Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Klaartje11 mei 2018, 11:09

 2245  Uma
Kobe schreef:Ik geloof niet meer in de veronderstelling dat Pieter ook de afvaller kon zijn. Met alle respect, maar om na die kofferproef dan zodanig te veranderen van mol/of opeens veel meer info te hebben over de mol (als iedereen toen al juist was, alles kan natuurlijk), dat vind ik wel héél straf. De finale bereiken doe je niet zo maar, al zit je op de juiste mol, je moet dan nog zo vroeg mogelijk er op zitten om meer info te hebben...(tenzij hij na de kofferproef als enigste op de juiste zit)
Ik denk ook dat Pieter niet de oorspronkeljike afvaller was. Ik zie het als volgt: GDC meldt dat de afvaller neen heeft geantwoord op de vraag of de mol kinderen heeft. Nu weten we dat "neen" een correct antwoord was op die vraag. ik denk dat Pieter gewoon de waarheid spreekt als hij zegt: "Ik heb neen geantwoord op die vraag." Dus misschien is bij Pieter de schrik toegeslagen en dacht hij misschien dat hij de afvaller was. Misschein ging Pieter er dus vanuit dat hij toch fout zat of dat hij op dat moment op de verkeerde mol(len) zijn vragen had beantwoord (als hij zou spreiden).

Om zijn vel te redden, koopt Pieter dan maar twee pasvragen. Als kandidaat probeert hij de meubelen nog te redden. Maar wat Pieter dus niet wist, was dat zijn antwoord op de vraag correct was, en misschien zat hij wel op de juiste mol(len). Het kopen van die pasvragen was misschien dus ook niet nodig geweest om zijn vel te redden, want hij was niet de oorspronkelijke afvaller.

Dat hij tijdens de onderhandelingen/discussie over de verdeling van de koffers zich bereid toonde om te zeggen of hij neen of ja had geantwoord op de vraag, vond ik redelijk on-mols.

Ook het feit dat hij na het vertrek van Jeffrey nog tegen Bahador zegt "Ik weet waarom ik ze genomen heb." Hij bedoelt hier dat hij weet waarom hij die twee pasvragen genomen heeft. Omdat hij dacht de oorspronkelijke afvaller te zijn omdat hij neen had geantwoord op de vraag?

Pieter verlengt nadat Jeffrey is vertrokken nog de discussie, maar Bahador komt tussen en zegt: "Het is gedaan. Ge hebt uw keuze gemaakt." De discussie nog verder zetten is in mijn ogen on-mols. Voor de mol is de opdracht geslaagd. "Gedaan ermee en op naar de volgende." Zo zou je Baha's woorden kunnen interpreteren.

Wie dan wel de oorspronkelijk afvaller is? We zullen het misschien vernemen in de laatste aflevering van dit seizoen. Iets wat mij doet vermoeden dat het Jeffrey niet was, is de vraag van Bahador aan Jeffrey, als ze daar met hun tweetjes zitten, terwijl de anderen weg zijn om pasvragen te kopen: "Wie denk je dat er eerst naar huis moest?" Ik vind dat in zekere zin een rare vraag. Indien Baha een kandidaat is, dan doet dat uitschijnen dat Baha op de vraag of de mol kinderen heeft, JA geantwoord heeft, want als hij NEEN zou hebben geantwoord, kon hijzelf het ook zijn (en dan zou dat nulkoffertje pakken wel heel dom geweest zijn). Dus als kandidaat Bahador een fout antwoord heeft gegeven op die vraag, gokte hij op dat moment niet op de juiste mol of spreidde hij zijn antwoorden op twee mogelijke mollen, waarvan één kinderen heeft. Die vraag van Bahador aan Jeffrey "Wie denk je dat er eerst naar huis moest?" laat in mijn ogen ook halverlings uitschijnen dat hij ervanuit gaat (of misschien gewoon zeker weet, omdat Baha de mol is) dat ook Jeffrey niet de oorspronkelijke afvaller is.
Gebruikersavatar

Frolva11 mei 2018, 11:22

 2204
Klaartje schreef:Dat hij tijdens de onderhandelingen/discussie over de verdeling van de koffers zich bereid toonde om te zeggen of hij neen of ja had geantwoord op de vraag, vond ik redelijk on-mols.
Of juist niet. :mrgreen:

Als kandidaat wil je die informatie toch niet prijsgeven?

Nu gebruikte hij het misschien om te verantwoorden waarom hij (als mol) geld uit de pot heeft gehaald. 😉
Gebruikersavatar

Klaartje11 mei 2018, 11:31

 2245  Uma
Frolva schreef:Of juist niet. :mrgreen:

Als kandidaat wil je die informatie toch niet prijsgeven?

Nu gebruikte hij het misschien om te verantwoorden waarom hij (als mol) geld uit de pot heeft gehaald. 😉
Die interpretatie is ook mogelijk. 🙂
Gebruikersavatar

geertn44415 mei 2018, 18:30

 236
Bon, ik heb dit nu ook eens opnieuw geanalyseerd en volgens mij moeten we het als volgt interpreteren:

De afvaller heeft "neen" geantwoord op de vraag: "heeft de mol kinderen ?"
Met deze info MOET Pieter de afvaller kunnen bepalen.

Wat kunnen kandidaten nu afleiden uit deze stelling ?

Pieter kan ALLEEN de afvaller hiermee bepalen als er slechts 1 persoon "NEEN" geantwoord heeft op die vraag.
Anders kan je geen kandidaat aanduiden. Ik denk dat Gilles dit bedoelde met "met wat ik nu gezegd heb, kan de mol de afvaller bepalen". Ik denk dat dit de clue was van het spel.
En Pieter was op voorhand hierover gebriefd.

Ik denk dus inderdaad ook dat alle andere personen "JA" geantwoord hebben op deze vraag.

Jeffrey heeft dit niet beseft (dat hij de enige was) want dan had hij zeker niet de 0 koffer genomen.
Toen hij dit wel deed, was hij kansloos en dat wist Pieter ook.
GDC heeft reeds bevestigd dat Jeffrey de initiele afvaller was en dat die zichzelf niet heeft kunnen redden (met pasvragen).

De kandidaten hadden dit moeten beseffen en gewoon achterhalen wie er NEEN geantwoord had. Iemand had dit gewoon moeten uitspreken en dan zou Jeffrey onmiddelijk beseft hebben dat hij diegene was.

Ik denk dat Baha en Lloyd de clue doorhadden en daardoor geen extra pasvragen kochten (misschien dat baha daarom geen probleem had met de 0 koffer ?).

Joke & Steve hadden het spel ook niet door en hebben voor de zekerheid dan ook maar pasvragen gekocht, maar dat was dus niet nodig.

Wat wel raar is , is dat het antwoord wel juist was, dus eigenlijk was Jeffrey de enige met het juiste antwoord en toch valt hij af ?? Je gaat zien: dit is de clue op zondag 🙂

Hij moet dan op Joke, Baha of Lloyd ingezet hebben.
We zullen zien zondag 🙂
Gebruikersavatar

Jansen15 mei 2018, 20:03

 3423  Yens
geertn444 schreef:Bon, ik heb dit nu ook eens opnieuw geanalyseerd en volgens mij moeten we het als volgt interpreteren:...
Ik denk dat je gelijk hebt 😃.
Gebruikersavatar

Holmes15 mei 2018, 20:11

 395
geertn444 schreef:GDC heeft reeds bevestigd dat Jeffrey de initiele afvaller was en dat di...
Waar heeft hij dat bevestigd ?
Gebruikersavatar

Yvo15 mei 2018, 22:02

 1111  Uma
geertn444 schreef:GDC heeft reeds bevestigd dat Jeffrey de initiele afvaller was en dat die zichzelf niet heeft kunnen redden (met pasvragen).
Ik denk ook dat Jeffrey de originele afvaller was. We zullen het zien zondag.
Gebruikersavatar

ex-molinator15 mei 2018, 22:31

 3483  Uma
geertn444 schreef:Bon, ik heb dit nu ook eens opnieuw geanalyseerd en volgens mij moeten we het als volgt interpreteren:
Ik denk dat de kans dat Jeffrey de enige was die neen op die vraag geantwoord had, heel klein is. Dit impliceert bijna dat geen van de anderen LLoyd, Baha, Pieter of Joke in het vizier hadden (tenzij de spreiding toevallig gezorgd heeft dat net die vraag helemaal skew beantwoord werd).

We moeten er trouwens van uit gaan dat Pieter niet op voorhand ingelicht kon worden over de identiteit van de afvaller en dat Pieter op dat moment ook voor het eerst verneemt dat Jeffrey Neen op een bepaalde vraag geantwoord heeft.

Ik denk dat er op voorhand een afspraak gemaakt moet zijn waarmee Pieter iets moet kunnen afleiden uit de formulering, de woordkeuze, of misschien zelfs de stelling ( bvb Nee = links, Ja = rechts, en nog iets voor het getal), maar dat men niet het risico wil lopen dat Pieter een redenering moet volgen en ergens verkeerd blijft haperen.
Gebruikersavatar

Cedric15 mei 2018, 22:47

 2834  Uma
geertn444 schreef:GDC heeft reeds bevestigd dat Jeffrey de initiele afvaller was en dat die zichzelf niet heeft kunnen redden (met pasvragen).
Neen toch?? Wat is je bron hiervoor? Ik heb dit nog nergens gehoord of gelezen hoor.. Zou mij trouwens heel erg verbazen mocht dergelijke info nu al zijn prijsgegeven. Dit is echt iets dat niet onthuld zal worden tot in de slotaflevering.

Over de rest van je post:

Dat je ervan uitgaat dat slechts 1 iemand 'Neen' had geantwoord op die bewuste vraag vind ik trouwens ook veel te kort door de bocht, want dit wordt al gezegd nog vóór de discussie over de kistjesverdeling begint. Met andere woorden: STEL dat Jeffrey de enige was geweest en STEL dat hij GEEN nulkoffer had gehad, dan had hij zich via pasvragen kunnen redden. Met andere woorden: zelfs zei die 'Ja' hadden geantwoord konden nog afvallen. Volgens mij is dat ook gebeurd trouwens.

Dat je zegt dat Baha dit doorhad en daarom ook een nulkoffer pakte vind ik ook veeeeel te kort door de bocht. Tenzij ze echt 100% zeker wisten wie wie aan het verdenken was, kon niemand geweten hebben wie 'Neen' had geantwoord op die vraag.

Misschien is het meest voor de hand liggende scenario misschien ook wel het juiste: Pieter had 'neen' geantwoord en alle andere vragen fout beantwoord, waardoor hij zelf de laagste score had en hij dus de "afvaller" was in theorie. Waardoor alle anderen in een erg gevaarlijk vaarwater aan het drijven waren en niemand zich al zeker kon wanen.

Mijn vermoeden (!) is dus dat Jeffrey 'Ja' had geantwoord op die vraag en zichzelf dus safe waande, maar dat hij de op 1 na slechtste score had.
Dat de oorspronkelijke afvaller 'Neen' had geantwoord (wat het juiste was), wijst er volgens mij op dat de Mol hier zichzelf een rotslechte score heeft bezorgd..

Maar goed, dat is dan wat ik denk wetende dat Pieter de Mol is.
Uiteindelijk zullen we het pas zondag weten, maar ik vond jouw post dus wat te kort door de bocht, Geert..
Gebruikersavatar

Jansen15 mei 2018, 23:16

 3423  Yens
Cedric schreef:Misschien is het meest voor de hand liggende scenario misschien ook wel het juiste: Pieter had 'neen' geantwoord en alle andere vragen fout beantwoord, waardoor hij zelf de laagste score had en hij dus de "afvaller" was in theorie. Waardoor alle anderen in een erg gevaarlijk vaarwater aan het drijven waren en niemand zich al zeker kon wanen.
Hier heb ik toch moeite mee... Je gaat er dan van uit dat de mol ook de vragenlijst invult en die vragen verkeerd beantwoord om de uitslag te beïnvloeden. Dat zou ik echt "not done" vinden.
Gebruikersavatar

Cedric15 mei 2018, 23:29

 2834  Uma
eveline.vanhemel schreef:Hier heb ik toch moeite mee... Je gaat er dan van uit dat de mol ook de vragenlijst invult en die vragen verkeerd beantwoord om de uitslag te beïnvloeden. Dat zou ik echt "not done" vinden.
Idem hoor, maar het zou misschien niet onwaarschijnlijk zijn. Uiteindelijk maakt het resultaat van De Mol niet uit denk ik, mag die antwoorden wat ie wil. Worden die zijn scores überhaupt bijgehouden eigenlijk?
Enne, Eline die bij het duiken geholpen zou worden vond ik (en met mij vele anderen) ook not done, dus hopelijk werd daaruit geleerd 🙂

Dit gezegd zijnde hoop ik/denk ik dat Steve de oorspronkelijke afvaller was. Wat ik hierboven suggereerde was gewoon een idee dat in mij op kwam terwijl ik die post typte, want het kan een manier zijn waarop de Mol de boel saboteerde.. Maar ik hoop ook van niet.
Gebruikersavatar

Nelis16 mei 2018, 10:28

 8
Ze kunnen ook aan elke kandidaat een triggerwoord of -getal koppelen en op die manier de Mol op de hoogte brengen. Gilles zegt namelijk: "ik heb nu trouwens ook, door wat ik allemaal verteld heb, de Mol op de hoogte gebracht van wie die afvaller is."

Aan het begin van de proef vertelt hij ook dat iedere kandidaat maximum 10.000 euro mee op het vliegtuig mag nemen. De hoogste koffer is 6.000 euro. Daarbovenop is het hoogst onwaarschijnlijk dat de groep ervoor kiest om meerdere koffers bij 1 persoon te stoppen.

Ter voorbeeld: eventueel was het bedrag de trigger, en weet de Mol zo welke kandidaat afvalt.
7.000 euro=Steve
8.000 euro=Joke
9.000 euro=Baha
10.000 euro= Jeffrey
11.000 euro=Lloyd
12.000 euro=Pascale
13.000 euro=Katrien

Heel benieuwd naar zondag!
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33