Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

ex-molinator08 apr 2018, 22:58

 3483  Uma
chicawah schreef:Jeffrey en Baha kozen om beurt.
Jeffrey gaf de 6000 aan Lloyd, Baha de 3000 aan Pieter, Jeffrey de 2000 aan Joke, Baha de 1500 aan Pascale, Jeffrey de 1000 aan Steve en Katrien kreeg de resterende 750 (en nam dat erg op haar affront).
Je zou kunnen redeneren dat Jeffrey de hoogste bedragen aan zijn minst verdacht kandidaten gaf ... en aangezien Jeffrey op de verkeerde mol gegokt heeft zou je kunnen denken dat De Mol één van Jeffrey's veilige keuzes is. Maar dat is kortzichtig omdat Bahador misschien wel Jeffrey's eerste keuze afgesnoept heeft, maar ook gewoonweg omdat Jeffrey's verkeerde keuze te weinig overeenstemming had met de echte Mol, en welke plaats van verdachtheid eigenlijk geen rol speelt.
Gebruikersavatar

BeaVer08 apr 2018, 22:59

 1293  Uma
chicawah schreef:Jeffrey en Baha kozen om beurt.
Jeffrey gaf de 6000 aan Lloyd, Baha de 3000 aan Pieter, Jeffrey de 2000 aan Joke, Baha de 1500 aan Pascale, Jeffrey de 1000 aan Steve en Katrien kreeg de resterende 750 (en nam dat erg op haar affront).
Ow ow, dan zal ik dat stuk nog eens moeten herbekijken.
Aan de andere kant, maar dat zou misschien too obvious lijken, kiest baha om 3000 aan Pieter te geven. De mol weet wie afvalt. Dus een kans dat 3000 euro uit de pat kon.
Zou het toch kunnen? (Baha staat echt niet hoog bij mij in mn verdachtenlijst, tenzij.... )
Gebruikersavatar

ex-molinator08 apr 2018, 23:00

 3483  Uma
Jay-Lo schreef:Heeft Katrien kinderen?
Ja, en iedereen wist dat (ook Jeffrey) - of althans dat is een redelijke veronderstelling.
Gebruikersavatar

Ric08 apr 2018, 23:01

 67  Philippe
Iemand enig idee hoe GDC aan de mol kan duidelijk maken wie er afvalt door wat hij zei tijdens die uitleg?
Gebruikersavatar

chicawah.janssen08 apr 2018, 23:02

 8153
Gilles zegt : Op de vraag "Heeft de mol kinderen?" heeft de afvaller "nee" geantwoord.
Dat betekent niet dat dat antwoord fout is, toch?
Wie heeft kinderen? Steve, Pascale, Jeffrey.
Wie heeft er (waarschijnlijk) geen? Pieter, Joke, Baha en Lloyd.
Van Katrien zou ik het echt niet weten.
Pieter heeft nee geantwoord en veronderstelde dat dat een fout antwoord was. Hij kocht dan ook 2 pasvragen. Daaruit zou je kunnen afleiden dat Pieter Joke, Baha of Lloyd verdenkt (ik denk Baha).
Gebruikersavatar

chicawah.janssen08 apr 2018, 23:05

 8153
beate.verheyde schreef:Ow ow, dan zal ik dat stuk nog eens moeten herbekijken.
Aan de andere kant, maar dat zou misschien too obvious lijken, kiest baha om 3000 aan Pieter te geven. De mol weet wie afvalt. Dus een kans dat 3000 euro uit de pat kon.
Zou het toch kunnen? (Baha staat echt niet hoog bij mij in mn verdachtenlijst, tenzij.... )
Na deze aflevering is Baha gestegen op mijn verdachtenlijstje.
Gebruikersavatar

BeaVer08 apr 2018, 23:06

 1293  Uma
of die vraag juist of fout is, dat weten we niet. we mogen er dus niet vanuit gaan dat wie "nee" antwoordde, dat die fout is. Het is gewoon een indicatie naar de kandidaten dat zij in de gevarenzone zitten. Daarom dat er veel verdeeldheid was. Niet omdat je nee antwoordde, dat je daarom een kans had om af te vallen. Niemand gaat in deze fase voor 1 mol en gaat zijn vragen gaan verdelen. Het is echt zo'n moeilijke opdracht om te analyseren.
Gebruikersavatar

Klaartje08 apr 2018, 23:13

 2245  Uma
chicawah schreef:Gilles zegt : Op de vraag "Heeft de mol kinderen?" heeft de afvaller "nee" geantwoord.
Dat betekent niet dat dat antwoord fout is, toch?
Daarin zit een schone twist, vind ik.

De afvaller kan gerust juist hebben geantwoord op deze vraag. Dan heeft de Mol geen kinderen (Baha, Joke, Pieter, Lloyd).

Als de afvaller met zijn neen antwoord, fout was, dan heeft de Mol wel kinderen (Katrien, Pascale, Steve en de afgevallen Jeffrey).

Wij weten het niet of het nu ja of neen is en de makers kunnen het ook niet zeggen of het antwoord van de afvaller op die vraag juist of fout was, want dan zou je al drie of vier mensen kunnen uitsluiten als mol.

Alleen de Mol weet wie de afvaller is en alleen de kandidaten weten wat ze zelf hebben geantwoord op die vraag. Dus eigenlijk weten we als kijker niks met het gegeven "de afvaller heeft neen geantwoord op deze vraag".
Gebruikersavatar

BeaVer08 apr 2018, 23:21

 1293  Uma
We kunnen er eigenlijk vanuit gaan dat we niets weten.
We kunnen enkel 1 vraag stellen. Heeft de mol de bedragen kunnen kiezen of niet?
Zo ja, is er een mogelijkheid dat de mol de afvallende kandidaat een hoog bedrag zal gegeven hebben
Zo nee, kunnen we er misschien van uit gaan dat de kandidaten hun hoogste verdachten de grote bedragen geven.
Gebruikersavatar

Elysia198508 apr 2018, 23:26

 105
Als ik nadenk over de manier waarop de mol de kandidaat zou kunnen identificeren met behulp van die tip, denk ik dat Pieter de afvaller was. De vraag op zich kan zowel juist als fout beantwoord zijn, en vertelt ons dus niets, en eender welke kandidaat kan die optie gekozen hebben. Tenzij... de vraag zelf een tip geeft over de kandidaat. Het wel of niet hebben van kinderen is typisch kenmerkend voor priesters die celibatair (horen te) leven.

Dat zou meteen twee dingen ‘op hun plaats latrn vallen’:
-De mol identificeert Pieter aan het feit dat ‘kinderen hebben’ enkel speciaal wijst naar priesters (die dus geen kinderen zouden horen te hebben) en
- het verklaart waarom brave Pieter absoluut geen koffertje met nul euro wilde nemen en al zwetend en met een duidelijk schuldgevoel twéé pasvragen koopt (hij wist van zichzelf natuurlijk dat hij dan zal hebben aangeduid dat de mol geen kinderen heeft en dus dat hij serieus gevaar loopt).

Bovendien komt Baha hier voor mij het meest verdacht naar voor, en ik hoop echt dat hij de mol niet is, want samen met Steve valt hij gewoon te hard op en is het niet zo’n subtiele slim te werk gaande mol als ik zou hopen.

Natuurlijk zijn er nog andere verklaringen, dus ik ben benieuwd naar jullie interpretaties.
Gebruikersavatar

Fizmo08 apr 2018, 23:31

 12
Persoonlijk denk ik niet dat een mol hier de leiding van het gesprek op zich gaat nemen (wat pieter en jeffrey toch wel deden). Te veel risico dat je iets verkeerd zegt of doet. Ik denk dat de mol hier weinig gezegd heeft (katrien, steve en lloyd) en mss hooguit wat verwarring probeerde te zaaien zoals pascale of baha.

Jammer dat jeffrey er uit ligt want die verdachte ik niet, zelfde als pieter.
Gebruikersavatar

ex-molinator08 apr 2018, 23:35

 3483  Uma
Elysia1985 schreef:Als ik nadenk over de manier waarop de mol de kandidaat zou kunnen identificeren met behulp van die tip, denk ik dat Pieter de afvaller was.
De mol hoeft de oorspronkelijke afvaller niet te identificeren. GDC heeft gezegd dat hij De Mol ingelicht heeft over de identiteit van de afvaller.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 33