Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Elysia198516 apr 2018, 13:21

 105
Ik had er net wel aan gedacht. Integendeel, het was de eerste gedachte die in me opkwam: dit is een proef waarbij je ‘out of the box’ moet denken. Er liggen nullen en het is eenvoudig om dan twee lucifers te verleggen om drie eentjes te maken, dan heb je meteen een hoger getal. En er eventjes rondlopen om te kijken of ze aan beide kanten een ander bedrag vormen. Ik heb zelfs meteen mijn hoofd gedraaid om dat na te kijken. Ik zit wel thuis in mijn stoel, maar ik vind het heel vreemd dat er echt niemand anders op kwam in die proef om er op zijn minst even rond te lopen. Het is immers een vrij standaard hersenbreker.
Gebruikersavatar

Klaartje16 apr 2018, 13:36

 2245  Uma
kris.pollaris schreef:bij deze proef waar ik hier toch nog maar weinig over hoor is ook een fout gemaakt bij de geld opdracht.
Hier blijkt naderhand dat 200 rand en 500.000 dong omgewisseld liggen. Joke was er hier van overtuigd van dat ze de waarde van deze dong weet. Toevallig of niet ligt deze net wel verkeerd.

Mollen actie of niet?
Ik vond dat een best moeilijke opdracht. Zelf zou ik daar niks van gebakken hebben, het enige dat ik wist was dat de 5 Britse pond minder waard is dan 20 euro. Wat de koers is van Mexicaanse peso's of de Zuid-Afrikaanse rand, ik heb geen flauw idee en van die Vietnamese munt had ik zelfs nog nooit gehoord. Dat komt ervan als iedereen met euro's of dollars betaalt. 🙂

Wel een toeval dat Joke beweert dat ze die dong kende. Ze zou een visum hebben moeten betalen met een miljoen (of was het meer?) dong en ze beweerde dat dat ongeveer 40 euro zou zijn. Als je van die munten niks kent, zoals ik, dan geloof je haar op haar woord.

Als het een mollenstreek was, zowat de beste molactie tot nog toe. En zelfs overtuigend gebracht qua acteerprestatie! 😉
Gebruikersavatar

Klaartje16 apr 2018, 13:46

 2245  Uma
Elysia1985 schreef:Ik had er net wel aan gedacht. Integendeel, het was de eerste gedachte die in me opkwam: dit is een proef waarbij je ‘out of the box’ moet denken. Er liggen nullen en het is eenvoudig om dan twee lucifers te verleggen om drie eentjes te maken, dan heb je meteen een hoger getal. En er eventjes rondlopen om te kijken of ze aan beide kanten een ander bedrag vormen. Ik heb zelfs meteen mijn hoofd gedraaid om dat na te kijken. Ik zit wel thuis in mijn stoel, maar ik vind het heel vreemd dat er echt niemand anders op kwam in die proef om er op zijn minst even rond te lopen. Het is immers een vrij standaard hersenbreker.
Dat spel onderste boven bekijken, dat was ook al in me opgekomen, maar er eentjes van maken?

Zo zijn er inderdaad heel veel van die luciferraadseltjes (wat jij standaard hersenbrekers noemt), maar geef toe: het lijkt enkel evident als je het "truukje" kent, maar om op de juiste oplossing te komen binnen een redelijk korte tijd, dat lukt 99 van de 100 mensen niet. Ik bekeek toevallig gisteren de uitzending in het gezelschap van iemand met een (objectief vastgesteld en gemeten) IQ van 135, maar die wist de oplossing ook niet te geven. 🙂

Het is een truukje, je weet het of je weet het niet. Net zoals een Rubiks-kubus oplossen: dat krijg je ook in geen weken opgelost, tenzij je er een paar truukjes voor kent, die iemand je heeft aangeleerd. Dan los je zo'n puzzel op in no time.
Gebruikersavatar

Lodewijk16 apr 2018, 13:47

 146
Klaartje schreef:Ik vond dat een best moeilijke opdracht. Zelf zou ik daar niks van gebakken hebben, het enige dat ik wist was dat de 5 Britse pond minder waard is dan 20 euro. Wat de koers is van Mexicaanse peso's of de Zuid-Afrikaanse rand, ik heb geen flauw idee en van die Vietnamese munt had ik zelfs nog nooit gehoord. Dat komt ervan als iedereen met euro's of dollars betaalt. 🙂
😉
Ghoh, de Pond, de Euro en de Mexicaanse peso's moesten wel zeker geraden kunnen worden, ze zijn in mexico dus dan ga je toch automatisch van tijd nekeer omrekenen naar Euro's. De Zuid Afrikaanse Rand, tjah, misschien als je de mol vorig jaar gezien hebt werd er af en toe wel eens aangehaald dat ze een zeker bedrag in Rand hadden... Kon je omrekenen, maar misschien al wat moeilijker. Feit is dat de Vietnamese munt idd wel gokken was, of mollen...

Trouwens, waarom is de 20 euro gewoon in zijn standaardformaat en de rest gigantisch groot afgedrukt? :p
Gebruikersavatar

Elysia198516 apr 2018, 13:52

 105
Klaartje schreef:Dat spel onderste boven bekijken, dat was ook al in me opgekomen, maar er eentjes van maken?

Zo zijn er inderdaad heel veel van die luciferraadseltjes (wat jij standaard hersenbrekers noemt), maar geef toe: het lijkt enkel evident als je het "truukje" kent, maar om op de juiste oplossing te komen binnen een redelijk korte tijd, dat lukt 99 van de 100 mensen niet. Ik bekeek toevallig gisteren de uitzending in het gezelschap van iemand met een (objectief vastgesteld en gemeten) IQ van 135, maar die wist de oplossing ook niet te geven. 🙂

Het is een truukje, je weet het of je weet het niet. Net zoals een Rubiks-kubus oplossen: dat krijg je ook in geen weken opgelost, tenzij je er een paar truukjes voor kent, die iemand je heeft aangeleerd. Dan los je zo'n puzzel op in no time.
Die eentjes maken op zich, dat kan ik begrijpen dat de meeste mensen er niet op komen, hoewel ik het wel opmerk net omdat het zo vaak voorkomt in zo'n soort puzzel dat het mogelijk zou zijn dat er iemand op komt... Maar het gaat me inderdaad vooral om het idee om het eens ondersteboven te bekijken, zoals je ook aangeeft: ook jij hebt er aan gedacht. Dat zijn hier al twee mensen in dit topic... Er zit een dierenarts in, een student geneeskunde, ... toch slimme mensen zou ik denken. En net daarom vind ik het een beetje vreemd (hoewel uiteraard niet onmogelijk) dat er niemand op komt.🙂

Ik heb zelf een IQ van 140 (gemeten op de lagere school en opnieuw vastgesteld door de psycholoog tijdens mijn studies psychologie) maar op zich betekent dat niets. Het gaat er hier vooral om er gewoon op te komen. Het idee moet zich aandienen in je hoofd, en dan is het als een licht dat aan gaat en plots kan je niets anders meer zien en begrijp je niet waarom anderen het niet zien! Zoals gezegd, het gaat vooral om dat idee "bekijk het nu eens van de andere kant!". Er was zelfs iemand die opmerkte "zo simpel kan het niet zijn", en toch kijken ze niet eens echt verder! Dan heb ik het idee... Heeft er misschien iemand de aandacht afgeleid?
Gebruikersavatar

Fizmo16 apr 2018, 14:00

 12
Je vraagt je soms af waarom een mol nog nodig is als ge ziet hoe moeilijk die opdrachten zijn. Allez, slechts 2 uur de tijd om 4 correcte pakjes af te leveren uit 64 pakjes. In die 2 uur hebben ze met moeite 3 pakjes kunnen afleveren dus zelfs al heb je al die opdrachten van de eerste keer correct, wat al zeer moeilijk is, dan nog hebt ge geen tijd genoeg om ze af te leveren.

Zelfde met die opdracht met de mariachiband. Ge moet al alle vijf de liedjes kennen, ge moet al weten dat ge de meisjesnamen moet onthouden en dan moet ge nog es in 5 minuten tijd 5 kippen vangen?? Komaan zeg...

Zelfde met die opdracht met die sombrero's. Het is al immens moeilijk om er 3 te volgen, zeker als slechts 1 of 2 er naar toe kijken maar dan zitten ze nog eens van hoofddeksel te wisselen ook en dat allemaal terwijl ge nog es een raadsel ook moet oplossen waardoor ge constant moet afwisselen. Komaan zeg, dat zijn toch onmogelijke opdrachten.

Maakt anders de opdrachten nog moeilijker. Dan hebt ge helemaal geen mol meer nodig. En dan Gilles De Coster maar zeggen dat de mol zijn werk goed doet. Hallo??? Geef anders nog minder tijd en maak het anders nog moeilijker...
Laatst gewijzigd door Fizmo op 16 apr 2018, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

bentxi16 apr 2018, 14:00

 43  Emanuelle
kris.pollaris schreef:Joke was er hier van overtuigd van dat ze de waarde van deze dong weet. Toevallig of niet ligt deze net wel verkeerd.
Mollen actie of niet?
'k Denk dat het toch niet eenvoudig is om die biljetten zomaar in de juiste volgorde te leggen. De reflex die ik zou gehad hebben was om aan de voorbijgangers te vragen of er geen wisselkantoor in de buurt was... 😉
Gebruikersavatar

Elysia198516 apr 2018, 14:04

 105
Fizmo schreef:Je vraagt je soms af waarom een mol nog nodig is als ge ziet hoe moeilijk die opdrachten zijn. Allez, slechts 2 uur de tijd om 4 correcte pakjes af te leveren uit 64 pakjes. In die 2 uur hebben ze met moeite 3 pakjes kunnen afleveren dus zelfs al heb je al die opdrachten van de eerste keer correct, wat al zeer moeilijk is, dan nog hebt ge geen tijd genoeg om ze af te leveren.

Zelfde met die opdracht met de mariachiband. Ge moet al alle vijf de liedjes kennen, ge moet al weten dat ge de meisjesnamen moet onthouden en dan moet ge nog es in 5 minuten tijd 5 kippen vangen?? Komaan zeg...

Zelfde met die opdracht met die sombrero's. Het is al immens moeilijk om er 3 te volgen, zeker als slechts 1 of 2 er naar toe kijken maar dan zitten ze nog eens van hoofddeksel te wisselen ook en dat allemaal terwijl ge nog es een raadsel ook moet oplossen waardoor ge constant moet afwisselen. Komaan zeg, dat zijn toch onmogelijke opdrachten.

Maakt anders de opdrachten nog moeilijker. Dan hebt ge he...
Akkoord. Het gaat hier toch om "de mol", een programma waarbij iemand specifiek zorgt voor het mislukken van de opdrachten en het erom draait die persoon te ontmaskeren... Maar de mol moet niets doen, de makers plannen de opzet zo dat echt alle kaarten goed moeten liggen en iedereen op nummer zijn taak perfect moet uitvoeren of het mislukt. Ik vind het zelfs teleurstellend dat er zo weinig geld verdiend wordt!
Gebruikersavatar

chicawah.janssen16 apr 2018, 14:10

 8153
Fizmo schreef:Je vraagt je soms af waarom een mol nog nodig is als ge ziet hoe moeilijk die opdrachten zijn. Allez, slechts 2 uur de tijd om 4 correcte pakjes af te leveren uit 64 pakjes. In die 2 uur hebben ze met moeite 3 pakjes kunnen afleveren dus zelfs al heb je al die opdrachten van de eerste keer correct, wat al zeer moeilijk is, dan nog hebt ge geen tijd genoeg om ze af te leveren.

Zelfde met die opdracht met de mariachiband. Ge moet al alle vijf de liedjes kennen, ge moet al weten dat ge de meisjesnamen moet onthouden en dan moet ge nog es in 5 minuten tijd 5 kippen vangen?? Komaan zeg...

Zelfde met die opdracht met die sombrero's. Het is al immens moeilijk om er 3 te volgen, zeker als slechts 1 of 2 er naar toe kijken maar dan zitten ze nog eens van hoofddeksel te wisselen ook en dat allemaal terwijl ge nog es een raadsel ook moet oplossen waardoor ge constant moet afwisselen. Komaan zeg, dat zijn toch onmogelijke opdrachten.

Maakt anders de opdrachten nog moeilijker. Dan hebt ge he...
Idem voor Holy Pieter & Big Baha: alleen geld als ze alle 5 de grepen juist hebben.
Bij Vier zitten ze dit jaar wel erg op hun geld. Een aantal proeven zijn gewoon onmogelijk te doen.
Waarom bij de kippen bv. niet € 250 per juiste kip? Waarom bij Holy Pieter & Big Baha niet bv. € 250 per juiste greep en bedrag verdubbeld bij alles juist? Waarom bij de sombrero's niet bv. € 250 per juiste sombrero en verdubbeld bij alle 3 juist? Dan hadden ze nog kunnen afspreken om er maar 1 te volgen en hadden ze toch iets gehad.
Het moet echt wel heel frustrerend zijn voor de kandidaten als het er zo aan toegaat.
Gebruikersavatar

Klaartje16 apr 2018, 14:11

 2245  Uma
Elysia1985 schreef:Die eentjes maken op zich, dat kan ik begrijpen dat de meeste mensen er niet op komen, hoewel ik het wel opmerk net omdat het zo vaak voorkomt in zo'n soort puzzel dat het mogelijk zou zijn dat er iemand op komt... Maar het gaat me inderdaad vooral om het idee om het eens ondersteboven te bekijken, zoals je ook aangeeft: ook jij hebt er aan gedacht. Dat zijn hier al twee mensen in dit topic... Er zit een dierenarts in, een student geneeskunde, ... toch slimme mensen zou ik denken. En net daarom vind ik het een beetje vreemd (hoewel uiteraard niet onmogelijk) dat er niemand op komt.🙂

Ik heb zelf een IQ van 140 (gemeten op de lagere school en opnieuw vastgesteld door de psycholoog tijdens mijn studies psychologie) maar op zich betekent dat niets. Het gaat er hier vooral om er gewoon op te komen. Het idee moet zich aandienen in je hoofd, en dan is het als een licht dat aan gaat en plots kan je niets anders meer zien en begrijp je niet waarom anderen het niet zien! Zoals gezegd, het g...
"Je moet erop komen", dat is wel vaker het probleem (dat wist Adam al over Eva 🙂 ).

Maar wat ik niet begrijp: waarom studeert iemand met een IQ van 140 in godsnaam psychologie? 🙂 Je bent daar toch veel te slim voor! In die studierichting wordt toch veel geselecteerd en gequoteerd op basis van andere criteria dan zuiver intelligentie?
Gebruikersavatar

tom.hoebrechts16 apr 2018, 14:32

 20
De opdracht met lucifers was idd niet simpel en je moet er opkomen.
- raadsel waar zeer snel overgegaan w, terwijl er meer tijd was om na te denken
-en dan nog is een tweede keer opnieuw dit zelfde raadsel doen vind ik echt een mollenactie
MAAAAAR wat mij op gevallen is, en ik vind het bizar dat dit hier nog niet teruggekomen is op het forum (dus mss ben ik wel mis) is het volgende:
Ze mogen 2 lucifers herzetten om een groter getal te maken
5008 w 9909 in hun tweede poging. Naar mijn menig w hier toch wel meer dan 2 lucifers herzet?!
Als je hier dan met 3 rondstaat moet er toch wel iemand doorhebbben en zeggen owla we hbbn er meer dan 2 herzet. Maar weer snel allemaal akkoord en door terwijl ze dan moeten wachten op de fiets en dus meeeeeer dan genoeg tijd hadden om deze fout/molactie te zien. Voor mij zat de mol in dit groepje
Gebruikersavatar

chicawah.janssen16 apr 2018, 14:36

 8153
tom.hoebrechts schreef:De opdracht met lucifers was idd niet simpel en je moet er opkomen.
- raadsel waar zeer snel overgegaan w, terwijl er meer tijd was om na te denken
-en dan nog is een tweede keer opnieuw dit zelfde raadsel doen vind ik echt een mollenactie
MAAAAAR wat mij op gevallen is, en ik vind het bizar dat dit hier nog niet teruggekomen is op het forum (dus mss ben ik wel mis) is het volgende:
Ze mogen 2 lucifers herzetten om een groter getal te maken
5008 w 9909 in hun tweede poging. Naar mijn menig w hier toch wel meer dan 2 lucifers herzet?!
Als je hier dan met 3 rondstaat moet er toch wel iemand doorhebbben en zeggen owla we hbbn er meer dan 2 herzet. Maar weer snel allemaal akkoord en door terwijl ze dan moeten wachten op de fiets en dus meeeeeer dan genoeg tijd hadden om deze fout/molactie te zien. Voor mij zat de mol in dit groepje
... en heet de mol Pascale 🙂
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9