Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

marc.roose01 mei 2018, 14:37

 193  Sven
ex-molinator schreef:Net noodzakelijk.
Het dominant oog is niet noodzakelijk het zelfde als je schietoog (of richtoog).
Verschillende factoren spelen een rol: ben je linkshandig of rechtshandig? (en gebruik je een linksgeweer of een rechtsgeweer), welk oog ziet het scherpst of mikafstand?
akkoord ... maar:
Baha is rechtshandig ,hij schiet ook met een geweer voor rechtshandigen ...
Het kan zijn dat zijn linkeroog dominant is ...
Bij pistoolschieten maakt dit niet zo veel verschil ...
Maar sportschutters met een linksdominant oog leren ofwel linkshandig te schieten, of dragen een bril waarbij het linkeroog geblindeerd wordt en schieten met beide ogen open.
Nooit ga je een schutter zien die rechtshandig schiet en die mikt met z'n linkeroog
Gebruikersavatar

marc.koenen01 mei 2018, 14:57

 122
marc.roose schreef:akkoord ... maar:
Baha is rechtshandig ,hij schiet ook met een geweer voor rechtshandigen ...
Het kan zijn dat zijn linkeroog dominant is ...
Bij pistoolschieten maakt dit niet zo veel verschil ...
Maar sportschutters met een linksdominant oog leren ofwel linkshandig te schieten, of dragen een bril waarbij het linkeroog geblindeerd wordt en schieten met beide ogen open.
Nooit ga je een schutter zien die rechtshandig schiet en die mikt met z'n linkeroog
Joke heeft voor het schieten toch aan Baha uitgelegd hoe je je luie oog kon herkennen.
Gebruikersavatar

marc.roose01 mei 2018, 15:10

 193  Sven
marc.koenen schreef:Joke heeft voor het schieten toch aan Baha uitgelegd hoe je je luie oog kon herkennen.
inderdaad ... het is ook een methode die gebruikt wordt bij sportschutters om te bepalen welk oog dominant is.
dit verklaart alleen dat het kan zijn dat Baha's linkeroog dominant is .
maar als je rechtshandig schiet en je mikt met je linkeroog ,dan ben je verkeerd bezig ...
Gebruikersavatar

ex-molinator01 mei 2018, 15:43

 3483  Uma
marc.roose schreef:...
maar als je rechtshandig schiet en je mikt met je linkeroog ,dan ben je verkeerd bezig ...
A priori zou je denken van wel maar toch is het soms nodig.
https://www.shootingillustrated.com/art ... -shooting/
Gebruikersavatar

marc.koenen01 mei 2018, 17:56

 122
AfbeeldingLijkt wel een geweer gekocht op 2dehands.be 😃 😃 😃
Gebruikersavatar

ex-molinator01 mei 2018, 18:51

 3483  Uma
marc.roose schreef:Afbeelding

Het artikel dat je aanhaalt bevestigt volgens mij wat ik beweerde ... :roll:
Grotendeels wel en het principe klopt wel maar als je dominant oog niet scherp genoeg ziet dan is er geen keuze en dan kan je wel aanleren om je niet-dominant oog correct te gebruiken zonder het geweer van schouder te moeten veranderen (wat lastiger is).
Gebruikersavatar

marc.roose01 mei 2018, 19:23

 193  Sven
ex-molinator schreef:Grotendeels wel en het principe klopt wel maar als je dominant oog niet scherp genoeg ziet dan is er geen keuze en dan kan je wel aanleren om je niet-dominant oog correct te gebruiken zonder het geweer van schouder te moeten veranderen (wat lastiger is).
Nu bevestig je terug wat ik zei ....

Baha's LINKSE oog is dominant ... aangezien hij rechtshandig schiet ,moet hij met z'n rechteroog mikken (dit is dus z'n niet-dominant oog)

I REST MY CASE
Gebruikersavatar

ex-molinator01 mei 2018, 20:16

 3483  Uma
marc.roose schreef:Nu bevestig je terug wat ik zei ....

Baha's LINKSE oog is dominant ... aangezien hij rechtshandig schiet ,moet hij met z'n rechteroog mikken (dit is dus z'n niet-dominant oog)

I REST MY CASE
Your case was dat hij fout bezig was.
De vraag is echter, wat is fout voor Baha, niet zozeer wat fout is volgens de regels.
Hij is rechtshandig en zou dus volgens de regels met een rechtshandig geweer, dat geweer aan de rechterkant van zijn hoofd moeten houden om te schieten. Dat doet hij ook (want linkshandig schieten is bijna onmogelijk wanneer je dat niet gewend bent - als rechtshandige). Tot daar geen probleem.
Nu stelt zich de vraag welk oog hij zal gebruiken als mikoog. Het handigst is het oog aan dezelfde kant, dus zijn niet-dominant oog, het rechteroog: en daar stelt zich het probleem. Heeft hij geleerd om zijn niet-dominant oog te gebruiken, en zijn hersenen dus de compensatie te laten doen dan kan hij het gerust volgens de "regels" doen. Maar ik betwijfel dat hij dat geleerd heeft en dan gebeurt er geen compensatie, maw woorden hij zou naast het doel schieten.
De meeste mensen gaan dan automatisch toch het dominante oog gebruiken ipv het geijkte richtoog. En voor een niet getraind schutter denk ik dat dit in eerste instantie betere resultaten zal geven.

Mijn stelling was niet dat dat wat jij beweert niet correct is, maar wel dat ik niet automatisch aanneem dat de standaardregels zomaar blindelings (pun intended) van toepassing zijn.
Dat het onhandig is, dat betwist ik absoluut niet en ik denk dat ik (met als dominant oog het linkse) het toch volgens de "regels" zou doen omdat ik de eventuele terugslag liever met de schouder opvang dan met de neus (hoewel er met die luchtbuks weinig gevaar daarvoor is).
Gebruikersavatar

Cedric04 mei 2018, 23:39

 2834  Uma
jos.jansen schreef:Grootste schok van het seizoen Joke kiest voor geld ipv eigen gewin. Spijtig voor haar betaald ze direct de prijs ervoor
Ik vrees dat groepsdruk zich hier gemanifesteerd heeft.. Het filmpje online van de kandidaten die "Het Rad van Fortuin" spelen in de auto - en dan vooral de steek van Pieter naar Joke op het einde - lijkt me dat te bewijzen. Erg jammer voor Joke die zich met deze opdracht wel voor iedereen als niet-Mol zal hebben bewezen.
Also, als je Joke haar uitleg hoort achteraf is het perfect logisch te verklaren eigenlijk. Mooie beslissing geweest van haar. En uiteindelijk had ze zelf ook maar 3 geitjes, dus haar kansen waren vrij klein..
Yvo schreef:Ik vond Pieter weer verdacht overkomen halverwege de proef. Toen Joke de geiten goed aan het begeleiden was en alles in goede banen leidde, was Pieter even kort met Joke aan het discussiëren over de aanpak.
Tgoh, ja en neen. Joke had gelijk dat Pieter te dicht bij de dieren stond en het daardoor moeilijker maakte om de weglopende geit terug bij de anderen te krijgen. Wat verdacht is inderdaad. Maar anderzijds snap ik ook wel dat mensen die nog nooit met dergelijke dieren hebben gewerkt dat niet zouden weten. Als Pieter nog nooit schapen, vee of geiten heeft gehoed, dan is het logisch dat hij dit niet weet. Die "discussie" was dan ook niet zo erg als men zou kunnen denken. Joke haar competitiviteit kwam opflakkeren en Pieter begreep niet goed wat ze bedoelde.
Storm in een glas water volgens mij.
eveline.vanhemel schreef:Ik vind dat dit jaar er heel wat kandidaten zijn die niet echt belang hechten aan het te winnen geld. Bij verschillende kandidaten overheerst het gevoel om zo lang als mogelijk mee te spelen, vandaar ook dat er zo gretig voor pasvragen en vrijstellingen gespeeld wordt. Dat is voor mij ook de belangrijkste reden waarom het zo moeilijk is om de mol te vinden dit jaar. Hij of zij is dit jaar echt niet de enige die geld uit de pot houdt 🙂.
Vanaf volgend jaar wordt het concept gewijzigd en is de Mol diegene die wél voor het geld gaat.. :mrgreen:
Klaartje schreef:Een andere bedenking die bij me op kwam is: als ik als kandidaat zou zien dat er iemand is met maar één geit op het moment dat we aankomen bij de schietstand (zoals Lloyd), dan zou ik toch proberen om een kleur blik omver te schieten, die mij zou toelaten om bij iemand een geit weg te nemen. Als het me zou lukken om de juiste kleur blik te treffen (ik weet niet meer welke kleur het juist was, zwart?), dan zou ik die ene kandidaat met zijn ene geit zijn beest afpakken. Zeker als die persoon mijn geviseerde mol zou zijn: je kan hem niet beter buitenspel zetten dan op die manier.
Nagels met koppen! Had er zelf nog niet aan gedacht, maar inderdaad, men had hier iemand volledig buitenspel kunnen zetten..
Anderzijds, diegene die dat blik van Lloyd eraf schiet, zou dan wel de eerste zijn om achteraf te worden verdacht omdat het zou lijken alsof ze handelden met voorkennis.
marc.roose schreef:Nooit ga je een schutter zien die rechtshandig schiet en die mikt met z'n linkeroog
Dat spreek ik volmondig tegen. Ik heb zelf van mijn 12 tot mijn 23 aan boogschieten gedaan en ken persoonlijk iemand die rechtshandig schiet en bij wie het linkse oog dominant is. Het kan dus perfect.
Of als je mij niet zou geloven, is er ook nog een andere optie: bekijk eens de film 'American Sniper' over de Amerikaan Chris Kyle die beschouwd wordt als de beste scherpschutter in de geschiedenis van het Amerikaanse leger en schoot met beide ogen open.
Gebruikersavatar

Cedric04 mei 2018, 23:46

 2834  Uma
Wat mezelf verder nog opviel in deze proef:
- Het groene geitje was "the leader of the pack". Sowieso geen goede keuze dus voor de Mol, maar - achteraf gezien - de beste keuze voor Joke die als dierenarts wel weet hoe dieren zich gedragen, ook al werkte ze nog niet met geiten.
- Pascale koos het GELE geitje.. Die band tussen Pascale en GEEL wordt té opvallend..
- Pieter die in de weg van de geiten loopt kan 2 dingen betekenen: (1) Hij weet niet hoe dieren zich in groep gedragen OF (2) hij heeft die instructie gekregen van de producers en is dus de Mol.
- Intussen gedraagt Bahador zich weer onopvallend opvallend. De man die altijd wat nonchalant is, legt het hindernissenparcours met de geiten sneller af dan Joke? Ik vind dat toch wat vragen oproepen. Het schieten is - zoals eerder aangehaald - ook wat "raar". Al kan ook hier dat de Mol instructies kreeg over het gedrag van het geweer natuurlijk.
- Pieter die zich zo schuldig voelde na de luchthavenkoffertjespasvragen (what a word) en die blijkbaar niet bepaald opgezet was met het feit dat Joke pasvragen koos in de mexican stand-off, gooit nu plots al zijn geiten te grabbel voor een vrijstelling? Iedereen lijkt te focussen op het feit dat Joke NIET voor de vrijstelling ging, maar ik vond het opvallender dat Pieter dat wél deed. Idem voor Bahador trouwens, die nog nooit eerder voor een vrijstelling of pasvragen was gegaan. Waarom nu plots wel?
Gebruikersavatar

joachim.morrens05 mei 2018, 00:54

 200  Yens
Cedric schreef:Wat mezelf verder nog opviel in deze proef:
- Het groene geitje was "the leader of the pack". Sowieso geen goede keuze dus voor de Mol, maar - achteraf gezien - de beste keuze voor Joke die als dierenarts wel weet hoe dieren zich gedragen, ook al werkte ze nog niet met geiten.
- Pascale koos het GELE geitje.. Die band tussen Pascale en GEEL wordt té opvallend..
- Pieter die in de weg van de geiten loopt kan 2 dingen betekenen: (1) Hij weet niet hoe dieren zich in groep gedragen OF (2) hij heeft die instructie gekregen van de producers en is dus de Mol.
- Intussen gedraagt Bahador zich weer onopvallend opvallend. De man die altijd wat nonchalant is, legt het hindernissenparcours met de geiten sneller af dan Joke? Ik vind dat toch wat vragen oproepen. Het schieten is - zoals eerder aangehaald - ook wat "raar". Al kan ook hier dat de Mol instructies kreeg over het gedrag van het geweer natuurlijk.
- Pieter die zich zo schuldig voelde na de luchthavenkoffertjespasvrage...
Enkele dingen die jij aanhaalt zijn ook vragen die ook wel echt door mijn hoofd spoken. Waarom gaat Pieter zo hard voor de vrijstelling? Ofwel is hij de mol, ofwel past het bij het beeld dat hij --sinds die koffertjesopdracht -- echt ineens een harde, competitieve speler is geworden. Is dat omdat hij misschien daar het licht heeft gezien? (dat hij er toen eigenlijk uitlag, uit zijn tunnel is geslagen, en dat dan zijn open zijn opengegaan?)..Geen idee
Van Bahador vond ik het ook ontzettend raar dat hij zo hard voor die vrijstelling wou gaan ... Hij ging inderdaad gewoon voor een 0 koffertje... Is het misschien zo dat hij al een tijdje op de juiste mol zit (als hij de mol zelf niet is tenminste 😉) en dat hij voelt dat er in deze fase van het spel misschien te veel mensen op de juiste mol zitten (en dus gewoon "juist" zitten niet meer genoeg is)?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7