chicawah schreef:Ik heb Baha als mol aangeduid, maar vraag mij nog altijd af wat nu de visuele tip was voor Pascale: het telefoonnummer dat naar Baha kan verwijzen (maar dat is wel iets dat waarvoor ze moet nadenken) of de 6 streepjes op het boekje van Lloyd (die ze misschien niet opgemerkt heeft)?
Wie echt wil kan de kerkkaarsen en het kleur van de telefoon (als we aannemen dat die rood is) aan Pieter linken.
Was het telefoonnummer voor ons geen hint, maar eerder als grap bedoeld (wij hoorden de mol eerder fluiten dan Pascale) en is de echte hint het boekje van Lloyd? Maar waarom zien we dan de 9004 op een bepaald ogenblik apart en duidelijk in beeld komen en zien we bij het memorybord de camera van de telefoon naar het masker gaan?
Dit jaar is toch echt om zot van te worden!
Ik volg dit topic met veel belangstelling maar ik vermoed dat de kleur van de telefoon ons niet dichter bij een oplossing brengt.
Wanneer Pascale kamer 204 binnenstapt, weet ze dat ze het spoor van de mol alleen te zien zal krijgen als ze de molboekjes op de juiste plaats legt. Zo geschiedt: ze krijgt blauwe cijfers te zien waarvan ze onmiddellijk begrijpt dat die samen een telefoonnummer vormen. Ze belt vervolgens het nummer en krijgt tweemaal een gefloten versie van de moltune te horen.
De essentiële elementen waaruit Pascale verdere informatie kan afleiden zijn:
1 de kleur blauw
2 de cijfers (die één of meerdere codes kunnen bevatten)
3 het telefoonnummer 0474 90 04 24 (dat via de cijfers tevoorschijn komt)
4 de moltune (die ze door het draaien van het telefoonnummer te horen krijgt)
1
De kleur blauw kan verwijzen naar het molboekje van BAHADOR. Hij nam dit boekje van de top van de stapel.
2
Een knappe verklaring van de cijfers heeft Klaartje ons gegeven:
04: grafnummer van BAHADOR
90: geboortejaar van BAHADOR
24: begrafenisliedje van BAHADOR
3&4
Het telefoonnummer leidt naar de moltune die tweemaal gefloten wordt.
Welke informatie kan Pascale hieruit afleiden?
- de moltune op zich is niet verrassend
- maar: de moltune onthult via de 7 noten wel de identiteit van de mol…
Daarop hebben de makers van DE MOL ons mogelijk reeds in aflevering 4 voorbereid tijdens de verfbomproef. Joke, Katrien en Lloyd moesten de noten D – A – G op het keyboard spelen en dan sprong de deur open.
GDC zegt letterlijk (00:36:36):
"Ze lezen in het boek PIANO FOR DUMMIES dat de eerste 7 letters uit het alfabet ook staan voor noten op het klavier.
De tip “DAG” bestaat eigenlijk uit de noten D, A en G.”
Voor de moltune circuleren er op dit forum minstens twee versies, maar beide verwijzen door hun
vormovereenkomst met de naam BAHADOR naar de identiteit van de mol.
G - A(mol) - D - F(mol) - D - D(mol) - B
B A H A D O R: drie letters van zijn naam keren vijf keer terug in de moltune.
(Bij PASCALE en KATRIEN slechts de A, bij JEFFREY geen enkele letter).
C - D - A - B - A - G - F
B A H A D O R: vier letters van zijn naam keren viermaal terug.
Hier is de vormovereenkomst nog sterker, want net als in de moltune komt in de naam BAHADOR de letter A (la) tweemaal voor.
(Bij PASCALE tweemaal de A en eenmaal de C, bij KATRIEN slechts de A, bij JEFFREY slechts de F)
Uit die elementen had Pascale kunnen afleiden dat (vermoedelijk en puur hypothetisch) BAHADOR de mol is.