Dat schieten op die blikken verliep ook eigenaardig, vind ik.
Stel dat je wel een beetje zou kunnen mikken met dat geweer en een blik afschieten van jouw keuze, dan vraag ik me af waarom Pieter een blauw blik afschiet en zo Baha een geitje cadeau doet en waarom Baha vervolgens een rood blik afschiet, precies om Pieter een pleziertje terug te doen.
Als kandidaat hebben zowel Bahador als Pieter er toch alle voordeel bij om zoveel mogelijk geitjes van hun eigen kleur te hebben? De diertjes waren 200 euro per stuk waard, dus daar speel je toch voor als kandidaat. Een kandidaat gaat volgens mij toch uit van "hoe meer geitjes ik heb, hoe beter". Ook als achteraf blijkt dat ze die geitjes kunnen inzetten om kans te maken op een vrijstelling (maar dat wisten de kandidaten op het moment van schieten nog niet).
Bahador krijgt dus een voordeel van 1 geitje in de schoot geworpen door Pieter. Why does he return the favour?
Een andere bedenking die bij me op kwam is: als ik als kandidaat zou zien dat er iemand is met maar één geit op het moment dat we aankomen bij de schietstand (zoals Lloyd), dan zou ik toch proberen om een kleur blik omver te schieten, die mij zou toelaten om bij iemand een geit weg te nemen. Als het me zou lukken om de juiste kleur blik te treffen (ik weet niet meer welke kleur het juist was, zwart?), dan zou ik die ene kandidaat met zijn ene geit zijn beest afpakken. Zeker als die persoon mijn geviseerde mol zou zijn: je kan hem niet beter buitenspel zetten dan op die manier.