Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

chicawah.janssen03 apr 2018, 12:40

 8153
Weet iemand hoe "the making of De Mol" chronologisch in elkaar zit?
Volgens mij beginnen ze al maanden op voorhand met "de logistiek" (het zoeken naar een geschikt land en locaties en het in elkaar steken van de proeven, waarbij ze toch enkele proeven willen die gelinkt zijn aan het land, zijn taal, bevolking, cultuur, tradities enz.) en start de zoektocht naar kandidaten pas iets later.
Mexico kan je o.a. in verband brengen met katholicisme, paarden, sombrero's, tequila, traditionele gebruiken rond de dood enz. Er zijn tot nu toe al enkele proeven geweest waarbij een link gelegd kan worden naar de dood, naar de bijbel enz. Wij gaan er vanuit dat die proeven verband houden met vooral Pieter en Steve en borduren dan steeds verder op het thema. Maar... wellicht zaten de proeven al grotendeels in elkaar op het ogenblik dat ze de kandidaten selecteerden. Zonder te willen afdoen aan hun kwaliteiten, hadden Steve en Pieter bij de selecties misschien een streepje voor omwille van hun beroep dat zo mooi bij een aantal proeven past. En zijn de echte hints veel subtieler, want ik vermoed dat ze hun mol al veel eerder hadden dan de 9 "echte" kandidaten, maar niet in élke proef iets verwerken dat je naar de mol kan leiden.
Sommige hints hebben ook niet direct betrekking op de persoon die de mol is, bv. vorig jaar de klokken. Die klokken sloegen niet specifiek op Eline zelf.
Ik denk ook dat we teveel oude wijn in nieuwe vaten gieten door ons te concentreren op hints uit het verleden (playlists, kleur molboekjes, petten en T-shirts enz.) en ik kan mij ook niet voorstellen dat de makers het leven van hun mol zo uitpluizen dat hun leeftijd min hun schoenmaat vermenigvuldigd met hun IQ gedeeld door de optelsom van hun geboortedatum gelijk is aan... enz.
Laatst gewijzigd door chicawah.janssen op 03 apr 2018, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

ex-molinator03 apr 2018, 12:46

 3483  Uma
chicawah schreef:Ik denk ook dat we teveel oude wijn in nieuwe vaten gieten door ons te concentreren op hints uit het verleden (playlists, kleur molboekjes, petten en T-shirts enz.) en ik kan mij ook niet voorstellen dat de makers het leven van hun mol zo uitpluizen dat hun leeftijd min hun schoenmaat vermenigvuldigd met hun IQ gedeeld door de optelsom van hun geboortedatum gelijk is aan... enz.
tja, als ze dit doen dan beginnen sommigen al negatief (leeftijd min schoenmaat ???) en als daar ergens een vierkantswortel tussenzit hebben we meteen irreële getallen!
Wie kan nu nog beweren dat een zoektocht naar De Mol geen hogere Wiskunde is? 😲
Gebruikersavatar

masterveecee03 apr 2018, 12:47

 3547  Sven
Ik volg!
Vandaar dat ik mij ook vooral bezig hou met het kijken naar het programma in plaats van echt te gaan zoeken naar clues en hints
Gebruikersavatar

Klaartje03 apr 2018, 13:06

 2245  Uma
ex-molinator schreef:tja, als ze dit doen dan beginnen sommigen al negatief (leeftijd min schoenmaat ???) en als daar ergens een vierkantswortel tussenzit hebben we meteen irreële getallen!
Wie kan nu nog beweren dat een zoektocht naar De Mol geen hogere Wiskunde is? 😲
Als er regelmatig hier en daar een i passeert, is dat worteltrekken uit negatieve getallen allemaal geen probleem. 🙂
Gebruikersavatar

astridm03 apr 2018, 17:10

 287
chicawah schreef:Wij gaan er vanuit dat die proeven verband houden met vooral Pieter en Steve en borduren dan steeds verder op het thema. Maar... wellicht zaten de proeven al grotendeels in elkaar op het ogenblik dat ze de kandidaten selecteerden. Zonder te willen afdoen aan hun kwaliteiten, hadden Steve en Pieter bij de selecties misschien een streepje voor omw...
Ze hebben veeeeel meer materiaal dan ze nodig hebben en maar heel erg weinig mensen weten wie de mol is. In de montage kunnen ze dan nog vanalles 'aanpassen' aan de mol of om kandidaten verdacht te maken en ons kijkers op een verkeerd spoor zetten natuurlijk. 😉
Als ze de lokaties gevonden hebben wordt er ook al gefilmd, dat zijn bijv. die mooie natuurshots die we tussendoor te zien krijgen. Zo werkt de Nederlandse crew tenminste, dat is eens uitgelegd in een chat met de makers.
Gebruikersavatar

kim.baudart03 apr 2018, 22:34

 138
Ik denk ook dat je een punt hebt hoor. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat er in het verleden al links gegeven zijn die naar het persoonlijke leven (beroep, hobby, woonplaats, ...) van de mol verwijzen?

Eigenlijk lijkt me dat ook logisch, want dat zou (sommigen van) ons enkel nog meer aanzetten om het hele internet te gaan uitspitten naar alles over het privéleven van de kandidaten dan nu al het geval is, en eigenlijk kan dat volgens mij toch niet de bedoeling zijn...

Volgens mij moeten we tips van de productie meer zoeken in zaken binnen de serie zelf: een logo dat nét iets anders is, een bepaalde volgorde in de montage, een puzzel die ook anders kan opgelost worden, een thema-muziekje dat telkens weer even opduikt....
Wat de hints die de mol zelf erin steekt betreft hoop ik ook dat ze proberen elk jaar weer origineel uit de hoek te komen. Ik vond de 'sloefen' van Hugo op dat punt schitterend gevonden!
De afgelopen twee jaar heb ik me zitten blindstaren en -redeneren op oorbellen. Twee jaar geleden die van Hanne, vorig jaar die van Annelies. Gelukkig is er dit jaar niemand met van die opvallende oorbellen :p

En het leukste voor mezelf blijft toch het analyseren van de opdrachten en de rol die mensen daarinspelen. Dat is uiteindelijk toch 'het hart' van het programma.
Gebruikersavatar

billie.holiday04 apr 2018, 06:09

 462  Bert
Bij Eline zaten er wel verwijzingen naar haar beroep. Achtergrondmuziek van politiefilms,als ik mij goed herinner. Maar dit stond op haar paspoort vermeld op vier. Dit zijn zaken die we kunnen afleiden uit de identificatiekaarten , dus is het volgens mij niet nodig dat we gaan googelen naar de kandidaten. Er zijn bv dit jaar geen datums van verjaardagen vrijgegeven, dus daar zal alvast geen tip inzitten
Gebruikersavatar

chicawah.janssen04 apr 2018, 07:35

 8153
billie.holiday schreef:Bij Eline zaten er wel verwijzingen naar haar beroep. Achtergrondmuziek van politiefilms,als ik mij goed herinner. Maar dit stond op haar paspoort vermeld op vier. Dit zijn zaken die we kunnen afleiden uit de identificatiekaarten , dus is het volgens mij niet nodig dat we gaan googelen naar de kandidaten. Er zijn bv dit jaar geen datums van verjaardagen vrijgegeven, dus daar zal alvast geen tip inzitten
Dat is wat ik bedoel. Monitor out Of Limits stond trouwens ook op haar paspoort op Vier.
Gebruikersavatar

Dontor04 apr 2018, 18:18

 64
astridm schreef:Ze hebben veeeeel meer materiaal dan ze nodig hebben en maar heel erg weinig mensen weten wie de mol is.
Enkele seizoenen geleden was er na de finale een interview met GDC.
Daarin zei hij dat er slechts enkelen, naast hijzelf, weten wie de mol is.
Ik dacht zelfs dat de algemene technische ploeg (camera, geluid, ...) het niet weet. Naast één cameraploeg die de mol volgt.
Het "montagekot" van De Mol blijkt hermetisch afgesloten en zelfs de poetsvrouw mag er gedurende die tijd niet passeren.

Daar moet na al die tijd wel een geurtje hangen in dat "montagekot" 😲