Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Holmes10 mei 2018, 19:22

 395
jos.jansen schreef:Jij gaat er hier wel vanuit dat Jeffrey de originele afvaller was, dit is helemaal geen zekerheid.
Dat was idd geen zekerheid en ik moet dus nuanceren. Vanuit het Baha-molstandpunt :
- ofwel was Jeffrey de voorziene afvaller en dan is de opzet mislukt (en waarom dan meegegaan met zijn keuze voor nul euro) ?
- ofwel was Pieter de voorziene afvaller want die gaf hij het hoogste bedrag (van alle pasvraagkopers) en dan is die opzet idd wel gelukt. Maar toen Baha voorstelde om een aantal niet-6000-koffers al te verdelen, zou de koffer van 6000 overgebleven zijn samen met die van 1000 maar ook de 2 nulkoffers en was er dus een groot risico (50%) dat Pieter evt met een nulkoffer opgescheept werd.... gegokt en gewonnen ?
Gebruikersavatar

marc.roose11 mei 2018, 00:19

 193  Sven
Ric schreef:Iemand enig idee hoe GDC aan de mol kan duidelijk maken wie er afvalt door wat hij zei tijdens die uitleg?
Nieuwe gedachtenpiste ...... stel dat de koffers met de geldbedragen de plaats van de kandidaten voorstellen ... dus:

bovenste rij : 0 = Joke
0 = pieter
700 = Jeffrey
1000 = Steve
onderste rij : 1500 = Katrien
2000 = Lloyd
3000 = Pascale
6000 = Bahador

door een codewoord geeft Gilles aan welke koffer de afvaller voorstelt : bv. door te zeggen "... NEEN geantwoord" ,; "NEEN" : 2 E 's ; ZEVENhonderd ,zeven 2 E's ..... Jeffrey is de oorspronkelijke afvaller.

nog een voorbeeldje : Gilles zegt : "Op de vraag wat is de leeftijd van de mol heeft de afvaller " 60" geantwoord" ;
"60" : 60 00 ....... Bahador is de afvaller.
enz. ....
Dit zijn maar een paar voorbeelden he ..... neem dat nu ook nu letterlijk op he
Gebruikersavatar

Holmes11 mei 2018, 08:52

 395
marc.roose schreef:Nieuwe gedachtenpiste ...... stel dat de koffers met de geldbedragen de plaats van de kandidaten voorstellen ... dus:

bovenste rij : 0 = Joke
0 = pieter
700 = Jeffrey
1000 = Steve
onderste rij : 1500 = Katrien
2000 = Lloyd
3000 = Pascale
6000 = Bahador

door een codewoord geeft Gilles aan welke koffer de afvaller voorstelt : bv. door te zeggen "... NEEN geantwoord" ,; "NEEN" : 2 E 's ; ZEVENhonderd ,zeven 2 E's ..... Jeffrey is de oorspronkelijke afvaller.

nog een voorbeeldje : Gilles zegt : "Op de vraag wat is de leeftijd van de mol heeft de afvaller " 60" geantwoord" ;
"60" : 60 00 ....... Bahador is de afvaller.
enz. ....
Dit zijn maar een paar voorbeelden he ..... neem dat nu ook nu letterlijk op he
Dan veronderstel je dat Pieter de mol is, want anders zit je met een probleem met 2x0 die je niet van elkaar kan onderscheiden.

Ipv vooraf 7 codes af te spreken konden ze evt ook beperken tot 3 om de afvaller te bepalen, vb :
- welke kant van GDC mag je laten vallen : linkerhand/rechterhand GDC uitsteken (dus afvaller zit aan tegenovergestelde kant)
- zit hij/zij op een oneven plaats : zin beginnen met O(p de vraag) of met andere letter
- zit hij/zij op (on)even plaats dichtst bij GDC : ja/neen (geen kinderen)
je hebt dan 2 x 2 x 2 = 8 combinaties mogelijk.

GDC : Linkerhand x Op x Neen => Jeffrey (als vb)
Gebruikersavatar

chicawah.janssen11 mei 2018, 09:19

 8153
marc.roose schreef:Nieuwe gedachtenpiste ...... stel dat de koffers met de geldbedragen de plaats van de kandidaten voorstellen ... dus:

bovenste rij : 0 = Joke
0 = pieter
700 = Jeffrey
1000 = Steve
onderste rij : 1500 = Katrien
2000 = Lloyd
3000 = Pascale
6000 = Bahador
Als ik het mij goed herinner stonden die koffers al klaar. De makers konden toch niet op voorhand weten wie waar zou gaan zitten?

Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom hier zo doorgeboomd over wordt. Het zou wel leuk zijn te weten hoe GDC de mol ingelicht heeft (waarschijnlijk /hopelijk komen we dat te weten in de revealaflevering), maar an sich doet het er toch geen bal toe?
Gebruikersavatar

Holmes11 mei 2018, 09:29

 395
chicawah schreef:Als ik het mij goed herinner stonden die koffers al klaar. De makers konden toch niet op voorhand weten wie waar zou gaan zitten?

Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom hier zo doorgeboomd over wordt. Het zou wel leuk zijn te weten hoe GDC de mol ingelicht heeft (waarschijnlijk /hopelijk komen we dat te weten in de revealaflevering), maar an sich doet het er toch geen bal toe?
Makers hoefden niet te weten wie waar ging zitten. Ze moesten, in het scenario van Marc, enkel af te spreken welke koffer met welke plaats overeenstemde. En wie op de door GDC gecommuniceerde plaats zat, dat was de voorziene afvaller.

Als je weet wie de voorziene afvaller was, kan je ook zien wie van de mogelijke mollen meest een geldkoffer in de richting van de afvaller probeert te duwen of een nulkoffer probeert te vermijden.
Als een mol ook apatisch mocht toekijken in deze opdracht, dan doet het er idd geen bal toe 😃
Gebruikersavatar

marc.roose11 mei 2018, 09:32

 193  Sven
chicawah schreef:Als ik het mij goed herinner stonden die koffers al klaar. De makers konden toch niet op voorhand weten wie waar zou gaan zitten?

Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom hier zo doorgeboomd over wordt. Het zou wel leuk zijn te weten hoe GDC de mol ingelicht heeft (waarschijnlijk /hopelijk komen we dat te weten in de revealaflevering), maar an sich doet het er toch geen bal toe?
nee het doet er inderdaad niet toe dat we weten hoe Gilles het aan de mol verteld heeft .
maar 't is zoals bij een goocheltruck ... iedereen vraagt zich af : "hoe heeft hij dat gedaan?"
en dan is het leuk om daar een antwoord op te zoeken
Gebruikersavatar

JKpowned11 mei 2018, 09:33

 259
Dit is toch wel de opdracht waar ik benieuwd ben naar de uitleg hopelijk geven ze de volledige uitleg in de laatste aflevering van hoe de mol op de hoogte werd gebracht en laten we hopen dat het niet iets flauw is :?
Gebruikersavatar

chicawah.janssen11 mei 2018, 09:35

 8153
marc.roose schreef:'t is zoals bij een goocheltruck ... iedereen vraagt zich af : "hoe heeft hij dat gedaan?"
Gilles' handgebaren zitten er alleszins voor iets tussen. Hij houdt het meestal neutraal, sober en sec, hij heeft niet de gewoonte "met zijn handen te spreken".
Gebruikersavatar

Kobe11 mei 2018, 09:46

 429
Holmes schreef:Dat was idd geen zekerheid en ik moet dus nuanceren. Vanuit het Baha-molstandpunt :
- ofwel was Pieter de voorziene afvaller want die gaf hij het hoogste bedrag (van alle pasvraagkopers) en dan is die opzet idd wel gelukt. Maar toen Baha voorstelde om een aantal niet-6000-koffers al te verdelen, zou de koffer van 6000 overgebleven zijn samen met die van 1000 maar ook de 2 nulkoffers en was er dus een groot risico (50%) dat Pieter evt met een nulkoffer opgescheept werd.... gegokt en gewonnen ?
Ik geloof niet meer in de veronderstelling dat Pieter ook de afvaller kon zijn. Met alle respect, maar om na die kofferproef dan zodanig te veranderen van mol/of opeens veel meer info te hebben over de mol (als iedereen toen al juist was, alles kan natuurlijk), dat vind ik wel héél straf. De finale bereiken doe je niet zo maar, al zit je op de juiste mol, je moet dan nog zo vroeg mogelijk er op zitten om meer info te hebben...(tenzij hij na de kofferproef als enigste op de juiste zit)
Gebruikersavatar

marc.roose11 mei 2018, 09:49

 193  Sven
Holmes schreef:Dan veronderstel je dat Pieter de mol is, want anders zit je met een probleem met 2x0 die je niet van elkaar kan onderscheiden.
toch niet .... ik denk dat Jeffrey de oorspronkelijke afvaller was
2x0 hoeft geen probleem te zijn : vb. als Gilles zegt "op vraag 10 ...." ... 1ste nul ,of "op vraag 20 ...;" ... 2de nul

Ipv vooraf 7 codes af te spreken konden ze evt ook beperken tot 3 om de afvaller te bepalen, vb :
- welke kant van GDC mag je laten vallen : linkerhand/rechterhand GDC uitsteken (dus afvaller zit aan tegenovergestelde kant)
- zit hij/zij op een oneven plaats : zin beginnen met O(p de vraag) of met andere letter
- zit hij/zij op (on)even plaats dichtst bij GDC : ja/neen (geen kinderen)
je hebt dan 2 x 2 x 2 = 8 combinaties mogelijk.

GDC : Linkerhand x Op x Neen => Jeffrey (als vb)
ja, ik had reacties verwacht .... daarom zeg ik dit zijn maar voorbeelden .
Mijn gedachte was : de geldkoffertjes zijn de sleutel om aan te duiden waar de afvaller zit
Gebruikersavatar

marc.roose11 mei 2018, 10:01

 193  Sven
[quote="Holmes"]Dan veronderstel je dat Pieter de mol is, want anders zit je met een probleem met 2x0 die je niet van elkaar kan onderscheiden.

nee, ik denk dat Jeffrey de oorspronkelijke afvaller was...
2x0 hoeft geen probleem te zijn ..... vb. als Gilles zegt " op vraag 10 ...." ..... 1ste nul, of "op vraag 20 ...." 2de nul
Gebruikersavatar

chicawah.janssen11 mei 2018, 10:07

 8153
Kobe schreef:Ik geloof niet meer in de veronderstelling dat Pieter ook de afvaller kon zijn. Met alle respect, maar om na die kofferproef dan zodanig te veranderen van mol/of opeens veel meer info te hebben over de mol (als iedereen toen al juist was, alles kan natuurlijk), dat vind ik wel héél straf. De finale bereiken doe je niet zo maar, al zit je op de juiste mol, je moet dan nog zo vroeg mogelijk er op zitten om meer info te hebben...(tenzij hij na de kofferproef als enigste op de juiste zit)
Misschien heb je gelijk. Maar die proef was wel nog redelijk in het begin. Ik geloof niet dat toen al veel mensen op de juiste mol zaten. De kandidaten zijn niet achterlijk; net zoals wij hier heel die proef hebben zitten fileren tot op het bot, zullen zij dat, elk voor zichzelf, ook wel gedaan hebben.
Ze zullen zich ook afgevraagd hebben wie de oorspronkelijke afvaller was, waarom Baha plots zo enthousiast op de nulkoffer sprong, waarom Lloyd met al zijn geld geen pasvragen kocht, wat nu precies het juiste antwoord was op de vraag "Heeft de mol kinderen?" enz.
De vraag was bedoeld om twijfelaars op het verkeerde been te zetten, want er werd min of meer gesuggereerd dat "neen" een fout antwoord was. De vraag was ook zeer goed gekozen, want op dat moment waren er meer kandidaten met kinderen (5) dan kandidaten zonder kinderen (onze 3 finalisten), wat het feit dat "neen" verkeerd was, nog wat meer versterkt werd.

Wie kon de oorspronkelijke afvaller zijn?
Ofwel Jeffrey, ofwel Steve, misschien Joke.
Jeffrey koos de nulkoffer en Baha sprong daar onmiddellijk op door ook een nulkoffer te nemen. Als Baha de mol is, deed hij dat omdat het geld dan bij de oorspronkelijke afvaller zou komen, die er hoogstwaarschijnlijk pasvragen mee zou kopen. Toch kreeg Steve "maar" 1000 euro.
Pieter probeerde eerst de boel te sturen, maar dat mislukte. Acteerde hij daarna perfect zodat hij toch nog 1000 euro uit de pot kon houden? Al zijn geld opdoen had hem verdacht gemaakt, 1000 euro kon er wel af.
Is Lloyd de mol? Hij hield zich afzijdig bij de discussie over de verdeling en kocht geen pasvragen ondanks het feit dat hij het grootste bedrag had. Ik denk dat de mol toch zou proberen om de verdeling onopvallend een beetje te sturen. Ofwel wist hij dat er sowieso pasvragen gekocht zouden worden en kon hij hier de held uithangen zodat hij niet verdacht uit de proef kwam.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 33