Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

james.waker02 mei 2018, 16:56

 417
ex-molinator schreef:ff een verbetering van een vorig bericht.

Ik ben net Afl 6 aan't herbekijken en de peper die ze voorgeschoteld krijgen in een habanero (chocolate) en niet een jalapeno (zoals ik verkeerdelijk begrepen had).
Dat maakt een serieus verschil. Habanero is een andere naam voor Scotch Bonnet (ook wel gekend als Madame Jeannet).
En dan komt een herinnering van 10j geleden naar boven, toen ik in California was heb ik een zakje habaneros gekregen van een Mexicaanse meid en die stond versteld dat ik zomaar eentje begon te proeven en ook helemaal opgegeten heb. Volgens haar was die zeer pikant, volgens mij reikte die nog niet aan de enkels van de Jamaicaanse Scotch Bonnet die ik gewend was. Achteraf is ook gebleken dat Mexicanen bijlange na niet zo pikant eten als Jamaicanen en Afrikanen .

Ik heb ook nog 2 bedenkingen:
1. de Scotch Bonnet is een beetje variabel qua pikantheid en al bij al, als je geluk hebt, kan het allemaal nog meevallen. Dat houdt...

Pieter zegt in de auto "de pepers waren lekker" wat zéker een leugen is , want dat was zijn beproeving... maar verder trek ik er geen conclusies uit

Lloyd zegt dat het een groene peper was, en die zijn blijkbaar minder straf? klopt dat?
Afbeelding
Gebruikersavatar

ex-molinator02 mei 2018, 17:17

 3483  Uma
james.waker schreef:...
Lloyd zegt dat het een groene peper was, en die zijn blijkbaar minder straf? klopt dat?
Nee, er is geen rechtstreeks verband tussen de kleur en de graad van pikantheid van een peper. Ik vermoed dat deze gedachte ontstaan is vanwege een algemeen gebruik van de term "rode peper". In het Engels wordt meestal de term "hot pepper" gebruik en hot = warm en de kleur die je daarmee associeert is rood.
De pikantheid van een peper zit 'em in het gehalte aan capsaïcine (of aanverwanten) en dat is niet gerelateerd aan de kleur.

Er zijn zelfs lange hele smalle groene pepers die verdomd pikant zijn (tot pijn en spijt ondervonden 😉 ).
Gebruikersavatar

james.waker02 mei 2018, 17:54

 417
ex-molinator schreef:Nee, er is geen rechtstreeks verband tussen de kleur en de graad van pikantheid van een peper. Ik vermoed dat deze gedachte ontstaan is vanwege een algemeen gebruik van de term "rode peper". In het Engels wordt meestal de term "hot pepper" gebruik en hot = warm en de kleur die je daarmee associeert is rood.
De pikantheid van een peper zit 'em in het gehalte aan capsaïcine (of aanverwanten) en dat is niet gerelateerd aan de kleur.

Er zijn zelfs lange hele smalle groene pepers die verdomd pikant zijn (tot pijn en spijt ondervonden 😉 ).
oké, bedankt voor de informatie...
ik denk trouwens dat de aangeboden pepers gewoon rood waren? afgaande op de beelden ...
bij llyod ligt er precies wel iets wit op, maar of we daar wijzer mee worden?
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar

chicawah.janssen02 mei 2018, 18:48

 8153
Frolva schreef:Maar jawel! 😉

Je denkt dat Pieter de mol is. :mrgreen:
Misschien :|
Gebruikersavatar

Klaartje02 mei 2018, 19:04

 2245  Uma
james.waker schreef:Pieter zegt in de auto "de pepers waren lekker" wat zéker een leugen is , want dat was zijn beproeving... maar verder trek ik er geen conclusies uit

Lloyd zegt dat het een groene peper was, en die zijn blijkbaar minder straf? klopt dat?
Afbeelding
Lloyd zegt dat over die groene peper om anderen uit hun kot te lokken, want iedereen die de peper heeft moeten eten, heeft gezien dat het een rode was (voor de kandidaten de echte pikante, voor de Mol een minder pikante variant). Lloyd hoopt hiermee dat iemand daarop zou inpikken, dat heeft ook Bahador zo begrepen, vandaar dat die begint te lachen, want hij heeft de pointe van de mop door. "Goed geprobeerd, Lloyd, maar het is mislukt."

Hij had ook iets anders kunnen proberen, bijvoorbeeld: "He, Joke, wat kruipt er daar op je kraag? Precies een kakkerlak!" Om te zien wat de reactie van Joke zou zijn. Of nog: "Wat ruik ik toch, Pascale? Is dat uwe sweater die ik ruik? De geur van die stinkbom hangt daar precies nog in." en kijken hoe Pascale daarop reageert.

Het is me ne kerel, die Lloyd.
Gebruikersavatar

rolhad02 mei 2018, 19:35

 434
Zouden ze bewust maar 3 pepers hebben laten zien?

Afbeelding
Gebruikersavatar

ex-molinator02 mei 2018, 19:39

 3483  Uma
Klaartje schreef:...
Het is me ne kerel, die Lloyd.
Zeker!!
Hij heeft echt gevoel voor humor.
Zijn "groene peper" was zowel subtiel als schitterende humor. Dit vond ik tot nog toe de leukste scene in deze molreeks
En ook chapeau hoe Baha daar op reageert.
Gebruikersavatar

ex-molinator02 mei 2018, 19:52

 3483  Uma
rolhad schreef:Zouden ze bewust maar 3 pepers hebben laten zien?

Afbeelding
Dat is niet uit te sluiten.
Straffer nog, een van die 3 pepertjes heeft een herkenbaar wit puntje (de resten van de gedroogde steel) en Lloyd kreeg dat voorgeschoteld (althans het lijkt daarop).
Uitgaande van de stelling dat die 3 pepers gebruikt zijn en er nog een vierde nodig is, en dat die (een niet-pikante dus) dan logisch gezien voor de mol is, kan Lloyd geschrapt worden als mol.

Het is een redenering die logisch in orde is (allez, denk ik toch) , echter die steunt op op een paar niet verifieerbare veronderstellingen, m.a.w. no es prueba
Gebruikersavatar

chicawah.janssen02 mei 2018, 20:02

 8153
ex-molinator schreef:Dat is niet uit te sluiten.
Straffer nog, een van die 3 pepertjes heeft een herkenbaar wit puntje (de resten van de gedroogde steel) en Lloyd kreeg dat voorgeschoteld (althans het lijkt daarop).
Uitgaande van de stelling dat die 3 pepers gebruikt zijn en er nog een vierde nodig is, en dat die (een niet-pikante dus) dan logisch gezien voor de mol is, kan Lloyd geschrapt worden als mol.

Het is een redenering die logisch in orde is (allez, denk ik toch) , echter die steunt op op een paar niet verifieerbare veronderstellingen, m.a.w. no es prueba
Je ziet hier dus de 3 straffe pepers voor de kandidaten. De minder straffe peper voor de mol ligt er niet bij. Waarom?
1. Om hem niet te verwarren met de 3 straffe zodat de mol niet per vergissing een straffe krijgt
2. Omdat de minder straffe er anders uitziet en wij dan zouden uitpluizen wie de op zicht afwijkende kreeg
3. Omdat hij krek dezelfde is als de andere 3 en wij dan zouden concluderen dat Pieter de mol is
4. Om ons 1 en/of 2 te doen geloven zodat we dan zouden concluderen dat Pieter niet de mol is
Laatst gewijzigd door chicawah.janssen op 02 mei 2018, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Frolva02 mei 2018, 20:10

 2204
chicawah schreef:Je ziet hier dus de 3 straffe pepers voor de kandidaten. De minder straffe peper voor de mol ligt er niet bij.
DAT KAN NIET!

De mol zat in de controlekamer, dus er moeten 4 straffe pepers zijn.

:mrgreen:
Gebruikersavatar

chicawah.janssen02 mei 2018, 20:13

 8153
Frolva schreef:DAT KAN NIET!

De mol zat in de controlekamer, dus er moeten 4 straffe pepers zijn.

:mrgreen:
3 dus :|
Gebruikersavatar

ex-molinator02 mei 2018, 20:13

 3483  Uma
chicawah schreef:Je ziet hier dus de 3 straffe pepers voor de kandidaten. De minder straffe peper voor de mol ligt er niet bij. Waarom?
1. Om hem niet te verwarren met de 3 straffe zodat de mol niet per vergissing een straffe krijgt
2. Omdat de minder straffe er anders uitziet en wij dan zouden uitpluizen wie de op zicht afwijkende kreeg
3. Omdat hij krek dezelfde is als de andere 3 en wij dan zouden concluderen dat Pieter de mol is
3. Om ons 1 en/of 2 te doen geloven zodat we dan zouden concluderen dat Pieter niet de mol is
Evenzeer een plausibele redenering.
En die spreekt mijn (virtuele) afgeleide conclusie niet tegen
Echter: je kan er niet uit afleiden dat iemand a) wel de mol is, of b) niet de mol is 😂
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 18