dat dat juist Jeffrey was is klein omdat hij bewust voor die 0 kiest (en dus redelijk zeker van zijn positie zou moeten zijn).

In een ideaal senario koopt de afvaller zich veilig door 2 munten te kopen en valt er iemand anders met een volle koffer af (omdat die zich veilig voelt door dat hij/zij "ja" geantwoord heeft op de vraag)
Het spijt me maar ik kan langs geen kanten volgen in jouw redenering. Het ideaal scenario voor de mol is toch dat de afvaller een koffer met veel geld heeft. Hoe vergroot hij die kans in godsnaam als de personen die al op de juiste mol zitten de hoogste bedragen hebben. Voor die twee gaan de twee pasvragen het verschil niet maken en gaat er dus weldegelijk iemand met een kleiner bedrag uit, mogelijks zelfs Jeffrey met de 0, zoals ook gebeurt is.
Dit is volledig vanuit het perspectief dat Baha de mol zou zijn, hee. Wat volgens mij net omdat het dan niet goed loopt voor de mol niet klopt.
Net daarom dat ik het vreemd vindt dat zo veel mensen hem hier zo verdacht vinden lijken.
Gebruikersavatar

james.waker15 apr 2018, 16:23

 417
Laleia schreef: Ik vind het inderdaad ook logisch dat Jeffrey het grootste bedrag toevertrouwd aan zijn mol, omdat die zeker door gaat. Dat zou Lloyd dus uitsluiten als mol..
de vraag is of Jeffrey zo logisch nadenkt? ik denk het niet...

volgens mij geeft hij het grootste bedrag aan Lloyd omdat hij hem vertrouwd, misschien rekent hij nog op een geste van z'n maatje (hij weet op dat moment niet dat ze pasvragen kunnen kopen, enkel dat ze de eliminatie kunnen beïnvloeden, hij hoopt dat de mensen met geld nog aan hem zullen denken).

ik had het gevoel dat Jeffrey Steve was gaan verdenken..... ➡️
Gebruikersavatar

Margot315 apr 2018, 17:58

 91
james.waker schreef: ik had het gevoel dat Jeffrey Steve was gaan verdenken.....
ik ook omdat hij na de proef met de pinata zei dat hij de mol ontmaskerd had.

en voor de mensen die denken dat Jeffrey Lloyd verdenkt: ik zou nooit het meeste geld aan mijn mol geven. want die moet geld doen verdwijnen of niet binnenhalen. dan geef je die toch geen 6000 euro?! want de eliminatie kan veranderen enkel en alleen als je geld hebt, en dus ook invloed op het geld en de afvaller wat ik niet zou willen voor mijn mol .
Gebruikersavatar

Laleia15 apr 2018, 18:07

 306
james.waker schreef:de vraag is of Jeffrey zo logisch nadenkt? ik denk het niet...

volgens mij geeft hij het grootste bedrag aan Lloyd omdat hij hem vertrouwd, misschien rekent hij nog op een geste van z'n maatje (hij weet op dat moment niet dat ze pasvragen kunnen kopen, enkel dat ze de eliminatie kunnen beïnvloeden, hij hoopt dat de mensen met geld nog aan hem zullen denken).

ik had het gevoel dat Jeffrey Steve was gaan verdenken..... ➡️
Dat zou inderdaad ook zeer logisch zijn en had ik ook eerder al geopperd. Hoe redeneert een mens op zo'n moment? Beide opties lijken me goed mogelijk.
Gebruikersavatar

pieter-jan.jorissen15 apr 2018, 18:16

 182
Laleia schreef:Dat zou inderdaad ook zeer logisch zijn en had ik ook eerder al geopperd. Hoe redeneert een mens op zo'n moment? Beide opties lijken me goed mogelijk.
Het feit dat de niemand uit de groep reageert als de 6.000€ naar lloyd gaat, wijst er volgens mij op dat niemand lloyd als mol verdenkt
Gebruikersavatar

Kleintje15 apr 2018, 22:03

 125  Sven
pieter-jan.jorissen schreef:Het feit dat de niemand uit de groep reageert als de 6.000€ naar lloyd gaat, wijst er volgens mij op dat niemand lloyd als mol verdenkt
Dat dacht ik eerst ook, maar anderzijds wilt niemand zijn/haar mol weggeven door te opperen dat je geen €6000 aan Lloyd zou geven toch?
Gebruikersavatar

Kobe16 apr 2018, 00:06

 429
Na aflevering vier te zien, ben ik voor 90 % zeker dat Jeffrey wel degelijk de oorspronkelijke afvaller was...Waarom?
->Zoals eerder vermeld "had hij de mol ontmaskerd", waardoor hij een tunnelvisie kreeg
->Katrien is vandaag afgevallen en had de vorige keer geen pasvragen nodig om voor Jeffrey te blijven...Dan moet Katrien op één aflevering tijd van mol veranderd zijn (in café de mol zei ze dat ze toch een duidelijk spoor had, dus dat lijkt mij irreëel) zonder enige reden want ze was er door zonder pasvragen!

Dat moeten we onthouden: Katrien was door zonder pasvragen! Daar concludeer ik uit dat:
->OF Jeffrey was wel degelijk de oorspronkelijke afvaller
->OF Joke zou de oorspronkelijke afvaller geweest zijn aangezien ze nu door vrijstelling door is (denk van niet, maar enfin)
->OF iemand anders was toch de oorspronkelijke afvaller en is opeens radicaal van mol veranderd (ook weer beetje vreemd, lijkt mij). Misschien bij Pieter omdat hij nee geantwoord had op de vraag heeft de mol kinderen?
Gebruikersavatar

chicawah.janssen16 apr 2018, 07:07

 8153
Kobe schreef:->OF iemand anders was toch de oorspronkelijke afvaller en is opeens radicaal van mol veranderd (ook weer beetje vreemd, lijkt mij). Misschien bij Pieter omdat hij nee geantwoord had...
Als Jeffrey je mol was, kon je nu toch niet anders dan nu radicaal van mol veranderen?
Gebruikersavatar

Jansen16 apr 2018, 09:38

 3423  Yens
chicawah schreef:Als Jeffrey je mol was, kon je nu toch niet anders dan nu radicaal van mol veranderen?
Katrien dacht dat Jeffrey de mol was en Jeffrey dacht dat Katrien de mol was? Zou wel eens kunnen 🙂
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 33